Postnord inför nya regler för Kina-paket redan 1 mars

Permalänk

Okej, visst 75kr per paket lär stoppa en hel del men när värdet stiger över 200kr och moms ska tas - hur ska postnord göra då? Av min erfarenhet så kommer alltid paket från Hong Kong, Kina, Taiwan med ett deklarerat värde av 0kr - antagligen för att deras kund ska slippa betala moms och ge dem ett negativt omdöme (men då handlar jag mest från ebay, dx, ali så det kanske är annorlunda).

Frågan är då: hur ska postnord avgöra om ett paket faktiskt överstiger 200kr eller kommer de bara blankt lita på det som är deklarerat? För då är vi väl tillbaka med att moms inte tas.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Skäggig legend

Jag har beställt en liten jäkla antenn till min tv i sovrummet runt jul. Den har inte kommit ännu, men säg att den kommer om en månad, då drabbas jag eller hur? x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Morgonen har knappt börjat och redan har dagens bästa nyhet levererats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra, inte mer än rätt ...

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

momsen har aldrig varit problemet, bästa vore om man kunde momsdeklarera själv.
75kr är väl bättre än 125 vilket var hutlöst. Men ändå en del på mindre paket.
Alla som säger stöld osv är lol, momsen ska betalas, det har ingen satt sig emot. Fasta avgifterna däremot har inget med det att göra, så lol på dom personerna.
DHL fortfarande billigare btw

I slutändan blir det dyrare för köparen, istället för beställa 1 kabel ex så får man beställa typ 5, för då tjänar man ändå på att köpa det utomlands istället för sketna Sverige.

Kommer fortsätta köpa vissa saker utomlands för det är billigare, men jag tvingas köpa betydligt fler av samma ex för det ska vara lönt.

Lite trist att det stoppar nöjes handlandet ifrån Japan på diverse saker, däremot antar jag att jag lika gärna kan handla på Amazon.JP nu då jag ändå får betala massa extra avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Oerhört korkat inlägg.

Varor som svenska återförsäljare säljer kontrolleras så att de uppfyller grundläggande krav och miljökrav. Basic knowledge.

Med tanke på att t.ex Kjell & Co. säljer EXAKT samma prylar som jag själv köpt i Kina för ett pris som är 4-5 ggr högre än vad jag ger för 4 st av samma vara i Kina, så är det därdär skitsnack med "grundläggande krav"...
Visst.. det gäller säkerligen på större saker som använder 220v och som skall kopplas in i nätet, men snackar vi om mindre elektronik t.ex Arduino osv... så stämmer det inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Oerhört korkat inlägg.

Varor som svenska återförsäljare säljer kontrolleras så att de uppfyller grundläggande krav och miljökrav. Basic knowledge.

hehe, fast nej.
Många saker är exakt samma "mög" fast med annan logga på och 4 gånger priset. Basic knowledge

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det är inte kinesernas ansvar att ta ut svensk moms, det är den som importerar som är skattskyldig.

Inom EU råder delvis andra regler.

Bara för att det inte är någons ansvar betyder det inte att man inte kan göra något.
Följden blir såldes i detta fallet att posten tar ut ett avgift för något som säljaren kunde ordnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99553:

Laglig stöld av staten. Inte mer komplicerat än så.

Ni kan diskutera saken i 10 år om ni vill. Det är fortfarande stöld, precis som alla nya idiotiska skatter.

Japp, och du skulle föredra ett samhälle där man istället betalar för allt, vägtullar på minsta lilla sträcka, skola som kostar en hel del, för att inte tala om sjukvård osv.

Sedan är detta inte en ny skatt, det är exakt samma gamla moms som existerat i många år nu. Skillnaden nu är att inte säljare från kina får en konkurrensfördel gentemot övriga säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

hehe, fast nej.
Många saker är exakt samma "mög" fast med annan logga på och 4 gånger priset. Basic knowledge

Trams.

Då har de i så fall uppfyllt kriterierna. Dock kan ju en del grejor såklart falla mellan stolarna, men generellt är det ju bättre att ha regler och föreskrifter att rätta sig efter än att ha det helt fritt (gissa ifall tillverkarna bryr sig om miljön, hälsa eller säkerhet eller inte då).

Sedan kan du ju fundera på hur många arbeten i Sverige det skapar att beställa grejor direkt från Kina istället för i Sverige.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Intressant. Så nu kommer alltså Postnord att förlora pengar på detta eftersom det kostar 125 spänn att göra tulldeklaration men bara får in 75 kronor under 1500, detta på varor inköpta för tior som folk kommer vägra hämta ut, vilket gör att posten kommer först sortera försändelsen och sedan köra ut den till ombudet, som måste bygga ut för att hantera fler försändelser som får ligga i två veckor, sedan skall posten köra tillbaka dessa försändelser till terminalen igen eftersom Olle inte vill betala ett påslag på 1000%, försändelsen skall sorteras igen och sedan antingen destrueras eller sändas tillbaka.

Låter ju som en fin affär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av owlisen:

Med tanke på att t.ex Kjell & Co. säljer EXAKT samma prylar som jag själv köpt i Kina för ett pris som är 4-5 ggr högre än vad jag ger för 4 st av samma vara i Kina, så är det därdär skitsnack med "grundläggande krav"...
Visst.. det gäller säkerligen på större saker som använder 220v och som skall kopplas in i nätet, men snackar vi om mindre elektronik t.ex Arduino osv... så stämmer det inte...

Bara för att det är exakt samma grejor betyder inte det att de per automatik inte uppfyller kraven.

Sedan kan man ju fråga sig hur du vet att allt går precis likadant till i tillverkningsprocessen gällande delar som ska skeppas till Europa och de som egentligen är till för en inhemsk marknad med lägre krav på miljöpåverkan, hälsopåverkan och säkerhet? De har andra krav att anpassa sig till gällande det som skeppas hit till europeiska återförsäljare.

Kanske även kan vara intressant att fundera på hur många arbetstillfällen vi förlorar här pga att du bara tänker på dig själv.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Detta är en vinst för miljön. Bra gjort av PostNord. Vet inte hur många sådana Kina paket jag lämnat ut men det är ett skrämmande antal i förhållande till hur liten byn är där jag jobbar. Folk verkar beställa allt möjligt krimskrams för att det är billigt men man gör ingen ansats på att tänka på vår miljö. Sen ska vi inte snacka om alla Kina paket som folk inte vill hämta ut som bara ska skickas tillbaka igen! Antar att många inte tänker ett dugg på klimatet utan enbart på att det ska vara billigt att köpa..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Traderasäljarna kommer gnugga händerna. De beställer 1000 stycken i ett paket och får det märkt som gåva, värd <500 kr och betalar 75 kr avgift och sedan säljer de vidare skräpet på tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Som jag sa, särskilda regler.

Väldigt många verkar tro att alla paket märkta gåva är momsbefriade, men precis som ni skriver, finns en gräns på 500kr.

Jo men vad händer med dessa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Oerhört korkat inlägg.

Varor som svenska återförsäljare säljer kontrolleras så att de uppfyller grundläggande krav och miljökrav. Basic knowledge.

Gå in på Tradera och se hur mycket grundläggande miljökrav som säljarna där gjort på sina produkter. Mm, precis, det är dom som tjänar på detta, inte staten och inte den enskilde importören som tar hem en påse lysdioder från Kina för sex spänn nån gång om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Vad händer med paket som märkts som gåva? De ska man ju inte behöva momsa för?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av illya_:

Nu kanske min läsförståelse behöver jobbas på men:
tldr: Så om gåvan är värd 500kr eller mindre: ingen tull, ingen moms.

Skrivet av Motherofgod:

@Bebben: Okej, gåvor värda mindre än 500kr.

Man får inte heller glömma bort att det inte är en gåva oavsett värde om det kommer från en butik / handlare eller om det är köpt. det ska vara en gåva till 100% från privatperson till privatperson och inga pengar inblandade för den som tar emot. hur många riktiga gåvor tror ni skickas från Kina? 0.00000001% av alla märkta gåva om ens det så släng moms och avgift på allt märkt gåva till en början och sen om bevis kommer in på att det är en riktig gåva så stryker dom bort moms / avgift så har dom löst det problemet.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Men gör detta själv då om du tror det är så lätt.

Håller med folk ovan, det var rimlig nivå, och 75kr är ju bättre än 125kr + tull, så helt okej.
Och 200krs gränsen är flyttad till 1500kr, så även där är det ju faktiskt en sänkning. Enda man vill få bort är alla "gratis är gott på någon annans nota", vilket detta borde göra.

Och till er som gråter, snyftar och gnäller på att ni inte går allt i livet gratis längre... sååå synd om er. Stackare... Hur ska ni överleva vintern? Koka soppa på en sko kanske... (Om ni inte fattat det redan efter 1000+ sidor med *whine*... är ni bara löjliga)

Tänkte kolla dig om du vet hur detta kommer fungera? Kommer denna nya avgift att bytas ut mot den gamla, eller kan man få 125 kr + 75 kr i avgift? Jag köper nämligen Ultra BluRay-filmer från Amazon USA. Det är inte galet billigt med frakten som i Wish fall, men om jag köper för precis under 1500 kronor behöver jag bara betala en administrativ avgift från PostNord på 125 kr samt moms – och 300 kr frakt.

Det är hopplöst att köpa Ultra Bluray i Sverige, de kostar runt 300, medan i USA, med Prime, går de på mellan 10-20 USD, oftast.

Någon som vet om de kommer att lägga extra fokus på produkter från Kina eller även andra länder? Spelar förstås ingen roll, jag tullar/betalar moms ändå. Men ändå bra att veta.

Kan inte finnas någon vetting person som kan tycka att det är rimligt att handla som exemplet gratis kalsonger med 19 kronor i frakt, från Kina. Från andra sidan jordklotet. Typ. Ett frimärke i Sverige kostar nio kronor exempelvis.

Jag kanske har en extrem dubbelmoral här men... Det känns som att Wish kanske utnyttjat läget liiite för mycket. Wish är lite som äldre tidens befolkning, där de nyttjade marken till den inte längre var bördig och reste vidare och upprepade det hela.

Det känns inte jätteroligt att betala 300 kronor i frakt från Amazon, sedan är ju den varans moms betalad i USA och sedan svepas med i problemet med Wish med ännu flera avgifter. Det är mycket billigare än i Sverige oavsett, men långt ifrån de priser de hade på Wish. Men, som sagt, dubbelmoral?

Kan jag inte köpa Ultra Bluray-filmer för åtminstone under 200 kronor känns det inte riktigt värt det. Aja, det är som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99553:

Laglig stöld av staten. Inte mer komplicerat än så.

Ni kan diskutera saken i 10 år om ni vill. Det är fortfarande stöld, precis som alla nya idiotiska skatter.

Jo det är så skattesmitare älskar att kalla det.

Du är välkommen dock att bosätta dig i ett land som har mindre skatt. USA tex har du mindre skatt, och där får du själv ordna och betala allt. Du har samma moderna samhälle så ingen förlust där.

Att kalla det stöld, när det är lagar och regler som funnits i 100+ år på att saker som importeras ska ha tull och moms. Så du kallar det stöld, när det i själva verket är du som stulit moms från staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Jo men vad händer med dessa?

Skickades från m.sweclockers.com

tidigare har dom helt enkelt begärt in bevis på vad som finns i paketet och vad det är värt. innan Wish fick jag moms och avgift på ett paket märkt gåva med typ 0.5$ värde på paketet från aliexpress efter att jag skickat in en bild på ordern när dom krävt det av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Trams.

Då har de i så fall uppfyllt kriterierna. Dock kan ju en del grejor såklart falla mellan stolarna, men generellt är det ju bättre att ha regler och föreskrifter att rätta sig efter än att ha det helt fritt (gissa ifall tillverkarna bryr sig om miljön, hälsa eller säkerhet eller inte då).

Sedan kan du ju fundera på hur många arbeten i Sverige det skapar att beställa grejor direkt från Kina istället för i Sverige.

Långt ifrån trams.
Ditt trams ang arbete är också komiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hels Rike SK:

Tänkte kolla dig om du vet hur detta kommer fungera? Kommer denna nya avgift att bytas ut mot den gamla, eller kan man få 125 kr + 75 kr i avgift? Jag köper nämligen Ultra BluRay-filmer från Amazon USA. Det är inte galet billigt med frakten som i Wish fall, men om jag köper för precis under 1500 kronor behöver jag bara betala en administrativ avgift från PostNord på 125 kr samt moms – och 300 kr frakt.

Det är hopplöst att köpa Ultra Bluray i Sverige, de kostar runt 300, medan i USA, med Prime, går de på mellan 10-20 USD, oftast.

Någon som vet om de kommer att lägga extra fokus på produkter från Kina eller även andra länder? Spelar förstås ingen roll, jag tullar/betalar moms ändå. Men ändå bra att veta.

Kan inte finnas någon vetting person som kan tycka att det är rimligt att handla som exemplet gratis kalsonger med 19 kronor i frakt, från Kina. Från andra sidan jordklotet. Typ. Ett frimärke i Sverige kostar nio kronor exempelvis.

Jag kanske har en extrem dubbelmoral här men... Det känns som att Wish kanske utnyttjat läget liiite för mycket. Wish är lite som äldre tidens befolkning, där de nyttjade marken till den inte längre var bördig och reste vidare och upprepade det hela.

Det känns inte jätteroligt att betala 300 kronor i frakt från Amazon, sedan är ju den varans moms betalad i USA och sedan svepas med i problemet med Wish med ännu flera avgifter. Det är mycket billigare än i Sverige oavsett, men långt ifrån de priser de hade på Wish. Men, som sagt, dubbelmoral?

Kan jag inte köpa Ultra Bluray-filmer för åtminstone under 200 kronor känns det inte riktigt värt det. Aja, det är som det är.

Amazon borde redan lägga på svenska momsen åt dig så dom gör "samma" jobb som postnord tar 75-125kr för så det behöver postnord inte göra = ingen avgift.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Bara för att det är exakt samma grejor betyder inte det att de per automatik inte uppfyller kraven.

Ja men alltså, antingen uppfyller ju dessa varor kraven varpå det inte spelar någon som helst roll om Kell köper in dom eller om jag gör det eller så gör dom det inte. Om varorna är, som du säger "exakt samma", så är väl miljökraven i så fall uppfyllda, eller hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men gör detta själv då om du tror det är så lätt.

Håller med folk ovan, det var rimlig nivå, och 75kr är ju bättre än 125kr + tull, så helt okej.
Och 200krs gränsen är flyttad till 1500kr, så även där är det ju faktiskt en sänkning. Enda man vill få bort är alla "gratis är gott på någon annans nota", vilket detta borde göra.

Och till er som gråter, snyftar och gnäller på att ni inte går allt i livet gratis längre... sååå synd om er. Stackare... Hur ska ni överleva vintern? Koka soppa på en sko kanske... (Om ni inte fattat det redan efter 1000+ sidor med *whine*... är ni bara löjliga)

Jag har inget emot momsen, det är väl inte mer än rätt (trots att vi är världens mest beskattade land) men det är avgiften jag stör mig på.

Som någon annan i tråden skrev, nu blir det ju bara att man får köpa samma skit fast till dubbelt pris istället. Vi tar ett use case med t ex mobilskal:

Ebay.com: 10kr.
Valfri random svensk affär som säljer EXAKT samma produkt: 100kr. (köp över nätet och frakten blir 30kr)

Barnen/företagen i kina tjänar inte mer för det, bara svenska återförsäljare som roffar åt sig. Ja jag förstår att det är dyrare i Sverige, vi har högre löner, högre skatt och andra avgifter. Den enda fördelen för mig som konsument är att frakttiden går ner från 3-5 veckor till ca 2-3 dagar (om nu inte postmord slarvar bort det, ironiskt nog har jag aldrig haft en kinapaket på avvägar, enbart svenska som man då dessutom betalat extra för..). Sen är ju frågan om utbud också, från kina kan du få i princip vad du än vill medans svenska återförsäljare sällan har mycket i sitt sortiment.

Kommer enbart använda DHL eller någon annan budfirma i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

För miljön så är det här en enormt kliv framåt! Det är SJUKT att beställa en 5kr-grej från andra sidan jorden och dessutom beställa dessa en och en.

Nu ska jag ge dig verkligheten i fakta. När Breakit tillsammans med national transportation measures räknade ut skillnaden i att transportera ett paket från Kina på pall till en butik i Sverige vs att köpa det i ett kuvert med flygfrakt kom man fram till att det förstnämnda släppte ut 23g koldioxid och det sistnämnda HELA 488 gram. (för ett litet paket på 100 gram)

Då tänker vi alla, det är ju vansinne! Hur kan vi göra såhär det är ju hela 21 gånger så mycket koldioxid!!?

Exempelvis en Ford Mondeo som är medelgammal släpper ut ca 200 gram koldioxid PER KILOMETER vilket innebär att om du åker till en butik och handlar varan o h hem igen och har längre än 1.2 kilometer till butiken så gör du bättre i att beställa varan i ett litet kuvert från Kina.

Miljöargumentet håller inte här. Och även om man tycker det så är vi och löser världens miljöproblem på helt fel ställe. Om jag beställer 20 paket från Kina per år så motsvarar det 9.7 kilo koldioxid alternativt 4.85 mil i bil.

Det är typ 70% av vad jag åkte enkel väg till jobbet (varje dag) för något år sedan ELLER 0.0085 av en flygning till Asien. (räknat Stockholm-Thailand fågelvägen). Man kan alltså beställa 47000 paket från Kina innan det motsvarar en Thailandsresa.

Att vi slutar köpa paket från Kina kommer inte att rädda några isbjörnar. Det är koldioxid-svinn I sammanhanget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99553:

Laglig stöld av staten. Inte mer komplicerat än så.

Ni kan diskutera saken i 10 år om ni vill. Det är fortfarande stöld, precis som alla nya idiotiska skatter.

Om ni hade betalat er moms som ni skulle ha gjort från början så hade vi inte haft det här problemet. Helt och hållet självförvållat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hels Rike SK:

Tänkte kolla dig om du vet hur detta kommer fungera? Kommer denna nya avgift att bytas ut mot den gamla, eller kan man få 125 kr + 75 kr i avgift? Jag köper nämligen Ultra BluRay-filmer från Amazon USA. Det är inte galet billigt med frakten som i Wish fall, men om jag köper för precis under 1500 kronor behöver jag bara betala en administrativ avgift från PostNord på 125 kr samt moms – och 300 kr r

Det är hopplöst att köpa Ultra Bluray i Sverige, de kostar runt 300, medan i USA, med Prime, går de på mellan 10-20 USD, oftast.

Någon som vet om de kommer att lägga extra fokus på produkter från Kina eller även andra länder? Spelar förstås ingen roll, jag tullar/betalar moms ändå. Men ändå bra att veta.

Kan inte finnas någon vetting person som kan tycka att det är rimligt att handla som exemplet gratis kalsonger med 19 kronor i frakt, från Kina. Från andra sidan jordklotet. Typ. Ett frimärke i Sverige kostar nio kronor exempelvis.

Jag kanske har en extrem dubbelmoral här men... Det känns som att Wish kanske utnyttjat läget liiite för mycket. Wish är lite som äldre tidens befolkning, där de nyttjade marken till den inte längre var bördig och reste vidare och upprepade det hela.

Det känns inte jätteroligt att betala 300 kronor i frakt från Amazon, sedan är ju den varans moms betalad i USA och sedan svepas med i problemet med Wish med ännu flera avgifter. Det är mycket billigare än i Sverige oavsett, men långt ifrån de priser de hade på Wish. Men, som sagt, dubbelmoral?

Kan jag inte köpa Ultra Bluray-filmer för åtminstone under 200 kronor känns det inte riktigt värt det. Aja, det är som det är.

Denna avgift ska bytas ut mot den gamla.
Tidigare: 200kr+ värde = 125kr i avgift + moms, under det smet de undan.
1:a Mars: 1500kr+ i värde = 125kr i avgift + moms + tull. <1500kr i värde = 75kr adm + moms.

Så du kan handla saker för de 100-300kr som du nämner ovan och du hamnar i lägre nivån, dvs 75kr adm avgift + moms.

Och ja, självklart är detta lite av samma missbruksproblem som med mycket annat. Är det gratis så missbrukas det något enormt, även om folk inte behövde den produkten för 19kr...

Problemet är ju att om du handlar från USA så tar ju de först in det där, och ev tar sin admin/tull och moms. Sen handlar du den, och det ska skeppas över igen med nya avgifter, vilket så klart gör det dyrt. Amazon mm kan du dock handla på tyska siten, och du ska då kunna få en frakt som är både tullad och moms:ad inom EU. Då får du ingen avgift, och inget extra.

Detta är ju varför EU är så pass gynnande sak, och varför vi måste skydda gränserna med avgifter, för att man just ska gynna handel mellan oss, istället för att ge alla pengarna vi svenskar äger till USA/kina. Pengar som flyger ut ur landet är ju en förlust även för dig som köper, medan pengar som stannar i Sverige eller iaf inom EU, ju kan roteras tillbaka till oss själva. Detta är något många tyvärr inte inser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Långt ifrån trams.
Ditt trams ang arbete är också komiskt

Varför är det trams att prata om arbetstillfällen? Begriper du att det är ganska viktigt i ett samhälle?

Skrivet av VresiBerba:

Ja men alltså, antingen uppfyller ju dessa varor kraven varpå det inte spelar någon som helst roll om Kell köper in dom eller om jag gör det eller så gör dom det inte. Om varorna är, som du säger "exakt samma", så är väl miljökraven i så fall uppfyllda, eller hur.

Så för att du antar att de uppfyller kraven så kan vi känna oss säkra?

Jo det spelar roll, eftersom du inte vet hur tillverkningsprocessen ser ut och för att vi ska kunna lita på våra egna specifikationer, lagar och krav. Inte för att de är perfekta, men betydligt bättre än ingenting.

Skrivet av VresiBerba:

Gå in på Tradera och se hur mycket grundläggande miljökrav som säljarna där gjort på sina produkter. Mm, precis, det är dom som tjänar på detta, inte staten och inte den enskilde importören som tar hem en påse lysdioder från Kina för sex spänn nån gång om året.

De som direktimporterar får långt ifrån alltid en CE-märkning på produkterna, varvid du som konsument inte vet vad du köper. Men alla risker verkar ju vara värda att ta idag för att spara några kronor.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Nu ska jag ge dig verkligheten i fakta. När Breakit tillsammans med national transportation measures räknade ut skillnaden i att transportera ett paket från Kina på pall till en butik i Sverige vs att köpa det i ett kuvert med flygfrakt kom man fram till att det förstnämnda släppte ut 23g koldioxid och det sistnämnda HELA 488 gram.

Då tänker vi alla, det är ju vansinne! Hur kan vi göra såhär det är ju hela 21 gånger så mycket koldioxid!!?

Exempelvis en Ford Mondeo som är medelgammal släpper ut ca 200 gram koldioxid PER KILOMETER vilket innebär att om du åker till en butik och handlar varan o h hem igen och har längre än 1.2 kilometer till butiken så gör du bättre i att beställa varan i ett litet kuvert från Kina.

Miljöargumentet håller inte här. Och även om man tycker det så är vi och löser världens miljöproblem på helt fel ställe. Om jag beställer 20 paket från Kina per år så motsvarar det 9.7 kilo koldioxid alternativt 4.85 mil i bil.

Det är typ 70% av vad jag åkte enkel väg till jobbet för något år sedan ELLER 0.0085 av en flygning till Asien. (räknat Stockholm-Thailand fågelvägen).

Att vi slutar köpa paket från Kina kommer inte att rädda några isbjörnar. Det är koldioxid-svinn I sammanhanget.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte som att varenda litet paket från kina åker i varsitt plan/container fartyg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Enda man vill få bort är alla "gratis är gott på någon annans nota", vilket detta borde göra.

Det förutsätter ju att man tar var enda, 100% av samtliga försändelser utom EU för annars fungerar detta inte, för då kommer folk att fortsätta köpa fidget spinners för tio kronor och chansa på att tullen/Postnord inte tar det och gör de det så tar man smällen och struntar i att hämta ut det och så har staten, istället för att förlorat 0 och vunnit 0 på att ha momsbefrielse under, säg 80 spänn, sorterat försändelsen, gjort en tulldeklaration som kostar 125 spänn, kört ut den till ombudet, hämtat tillbaka det efter två veckor, sorterat den en gång till och sedan skickat tillbaka den till exportören.

Det låter VÄLDIGT dåligt ur både kostnads -och miljösynpunkt. Helt idiotiskt faktiskt.

Skrivet av Paddanx:

Och till er som gråter, snyftar och gnäller på att ni inte går allt i livet gratis längre... sååå synd om er. Stackare... Hur ska ni överleva vintern? Koka soppa på en sko kanske... (Om ni inte fattat det redan efter 1000+ sidor med *whine*... är ni bara löjliga)

På tal om löjligt...