Problem med extern hårddisk kopplad till router

Permalänk
Medlem

Problem med extern hårddisk kopplad till router

Har kopplat en extern hårddisk till min router. En Tilgin HG2381 som jag fått av Bahnhof men får "Nätverkssökvägen kan inte hittas "och är lite oklar på vad jag måste göra. Den externa hårddisken är en 500gb 2.5 disk så inget speciellt i ett usb enclosure, bara USB2.0 dock om det har någon betydelse. Inne i routerns konfigurations så syns hårddisken utan problem och jag kan se alla mappar.
Min stationära dator som är kopplad via ethernet till routern kan inte komma in i hårddisken men både min mobil och min laptop som är kopplade via WiFI kommer åt den. Så problemet ligger uppenbarligen på datorn eller på ethernetkopplingen. Någon som har en ide vad jag måste ändra på?

Har windows 10 med senaste uppdateringen

Permalänk
Vila i frid

Normalt brukar man isolera WiFi-klienter från LAN-klienter. I en av mina routers finns det "Set AP Clients Isolated?" samt "Isolation between Guest AP and LAN?". Kika efter om det finns något likande i din.

Det finns några som tycker att Tilgin är skräp @ https://www.sweclockers.com/forum/trad/1413501-bahnhofs-route...

Bygg en egen NAS av en RaspberryPI. https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.682002/raspberry-pi-nas

Permalänk
Medlem

Windows

Jag har själv en Tilgin HG2711.
Prova Kontrollpanelens inställningar under "Nätverks och delningscenter" som normalt är avstängda. Prova "Skapa en ny anslutning eller ett nytt nätverk". Prova även till vänster "Ändra avancerade delningsinställningar.
Man kan även mappa med script
net use
På kommandoprompten skriv
net use /?
så får man hjälp.
Hos mig fungerar
net use X: \\HG\Ultra-1
där HG är datorn och Ultra-1 är namnet på USB-stickan.
Batcher

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara så att routern använder en gammal SMB version som numera är avstängd i Windows 10 p.g.a. allvarliga säkerhets problem.
Finns någon inställning som öppnar upp detta i Windows 10.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Batcher:
Prova att öppna ett kommandofönster (Tryck på Windows-tangenten + r. Skriv cmd och klicka på OK) och i det skriva
net use /? Enter
för att få hjälp om hur man mappar en nätverksdrive.
Exempel
net use X: \\Datornamn\Drivenamn ppppp /USER:användare
Datornamn, Drivenamn, ppppp (= lösenord) och användare finns eller sätts i routerinställningarna.
Driven X: kan nu användas av datorn t.ex Utforskaren.
För att stänga av
net use X: /DELETE

Man kan göra en scriptfil (.bat) för att slippa skriva in varje gång.

Permalänk

Körde fast häromdagen med detta jag också. Hade inte hållit på med sådant här sedan Windows XP typ . Routerns inställningar är rätt enkelt att förstå. Bara att prova sig fram. Om man vill dela ut diskens rot. Ta helt enkelt bort katalogutdelningen i routern.
Så för att windows 10 ska hitta disken. Öppna windows sökruta. Skriv "\\(Routerns ip/adress)" . Fönster med sambautdelningarna kommer fram. Högerklicka och skapa nätverksenhet. Löjligt enkelt när man väl kom på det. Dock så suger hastigheten till och från disken. Kommer bara upp i 42mbit. Trots gigabitlan. Ingen aning om vad som är problemet. Hoppas detta hjälpte någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Kan mycket väl vara så att routern använder en gammal SMB version som numera är avstängd i Windows 10 p.g.a. allvarliga säkerhets problem.
Finns någon inställning som öppnar upp detta i Windows 10.

och tas bort igen för var större windows-uppgradering...

skall man ha SMB1 alltid igång så får man göra någon Powershell-skript eller liknande som körs var gång man startar datorn...

nu finns det många skäl att inte använda SMB1 men i ett litet hemma-lan och med en router som blockerar mot WAN - så kan man tillåta sig SMB1 om man måste - dock MS gör det så besvärligt som möjligt att använda denna då de verkligen vill att folk skall sluta att använda SMB1 då säkerhetsnivån nära nonexistent och möjligheten att hacka datorn av tex. olika malware och ransomware mycket hög.

se till att ha backup även på lagringen som är ansluten till routern - lätt att glömma bort tills en dag när det hela inte fungerar eller filerna är överskriven av ransomware.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av psychoticus:

Körde fast häromdagen med detta jag också. Hade inte hållit på med sådant här sedan Windows XP typ . Routerns inställningar är rätt enkelt att förstå. Bara att prova sig fram. Om man vill dela ut diskens rot. Ta helt enkelt bort katalogutdelningen i routern.
Så för att windows 10 ska hitta disken. Öppna windows sökruta. Skriv "\\(Routerns ip/adress)" . Fönster med sambautdelningarna kommer fram. Högerklicka och skapa nätverksenhet. Löjligt enkelt när man väl kom på det. Dock så suger hastigheten till och från disken. Kommer bara upp i 42mbit. Trots gigabitlan. Ingen aning om vad som är problemet. Hoppas detta hjälpte någon.

Det är ganska få routrar som ger bra prestanda på lagring, de bästa kan vara som en enklare nas men de allra flesta är ganska långsamma för de är inte alls byggda för att agera nas utan de är snarare att betrakta som en typ av halvdan lokal onlinebackupenhet.
Smallnetbuilder har hållit på att testa lagringsprestandan på en del modeller men de har "omorganiserats" och lagring är inget de längre håller på med.
https://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-howto/router-ch...

Jag har själv en router som har e-sata och inte bara usb så där har man satsat lite mer på lagring och den toppar också deras prestandatabell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är ganska få routrar som ger bra prestanda på lagring, de bästa kan vara som en enklare nas men de allra flesta är ganska långsamma för de är inte alls byggda för att agera nas utan de är snarare att betrakta som en typ av halvdan lokal onlinebackupenhet.
Smallnetbuilder har hållit på att testa lagringsprestandan på en del modeller men de har "omorganiserats" och lagring är inget de längre håller på med.
https://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-howto/router-ch...

Jag har själv en router som har e-sata och inte bara usb så där har man satsat lite mer på lagring och den toppar också deras prestandatabell.

Har du den översta i listan du länkade till? Kör du genom E-sata då eller? Vad kommer du upp i för hastigheter?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av psychoticus:

Har du den översta i listan du länkade till? Kör du genom E-sata då eller? Vad kommer du upp i för hastigheter?

Har inte mätt hastigheten och just nu har jag ett usbminne inkopplat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.