Köpråd robotdammsugare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Slår ett slag för Xiaomi Mi Robot Vacuum! Finns på Aliexpress, kan beställas från Tyskland el Spanien så undviker man problem med tull osv. Fantastiska recensioner och den har ett fantastiskt pris.

Jag köpte en sådan. Supernöjd med den!

Permalänk
Medlem

@Auo: Tyvärr så blev priset på den en smärre chock.
Överväger nu en importerad Xiaomi gen 2 istället.

Problemet är att jag har flertalet ställen där robotarna kan köra fast, så skulle verkligen behöva dom här virtuella nogo-zonerna, förstår inte att det bara är en enda toppmodell som verkar ha denna feature.
Är oroad att köpa på mig en 4kkr maskin bara för att sen komma hem till att den ständigt kör fast...

Permalänk
Medlem

Kan bumpa tråden med en review av den D7 jag nu ägt i ett par månader.
Jag köpte ett returex så kom ned till runt 7000:-, istället för 8990:- som är listpris.

*Det finns pälsdjur i lägenheten*
Detta gör nog att det blir betydligt skitigare, och därav att vissa av mina kommentarer kanske inte riktigt stämmer överrens med en "normallägenhet". Å andra sidan, innan pälsdjur så fanns inte behovet av roboten...

TL;DR
Fungerar bra, kan inte klaga på någonting gällande dom utlovade funktionerna.

Det som kunde varit bättre:
* Behållaren är väldigt liten, behöver tömma den flera gånger i veckan.
* Den verkar inte ha någon funktion som märker när behållaren är full. Den åker alltså gladeligen runt och "städar" med en full behållare. Enda jag hittat är att det i appen finns en "reminder"-funktion som verkar funka som så att man ger ett tidsintervall av städning som den ska varna efter.
* Den cirkulära sopborsten som snurrar runt för att sopa in skräp från kanten snurrar ofta upp hår och damm vilket gör att den slutar snurra, återigen en "städ" utan att den borsten tillför något.
* Det fastnar väldigt mycket hår/damm/skräp i den stora borsten som gör själva sopningen, denna behöver rengöras minst 1 gång, helst 2, i veckan.

So far: Dammsugaren kräver lite för mkt "TLC" på daglig/veckobasis för att i min mening vara tillräckligt "självgående"... Inte direkt fire&forget.

"Floor plan".
En stor sellpoint Neato har på D7 är:

Citat:

Med hjälp av Neatos exklusiva laserteknologi kan Botvac D7 Connected kartlägga och navigera flera rum med större noggrannhet. Den går igenom golven mer noggrant, rengör 4 ggr snabbare ...

Detta gör mig lite konfunderad. Trots att jag confat upp den med en korrekt "floor plan", så tycker jag roboten städar jävligt dumt. Den besöker varje rum flera gånger, vilket jag inte förstår. Om deras algo nu är så "smart" så borde den ju se till att städa varje rum 100% i ett svep, istället för att röra sig fram och tillbaka?

En annan sak som jag tycker saknas, men det är förvisso inget som dom annonserade, men borde varit såpass lätt att fixa att jag inte fattar att det inte finns:
Man borde kunna markera varje "rum" för sig i floor-plan, och sen göra multipla clean schedules, exempel:
Städa hall + vardagsrum varje dag, städa sovrum två gånger i veckan, städa alla rum en gång i veckan.

Men nope, man har 1 karta där man kan göra 1 uppsättning av no-go lines, så det är full städ varje gång. Vill man göra olika "scenarion" så måste man sitta och lägga till / radera no-go lines per körning.

Horribelt dyra utbytesdelar:
En klisterlapp rekommenderar utbyte (tog priser på orginaldelar snabbt från clasohlson)
Filter (1-2 mån): 75:- st
Borste (6-8 mån): 390:- (till och med 6 månader låter optimistiskt, min borste har tagit bra "stryk" bara på 2 mån)
Batteri (1-2 år): 449:-

Räknar man worst case får man 75*12 + 390*2 + 449 = 2129:- / år

Nu tror jag definitivt inte att det är så illa att man behöver byta så ofta, men ändå magstarkt att rekommendera utbyte av delar till nästan 1/4 av nypris per år...
Filtret är definitivt i behov av utbyte nu efter ~2 månader.

Ska göra en testbeställning av filter/borste från aliexpress/wish och se hur kvalitén känns.

Slutsats:
Överlag funkar det bra, roboten kör runt, och eftersom behållaren konstant blir full så lyckas den ju faktiskt verkligen städa upp.

Är den värd 9000:-? Jävligt bra fråga. Hade faktiskt velat ha en "parts price breakdown" som det görs av mobiltelefoner. Visst det sitter ju nån laser/radar å lite skit i den, men det känns som att det är riktigt bra påslag.
Med tanke på att man får två Xaomi för samma pengar så känns den faktiskt som det bättre valet.

I vanliga fall hade jag heller inte kunnat motivera 7/9k på en dammsugarrobot, men läget vi stod i var robot eller städhjälp, och där så återbetalar sig roboten på mindre än ett år, och då har man även dammsugning varje dag.

Den absolut största frågan som återstår att se, är hur länge den håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Horribelt dyra utbytesdelar:
En klisterlapp rekommenderar utbyte (tog priser på orginaldelar snabbt från clasohlson)
Filter (1-2 mån): 75:- st
Borste (6-8 mån): 390:- (till och med 6 månader låter optimistiskt, min borste har tagit bra "stryk" bara på 2 mån)
Batteri (1-2 år): 449:-

Räknar man worst case får man 75*12 + 390*2 + 449 = 2129:- / år

Nu tror jag definitivt inte att det är så illa att man behöver byta så ofta, men ändå magstarkt att rekommendera utbyte av delar till nästan 1/4 av nypris per år...
Filtret är definitivt i behov av utbyte nu efter ~2 månader.

Jag har inte bytt något på drygt två år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har inte bytt något på drygt två år.

Jag har förvisso en Roomba 886, men jag har bara behövt byta hepa-filtret hittills, och det följde med 2st.
Den är ~1,3år gammal.

Ni som är missnöjda med era Roombas, vad är det ni tycker är dåligt, eller vad är det som är så mycket bättre med de andra robotarna?

Jag har bara provat denna, men den fungerar ju otroligt bra.
Kör alla vardagar när jag är på jobbet så det blir ju aldrig dammigt.

edit: Ska tillägga att jag blåst ur hepafiltret med luft-på-burk kanske 1 gång per månad för att få ur den värsta skiten.
Men efter ungefär ett år så kändes det som att de hade gjort sitt.

Permalänk
Medlem

Kommer köpa en Roborock S50 när jag flyttar till större i oktober. Har bara sett positiva recensioner och jag har fler produkter från xiaomi hemma, så det ska bli kul att utöka lite.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Beställde precis en Xiaomi Roborock S50 efter att ha läst lite här och på Swedroids forum. Känns som att man får väldigt mycket för pengarna

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@pellen: Jäklar! Har helt missat den! Gått och väntat med att köpa men tror minsann att jag slår till på en från webhallen, de har kampanj just nu.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

@pellen: Jäklar! Har helt missat den! Gått och väntat med att köpa men tror minsann att jag slår till på en från webhallen, de har kampanj just nu.

Jag köpte min från Aliexpress ~3900kr inkl lite bundlade reservdelar som fler borstar, filter osv. Väljer man warehouse i Tyskland eller Frankrike så är det ingen tullavgift osv.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@pellen: Äsch, köpte från webhallen. Kändes tryggare, om än bra mycket dyrare. (Framförallt ifall sambon fullständigt mördar mig för att ha lagt ut så mycket pengar just nu... hahahaha Då går den enkelt att skicka tillbaka.)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk

Jag har en ouppackad Neato D7 liggandes som jag har några frågor om:

Första gången man kör igång den, bör man då följa efter den under hela körningen? Är det för att se om det finns "problemområden" eller? Ska man också då hålla sig på avstånd så den inte tror att man är något hinder?

Som jag har förstått så skapas en floorplan efter första körningen och om då sen tex köper en ny byrå, bord eller liknande som placeras på samma ställe som annan möbel tidigare stått eller nytt ställe som tidigare varit tom yta, hur reagerar den på det? Hur reagerar den på tex kläder eller leksaker som ligger på golvet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Wow säger jag bara, WOW! Jag har precis fått hem min Xiaomi Roborock S50 och nu har den kört två dagar!

Jäklar vad den är bra! Än så länge har den fastnat en gång. Hade missat att bonusdotterns sänghimmel (typ myggnäts material) hängde ner bakom och under hennes säng.
Sjukt bra städförmåga! Får upp allt hö som hamnar utanför kaninburen, får med allt kaninhår (långhårig kaniner inomhus...) och får undan all sand vi får in i och med att det fortfarande byggs på samtliga tomter runt om oss och vår trädgård är bara sand för tillfället.

Har dock inte testat mopp funktionen men har inte så höga förväntningar på den och räknar inte med att använda den så mycket.

Nu är där inget kinesiskt kvar i appen heller och man kopplar upp mot EU och inte "China mainland" som många fick göra innan.

Bästa köpet 2018 lätt!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Kollade många olika modeller förut. Neato verkar vara i en egen liga. Kanske kommit fler som faktiskt är ordentliga damsugare nu och intelligent scannar rummet och inte åker runt i blindo. Men då var Neato rätt ensamma. Andra åkte runt som fulla ungdommar en fredagsnatt som försöker hitta hem.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Wow säger jag bara, WOW! Jag har precis fått hem min Xiaomi Roborock S50 och nu har den kört två dagar!

Jäklar vad den är bra! Än så länge har den fastnat en gång. Hade missat att bonusdotterns sänghimmel (typ myggnäts material) hängde ner bakom och under hennes säng.
Sjukt bra städförmåga! Får upp allt hö som hamnar utanför kaninburen, får med allt kaninhår (långhårig kaniner inomhus...) och får undan all sand vi får in i och med att det fortfarande byggs på samtliga tomter runt om oss och vår trädgård är bara sand för tillfället.

Har dock inte testat mopp funktionen men har inte så höga förväntningar på den och räknar inte med att använda den så mycket.

Nu är där inget kinesiskt kvar i appen heller och man kopplar upp mot EU och inte "China mainland" som många fick göra innan.

Bästa köpet 2018 lätt!

Kul att höra! Sitter fortfarande och väntar på att min ska skickas... zzz

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@inquam: Hört det med, Xiaomin är jäkligt smart måste jag säga. Kör knappast vilse och är mycket målmedveten. I appen får jag upp en karta över vad roboten ser med hjälp av sina 13 sensorer.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

@pellen: hur ser det ut med leveransen? Jag blev själv sugen att beställa en därifrån. Om du fått den hur lång tid tog de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bdea:

@pellen: hur ser det ut med leveransen? Jag blev själv sugen att beställa en därifrån. Om du fått den hur lång tid tog de?

Fick hem den i torsdags! Beställde från aliexpress den 9e aug, den skickades den 18e enligt aliexpress, och uthämtad den 23e 😀

Är riktigt nöjd med den än så länge, fantastisk liten pryl!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Vi köpte en Electrolux Pure i9 , den är lite triangel formad .. tar alla hörn och de läser av hela vånings planen samt om den får slut på batteri så åker den tillbaka och laddar och sen så fortsätter den där den slutade. Är de föremål (strumpa) i vägen så känner han de och går runt istället för att suga in föremålet

Den kostar ca 7000 kronor men är lätt värt de.. Rekommenderas

Visa signatur

Det vet Du

Permalänk
Medlem

Är lite sugen på Xiaomi dammsugaren. Borde väl fungera bra för oss med enplansvila, små trösklar, några mattor där å där (de flesta utan konstiga fransar) och inga leksaker på golvet?
Enda jag oroar mig om är hunden? Men jag antar att han flyttar på sig när den kommer närmare...

Proshop har erbjudande just nu på ~4600: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4656041

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kört Xiaomi dammsugaren några månader nu, fungerar riktigt bra faktiskt. Städar bättre än jag förväntat mig att den skulle göra, tar allt mer eller mindre och även på svåråtkomliga ställen under sängen som jag själv inte nådde så lätt. Den går varje dag så då hålls dammet som yr runt nere och man behöver dammtorka mindre.

Permalänk

Har en Neato D5 Connected och kan bara rekommendera den. Neato hade problem med sina servrar ett tag men allt ser ut att funka nu.

Städar väldigt bra och kör inte fast, går att sätta igång innan man går till jobbet eller när du sitter på jobbet. Schema funkar bra det också.

Min kör 68m2 på 1:10 och då utan att behöva ladda. Hittar lätt hem till laddstationen. Får en rengöringssammanfattning när städningen är klar. Då får man en karta över sitt hus/lgh och allt den tagit och vad den inte kommit åt. Även hur lång tid det tog och antal kvadratmeter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Har en Neato D5 Connected och kan bara rekommendera den. Neato hade problem med sina servrar ett tag men allt ser ut att funka nu.

Har du lust att utveckla?
Har börjat få problem med att min Neato måste startas om för att återfå anslutning...

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Har du lust att utveckla?
Har börjat få problem med att min Neato måste startas om för att återfå anslutning...

Då kanske det inte var servrarna. Hade likadant problem var tvungen o göra om installationen varje ny gång då den tappat anslutningen tills nästa gång jag använde den. Men funkar nu? Trodde det var servrarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det sitter för filter i dessa dammsugare? Föredrar om det sitter Hepa13, men antar att det inte sitter det i dessa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@saigon: Xiaomi Roborock S50 ska ha HEPA E11 vad jag kan se.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats förstå sig på modellbeteckningarna på Xiaomis varianter. Sist nu så hittade jag även S55 som jag inte hade sett innan. Annars så har jag fattat det som att roborock S50 är lika med Gen 2?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Vive la liberté!

Roborock S50 är vad som som annars också kallas Xiaomi Gen 2. Som jag förstått är Roborock den egentliga tillverkaren men första modellen såldes under Xiaomi. S55 och S51 är varianter med annan färg. S55 är svart och S51 vit med roseguld-trim.

Permalänk
Medlem

Hur funkar dessa maskiner med borstar när man har långt hår?

Har haft en cleanmate s800 och en jula som nog var byggd i samma fabrik som cleanmaten. Båda kör fast, men absolut bra städförmåga. Anledningen till att jag provat dem är att de inte har någon borste utan bara suger upp smutsen.

Jag vill inte spendera lika mycket tid på att rensa rullar som det tar att städa, då är det ju ingen mening anser jag. Har förstått att gummirullarna på irobot 980 och 966 ska vara lättstädade men tyckte att själva dammbehållaren verkade knölig att rensa, men såg den bara som hastigast.

Har ni några erfarenheter med långt hår?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

@inquam: Hört det med, Xiaomin är jäkligt smart måste jag säga. Kör knappast vilse och är mycket målmedveten. I appen får jag upp en karta över vad roboten ser med hjälp av sina 13 sensorer.

Ja, har själv en S50 sedan några veckor och måste säga att jag är extremt nöjd. Städbehovet har gått från dammsugning varje dag och moppning varannan dag* till att jag endast kör vid behov i hörn och trixiga ställen 1 ggr i veckan. Kör Xiaomin varje dag och behållaren är proppfull med skit trots att det inte verkade så illa. Mitt hem är betydligt renare med mindre städinsats.

*Hundägare...

Med tanke på hur sensorerna fungerar så tycker jag nog att robotdamsugare med roterande laser som Roborock S serien för inomhusnavigation är överlägsen teknik. Den dammsuger extremt smart och jag kan i appen välja att städa vissa områden och kan även sätta virtuella no-gozoner vid gardiner, barnens leksakshörna etc där jag inte vill att den ska åka runt och trassla.

Den gula punkten är där dammsugaren befinner sig i realtid*

* ca 1-2s fördröjning och exakthet på 10cm typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Någon som vet vad det sitter för filter i dessa dammsugare? Föredrar om det sitter Hepa13, men antar att det inte sitter det i dessa?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av pellen:

@saigon: Xiaomi Roborock S50 ska ha HEPA E11 vad jag kan se.

Detta med filter undrar jag över också.
Jag står för närvarande och väljer mellan xiaomi roborock 2 och neato d5. Båda kartlägger hemmet och man kan ställa in no-go zoner i appen. De kostar ungefär lika mycket och läst gott om båda. Men ingen av dem har HEPA-klassade filter.

Tydligen hade roborock gen 1 HEPA-filter medan gen 2 endast har EPA 11 filter. Försökt hitta om det finns HEPA filter som passar och om ev. gen 1 filter passar i gen 2. Men svårt att hitta specifika gen 1 filter som verkligen är HEPA.

Neato har ingen klassning alls vad jag kan hitta. Hittat i ett test att de ska filtrera partiklar ner till 0,3 mikrometer vilket är stoleken som används för klassning av EPA och HEPA filter. Men hittar inget om detta på Neatos egen hemsida. Hittar inte heller hur väl den filtrerar dessa partiklar. T.ex. finns det krav att HEPA ska filtrera över 99% av partiklarna (tror det är minst 99,2% eller 99,5%).

Neato kan säga att de filtrerar partiklar ner till 0,3 mikrometer men om de inte anger andelen kan det som ett överdrivet exempel vara så att de filtrerar endast 1% av dessa partiklar och inte 99%. Neato har två egna klasser på sina filter men kan inte hitta specifikation eller skillnad på dessa. Om deras filter uppfyller HEPA kraven varför får de då inte dem klassade? Kostar att få klassat men lär vara en liten kostnad i det stora hela. Så man misstänker att de inte når upp till kraven för HEPA och därför helt enkelt valt att inte få sina filter klassade.

Söker man på HEPA filter till dessa damsugare får man upp flera som säljer på olika sajter. Emellertid verkar säljare felaktigt kalla filtrena för HEPA trots att de inte är klassade öht eller klassade som EPA. Ser bla säljare skriva "HEPA E11 filter" om roborocks EPA 11 (E11) filter vilket är felaktigt.

Någon som har tillförlitlig information om filterprestandan hos Neato och om det finns äkta HEPA att få tag på till roborock 2?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync