Noise canceling VS peltor I industrimiljö

Permalänk
Medlem

Noise canceling VS peltor I industrimiljö

Hej

Som rubriken lyder undrar jag vad ni har för erfarenheter med NC vs peltor I industrimiljö.
Vädersätter nämligen ljudkvalitet nästintill högre än min egna hörsel, dumt nog.

Har kikat på sennheiser momentum. Har första version idag och är nöjd med ljudet, tills man måste maxa lurarna från mobilen... Men tror dom nya trådlösa kan vara nog tillfredsställande ändå.

Så helt enkelt, är 5-7h i industri hållbart med ett par NC lurar?

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem

Nej, kör peltor. Vettiga inears med tunna kablar kan funka om du vill ha bättre ljud.

Annars peltor+trådlösa inears?

Permalänk
Medlem

@vibben: Har kört med QC35 i ungefär ett år, får bort bakgrundsmullret bra tycker jag.
Jobbar i en ganska stor hall med många CNC-svarvar.
Annat är det med högre ljud som när man blåser med tryckluft osv. men dessa dämpas såklart en hel del.

När jag har musiken igång så står folk och skriker på mig men jag hör inte ett ljud.

Tycker helt klart att sköna lurar och bra ljud väger tyngre än ett par obekväma peltorlurar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte lita på noise-cancelling för att skydda min hörsel. Ta Blomkungens råd.

Permalänk
Inaktiv

Kör både och. Hade Peltors värsta + in-ear-lurar (trådade, utan NC). Brandlarmet gick utan att jag märkte något ...

Permalänk

inte för att vara den, men vad säger företaget?
vet att en del byggföretag förbjudit radiolurar utan medhörning just för attt personalen inte kan uppfatta ev muntliga varningar

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Peltor Alert WS XP. Funkar helt suveränt. Jag är ganska kräsen vad det gäller ljud och visst är det en stor skillnad mot mina Sennheiser HD650, men det låter helt okej. Går dessutom utmärkt att prata i telefon även när det låter rejält mycket runt om utan att den i andra änden klagar.

Skippa inte hörselskydd, det är verkligen korkat.

Permalänk
Medlem

Ha bara inears innanför. Har själv fuckat upp hörseln permanent på verkstadsbuller. Det är inget problem fram tills det blir ett problem. Sedan har det ätit upp en stor del av ens liv.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem

Peltor alla dagar i veckan!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nej, kör peltor. Vettiga inears med tunna kablar kan funka om du vill ha bättre ljud.

Annars peltor+trådlösa inears?

Skrivet av anon214822:

Kör både och. Hade Peltors värsta + in-ear-lurar (trådade, utan NC). Brandlarmet gick utan att jag märkte något ...

Skrivet av crumpets:

Ha bara inears innanför. Har själv fuckat upp hörseln permanent på verkstadsbuller. Det är inget problem fram tills det blir ett problem. Sedan har det ätit upp en stor del av ens liv.

Hatar dock in-ear, aldrig hittat några som passar. Trång hörselgång, inga vill sitta kvar som dom ska, haha.

Skrivet av Ang3r:

Peltor alla dagar i veckan!

Har du någon gång testat NC?

Skrivet av Grimreaper:

vet att en del byggföretag förbjudit radiolurar utan medhörning just för attt personalen inte kan uppfatta ev muntliga varningar

Bra tanke. För det första jobbar jag väldigt självständigt, så extremt sällan jag behöver uppmärksammas över något. I truck-gångar är jag alltid "onödigt" uppmärksam. Tillslut tror jag inte mitt företag bryr sig ett skvatt, tyvärr.

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibi:

@vibben: Har kört med QC35 i ungefär ett år, får bort bakgrundsmullret bra tycker jag.
Jobbar i en ganska stor hall med många CNC-svarvar.
Annat är det med högre ljud som när man blåser med tryckluft osv. men dessa dämpas såklart en hel del.

När jag har musiken igång så står folk och skriker på mig men jag hör inte ett ljud.

Tycker helt klart att sköna lurar och bra ljud väger tyngre än ett par obekväma peltorlurar.

Du och jag är nog i ungefär samma sits vill jag tro. Cnc-fräsar med stora glastvättar som blåser på bra.
Om vi säger du lyssnar på musik i volym där du fortfarande hör omgivningen, skulle du säga att din hörsel "känns trött" efter ett arbetspass?

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem

Hörselskydd alla dagar i veckan om ljudet överstiger 75db under en längre tid. Inte för att vara den. Det finns en mening varför musik lurar ej skall användas inom vissa yrken.

NC filtrerar säkert bort en del ljud däremot är de chanslösa mot riktiga hörselskydd. NC är i mitt tycke bara crap. Har sådan funktion på mina KEF. Använder det aldrig eftersom det är viktigt för min del att kunna höra omgivningen.

Kommer ej ihåg märket. Det finns ett speciellt som tillverkar sådana som musikers använder sig utav för medhörning och skydda öronen som då gjuts efter ens egna öron.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Zekler hörselskydd som jag är väldigt nöjd med, bra ljud. Tyvärr köpte jag inte dem som har bluetooth(Zekler 412RDB) så jag har bara medhörning, FM-radio och 3,5mm jack i mina. (hemma har jag Sennheiser HD650)

Jag fick låna ett par Peltor WS Alert XP under en dag av en kollega. Peltor hade väldigt svag bas jämfört mot Zekler. Att bläddra i menyerna i Peltors lurar för att ändra volym var riktigt jobbigt, en kvinnoröst som berättar vilken meny man är på..

(Jobbar vid en bäddfräs)

Permalänk
Medlem

@vibben: Lyssnar på "lagom" volym, inte överdrivet högt men NC gör att man inte behöver så hög volym för att överrösta allt annat.

Har själv inte känt att hörseln är "trött" efter ett arbetspass.

Tycker det fungerar bra på min arbetsplats iallafall, plötsliga höga smällar och tjut läcker igenom lurarna, t ex tjutande ljudet om man blåser med tryckluft i ett hål tas upp av mikrofonerna till NC och tjuter till ganska rejält i lurarna.

Pausar jag musiken går det bra att hålla en konversation sålänge den man pratar med talar tydligt.

Alltså kan jag rekommendera NC sålänge det är "vanligt verkstadsbuller" du vill få bort då detta nästan försvinner helt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grimreaper:

Vad företaget säger? Har inte hört något ...