Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Bästa uppladdningsbara AA-batterier + laddare?

Permalänk
Medlem

@DaBone: Den artikeln innehåller flera mindre korrekta påståenden.

NiMH har inga problem med minneseffekt. Äldre typer av NiMH självurladdade typ på 3 månader, men att man aktivt skulle behöva ladda ur dom låter som rent nonsens. Nyare NiMH LSD håller laddningen länge. Här finns ett test av Eneloop celler som laddas ur för första gången efter 10 år i förvaring. Testet visar att cellerna hade 60% av laddningen kvar!

Det där med att lagra i kylen är heller inte helt sant. Sanyo/Panasonic rekommenderar t.ex. att de lagras torrt och svalt. Beroende på var man läser så varierar den rekommenderade temperaturen mellan 15 och 24 grader. Oavsett vilket så är det varmare än i kylen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Själv har jag bara Eneloop Pro batterier hemma. Har ett 30 tal i både AA- och AAA-utförande. Men efter att ha läst den här tråden ska jag köpa in IKEA Ladda nästa gång jag köper batterier. Trevligt om de råkar vara samma som Eneloop Pro då jag är extremt nöjd över hur dessa presterar.

Laddar dessa med en PowerEx MH-C9000 som nedan.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Jag råkade ladda alkaliska batterier i min voltcraft laddare. Dom var väldigt lika en uppsättning NiMH celler jag hade, så det var faktiskt ett rent misstag. Jag laddade dessutom halvhårt med 1A vill jag minnas. Ingen cell exploderade, utan dom sprack och pös ur sig elektrolyt. Fräste som fan gjorde det kan man säga. Efteråt hade jag ett jäkla pyssel att försöka ta isär och få ren laddaren.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@DaBone: Den artikeln innehåller flera mindre korrekta påståenden.

Tja, kanske inte helt omöjligt.. den var från 2008, så det lär väl hänt lite sedan dess.

Någon snubbe som försökt ladda i en vanlig laddare...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@-=Mr_B=-: Jag råkade ladda alkaliska batterier i min voltcraft laddare. Dom var väldigt lika en uppsättning NiMH celler jag hade, så det var faktiskt ett rent misstag. Jag laddade dessutom halvhårt med 1A vill jag minnas. Ingen cell exploderade, utan dom sprack och pös ur sig elektrolyt. Fräste som fan gjorde det kan man säga. Efteråt hade jag ett jäkla pyssel att försöka ta isär och få ren laddaren.

Ja? Jag är inte säker hur vi gick från:

Skrivet av -=Mr_B=-:

Alla alkaliska "icke laddningsbara" batterier "går" att ladda, problemet är explosionsrisken... Jag har sett tillverkare rekommendera max 30 laddcyklar osv, men i realiteten... De är inte gjorde för att laddas, och de har inte säkerhetsfunktionerna som låter dem fallera på ett snällt sätt om det skiter sig.

Till:

"B SÄGER ATT ALLA ALKALISKA BATTERIER EXPLODERAR GENAST, OM MAN ENS TÄNKER PÅ ATT LADDA DEM!!!"

Skrivet av Svantesson666:

Laddar dessa med en PowerEx MH-C9000 som nedan.

Förbannat bra laddare. Jag har "Memorex" varianten, men de är identiska.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja? Jag är inte säker hur vi gick från:

Till:

"B SÄGER ATT ALLA ALKALISKA BATTERIER EXPLODERAR GENAST, OM MAN ENS TÄNKER PÅ ATT LADDA DEM!!!"

Vem sa det? Inte jag iaf. Jag delgav min erfarenhet av mitt misstag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Återupplivar denna tråden en aning.

Hur gör ni som har Storhögen (eller liknande laddare), har ni i den hela tiden eller bara då och då?
Jag vill gärna ha ordning på mina batterier så de är fulla när jag behöver de, men byter inte speciellt ofta. Gör man bäst i att skaffa en timer då så den typ går igång nån gång i veckan?
Eller drar det såpass lite att man lika gärna kan ha den i hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Återupplivar denna tråden en aning.

Hur gör ni som har Storhögen (eller liknande laddare), har ni i den hela tiden eller bara då och då?
Jag vill gärna ha ordning på mina batterier så de är fulla när jag behöver de, men byter inte speciellt ofta. Gör man bäst i att skaffa en timer då så den typ går igång nån gång i veckan?
Eller drar det såpass lite att man lika gärna kan ha den i hela tiden?

Jag utgår från att det är NiMH celler du har. Se till att det är Eneloop, Ikea Ladda, eller liknande Low Self Discharge (LSD) celler du har. Om det inte är det, köp såna. Ladda dom sen helt fulla och packa undan dom och laddaren. När du sen behöver dom är dom i princip fulladdade. Eneloop laddar ur väldigt långsamt och är i princip mer än 80% fullt laddade även efter tre år. Ikea Ladda håller nog samma standard.

Att hålla på med trickle-charging i långa perioder "bara för att" ter sig knappast som en bra idé. Att låta cellerna sitta i en laddare som inte är igång lär inte heller vara någon bra idé.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har använt samma batterliladdare i över 20 år, och den har sparat mig enormt mycket pengar genom åren. Kan vara en av de bästa investeringarna jag gjort. Fram till 2010 ungefär tyckte jag allt var frid och fröjd, men batterierna jag köpt därefter upplever jag inte ha samma kvalitet som de jag köpte tidigare. Fram till 2010 körde jag dessutom för det mesta med de batterier som Clasohlson sålde men därefter började jag köra lite mer märkesbatterier typ GP och Varta, men resultatet var bara sämre. Trots att batterierna var dyrare och 2 gen. laddade de ur snabbare än förr. Vissa mycket snabbt.

Trodde det var fel på min laddare eftersom den var gammal och investerade därför i en sådan här. Jag hade förväntat mig att den skulle hjälpa mig att identifiera mina dåliga batterier eftersom det kan vara lite knepigt att göra det när de tidigare måste laddas parvis i min äldre laddare. Men den nya laddaren signalerade att nära hälften av mina batterier var defekta och vägrade ladda dessa. Nästan alla av märket Varta vägrade den ladda, och några till.

Kanske var det inte fel på min äldre laddare trots allt, utan kass kvalitet på mina batterier. Eller kan den nya laddaren vara defekt? Någon som kan tänkas ha en teori om det? Viss ledning har jag fått av tidigare inlägg i den här tråden. Men det vore kul med lite mer input.

Permalänk
Medlem

Panasonic Eneloop -serier är bäst. Philips bra batterier överlag.
Men egentligen presterar alla laddbara (A/AA/AAA etc) standardbatterier dåligt jmf med icke-laddbara.

Man hoppas ju egentligen att dessa hundra år gamla batteri modeller skulle fräschas upp lite för någon nyare standard, med t.ex. lithium-ion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Philips Eneloop -serier är bäst. Philips bra batterier överlag.

Du menar inte Panasonic - istället för Philips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Du menar inte Panasonic - istället för Philips?

Japp , tack.
T.ex. Panasonic's 18650 är grymma om man har utrustning som tar den typens batterier.

Permalänk
Medlem

Har precis köpt mig en ny laddare då min IKEA laddare anser att hyffsat nya batterier inte går att ladda och är trasiga.

KÖpte mig en Powerex MH-C9000.

Jäklar sicken pjäs och har så mkt funktioner för att ta hand om batteri att jag inser att det där med batteriladdning sannolikt skulle kunna vara ett separat studieprogram på högskolan.

Den tog direkt alla de batterier som IKEA laddaren ansåg inte fungerade och jag körde ett speciellt läge där man kollar status på batterierna genom en fullladdning, urladdning och fulladnning igen.
Batterinerna visade sig vara i nästan perfekt skick och fungerar nu bra igen.
TJänar sannolikt in pengarna på denna laddaren rätt snabbt och avtrycket på miljön blir aningen mindre.

Så....dagens tips, skaffa en kvalitetsladdare och sluta släng laddningsbara batterier

Edit:
Glömde....det står "from the future" på lådan..bara en sån sak

Permalänk
Medlem

Jag kör en VapexTech.
https://www.vapextech.co.uk/chargers/standard-chargers/fast-s...

Vet inte om den är bra eller dålig, men har laddat batterierna jag provat.

Permalänk
Medlem

bästa batteriet jag kört med är panasonic eneloop, verkar hålla längre och laddar knappt ur sig något
laddare kör jag med en XTAR VC4

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kör mina Ikea-ladda batterier i min Nitecore D4 laddare. Eventuellt är det en rebrand på samma kinesiska modell då min har tappat modell/märkes lappen som satt fastklistrad förut. Ser iaf ut så här:

Finns på CDON, jag köpte min från Ebay för 250 kr.
Löser Ni-Ca, Ni-Mh, men även Li-ion i mer eller mindre alla längder. Även Polymerbatterier med rätt format går att ladda.

Visar status (spänningsberoende) samt hur mycket laddning som har matats in i batterierna.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

jag laddar med min Nitecore D4

fixar att ladda Ni-mh/Ni-Cd AA/AAA samt li-ion i samma laddare.

sjukt smidigt att både kunna ladda sins vape/ficklamp lithium batterier och sina batterier till fjärrkontrollen i samma laddare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Någon som har någon erfarenhet av vartas batteriladdare och batterier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacceEdude:

Någon som har någon erfarenhet av vartas batteriladdare och batterier?

Ja men det är rätt många år sedan jag använde dessa, skulle absolut rekommendera att du
titta på kentli jag har inte hittat något som är bättre, ja dom är dyra men håller länge och med full kraft tills det är tomt (jag har haft mina sedan dom släpptes för rätt många år sedan, dom har inte tappat kraft alls vad jag märkt, jag kör nog minst ett 20 tal vardera av AA och AAA i allt från fjärrkontroller till leksaker,spelkonsoler och batteridrivna z-wave prylar typ lås, termostater osv obs att dom är något tjockare som med dom flesta laddbara batterier. (det är väldigt trångt i hår trimmern)
till skillad mot nästan alla andra laddbara batterier är dessa 1.5v som icke laddbara batterier är, vanligen är laddbara batterier 1.2v vilket brukar ge problem på många enheter.

vill du ha mer klassiska laddbara batterier så är ikea tydligen väldigt bra enligt olika fotograf forum, jag använder dock inte mina alls längre då ovan både håller längre och laddar mycket fortare samt ger full kraft hela användningen, jag hatar verkligen att använda "vanliga batterier" numera som segar ner sig mer och mer tills dom är tömda.

https://www.amazon.com/KENTLI-Rechargeable-Li-Polymer-High-In...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Ja men det är rätt många år sedan jag använde dessa, skulle absolut rekommendera att du
titta på kentli jag har inte hittat något som är bättre, ja dom är dyra men håller länge och med full kraft tills det är tomt (jag har haft mina sedan dom släpptes för rätt många år sedan, dom har inte tappat kraft alls vad jag märkt, jag kör nog minst ett 20 tal vardera av AA och AAA i allt från fjärrkontroller till leksaker,spelkonsoler och batteridrivna z-wave prylar typ lås, termostater osv obs att dom är något tjockare som med dom flesta laddbara batterier. (det är väldigt trångt i hår trimmern)
till skillad mot nästan alla andra laddbara batterier är dessa 1.5v som icke laddbara batterier är, vanligen är laddbara batterier 1.2v vilket brukar ge problem på många enheter.

vill du ha mer klassiska laddbara batterier så är ikea tydligen väldigt bra enligt olika fotograf forum, jag använder dock inte mina alls längre då ovan både håller längre och laddar mycket fortare samt ger full kraft hela användningen, jag hatar verkligen att använda "vanliga batterier" numera som segar ner sig mer och mer tills dom är tömda.

https://www.amazon.com/KENTLI-Rechargeable-Li-Polymer-High-In...

Tack så mycket för tipset!