CSGO känns inte smooth och får ganska hårda fps drops.

Permalänk

CSGO känns inte smooth och får ganska hårda fps drops.

Problemet är att uncapped så ligger jag på 300-400 fps. Men ibland droppar det ner till 160fps.

Har även spelat på vänners datorer med sämre eller liknande specs där spelet i sig är mer smooth än vad mitt känns.
Använder mig av 144hz, rätt inställningar i cs.

Specs:
Windows 7 (har testat 10)
Intel i7 6700k 4.2ghz, testat 4.5 och 4.7 samma problem dock ligger temps på 89c då.
moderkort Asus z170
GPU 1070 rog strix 8GB
PCU 750w ( 6-7år gammal dock)
16GB DDR4 Corsair 2333mhz
120GB SSD Samsung

Bifogar bild på HWmonitor på lite värden, där Max value är då undertiden jag spelar.

http://prntscr.com/icknl0
http://prntscr.com/icknqz

Tacksam för allt försök till hjälp och info.

Permalänk
Medlem

Avinstallera drivrutiner till grafikkortet och installera sedan på nytt.

Permalänk
CS-mästare

Har du bytt några komponenter utan att installera om Windows?

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderat*

Observera att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade (se §4 i forumreglerna).

Skrivet av madsen016:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av sebbeh:

Avinstallera drivrutiner till grafikkortet och installera sedan på nytt.

Gjort, samma problem

Permalänk
Skrivet av almness:

Har du bytt några komponenter utan att installera om Windows?

Nej, samma komponenter sedan 2,5 år tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av madsen016:

Nej, samma komponenter sedan 2,5 år tillbaka

intressant, då hade du alltså ditt 1070 strix ungefär 1 år innan det släpptes då

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av madsen016:

Nej, samma komponenter sedan 2,5 år tillbaka

Som personen skrev ovan så måste du bytt åtminstone grafikkort, rensade du de gamla grafikkortsdrivrutinerna med ddu då? Eller har du installerat om Windows sen du bytte?

Permalänk
Medlem

@madsen016: Vad menar du med att det inte känns "smooth"? Känns det som att det fryser till ibland i något ögonblick eller känns det som att det är delay mellan din input och vad som händer på skärmen?

Det borde inte spela någon roll att du dippar ner till 160 FPS eftersom att det fortfarande är mer än vad skärmen klarar av att visa.

Permalänk
Skrivet av Naga:

intressant, då hade du alltså ditt 1070 strix ungefär 1 år innan det släpptes då

1,5 år ska det stå

Permalänk
Skrivet av almness:

Som personen skrev ovan så måste du bytt åtminstone grafikkort, rensade du de gamla grafikkortsdrivrutinerna med ddu då? Eller har du installerat om Windows sen du bytte?

Den är ominstallerad sedan jag köpte de nya delarna, så nya o rena drivrutiner

Permalänk
Skrivet av Shepard:

@madsen016: Vad menar du med att det inte känns "smooth"? Känns det som att det fryser till ibland i något ögonblick eller känns det som att det är delay mellan din input och vad som händer på skärmen?

Det borde inte spela någon roll att du dippar ner till 160 FPS eftersom att det fortfarande är mer än vad skärmen klarar av att visa.

Vet inte hur jag ska förklara det riktigt. Men det är nästan så att det känns som att man skulle ha lite motion blur på fast det är avstängt, Sen känns små o snabba fps dropp av.

Jo jag känner skillnad på 140-400fps oavsett om jag har 144hz eller inte. Det känns ju ännu mer "smooth" och de flyter bättre med 300fps än 144. Bara testa själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

@madsen016: Vad menar du med att det inte känns "smooth"? Känns det som att det fryser till ibland i något ögonblick eller känns det som att det är delay mellan din input och vad som händer på skärmen?

Det borde inte spela någon roll att du dippar ner till 160 FPS eftersom att det fortfarande är mer än vad skärmen klarar av att visa.

Har inte med hur mycket skärmen kan visa, alla frames renderas i vilket fall som vilket gör att mer movements registreras på klient-sidan, vilket i sin tur gör att det känns mer Smooth.

@madsen016
Kolla grafer på Loads, Temps, Clocks och sett om där är några dippar på antingen CPU eller GPU usage. Så kan man nog utesluta det ena eller det andra.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Ordet ni söker efter är "jämnt", inte "smooth".

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Weuffelhjaern:

Har inte med hur mycket skärmen kan visa, alla frames renderas i vilket fall som vilket gör att mer movements registreras på klient-sidan, vilket i sin tur gör att det känns mer Smooth.

Jag har fått för mig att den stora anledningen till att mer FPS=bättre är att man får bättre frame latency, alltså om man har 144 FPS och en 144hz skärm så kan teoretiskt sett 143 av dessa frames per second komma under de första 10 millisekunderna och sedan 1 frame sista millisekunden samtidigt som skärmen uppdaterar sig 144 gånger jämnt fördelat över hela sekunden.

Nu är det ju aldrig så extremt men har man 160 i FPS på en 144hz skärm så är det inte omöjligt att dessa 160 FPS inte renderas i takt med skärmens uppdateringfrekvens, då kan upplevelsen upplevelsen bli att det hackar till mm.

Skrivet av Jonny Myran:

Ordet ni söker efter är "jämnt", inte "smooth".

Eller "jämnt flyt" kanske passar ännu bättre?

Skrivet av madsen016:

Den är ominstallerad sedan jag köpte de nya delarna, så nya o rena drivrutiner

Jahaja, då blir det lite kämpigare
Temperaturerna såg ju dessutom bra ut för både cpu och gpu så det är ju inget som throttlar iaf.
Använder du GeForce Experience, om ja låter du programmet installera nya drivrutiner automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Har inte med hur mycket skärmen kan visa, alla frames renderas i vilket fall som vilket gör att mer movements registreras på klient-sidan, vilket i sin tur gör att det känns mer Smooth.

Rätta mig om jag har fel men det har väl ändå med serverns tickrate att göra först och främst? Om servern har en tickrate på 64 så registrerar klienten bara "movements" 64 gånger per sekund oavsett hur många bilder grafikkortet renderar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Rätta mig om jag har fel men det har väl ändå med serverns tickrate att göra först och främst? Om servern har en tickrate på 64 så registrerar klienten bara "movements" 64 gånger per sekund oavsett hur många bilder grafikkortet renderar.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ofta den renderar en frame är också hur ofta den uppdaterar rörelsen från din mus.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av madsen016:

Vet inte hur jag ska förklara det riktigt. Men det är nästan så att det känns som att man skulle ha lite motion blur på fast det är avstängt, Sen känns små o snabba fps dropp av.

Jo jag känner skillnad på 140-400fps oavsett om jag har 144hz eller inte. Det känns ju ännu mer "smooth" och de flyter bättre med 300fps än 144. Bara testa själv

Har du G-sync i skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Hur ofta den renderar en frame är också hur ofta den uppdaterar rörelsen från din mus.

Okej, så igentligen finns det ingen vits med att ha än högre polling rate på musen än vad grafikkortet kan spotta ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Shepard:

Har du G-sync i skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det har jag inte Kör BenQ xl2411

Permalänk
Skrivet av almness:

Jag har fått för mig att den stora anledningen till att mer FPS=bättre är att man får bättre frame latency, alltså om man har 144 FPS och en 144hz skärm så kan teoretiskt sett 143 av dessa frames per second komma under de första 10 millisekunderna och sedan 1 frame sista millisekunden samtidigt som skärmen uppdaterar sig 144 gånger jämnt fördelat över hela sekunden.

Nu är det ju aldrig så extremt men har man 160 i FPS på en 144hz skärm så är det inte omöjligt att dessa 160 FPS inte renderas i takt med skärmens uppdateringfrekvens, då kan upplevelsen upplevelsen bli att det hackar till mm.

Eller "jämnt flyt" kanske passar ännu bättre?

Jahaja, då blir det lite kämpigare
Temperaturerna såg ju dessutom bra ut för både cpu och gpu så det är ju inget som throttlar iaf.
Använder du GeForce Experience, om ja låter du programmet installera nya drivrutiner automatiskt?

Installerar mina drivrutiner själv från hemsidan

Permalänk
Skrivet av Weuffelhjaern:

Har inte med hur mycket skärmen kan visa, alla frames renderas i vilket fall som vilket gör att mer movements registreras på klient-sidan, vilket i sin tur gör att det känns mer Smooth.

@madsen016
Kolla grafer på Loads, Temps, Clocks och sett om där är några dippar på antingen CPU eller GPU usage. Så kan man nog utesluta det ena eller det andra.

Länkade med i inlägget på hur det mesta ser ut under load, spelade då csgo på lägsta settings under den tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av madsen016:

Problemet är att uncapped så ligger jag på 300-400 fps. Men ibland droppar det ner till 160fps.

Har även spelat på vänners datorer med sämre eller liknande specs där spelet i sig är mer smooth än vad mitt känns.
Använder mig av 144hz, rätt inställningar i cs.

Specs:
Windows 7 (har testat 10)
Intel i7 6700k 4.2ghz, testat 4.5 och 4.7 samma problem dock ligger temps på 89c då.
moderkort Asus z170
GPU 1070 rog strix 8GB
PCU 750w ( 6-7år gammal dock)
16GB DDR4 Corsair 2333mhz
120GB SSD Samsung

Bifogar bild på HWmonitor på lite värden, där Max value är då undertiden jag spelar.

http://prntscr.com/icknl0
http://prntscr.com/icknqz

Tacksam för allt försök till hjälp och info.

Starta csgo med console.
Skriv dessa commands:
- snd_updateaudiocache "Tryck ENTER"
- snd_rebuildaudiocache "Tryck ENTER"
Stäng ner Csgo
Gå till csgo.exe som ligger: C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Counter-Strike Global Offensive (eller på annan plats om du nu valt det).
Höger mus på csgo.exe - Properties - Compability-fliken.
bocka i Disable Fullscreen optimizations
Hoppas det hjälper nåt, men denna lösningen finns på diverse reddit-trådar.
Annars testa o rensa din csgo-profiledata mapp:
C:\Program Files (x86)\Steam\userdata\??????\730\local
??????=din steamprofil\730=csgo
Släng mappen local och låt csgo skapa om den som sista åtgärd.
Lycka T

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Skrivet av almness:

Jag har fått för mig att den stora anledningen till att mer FPS=bättre är att man får bättre frame latency, alltså om man har 144 FPS och en 144hz skärm så kan teoretiskt sett 143 av dessa frames per second komma under de första 10 millisekunderna och sedan 1 frame sista millisekunden samtidigt som skärmen uppdaterar sig 144 gånger jämnt fördelat över hela sekunden.

Nu är det ju aldrig så extremt men har man 160 i FPS på en 144hz skärm så är det inte omöjligt att dessa 160 FPS inte renderas i takt med skärmens uppdateringfrekvens, då kan upplevelsen upplevelsen bli att det hackar till mm.

Eller "jämnt flyt" kanske passar ännu bättre?

Jahaja, då blir det lite kämpigare
Temperaturerna såg ju dessutom bra ut för både cpu och gpu så det är ju inget som throttlar iaf.
Använder du GeForce Experience, om ja låter du programmet installera nya drivrutiner automatiskt?

Fler frames är alltid bättre, ser bättre ut och känns bättre, pga att genomsnittstiden mellan frames från gpu och hz uppdatering på skärm går ner. Jag har en i7 4690k med ett gtx970, och mina frames droppar under 144hz hela tiden. snittar runt 170. Det känns extremt lågt och jag hoppas verkligen på någon lösning på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Rätta mig om jag har fel men det har väl ändå med serverns tickrate att göra först och främst? Om servern har en tickrate på 64 så registrerar klienten bara "movements" 64 gånger per sekund oavsett hur många bilder grafikkortet renderar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det känns som att klienten kör sitt eget race parallellt och fler FPS ger bättre upplevt flyt även om det varken händer saker på din 60hz skärm eller på 64tick servern.

Jag skulle vilja säga att cs go motorn är trasig, för det finns gott om spel med bra flyt redan vid 60
Fps, vilket inte är fallet i cs.
Dessutom tar det orimligt mycket datorkraft att peta ur sig stabila 300fps med den grafiknivån man "njuter" av i CS.
Men det blir väl så när 95% av utvecklingen går åt att lägga in nya lootlådor med kosmetiska vapenskin. :/

Permalänk
Skrivet av Veizelman:

Fler frames är alltid bättre, ser bättre ut och känns bättre, pga att genomsnittstiden mellan frames från gpu och hz uppdatering på skärm går ner. Jag har en i7 4690k med ett gtx970, och mina frames droppar under 144hz hela tiden. snittar runt 170. Det känns extremt lågt och jag hoppas verkligen på någon lösning på detta.

ominstallerade windows och alla drivrutiner och får nu 200+fps. Nåt fel var det som försvann. Fps oftast på 299 med fps_max 300. MYCKET bättre nu. Se till att alla drivisar till mobo installerat korrekt. Kolla i device manager.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

om man vill så kan man köra panorama ui redan nu (släpps om några veckor troligen). det borde göra spelet lite mera lättkört för vissa.

lägg in -panorama i launch options för att testa detta.