Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008

HDMI -> DVI eller Displayport

Jag sitter på en Asus ROG GL552VW (Laptop) som jag vill koppla till en helt vanlig skärm (Dell U2412M). Efter lite research har jag kommit fram till att USB C utgången på datorn inte går att använda för att koppla bildskärmar.

Därav står jag med HDMI utgången som enda vettiga alternativ för att koppla bildskärmen till datorn? Kruxet är att skärmen inte har någon HDMI ingång, därav behöver jag alltså konvertera signalen till antingen DVI eller Displayport.

Min fråga blir således, vilket av de alternativen är vettigast? Jag har kikat på HDMI -> DVI samt Displayport -> HDMI. Kan dessa kablar enbart konvertera signaler i ena riktningen? Isåfall, vilken riktning är det jag faktiskt är ute efter?

Någon som har lite erfarenhet eller tips inom det här området tro?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Utbildadninja:

Min fråga blir således, vilket av de alternativen är vettigast? Jag har kikat på HDMI -> DVI

Denna löser ditt problem perfekt. HDMI och DVI‑D Single Link är i praktiken samma sak och kan adaptras passivt sinsemellan utan signalomvandling. Eftersom din skärm är 1 920 × 1 200 räcker Single Link utmärkt. (För högre upplösning eller frekvens än så krävs Dual Link om DVI ska funka.)

Går att komma undan billigare än 135 kr om du beställer på nätet, men då tar frakten såklart längre tid.

Citat:

samt Displayport -> HDMI. Kan dessa kablar enbart konvertera signaler i ena riktningen? Isåfall, vilken riktning är det jag faktiskt är ute efter?

Denna kabel hjälper dig inte. Den är till för att ansluta en HDMI-skärm till en DisplayPort-utgång. Kabeln utför ingen signalbehandling, utan den förlitar sig på att källan kan skicka ut HDMI-signal över DP (vilket heter DP++ och är väldigt vanligt).

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

Kortfattat,
Du kan omvandla Displayport till alla andra signaler som "moderutgång"
Ingen annan kan omvandlas "passivt" till Displayport.

Dvs, Displayport till allt annat.

HDMI och DVI singellink är "samma" och går att omvandla med en enkel adapter.

Är du säker på att du inte kan använda USB-C till bildutgång? borde vara möjligt, även fast det i ditt fall kanske är långt ifrån nödvändigt, eller egentligen intressant.

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Alling:

Denna löser ditt problem perfekt. HDMI och DVI‑D Single Link är i praktiken samma sak och kan adaptras passivt sinsemellan utan signalomvandling. Eftersom din skärm är 1 920 × 1 200 räcker Single Link utmärkt. (För högre upplösning eller frekvens än så krävs Dual Link om DVI ska funka.)

Går att komma undan billigare än 135 kr om du beställer på nätet, men då tar frakten såklart längre tid.

Denna kabel hjälper dig inte. Den är till för att ansluta en HDMI-skärm till en DisplayPort-utgång. Kabeln utför ingen signalbehandling, utan den förlitar sig på att källan kan skicka ut HDMI-signal över DP (vilket heter DP++ och är väldigt vanligt).

Tack! Var inne på det spåret, det blir till att köra DVI kabeln då.

Skrivet av Bellerefon:

Kortfattat,
Du kan omvandla Displayport till alla andra signaler som "moderutgång"
Ingen annan kan omvandlas "passivt" till Displayport.

Dvs, Displayport till allt annat.

HDMI och DVI singellink är "samma" och går att omvandla med en enkel adapter.

Är du säker på att du inte kan använda USB-C till bildutgång? borde vara möjligt, även fast det i ditt fall kanske är långt ifrån nödvändigt, eller egentligen intressant.

Tämligen säker, googlat till och från och endast hittat information som pekar i den riktningen. USB C utgången på den här datorn saknar tydligen någon krets som tillåter den att användas för ändamålet.