Permalänk
Inaktiv

6950x har jag blivit blåst?

Hej!

Köpte precis ett 6950x. Träffade personen i Brandbergens Centrum eller närheten av centrum.
Han angav sitt adress men kom aldrig ut från sitt port då han kom från någon annan håll, där fick jag dåliga vibbar.

Jag testar cpun när jag kommer hem och datorn går igång men inget mer händer, fläktarna går inte igång.
Funkade hur bra som helst med min 5960x innan.
Jepp jag uppdaterade bioset till 3801 och funkade hur bra som helst efter jag uppdaterade bioset med min 5960x.

Tog bort cpun och testade montera igen men samma resultat. Är cpun sönder?

Permalänk
Medlem

Har du inga LED dioder på moderkortet som visar error med rött sken.. Eller typ CPU code 00.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nephitis:

Har du inga LED dioder på moderkortet som visar error med rött sken.. Eller typ CPU code 00.

Skickades från m.sweclockers.com

CPU code 00

HAr ett Asus Rampage V Extreme

Permalänk
Avstängd

Testat en Cmos efter bios uppdateringen samt testat fiffla om RAM'et? Dragit ut batteriet en stund?

CPU 00 är ju hårdvarufel enligt de flesta.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Testat en Cmos efter bios uppdateringen samt testat fiffla om RAM'et? Dragit ut batteriet en stund?

CPU 00 är ju hårdvarufel enligt de flesta.

Testar på en gång! Tack!

Permalänk
Inaktiv

Funkar inte fortfarande code 00

Någon please?

Permalänk
Medlem

Tror det är så att den inte är riktig . Finns det något kvitto på den från återförsäljaren som du fick med

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tip Top:

Tror det är så att den inte är riktig . Finns det något kvitto på den från återförsäljaren som du fick med

Nej. Cpun säker äkta ut kan skicka bilder annars men ser riktigt bra ut av mina erfarenheter.

Datorn du kar som det ska i flera år ända jag har gjort är att demoterat 5960x och ersätte med 6950x inget
Funkar sen. Uppdaterade bioset innan jag tog bort min 5960x o de funkade fint

Permalänk
Medlem

Du är lurad.

Permalänk
Medlem

Om inte ny BIOS version hjälpte så misstänker jag dessvärre att du har blivit lurad. Att han kom från fel port osv gör inte saken bättre. Inte svårt att delida en 6950x, swappa IHS med en lägre speccad CPU och sälja den. Du kanske inte ens har en trasig 6950x.

Fick du med någon förpackning/kvitto/något förutom själva CPUn?

Jag skulle kontakta säljaren snarast och se vad han säger. Får du inte tag på honom eller om han inte finns att få tag på så är det bara att börja säkra upp de bevis du har och göra en polisanmälan.

EDIT:

Beklagar.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Administrativ avgift

@anon254573: Kan nog vara så illa kolla böjda pinnar osv, funkar det fortfarande inte har du nog en defekt CPU

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Inga synliga skador på 6950x?
Inga pins som är böjda i sockeln?
Annars så kontakta köparen om ditt problem, kan vara att personen ifråga har sålt en defekt CPU till dig.

Permalänk
Avstängd

Väldigt tråkigt, men jag tror du blev scammad..försök få tag på säljaren och förklara..var beredd på ''men den fungerade galant innan'' se till att få bildbevis på det samt datum när processorn var i bruk.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du betalade för CPUn? Kan ju vara en indikation för att du blivit scammad om den var för billig..

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Får man fråga vad du betalade för CPUn? Kan ju vara en indikation för att du blivit scammad om den var för billig..

Precis, det funderade jag också på.

Permalänk
Inaktiv

Jag har blivit lurad får kolla med pinnarna.
Från att bara plocka ut 5960x till att montera 6950x o de funkar inte.
Tror den är sten död.

Ni som undrar så bytte vi samt betalde jag 2000kr emellan.
Aja shit happends. Tur arr man har mycket kontakter runt områden han bor på.
Förr eller senare kommer jag hitta honom. Omöjligt få tag på honom. Hand mobil är stängd, inte kopplad till swish, ingen informarion alls. Aja de värsta jag vet är att leka med min lev o bröd.

Förr eller senare kommer jag träffa på honom.

Nu får jag leta efter en ny cpu. 5820k 5930k eller 5960x spelar roll bara det passar min socket
2011-3.

Tack för all hjälp kommer försöka igen men har inge förhoppningar kvar.
Synd att man inte har ett extra moderkort som man kan bara testa ifall någon skulle vara snäll o ställa upp o testa cpyn åt mig??

Kan webhallen eller inet hjälpa mig kanske o testa provköra cpun??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon254573:

Omöjligt få tag på honom. Hand mobil är stängd, inte kopplad till swish, ingen informarion alls.

Bara detta är varningstecken, du bör inte göra affärer med sådana personer över huvud taget.

Skrivet av anon254573:

Nu får jag leta efter en ny cpu. 5820k 5930k eller 5960x spelar roll bara det passar min socket
2011-3.

Funkar inte din gamla 5960X eller vad?

Skrivet av anon254573:

Kan webhallen eller inet hjälpa mig kanske o testa provköra cpun??

Kontakta dem och fråga, om de ställer kanske det kostar någon hundralapp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Bara detta är varningstecken, du bör inte göra affärer med sådana personer över huvud taget.
Funkar inte din gamla 5960X eller vad?
Kontakta dem och fråga, om de ställer kanske det kostar någon hundralapp.

Jag bytte min 5960x som jag skrev förr.
Ska försöka kontakta inet o webhallen.

Permalänk
Inaktiv

Startar datorn utan cpu då funkar det alla fläktar går igång. Är det cpu som är död då?

Permalänk
Medlem

@anon254573: Eftersom du inte har kvar din gamla processor så kan du inte utesluta att även ditt moderkort kan vara trasigt. Men förhoppningsvis är det din processor som är trasig eller rent sagt ut defekt/fake.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nephitis:

@SilverB01: Eftersom du inte har kvar din gamla processor så kan du inte utesluta att även ditt moderkort kan vara trasigt. Men förhoppningsvis är det din processor som är trasig eller rent sagt ut defekt/fake.

Ahhh du har en poäng där. Men allt verkar funka fint utan cpu allt bootar upp.
Tror seriöst att den är trasig men för att va hundra skulle jag vilja testa cpun mot någon
Annan rigg. Surt men jag lär hitta personen också bara en tids fråga när.

Funderar på köpa 6850k som ligger på 3600kr just nu frågan är om det är värt det?
Har ett extra rigg 4790k som jag använder nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@SilverB01: Eftersom du inte har kvar din gamla processor så kan du inte utesluta att även ditt moderkort kan vara trasigt. Men förhoppningsvis är det din processor som är trasig eller rent sagt ut defekt/fake.

Det är väl bättre att det är moderkortet?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd

Så han snuvade dig på 2000 kr och din CPU? Wow...snacka om att våga!
Vet du ens vad han heter? Jag köper inte av någon utan att veta fulla namnet och adress...annars har man ytterst lite att gå på om man måste ta in farbror blå i bilden.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Var befinner du dig? skulle kunna testa den i min rigg om du finns i närheten

Permalänk
Medlem

vart bor du? dvs vilket län?

Permalänk
Inaktiv

Dyrköpt läxa var hittade du honom?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karazhan:

Var befinner du dig? skulle kunna testa den i min rigg om du finns i närheten

Wow tack så mycket vännen! Jag bor ute i Huddinge. Vart bor du någonstanns? Skickar dig PM

Permalänk
Inaktiv

Bor i Stockholm/Huddinge Centrum

Hittade han blocket. En svensk kille på ca 25år. Vi hade en lång konversation och han skickade lite bilder på sitt rigg med och bilder på cpun. Tycker personligen så synd om honom om han har verkligen blåst mig.

Jag själv är 33år, köper rätt mycket då menar jag köpt mycket genom åren över 80 komponenter skulle jag nog gissa och första gången jag blev blåst, förr eller senare kommer det tyvärr.

Men när jag träffade han var han skit nervös, då menar jag verkligen nervös. Tittar på cpun och det ser bra ut och när vi skakar han är han fortfarande nervös och sedan går jag iväg men jag stoppar han sen och säger förresten du skulle ha pengar ut av mig också de glömde vi så jag räckte över pengar och han tog dem snabbt utan att titta på mig. När jag satt i bilen så kom känslan de här är knass jag har fått allt för mycket dåliga vibbar ut av denna säljaren. Åker hem fort sen en stor Di*do i mig.

Åter igen värsta jag vet att man leker med människors lev o bröd. JAg kommer aldrig släppa det och jag tvivlar inte på en sekund att jag kommer hitta personen.
Helt sick!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Funderar på köpa 6850k som ligger på 3600kr just nu frågan är om det är värt det?
Har ett extra rigg 4790k som jag använder nu

Jag hade nog dragit mig för det..

Det är ju bara ditt moderkort som (förutom CPUn) behöver bytas om du ska köpa något nyare. Resterande delar inkl DDR4 RAM har du ju redan. Om du får bekräftat att ditt moderkort fungerar så kan du sälja det också

Vad var det som gjorde dig sugen att byta från föregående till 6950x? Det är ju en rejäl CPU - så misstänker att du behöver kraft till något som inte bara är spel?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HenKenny:

Jag hade nog dragit mig för det..

Det är ju bara ditt moderkort som (förutom CPUn) behöver bytas om du ska köpa något nyare. Resterande delar inkl DDR4 RAM har du ju redan. Om du får bekräftat att ditt moderkort fungerar så kan du sälja det också

Vad var det som gjorde dig sugen att byta från föregående till 6950x? Det är ju en rejäl CPU - så misstänker att du behöver kraft till något som inte bara är spel?

Hade redan ett 5960x, tänkte ca 20% mer prestanda för 2000kr kan vara värt det. Han hade kvitto men skulle maila över det inte ens det.
Killen är borta. Mycket har jag mig själv o skylla men det betyder inte heller att man behöver bli blåst.
Nää moderkortet är rätt bra enligt mycket. Tror de kanske räcker med köpa cpu.

Frågan är ska man köpa beg eller helt ny?

JAg vill först utesluta att cpun är död vill verkligen testa på någon annan rigg innan jag går vidare.