Rykte: Microsoft överväger förvärv av EA

Permalänk
Medlem

EAs största serier inom sport, star wars etc kommer fortsätta komma till de andra konsolerna. Det är de mindre serierna som Dragon AGE, mass effect som kanske blir exklusiva. Men har man en PC kommer man ändå kunna spela dem. Tror uppköpet är mer en strategi för att kunna stärka sin position likt de gjorde med Minecraft. De skulle behöva köpa upp framgångsrika mindre studios för exklusiva titlar eller go bananas och köpa Nintendo.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Man kanske skulle ta och lira igenom 1:an igen, se om man kan få det att funka i W10

Annars kan du alltid köra det i Wine: https://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

De licenser EA har (Fifa etc) tillåter knappast att man låser ute plattformar så sportspelen lär inte bli MS exklusiva.

NHL är ju redan "exklusivt" till Playstation och Xbox. Många år sen det senast släpptes till Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

... eller go bananas och köpa Nintendo.

Ge dem inga idéer!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Snusfri

Hoppas att Microsoft köper EA så det kan bli fason på det företag med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av kaput:

Det kan ju iofs lika gärna vara jag som har fel, det där är bara som jag minns det sedan typ 20 år eller så

Personligen tyckte jag dock inte det var så himla banbrytande, men då var jag ju också HL-fanatiker av sällan skådat slag, och hade tidigare lagt ner förmodligen sjukliga antal timmar på Doom och Quake. Konkurrensen var hård om man ville impa på mig kort sagt. Men håller med, det var åtminstone roligt. Man kanske skulle ta och lira igenom 1:an igen, se om man kan få det att funka i W10

Ja, banbrytande skulle jag kanske inte kalla det. Men det var ganska bra känsla i det och roligt med co-op i första. 4-player co-op i trean var ju sjukt roligt också!

Halo 1 till PC vore inte helt fel då kan man ju faktiskt sikta ordentligt!

Permalänk
Inaktiv

Bara en massa rykten men viktigt att tänka på att Microsoft inte är Sony. Microsoft släpper spel på andra plattformar än sina egna även om de hållit extra hårt på just Xbox. Microsoft släppte spel för Apples datorer runt millenieskiftet för ett lite mer historiskt exempel. Minecraft går fortfarande köpa på andra plattformar än MS.

Nog finns en brist på exklusiva titlar som driver Xbox-försäljningen men lösningen är inte att köpa något annat företag. De sitter redan på så mycket värdefulla IPs och de behöver bara arbeta på dessa. Förmodar att de redan har en drös med spel under utveckling men att det är ett bra tag kvar till lansering. Utveckling av spel tar tid.

Nog är vad som hänt Rare trist men jag tycker nog ändå vad som hänt Psygnosis är värre. Jag tycker det känns knepigt att folk inte bryr sig mer om vad hände denna studio.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Låter rimligt. MS brukar köpa saker som är alldeles för dyra och sedan misslyckas kapitalt med att integrera dem i verksamheten, och EA är definitivt för dyrt just nu. Trist för alla Playstation-ägare som gillar deras sportspel bara.

Köper de Valve istället är det mer intressant. Å ena sidan vill jag inte att de förstör Steam med nån integration med Windows Store eller nåt sånt, å andra sidan tror jag inte att Gabe Newell skulle sälja utan att få behålla kontrollen över sånt.

Mitt tips på utvecklare till salu är annars Gearbox, har väntat på att någon skall köpa dem.

Tror inte det finns en chans att Gabe Newell säljer Valve till Microsoft. Han är redan dollarmiljardär, Valve är ett av världens mest lönsamma företag sett till antalet anställda, och Steam har närmast ett monopol på digital försäljning av spel. Finns inget incitament för honom att sälja till Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludric:

Tror inte det finns en chans att Gabe Newell säljer Valve till Microsoft. Han är redan dollarmiljardär, Valve är ett av världens mest lönsamma företag sett till antalet anställda, och Steam har närmast ett monopol på digital försäljning av spel. Finns inget incitament för honom att sälja till Microsoft.

Gabe är bara intresserad av pengar så varför vore det en omöjlighet att han säljer företaget om priset är rätt?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nog är vad som hänt Rare trist men jag tycker nog ändå vad som hänt Psygnosis är värre. Jag tycker det känns knepigt att folk inte bryr sig mer om vad hände denna studio.

Märket fasades väl ut år 2000 om man ska tro wikipedia. Minns också med värme Pysygnosis loggan från Amiga och PC anno tidigt 90-tal. Men gissar att majoriteten av Sweclockers idag inte har någon relation till märket.

Microsoft har väl generellt varit ganska snälla ägare, EA kan inte gärna bli sämre så indirekt är det väl positivt. Bioware kanske kan få lite bättre förutsättningar, snälla MS.

Sen vet jag inte om jag skulle vara road som MS-aktieägare. Kul att de vill satsa på spel, men EA?

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Nej tack

Permalänk
Medlem

Snart i din startmeny: En massa speldemos du inte bett om !
Men vänta nu, det har vi ju redan =(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Varg:

Gabe är bara intresserad av pengar så varför vore det en omöjlighet att han säljer företaget om priset är rätt?

Samma människa skulle aldrig släppa något spel till PS3 men vinglade plötsligt ut på scenen under E3 för nästan 10 år sedan.

Själv ser jag inte varför Valve skulle sälja (andra ger de redan pengar utan att själva göra något) eller MS köpa (allt Valve gör kan MS göra, Valve utvecklar inte spel längre). Intressanta teorier och scenarion som uppstår när man klurar på det hela.

Permalänk
Medlem

MS + EA = dubbelt så dåligt?

De måste ju ha gjort någonting rätt för att bli så pass stora som de trots allt är, men nog är det fantastiskt hur mycket dumheter de bägge företagen gör, och hur få som faktiskt gillar dem.

Men som en del andra redan har sagt, det kan väl inte blir så mycket sämre?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DeadMeat1234:

Märket fasades väl ut år 2000 om man ska tro wikipedia. Minns också med värme Pysygnosis loggan från Amiga och PC anno tidigt 90-tal. Men gissar att majoriteten av Sweclockers idag inte har någon relation till märket.

Microsoft har väl generellt varit ganska snälla ägare, EA kan inte gärna bli sämre så indirekt är det väl positivt. Bioware kanske kan få lite bättre förutsättningar, snälla MS.

Sen vet jag inte om jag skulle vara road som MS-aktieägare. Kul att de vill satsa på spel, men EA?

Hm, blev osäker men jag tycker mig ha sett Psygnosis användas efter millenieskiftet. Trist om namnet försvann, illa nog med studion.

Älskade namnet och logon, saknar företaget. :/

Permalänk
Medlem

@anon5930: Det blev Studio Liverpool vid millenieskiftet, i samband med att Sony plockade upp dom helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

...eller go bananas och köpa Nintendo.

De lär ha försökt en gång innan de lanserade Xboxen. Tanken var att de vill ha en konsol, och försökte köpa antingen Nintendo eller Sega, men affären gick aldrig i lås.

Med jämna mellanrum ryktas det att Apple skulle vara intresserade, men jag tvivlar på det. Tror inte att Apple vill köpa något de inte kan integrera i allt annat de gör, och Nintendo skulle inte må bra av att integreras. Man kan tänka sig ett samarbete - Mario-spel exklusivt på iPhone och Apple's chip i nästa Nintendokonsoll - men inte mer än så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludric:

För att det är tråkigt och han kan använda pengarna till att bygga en bas på Mars eller nåt? Det verkar ju inte som om Valve går som tåget direkt, de gör ju inga spel. Nej, jag tror inte heller riktigt på det. Newell är ju en gammal softie så de kan ha frågat av det skälet, men det finns ingen anledning att sälja Steam.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

De licenser EA har (Fifa etc) tillåter knappast att man låser ute plattformar så sportspelen lär inte bli MS exklusiva.

Precis, FIFA är ju en så moraliskt högstående organisation som tveklöst skulle välja lite lägre vinster för att kunna lägga på sådana villkor. /s

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De lär ha försökt en gång innan de lanserade Xboxen. Tanken var att de vill ha en konsol, och försökte köpa antingen Nintendo eller Sega, men affären gick aldrig i lås.

Med jämna mellanrum ryktas det att Apple skulle vara intresserade, men jag tvivlar på det. Tror inte att Apple vill köpa något de inte kan integrera i allt annat de gör, och Nintendo skulle inte må bra av att integreras. Man kan tänka sig ett samarbete - Mario-spel exklusivt på iPhone och Apple's chip i nästa Nintendokonsoll - men inte mer än så.

Missat helt att de gjort ett försök men det mesta brukar vara till salu till rätt pris på gott och ont. Men jag tänkte mest på företag som verkligen skulle gynna Microsofts satsning mot gaming. Sen om den skulle gynna industrin totalt sett är en annan femma.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vakz:

NHL är ju redan "exklusivt" till Playstation och Xbox. Många år sen det senast släpptes till Windows.

Inte nödvändigtvis alls samma sak.

Uppenbarligen ställer NHL inga krav på att NHL ska finnas till Windows men om MS helt plötsligt säger: "nepp, vi tänker inte göra nån NHL 2020 till Playstation" så lär NHL sparka bak ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Precis, FIFA är ju en så moraliskt högstående organisation som tveklöst skulle välja lite lägre vinster för att kunna lägga på sådana villkor. /s

Lägre vinster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Lägre vinster?

Om en speltillverkare vill göra spelet till konsol A och B men inte C för att det maximerar deras vinst, och de har ett avtal med licensägaren att de måste göra spelet till A, B och C i vilket fall som helst, så blir speltillverkarens vinst lägre. Således är det en eftergift till licensägaren att lova att göra spelet till fler plattformar, så det är något som licensägaren får betala för. Det billigaste blir att bara låta speltillverkaren bestämma själv vilka plattformar de gör spelet för.

Det är inte omöjligt att en licensägare skulle ställa sådana krav för att de vill att spelet skall vara för alla, men jag har svårt att tro att FIFA bryr sig om sånt. FIFA säljer rättigheterna för att de tjänar pengar på det, det finns inga andra anledningar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@Kenneth
@kaput

Halo - Macworld Unveiling
https://www.youtube.com/watch?v=6eZ2yvWl9nQ

Kom ihåg att jag tappade hakan när man såg det 1999.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vakz:

Skrivet av ipac:

Inte nödvändigtvis alls samma sak.

Uppenbarligen ställer NHL inga krav på att NHL ska finnas till Windows men om MS helt plötsligt säger: "nepp, vi tänker inte göra nån NHL 2020 till Playstation" så lär NHL sparka bak ut.

Det är ju för att det sålde så dåligt att de inte såg någon vits att lägga pengar på att utveckla till PC

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Geeks Gaming

I och med källan är från Polygon så tar jag inget av detta på allvar överhuvudtaget.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Företag som köper den ena, blir det bara sämre för.

DICE
Bioware
Maxis
m.m.

Men Microsoft köpa EA, för första gången ser jag det positivt.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:
Skrivet av Kenneth:

Ja, banbrytande skulle jag kanske inte kalla det. Men det var ganska bra känsla i det och roligt med co-op i första. 4-player co-op i trean var ju sjukt roligt också!

Halo 1 till PC vore inte helt fel då kan man ju faktiskt sikta ordentligt!

Slängde på det och patchade upp till senaste patchen, som tycks ha kommit ut så sent som maj 2014. Lirat igenom första banan utan probbs, så vågar säga att det funkar utmärkt under W10. Patchen lägger till och med till stöd för 1440p och andra höga widescreenupplösningar som låg lååångt in i framtiden när spelet släpptes

Det enda som är lite märkligt är att fiendernas animationer tycks ligga på en betydligt lägre frekvens än skärmuppdateringen. Kör i 120Hz som är max för spelet, men fienderna rör sig ändå lite hackigt. Kanske är by design, vad vet jag. Inget man inte kan leva med hur som helst

Annars tycker jag det åldrats med värdighet. Noterar särskilt att spelkontrollen känns jäkligt tight för att vara ett spel från den tiden.

Skrivet av star-affinity:

@Kenneth
@kaput

Halo - Macworld Unveiling
https://www.youtube.com/watch?v=6eZ2yvWl9nQ

Kom ihåg att jag tappade hakan när man såg det 1999.

Åh, ja, den videon minns jag också, polarn visade nog den fem gånger eller nåt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Vore lite poetisk rättvisa om Microsoft köpte upp EA och sedan la ner det

Man kan ju alltid drömma.

Permalänk
Inaktiv

Snart i en tandborste nära dig.