Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Problem med extern hårddisk kopplad till router

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Problem med extern hårddisk kopplad till router

Har kopplat en extern hårddisk till min router. En Tilgin HG2381 som jag fått av Bahnhof men får "Nätverkssökvägen kan inte hittas "och är lite oklar på vad jag måste göra. Den externa hårddisken är en 500gb 2.5 disk så inget speciellt i ett usb enclosure, bara USB2.0 dock om det har någon betydelse. Inne i routerns konfigurations så syns hårddisken utan problem och jag kan se alla mappar.
Min stationära dator som är kopplad via ethernet till routern kan inte komma in i hårddisken men både min mobil och min laptop som är kopplade via WiFI kommer åt den. Så problemet ligger uppenbarligen på datorn eller på ethernetkopplingen. Någon som har en ide vad jag måste ändra på?

Har windows 10 med senaste uppdateringen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Normalt brukar man isolera WiFi-klienter från LAN-klienter. I en av mina routers finns det "Set AP Clients Isolated?" samt "Isolation between Guest AP and LAN?". Kika efter om det finns något likande i din.

Det finns några som tycker att Tilgin är skräp @ https://www.sweclockers.com/forum/trad/1413501-bahnhofs-route...

Bygg en egen NAS av en RaspberryPI. https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.682002/raspberry-pi-nas

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2020

Windows

Jag har själv en Tilgin HG2711.
Prova Kontrollpanelens inställningar under "Nätverks och delningscenter" som normalt är avstängda. Prova "Skapa en ny anslutning eller ett nytt nätverk". Prova även till vänster "Ändra avancerade delningsinställningar.
Man kan även mappa med script
net use
På kommandoprompten skriv
net use /?
så får man hjälp.
Hos mig fungerar
net use X: \\HG\Ultra-1
där HG är datorn och Ultra-1 är namnet på USB-stickan.
Batcher

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Kan mycket väl vara så att routern använder en gammal SMB version som numera är avstängd i Windows 10 p.g.a. allvarliga säkerhets problem.
Finns någon inställning som öppnar upp detta i Windows 10.

Klient: Intel I7 3820 | ASUS P9X79 Pro | 64GB 1600MHz | Corsair HX 850W | Gigabyte 1080TI | HAF 922 | Crucial 525G | Seagate XT 4TB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2020

@Batcher:
Prova att öppna ett kommandofönster (Tryck på Windows-tangenten + r. Skriv cmd och klicka på OK) och i det skriva
net use /? Enter
för att få hjälp om hur man mappar en nätverksdrive.
Exempel
net use X: \\Datornamn\Drivenamn ppppp /USER:användare
Datornamn, Drivenamn, ppppp (= lösenord) och användare finns eller sätts i routerinställningarna.
Driven X: kan nu användas av datorn t.ex Utforskaren.
För att stänga av
net use X: /DELETE

Man kan göra en scriptfil (.bat) för att slippa skriva in varje gång.