Bra Retro chassi ?

Permalänk
Medlem

Bra Retro chassi ?

Behöver tips på chassin som fungerar bra med äldre komponenter (ATX).

Nya chassin tenderar ju att vara enorma och sakna externa 3.5" och 5.25" platser.
Inte heller är PSU i botten optimalt när man kör gamla nätagg (korta kablar).
Och moderna chassin brukar ha väldigt mycket utrymme bakom moderkortet som ju inte kan användas för att få undan flatkablar.

Har sneglat på "Cooler Master Elite 310" som ju är billigt som attan.
Men det har ju tyvärr även alla "features" man får på billiga chassin som t.ex. skydden för expansionsplatserna måste brytas bort.

Permalänk
Medlem

Jag kör stenhårt på CM Elite 361. Litet och kompakt, klarar full ATX, 1x extern 5.25"-plats (låt dig inte luras av frontpanelen, två av platserna är dummies, nätagget sitter där bakom), 1x extern 3.5"-plats. Skydden är av typen som kan sättas tillbaka om du undrar, RF-panelen bakom tar man dock bort permanent. Det går ju dock att freestyla den på plats igen utan att det blir fult.

Kylningsmöjligheterna är tillräckliga för knäpptyst dator upp till medelhögt klockade P4 och äldre, trots det kompakta formatet. Retrodatorer är rena drogen, man skaffar sig fler och fler, så det där med utrymmesanspråk blir faktiskt en viktig parameter.

Nätaggsplaceringen är minst sagt oortodox, men kan man leva med den är det ett grymt chassi. Placeringen ger faktiskt en enorm fördel, i och med den lämnar moderkortet helt oblockerat. Det är mycket lätt att byta komponenter, så länge det inte är just nätagget som ska bytas, och det blir ju som säkert bekant en del meckande med retroburkarna.

Kabelhanteringsmöjligheterna är bra för att vara ett så kompakt chassi. Byggkvalitén känns förvisso inte premium, men den är robust, och absolut inte rent smäckig i alla fall.

Tyvärr är det dock svårt att få tag i. Man får importera, ingen svensk återförsäljare har det längre.

När det fanns i Sverige låg det runt 300-400 spänn, för din referens. Alltså inte särskilt dyrt heller.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

AOpen HX08 / HQ08

Haft båda.

Saknar dem !

Hade lätt kunnat bygga en ny dator i ett HX08.
En dator ska inte se ut som en 14-årings stajlade rymdskepp. En riktig PC är funktionell.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Addtronics gamla chassin var ganska trevliga att jobba i. Rymliga och stabila och modvänliga
Ska man ha något lite nyare retrodator, leta efter klassikern Chieftec Dragon som var omåttligt popoulär under tidigt 2000-tal.

Eller som ovan nämnt, AOpen

Min nästa dator kommer med stor sannolikhet att hamna i en gammal Addtronics 7890a om inget annat kul dyker upp innan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

AOpen HX08 / HQ08

Haft båda.

Saknar dem !

Hade lätt kunnat bygga en ny dator i ett HX08.
En dator ska inte se ut som en 14-årings stajlade rymdskepp. En riktig PC är funktionell.

Skrivet av OSkar000:

Addtronics gamla chassin var ganska trevliga att jobba i. Rymliga och stabila och modvänliga
Ska man ha något lite nyare retrodator, leta efter klassikern Chieftec Dragon som var omåttligt popoulär under tidigt 2000-tal.

Eller som ovan nämnt, AOpen

Min nästa dator kommer med stor sannolikhet att hamna i en gammal Addtronics 7890a om inget annat kul dyker upp innan.

Pratar alltså om nya chassin, inte gamla reliker ^^
Och jag hade AOpens HX08, minns det som gigantiskt och ändå bedrövligt trångt
Samma med Chieftec Dragon, enormt och knappast lämpat för en P2 maskin.

Permalänk
Medlem

Cooler Master CM Force 500 kanske kan vara något? Dock även det ett billighetschassi och med allt vad det innebär.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

Eller In Win 303 till bra pris.. https://www.komplett.se/product/924331/datorutrustning/pc-kom...

Då kan du beundra de gamla juvelerna genom det tonade glaset.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

FD's Focus G kan nog passa trots att det bryter mot flera av mina egna krav.
Gillar att man kan få den i vit, vilket ju gör mörkerskruvande betydligt enklare.
Och även om jag generellt ogillar fönster så fungerar det ju om man har ett knippe datorer man enkelt vill veta vad 17 som är monterat i dom utan att använda post-it lappar =).

Två externa 5.25" räcker ju om man inte måste fylla hela SCSI kedjan med enheter.
En optisk och en 3.5" med adapter.

Priset är ju även det helt rätt.

Permalänk
Medlem

en vän till mig hade ett chassi någon gång i början av 2000 talet.
Som var blått och hade en inbyggd temp mätare i fronten.
sökt runt lite men hittar ej vad det heter.

Någon som har en gissning?

(update)

Hittade det, ett gammalt Apevia chassi.
Bilden är lite dålig.

http://c1.neweggimages.com/NeweggImage/productimage/11-144-026-32.jpg