Rackskenor och servrar. Bygger rack.

Permalänk
Medlem

Rackskenor och servrar. Bygger rack.

Hej! Håller på och ritar på en ombyggnad av en 60cm garderob. Ska bli rack istället. Idag har jag ett IKEA Lack-rack som jag tröttnat lite på.
Kort förklarat så reglar jag upp insidan av garderoben, sätter rackskenor från Adam Hall, totalt 42U.

Har dock upptäckt ett frågetecken!
När jag kontrollmäter så är det inga problem att skruva in min patchpanel, min switch och enklare rackchassi.
Däremot när jag kollar upp ett Supermicro chassi som jag är på väg att köpa så har den betydligt mindre racköron. Är det för att chassit är gjort för glidskenor(?) då?
Undrar därför om det existerar nån form av monteringsadapter för såna chassin? Självklart är det i botten jag kommer ha det, men vore trevligt att kunna skruva in det Bifogar en bild så förstår ni vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Undrar därför om det existerar nån form av monteringsadapter för såna chassin? Självklart är det i botten jag kommer ha det, men vore trevligt att kunna skruva in det Bifogar en bild så förstår ni vad jag menar.

Rackchassin använder du skenor till, finns både korta och långa skenor. Supermicro använder olika skenor till 1U, 2U-3U och större. Söker du på Supermicro + rails så bör du få en klar bild. Fråga på om något är otydligt.

Permalänk
Medlem

Du får oftast med skenor till supermicro alternativt köper till på tex mullet.se
Öronen fram har absolut ingenting med någonting att göra.

Permalänk
Medlem

I see! Hittade ett klipp på youtube som visar monteringsprincipen. Men ytterligare en fråga som dök upp. Jag måste alltså se till att ha ett visst djup i racket för att skenorna ska fungera? Eftersom de monteras både fram och bak.

Permalänk
Medlem

När jag tänker efter får jag nog avstå från chassin med skenor från Supermicro, eller t.ex Dell/HP. Jag har inte en så djup garderob.
Känns som alternativet blir att köra på enklare rackchassin med öron som det jag redan har och sen montera enligt principen "tyngst längst ner". På så vis kan chassit sticka ut några cm i bakre änden. Garderoben är ändå bara 58cm djup.

Permalänk
Medlem

Att "hänga" chassin i bara frontöronen har en tendens till att bocka, vad de än hängs i. Visst, staplar du dem bara från golvet och upp, så de alltid ligger på något, så funkar det. Men då är djupet, inte vikten vad som avgör. Djupast längst ner, mer eller mindre. Det är även en pest att försöka göra något med, eftersom allt ovanför måste ut, om man ska greja med något i stapeln, på ett sådant sätt att det måste ut...

Det finns "vinklar" som monteras i stället för hyllplan, på vilka man lägger grejerna, och de har fördelen att de kan kapas till längd, om man har ett udda mått. (Jag har kapat 80cm varianten ett par cm för att den ska få plats i mitt 60x 60 skåp)
Problemet är så klart att jag inte hittar några att länka till. Det är samma visa var gång jag letar efter sådana...

Förhoppningsvis vet någon vad jag tänker på, och kan länka.

En dyrare lösning är också möjlig. Super Microchassina jag köpte begagnade senast kom med glidlagrade skenor, klädda med teflon tejp... De går också att kapa till önskad längd. Det är nog egentligen bara kullagrade skenor som är svåra att kapa till.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Att "hänga" chassin i bara frontöronen har en tendens till att bocka, vad de än hängs i. Visst, staplar du dem bara från golvet och upp, så de alltid ligger på något, så funkar det. Men då är djupet, inte vikten vad som avgör. Djupast längst ner, mer eller mindre. Det är även en pest att försöka göra något med, eftersom allt ovanför måste ut, om man ska greja med något i stapeln, på ett sådant sätt att det måste ut...

Det finns "vinklar" som monteras i stället för hyllplan, på vilka man lägger grejerna, och de har fördelen att de kan kapas till längd, om man har ett udda mått. (Jag har kapat 80cm varianten ett par cm för att den ska få plats i mitt 60x 60 skåp)
Problemet är så klart att jag inte hittar några att länka till. Det är samma visa var gång jag letar efter sådana...

Förhoppningsvis vet någon vad jag tänker på, och kan länka.

En dyrare lösning är också möjlig. Super Microchassina jag köpte begagnade senast kom med glidlagrade skenor, klädda med teflon tejp... De går också att kapa till önskad längd. Det är nog egentligen bara kullagrade skenor som är svåra att kapa till.

Det där med vinklar lät väldigt bra! Skulle du springa förbi en länk så återkom gärna Mekar inte jätteofta med grejerna, så vinklar duger gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Att "hänga" chassin i bara frontöronen har en tendens till att bocka, vad de än hängs i. Visst, staplar du dem bara från golvet och upp, så de alltid ligger på något, så funkar det. Men då är djupet, inte vikten vad som avgör. Djupast längst ner, mer eller mindre. Det är även en pest att försöka göra något med, eftersom allt ovanför måste ut, om man ska greja med något i stapeln, på ett sådant sätt att det måste ut...

Det finns "vinklar" som monteras i stället för hyllplan, på vilka man lägger grejerna, och de har fördelen att de kan kapas till längd, om man har ett udda mått. (Jag har kapat 80cm varianten ett par cm för att den ska få plats i mitt 60x 60 skåp)
Problemet är så klart att jag inte hittar några att länka till. Det är samma visa var gång jag letar efter sådana...

Förhoppningsvis vet någon vad jag tänker på, och kan länka.

En dyrare lösning är också möjlig. Super Microchassina jag köpte begagnade senast kom med glidlagrade skenor, klädda med teflon tejp... De går också att kapa till önskad längd. Det är nog egentligen bara kullagrade skenor som är svåra att kapa till.

Vinklar Var det nåt sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Vinklar Var det nåt sånt?

Nja, inte riktigt. Visst, de avlastar kanske lite, men de jag tänker på sitter fast i både fram och bak-kant. Ser ut så här ungefär:

Alla tillverkare har sin egen variant, och åsikt om vad de tål i vikt... Men poängen är att de sitter fast både fram och bak, så de vrider sig inte när man tar bort stödet under ett chassi, och höjdskeneorna ser därför ut som "nya" när man har hållit på ett par år, i stället för som kokt spagetti...

Jag föredrar varianter med mycket gods, och som skruvas ihop på sidorna, men min UPS på ett par hundra kilo ligger på Eatons egna sådana här, och det är nog inte mer än 1mm skitplåt.(förvisso till var 2U enhet, fem enheter totalt) Det har inte trillat ur botten på rackskåpet än, så det verkar funka det med...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Bara en liten praktisk fråga, hur gör du med värmen som kommer att alstras i garderoben?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

@Chichin: Den utrustning jag ämnar använda är inte så värmealstrande. Dvs. inga system med dubbla E5 Xeons. Möjligtvis en maskin om jag hittar för rätt pris. Troligt är dock att jag avstår pga. ljudnivå.

Garderoben står i källarplan där jag har datorrummet. Idag har jag inga problem med min E3 1230v5. När den får jobba hårt under Plex transcodes så kommer jag inte upp över 45c. Hårddiskarna har inga problem heller. Mäter jag temperaturen utanför servern så ligger den på 19c i den hörnan. Där jag sitter vid datorn stiger tempen till behaglig nivå pga. skärmar och min PC.

Permalänk
Medlem

Tänk på att en stängd garderob har rätt liten volym jämfört med ett rum. Även om det bara är 100w, vid last, så är det ett måste med luftcirkulation genom garderoben.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Den är öppen! Varken dörr eller bakstycke Så det är bara själva stommen jag använder för att sätta rackskenor i.

Permalänk
Medlem

Såhär skulle det se ut i dagsläget!
Patchpanel, Netgear switch, rackhylla med Edgerouter POE på. Ett par servrar där nere. Garderoben står ändå där den står, fast den är tom idag. Så istället för att slänga den och flytta dit mitt puckade IKEA rack så använder jag garderoben istället.

Permalänk
Medlem

Som vilket rackskåp som helst, utan dörrar med andra ord. Det kommer fungera strålande.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ser kanon ut:-) Har något liknande fast jag byggde ett eget rack med reglar jag hade liggandes, köpte skenor på 12U Funkar skitbra och kan strunta helt i att ha mitt element på i garaget:-))

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Jag hade ryckt ut garderoben och ställt ett rackskåp på platsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Jag hade ryckt ut garderoben och ställt ett rackskåp på platsen

Ungefär så har jag gjort. Men det blev inte riktigt bra i alla fall. "Nästa gång" ska jag satsa på ett rackskåp som är djupare. 60x60 cm är en lätthanterlig formfaktor, men få roliga chassin är så korta.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ungefär så har jag gjort. Men det blev inte riktigt bra i alla fall. "Nästa gång" ska jag satsa på ett rackskåp som är djupare. 60x60 cm är en lätthanterlig formfaktor, men få roliga chassin är så korta.

60x60 räcker aldrig till om du ska köra servrar, Kör själv ett som är 60x100. Men du bör gå upp till minst 60x80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

60x60 räcker aldrig till om du ska köra servrar, Kör själv ett som är 60x100. Men du bör gå upp till minst 60x80.

Jag har haft det här skåpet i 10-12 år. Det funkar, men alla roliga saker som man hade kunnat få för skitpengar är det 100-120 skåp som gäller för att det ska få plats.
Det finns ju massor av 1-2U chassin som passar, men det var nästan bara Chieftec unc-410s-b som gick in om man ska ha 4U att bygga i. I dag går det att få tag på X-Case X445-C8 LCD, som är 45 cm djup, det hade varit ännu bättre.
För ett par år sedan hade Xcase ett chassi RM424 pro, short, eller något, som hade funkat, med 24 hotswap platser för diskarna, hotswap kassetter till fläktarna, och "active backplane", som hade funkat. Dock "bara" ATX, men det hade inte varit ett problem för mig i alla fall.
Men de hade bara ett par stycken kvar, och övertalade mig att vänta på den nya modellen som skulle vara mer rätt. Det var den säkert funktionsmässigt, men den var dessutom för lång, och fick inte plats i skåpet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har haft det här skåpet i 10-12 år. Det funkar, men alla roliga saker som man hade kunnat få för skitpengar är det 100-120 skåp som gäller för att det ska få plats.
Det finns ju massor av 1-2U chassin som passar, men det var nästan bara Chieftec unc-410s-b som gick in om man ska ha 4U att bygga i. I dag går det att få tag på X-Case X445-C8 LCD, som är 45 cm djup, det hade varit ännu bättre.
För ett par år sedan hade Xcase ett chassi RM424 pro, short, eller något, som hade funkat, med 24 hotswap platser för diskarna, hotswap kassetter till fläktarna, och "active backplane", som hade funkat. Dock "bara" ATX, men det hade inte varit ett problem för mig i alla fall.
Men de hade bara ett par stycken kvar, och övertalade mig att vänta på den nya modellen som skulle vara mer rätt. Det var den säkert funktionsmässigt, men den var dessutom för lång, och fick inte plats i skåpet.

Jaha du tänker så
Jag tänker mer på "riktiga" servrar i stil med HP,Dell osv. och sådana modeller är ganska så djupa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Jag tänker mer på "riktiga" servrar i stil med HP,Dell osv. och sådana modeller är ganska så djupa.

Mm, det är sådana man kan få för "skitpengar" och som kräver ett 100-120 djupt skåp. "Nästa" gång satsar jag på ett djupare, eller mer troligt ett par halvhöjds, djupare skåp, i stället för fullhöjds, 60x60. Men ett 120 skåp hade inte riktigt gått att ställa i mitt v-rum, så det var nog tur det blev som det blev i alla fall.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.