Windows 10 på Microserver Gen8?

Permalänk
Avstängd

Windows 10 på Microserver Gen8?

Hej!

Har en HP Microserver Gen 8 med 4 x WD Red 3TB där jag kör Xpenology just nu. Just för stunden är jag inte särskilt duktig på servermjukvara, men däremot känner jag mig väldigt bekväm med Win10.

Skulle jag tappa mycket prestanda om jag kör Win10 med minimalt antal aktiva applikationer jämnfört med Xpenology? Anledningen till att jag funderar på att byta är att jag just för stunden bor på adress med 60mbit VDSL, men vill kunna ställa den hos kompis som har 100/100 och kunna fjärrstyra nedladdningar/uppackning av RAR-filer etc. Kör idag enbart servern som filserver och Plex, samt laddar ner torrents.

12GB ram kör jag med.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Hej!

Har en HP Microserver Gen 8 med 4 x WD Red 3TB där jag kör Xpenology just nu. Just för stunden är jag inte särskilt duktig på servermjukvara, men däremot känner jag mig väldigt bekväm med Win10.

Skulle jag tappa mycket prestanda om jag kör Win10 med minimalt antal aktiva applikationer jämnfört med Xpenology? Anledningen till att jag funderar på att byta är att jag just för stunden bor på adress med 60mbit VDSL, men vill kunna ställa den hos kompis som har 100/100 och kunna fjärrstyra nedladdningar/uppackning av RAR-filer etc. Kör idag enbart servern som filserver och Plex, samt laddar ner torrents.

12GB ram kör jag med.

Tacksam för hjälp.

Kör på Windows server 2016 inte svårt alls och licensen är billig från eBay.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd

@Calby: Du som har bra pejl på saker och ting. Hur gör jag för att formatera en SSD-disk i Xpenology så att den kan upptäckas av Windows? Har tidigare kört Freenas på den, som ligger kvar. Hittar den inte i diskhanteraren, men däremot i BIOS.

Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

@Calby: Du som har bra pejl på saker och ting. Hur gör jag för att formatera en SSD-disk i Xpenology så att den kan upptäckas av Windows? Har tidigare kört Freenas på den, som ligger kvar. Hittar den inte i diskhanteraren, men däremot i BIOS.

Tips?

Med lite tur är det bara diskhanteraren som inte är kompis med den nuvarande partitioneringen.
Sök efter cmd, högerklicka, välj "Run as administrator".

Kör kommandot diskpart i konsolfönstret.

list disk

Leta upp aktuell disk i listan. Se verkligen till att du hittar rätt disk, dubbel- och trippelkolla.

select disk <nummer>

clean

Låt det stå och tugga tills det är klart.

exit

Nu bör disken synas i diskhanteraren, och vara möjlig att partitionera/formatera.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Sök efter cmd, högerklicka, välj "Run as administrator".

Kör kommandot diskpart i konsolfönstret.

list disk

Leta upp aktuell disk i listan. Se verkligen till att du hittar rätt disk, dubbel- och trippelkolla.

select disk <nummer>

clean

Låt det stå och tugga tills det är klart.

exit

Nu bör disken synas i diskhanteraren, och vara möjlig att partitionera/formatera.

Det jobbiga är att den inte hittas här i CMD. Förstår inte varför, när jag hittar den i BIOS.

Permalänk
Medlem

@Ledstripes:

Kolla i computer managment och sedan under disk managment (fritt frå nhuvudet men det är något sådatn)

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Jag skulle nog köra ett headless Nas os som man kan boota från en usb disk.
Fördelen är att du slipper "offra" en disk till os´et.
Du har, FreeNas, Nas4Fee, Rockstore, unRaid mfl..
Alla har för och nackdelar.
Dom flesta är gratis så testa och labba runt och se vilket som passar dig.
Själv började jag med xpenologi gick vidare till Nas4Free och landade slutligen på unRaid där jag kör en Windows VM och Plex under Docker.

Permalänk
Medlem

Känns som att man borde kunna automatisera uppackningen av rar-filer i xpenology? Web-gui kan du komma åt via VPN

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Kör på Windows server 2016 inte svårt alls och licensen är billig från eBay.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du själv lyckats installera Windows Server 2016 på likadan server? Försökte igårkväll med Win10, installera från USB. Allt gick bra fram till att jag skulle välja vilken disk jag ska installera Win10 på, men där hittade den inga hårddiskar.

Något jag bör tänka på vid installationsfasen av Windows Server 2016?

Permalänk
Medlem

@Ledstripes: Du lär sätta diskarna I ACHI i BIOS eller så får du ladda in drivrutinerna under installationen av Windows för controllern.

samma lika för Win10 som server 2016.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V