Hur gör ni er av med en hårddisk?

Permalänk
Medlem

Hur gör ni er av med en hårddisk?

Vad gör ni med eran disk när ni ska slänga eller sälja för att säkerhetsställa att inte nästa användare kommer åt gammal data?
Jag är lite nojig av mig med att sälja hårdvara så det blir nog att dra igenom en borrmaskin och slänga på tippen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vad gör ni med eran disk när ni ska slänga eller sälja för att säkerhetsställa att inte nästa användare kommer åt gammal data?
Jag är lite nojig av mig med att sälja hårdvara så det blir nog att dra igenom en borrmaskin och slänga på tippen.

Brukar formatera disken med UBCD:s inkluderade programvara att rensa diskarna. Finns alltid ett program i den som är bra att ha, så har den alltid på en usb.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Jag kör vanligtvis mina diskar såpass länge att jag numera inte säljer dem vidare pga tidigare erfarenheter där köparen drabbats av en hårddisk krasch kort efter köpet.
Angående hur jag gör mig av med dom så åker dom helt enkelt i elektronik skroten. Har inget av värde eller av privat natur som kräver extra åtgärder än en formatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det är bara att köra nån typ av "raderprogram" så är den rensad och det är omöjligt att återskapa något.
http://www.killdisk.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Säljer inte hårddiskar, oftast inte värt pengarna plus som ovan risken för hårddiskkrasch.

Men som sagt annars borde valfritt programm med att skriva över 0 fungera?

Permalänk
Medlem

Jag använder skivorna som glasunderlägg, och hårddiskarna brukar även innehålla minst en starkt magnet man kan göra något roligt med. Resten slänger jag i elektronikskroten i soprummet.

När det gäller att radera data så räcker det med att skriva över data en gång på en mekanisk disk så går den inte längre att återskapa (omöjligt är ett starkt ord, men det finns inga bevis för att någon lyckats gör det i alla fall). Däremot så räcker det inte alltid att bara fylla disken, eftersom de kan ha dolda sektorer och liknande. Det kan alltså finnas en poäng i att använda ett program som t.ex. killdisk som ser till att verkligen skriva över allt, men man behöver inte skriva över disken 31 gånger eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem

Har man verkligt känslig data på sin disk (nu snackar vi sånt som folk kan lägga mycket pengar på o hitta) så är mekanisk skrotning det enda helt 100% säkra. Detta pga att den diskytan operativsystemet ser inte är samma som den fysiska yta som finns på disken. Disken har även ett eget operativsystem (går o logga in på vissa diskar med serie terminal via stift på kretskortet och logga in där). Detta skulle kunna göra det möjligt att hacka firmware att kopiera vissa data till dolda sektorer som finns på disken och lagra dem där. Eller att sektorer som anser dåliga kopieras till resersektorer som pekas om i deras ställe och därmed finns din data på ställen du inte längre kommer åt.

Detta är väldigt osannolikt, men sitter man på extremt känsliga data är det bättre att destruera disken istället för att lita på mjukvaruradering. En disk är ändå inte så dyr...

Bara att lossa skivorna från spindeln gör det väldigt svårt att läsa dem, de låter sig inte lätt återmonteras med den precision som krävs för att fungera igen. Bränner man dessutom skivan eller förstör ytan så..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Senaste bytta diskarna ligger i bokhyllan som lite extra backup utifall nya disken floppar.
Äldre diskar hamnar i förrådet, har bara slängt bort en disk någonsin då den var så pass trasig att jag aldrig skulle koppla in den igen.
Vad gäller att någon annan skulle komma över gammal data så bryr jag mig inte tillräckligt, de får mer personlig info genom att gå igenom mina sopor.

Permalänk
Medlem

Orka hålla på att mecka med en disk och formatera med killdisk eller liknande, tar för lång tid. Ett hårt slag med hammaren i styrkretsen så är det klart.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Säljer aldrig hårddiskar. Jag förstör mina.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Dom brukar hamna i en låda här hemma. När dom väl rensas ut är gränssnittet så gammalt att ingen jävel orkar bry sig. Senast jag slängde diskar var det gamla MFM/RLL diskar jag hittade i en låda. Tvivlar starkt på att någon bryr sig om dom och skulle dom göra det så är informationen knappast känslig längre

Skulle jag dock göra mig av med en IDE/SATA disk så skulle jag köra DBAN eller liknande och nuka disken först.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danzle:

Jag kör vanligtvis mina diskar såpass länge att jag numera inte säljer dem vidare pga tidigare erfarenheter där köparen drabbats av en hårddisk krasch kort efter köpet.
Angående hur jag gör mig av med dom så åker dom helt enkelt i elektronik skroten. Har inget av värde eller av privat natur som kräver extra åtgärder än en formatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, mina är som regel körda i botten när jag är klar med dem, så det är ingen ide att sälja dem.
Har inget av vikt på dem heller.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag slänger dom, vill någon försöka återskapa gammalt mög, be my guest. Kunde inte bry mig mindre typ
Sen är jag ju dock ingen kändis som har nakenbilder på mina hårddiskar heller Eller bank konto i cayman island sparade i .txt filer.

Permalänk
Medlem

Gav förresten bort en hel kasse med gamla 10krpm scsi diskar till en arbetskamrat som tog ut magneterna.. De va väl max 76gig eller nått

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Fysiskt våld , typ hammare tills man hör smulorna av skivorna rassla.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Vid skrotning: Skriva över med killdisk(om hårddisken fungerar), ISE, plocka ut skivorna, köra magnet över dom, använda dom som kaffekoppsunderlägg, borra sönder dom med hjälp av pelarborr eller CNC maskin när dom inte längre glänser.

Vid inskick på garanti eller försäljning: Skriva över med killdisk(om hårddisken fungerar), ISE.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Säljer inte hårddiskar, pajar de så kastar jag dem bara. Har inget "top secret" på dem ändå:P

Permalänk

Smärre M.O.A.B och sen saltar jag askan med plutoniumdamm

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hur ska man göra med SSDer? Samma program som HDD?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Hur ska man göra med SSDer? Samma program som HDD?

Killdisk, ISE, hammare. Valfri kombination.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Hur ska man göra med SSDer? Samma program som HDD?

Dom är svårare att garantera att rensa än moderna snurr-diskar. SSD har en massa osynlig minne som cratch-pad och innan diskarna blev krypterade som idag och är närmast omöjliga att analysera så visade sig att vissa sektorers innehåll kunde skvalpa runt i dom här dolda flashen i närmast obegränsad tid utan att riktigt försvinna - ungefär som den flytande xx i toaletten som blir kvar guppande hur mycket man än spolade.

Nu har moderna diskar och SSD sanerings-funktioner som skall skriva över även reallokerade sektorer och dold minne i diskarna och SSD brukar använda att man byter krypteringsnyckel för att göra gammal data oläsbar - men det är om man litar på tillverkarna gör jobbet och det finns tyvärr incidier för att man inte alltid kan göra det - bla. gjorde man säkerhetsanalays på vissa serier WD Passport Ultra som är en självkrypterande enhet (SED-unit) och det var inte vackert - de olika treboktsavsmyndigheterna från olika nationerna måste har stått i kö för att få in sin kofot i det hela - kamouflerad till inkompetent och slarvig skriven kod så att tillverkarna har någon konsult att skylla på om det avslöjas och svär sig själv ovetande om det hela.... - och man nöjde sig inte med en eller två svagheter, utan minst halvdussin kända och förmodligen lika mycket till för att säkra att det alltid finns någon väg in för att komma åt datat... även efter man bytt nycklar etc.

Om man inte lita på tillverkarna så finns det tyvärr fog för det...

skall man vara säker på att datat verkligen försvinner så får man slipa ner SSD mot en bänkslip typ - dvs. även chippen är slipad till grus och damm.

Permalänk
Avstängd

Jag säljer inte heller en hårddisk utan slår helt enkelt sönder den helt och kastar sen bitarna av dem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

ett alternativ ! som jag gjort
https://imgur.com/a/uTSGg

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Senast jag slängde diskar var det gamla MFM/RLL diskar jag hittade i en låda.

Sådana fungerande kan vara högvilt bland dem som håller på med vintage-datorer

kort sökning så låg gamla fungerande minicribe-diskar på typ $300 styck på vissa ställen och andra bara $15 styck...

själv har jag tillräckligt många av dem för att det inte skall vara ett problem.

Permalänk

Ligger på en hylla i garderoben. Har smält ner en med en skärbrännare en gång bara för att se hur det såg ut.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Säljer aldrig hårddiskar. Jag förstör mina.

Det ena behöver inte utesluta det andra...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har krypterat alla mina diskar med Bitlocker, så skulle jag få för mig att sälja eller ge bort så tar jag bara bort partitionen och skapar en ny blank partition.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Säljer skiten, har inget att dölja Brukar få 200kr för 500gb på Tradera.

Permalänk
Medlem

Well hittils har ingen av mina diskar dött helt. En har börjat ticka lite men den är helt fungerande och ligger i en låda här, lär inte använda den mer iallafall då jag har tagit backup av den och backup av backupen.

Skulle dock inte få för mig att bara "slänga" den, då en hårddisk är otroligt fin! Finns många "hdd" gallerier här på SweC, så skulle skruva isär den och ta ut skivorna, sätta upp på väggen, använda som glasunderlägg, bygga en klocka eller dylikt av skivorna och armarna.

Men som sagt så är alla mina rätt fungerande, så mina gamla på en 500GB/1TB är som en extra backup av backupen och ligger bland alla andra datorkomponenter.

Vid eventuell garanti av laptop eller dylikt hade jag nog skickat över allt på en extern hdd, rensat disken helt (formatering) och installerat om windows på den bara.

Vid försäljning av dator är det väldigt lätt... Ingen disk ingår.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧