Hyra eller köpa server?

Permalänk

Hyra eller köpa server?

Hej, företaget jag jobbar på är i inledningen med att skaffa en ny server (webbserver), frågan vi då ställer oss är hyra server eller köpa server?. Företaget jag har länkat till rekommenderar att hyra en virtuell server, men är detta verkligen det bästa alternativet?

Permalänk
Medlem

Beror helt och hållet på vad ni skall använda den till, samt hur många som kommer nyttja servern.
Vi behöver mer information.

Om det är ett mindre projekt så är det bättre att hyra om det erbjuds backuplösningar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

@Dennis_Palm: Skulle nog satsa på en molnserver med backup så slipper ni tänka på redundansen om något skulle haverera. Köpa egen kan vara billigare men risken är också att man sitter fast med hårdvaran man har köpt in, om man kommer på att användningen är större/mindre än man tänkt sig går det skala upp och ner resurser med en molnserver. Om du har egen hårdvara så är det nästan ett måste att köpa till backup och ha den på annan plats, samt ha en plan för att få allt upp och igång igen så snart som möjligt.

Permalänk

Se till att ha backup på eran databas och webbsidor så går det enkelt att flytta dem till en hårdvara om så är fallet.

Det s8m är smidigt med att hyra servern är att man kan få en leverantör som står för hela driften och även sköta backupen.

Jag skulle kika på cityclouds lösning för vps. De har också en bra plattform för att, om behöver finns skalaupp eller ut er miljö.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Om företagets kärnverksamhet är något annat än IT drift ska man definitivt köpa tjänsten, TCO är mycket lägre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://glesys.com/vps/pricing

bättre priser här och jävligt bra support samt uptime

Permalänk
Medlem

Har ni noll koll på servrar etc, hyr annars om ni har all övrig infra köp.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Behöver ni ens en server?
Jag skulle definitvt titta på molntjänser. Azure, Amazon o liknande.