Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Antar att du själv aldrig använder något från jobbet privat, typ ringa något privat samtal på tjänstetelefonen eller besöka Facebook på jobbdatorn?

Problemet är att det är en form av skattesmitning, något borde göras åt saken men hur det ska formuleras vette fan!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Se hur det går i kapitalisternas drömland USA, 20% av vuxna kan inte läsa, 20% är hemlösa, 20% lever från lön till lön och 1% äger 50% av allt kapital i landet, man måste bära vapen för att vara säker, fettman är uppe i 30-40% o.s.v.

Källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Problemet är att det är en form av skattesmitning, något borde göras åt saken men hur det ska formuleras vette fan!

Antar att du eg menar att det hade varit det om man inte haft förmånsskatt?

Permalänk
Medlem

Förstår att folk med hög lön flyr landet när man läser denna tråd.

USA kapitalismens hemland? Right.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tanken är att denna förmån är något som företagen ger istället för att ge högre lön. Således ska det beskattas på ett sådant sätt att företag/anställd inte tjänar orimligt mycket på att man väljer detta istället för högre lön. Personligen tycker jag att det är ett inte helt orimligt resonemang.

Vad är orimligt mycket? Varför kallar du det överhuvudtaget orimligt? Och hur i allsindar är det en bra anledning till beskattning? Du har förmåner jag inte gillar, så nu får du allt betala. Hur är det inte en bra sak att folk kanske får använda bil från jobbet, hade det inte varit mycket bättre för dom som behöver bil under arbete att dom fick köra den privat och inte behöver egen privat bil? Då blir det ju färre bilar. Att man alltid ska använda beskattning som en form av lösning på s.k problem, suck.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Förstår att folk med hög lön flyr landet när man läser denna tråd.

USA kapitalismens hemland? Right.

Vilket är kapitalismens hemland då? (Ignorera länder under 100,000 invånare)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Antar att du eg menar att det hade varit det om man inte haft förmånsskatt?

Ja

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När det gäller statens skatteintäkter så vore en förmånsbil, ännu mer än väldigt dyr sådan, ett sätt för arbetsgivaren att kompensera sin anställde på ett sätt så att dennes bruttoinkomst sänks och hen således får betala mindre statlig inkomstskatt.

En progressiv förmånsbilbeskattning (i.e. lyxbilstillägg) är ett sätt att kompensera den effekten. Sannolikt är det fortfarande lönsamt jämfört med om den anställde fått hela sin ersättning utbetalad i reda pengar och därefter köpt bilen på egen hand. Detta eftersom mer pengar hade "skattats bort".

Ni som vill diskutera skattetryck i allmänhet kan ta det någon annanstans och ni som bara vill spy galla kan hålla fingrarna borta från tangentbordet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tintinj:

Ingen borde få använda en tjänstebil när de inte är i tjänst, eller till och från det. Det kallas för tjänstebil och borde fan inte få användas utanför ens arbete. Då får man väl köpa en privat bil.

Det där låter ganska ogenomtänkt.

Ska det alltså finnas två bilar i världen som förfogas av samma person, bara inte samtidigt?

"Jag har kundmöte på morgonen, jag ska bara köra till jobbet och byta till min tjänstebil och sedan köra till kunden..." Då kunden kanske till och med är närmare hemmet än vad jobbet är.

På vilket sätt gör det livet bättre för någon att man inte får använda tjänstebilen privat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Vilket är kapitalismens hemland då? (Ignorera länder under 100,000 invånare)

Inget då, tycker/tror folk verkligen USAs lobbyism är kapitalism? Urgh.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det där låter ganska ogenomtänkt.

Ska det alltså finnas två bilar i världen som förfogas av samma person, bara inte samtidigt?

"Jag har kundmöte på morgonen, jag ska bara köra till jobbet och byta till min tjänstebil och sedan köra till kunden..." Då kunden kanske till och med är närmare hemmet än vad jobbet är.

På vilket sätt gör det livet bättre för någon att man inte får använda tjänstebilen privat?

För att inte påpeka miljöaspekten med att varje människa som har detta behov skulle behöva äga två bilar. Troligtvis ett inlägg av en väldigt bitter människa som inte har tillgång till tjänstebil själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehallq:

Förmögenhetsskatt har vi väl ändå inte längre? Avskaffades för 11 år sedan

Lugn bara, den är snart tillbaka om vänstergänget får som de vill...

Skrivet av frong:

Varför har vi progressiv skatt?

Det kan man verkligen fråga sig. Finns nog inget riktigt bra svar på det förutom avundsjuka och missunnsamhet. Tyvärr så är det nog det det trista svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Vad är orimligt mycket? Varför kallar du det överhuvudtaget orimligt? Och hur i allsindar är det en bra anledning till beskattning? Du har förmåner jag inte gillar, så nu får du allt betala. Hur är det inte en bra sak att folk kanske får använda bil från jobbet, hade det inte varit mycket bättre för dom som behöver bil under arbete att dom fick köra den privat och inte behöver egen privat bil? Då blir det ju färre bilar. Att man alltid ska använda beskattning som en form av lösning på s.k problem, suck.

Nu vet jag inte om du missar poängen eller bara undviker den, men jag ska försöka förtydliga vad jag menar

"Orimligt mycket" var tänkt från infallsvinkeln från en person som motiverade varför skatten skulle införas.

Sedan bör man nog ha utgångspunkten att förmåner inte ska vara mer värda än om man betalade ut motsvarande summa i lön, annars blir förmåner ett sätt att undvika skatt. Man behöver ta det ett steg bort ifrån förmånen i sig och titta på helheten för att förstå motiveringen bakom beskattningen. Sedan om motivering i sig är vettig låter jag vara osagt, men det det kan i alla fall vara bra att vara medveten om vilket perspektiv det hela utgår från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Lugn bara, den är snart tillbaka om vänstergänget får som de vill...

Det kan man verkligen fråga sig. Finns nog inget riktigt bra svar på det förutom avundsjuka och missunnsamhet. Tyvärr så är det nog det det trista svaret.

Exakt, skrämmande. Måste vara jobbigt att konstant vara avundsjuk på folk som lyckas bättre i livet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Antar att du själv aldrig använder något från jobbet privat, typ ringa något privat samtal på tjänstetelefonen eller besöka Facebook på jobbdatorn?

Vet att det inte var riktat till mej, men kan säga att jag har sådana förmåner, om man nu kan kalla det för förmåner. Företaget trycker på att man inte behöver egen mobil, man får använda företags mobilen så mycket man vill (Redan på den tiden när samtalen fortfarande kostade pengar.) Nackdelen, som jag upptäckte för flera år sedan, är att om man har firma mobilen, så förväntas man mer eller mindre svara i den!
Chefen, kunder och kollegor ringde alla tider på dygnet.
Så jag har haft egen telefon i flera år nu. 145kr/mån är skit billigt och jag slipper vara anträffbar.
Jag har iofs med firma mobilen hem, men bara för att det är smidigast att sätta den på laddning här hemma. (Hemma svarar jag inte i den.)
Jag har kollegor som pendlar över tio mil enkel väg, jag förstår att de sparar pengar på att ha tjänstebil. Jag gör det inte.
Tjänstebil, skulle bli tokdyrt för mej, då jag har 9km till kontoret. Jag hyr bil när jag skall någonstans för jobbet.

Jag har en LapTop, som jag kånkar världen runt. Normalt sett har jag inte tid att sitta med FB eller annat privat.
Sitter jag på hotell rum utomlands och har tråkigt någon kväll, kan jag surfa runt lite. Men det tycker jag inte går under kategorin förmån. Jag skulle föredragit att komma hem kl 16 och slå på egna datorn.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Exakt, skrämmande. Måste vara jobbigt att konstant vara avundsjuk på folk som lyckas bättre i livet.

Nu läser du väl detta som fan läser bibeln, tycker jag?
Avundsjuka är det väl inte frågan om på något sätt??? Förmögenhetsskatten handlade som många andra skatter om att fördela tillgångar så att de som har det sämst får lite hjälp från de som (redan) har det absolut bäst. Visst kunde den slå oerhört illa om man har värden låsta i fastigheter osv, men det känns väl som ett av argumenten till att den faktiskt togs bort, förutom sedvanlig lobbyism, naturligtvis. Idag känns det för mig fullständigt orimligt att den skulle komma på plats igen, med tanke på hur mycket mer åt höger landet och framförallt ekonomimediautrymmet ligger jämfört med tidigare.

Lyckas bättre i livet satte du själv just en monetär prägel på, och alltså värdesätter du (undermedvetet?) pengar som ett mått att lyckas i livet. Detta får stå för dig, ty där skiljer vi oss markant. Jag tycker dock det är tragiskt att fler och fler ser pengar som den enda sättet att lyckas i livet...

Tillägg till ovan är att jag har det oerhört gott ställt och drabbas sannolikt av förmögenhetsskatt skulle den införas enligt tidigare.

För att gå tillbaka till topic:
Gällande lyxbilstillägget så har jag förstått det så att det är för att folk inte skall överutnyttja förmånen för att komma under brytpunkten till statlig/värnskatt genom att bruttolöneavdra bort en riktigt dyr bil, och på så sätt komma runt att betala statlig/värnskatt. Glasklart?
Handlar iofs också om planering framöver - hur mycket förlorar man i pensionsavsättning osv... men det är ju som med allt annat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Avundsjuka? Handlar snarare om att dom som har flera ggr mer än dom behöver självklart ska dra sitt stora strå till stacken.

Att dom rika till största pris ska få ha kvar varje öre dom tjänat leder rakt till ett samhälle med stora ekonomiska klyftor som där dom fattiga lever på gatan och dom rika erbjuder dom slavlöner i deras fabriker.

Handlar om inte bara tänka på individen, utan på samhället! Lite empati tack!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av el30:

För att inte påpeka miljöaspekten med att varje människa som har detta behov skulle behöva äga två bilar. Troligtvis ett inlägg av en väldigt bitter människa som inte har tillgång till tjänstebil själv.

Handlar nog mest om att tjänstebilar oftas är ämnade för att användas i såna arbeten där det ingår att köra en bil en massa, inte att ta sig till och från jobbet med. T.ex om du färdas runt på en massa möten eller dylikt, sen tar du privatbilen hem till kvällen .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Avundsjuka? Handlar snarare om att dom som har flera ggr mer än dom behöver självklart ska dra sitt stora strå till stacken.

Att dom rika till största pris ska få ha kvar varje öre dom tjänat leder rakt till ett samhälle med stora ekonomiska klyftor som där dom fattiga lever på gatan och dom rika erbjuder dom slavlöner i deras fabriker.

Handlar om inte bara tänka på individen, utan på samhället! Lite empati tack!

En person med lön på 100 000 med 25% skatt drar redan sitt strå i stacken jämfört med en person som har en lön på 25 000 och 25% skatt. Inget annat än avundsjuka, vidrigt.

Nu blir man istället delägare / ägare och tar ut sina pengar i vinst eller flyttar utomlands.

Edit: Ser att du nämner girighet. Grighet om något är väl att vilja att andra, rikare, betalar för dig(för att du ej klarar av att bidra med något av värde)? Usch.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Källa på det?

https://www.statisticbrain.com/number-of-american-adults-who-...
https://www.cnbc.com/2017/08/24/most-americans-live-paycheck-...
https://stateofobesity.org/adult-obesity/
https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2017/12/06/the-ri...
https://en.wikipedia.org/wiki/Homelessness_in_the_United_Stat...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

En person med lön på 100 000 med 25% skatt drar redan sitt strå i stacken jämfört med en person som har en lön på 25 000 och 25% skatt. Inget annat än avundsjuka, vidrigt.

Nu blir man istället delägare / ägare och tar ut sina pengar i vinst eller flyttar utomlands.

Aldrig förstått rimligheten i att en person som tjänar dubbelt så mycket som en annan betalar mer än dubbelt så mycket för samma samhällsservice. Mycket märkligt system. Regressiv skatt med ett tak vore ju mer rimligt. Kanske att man kunde välja flat rate på typ 10k för sin samhällsservice, många betalar ju 4-5k så varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Aldrig förstått rimligheten i att en person som tjänar dubbelt så mycket som en annan betalar mer än dubbelt så mycket för samma samhällsservice. Mycket märkligt system. Regressiv skatt med ett tak vore ju mer rimligt. Kanske att man kunde välja flat rate på typ 10k för sin samhällsservice, många betalar ju 4-5k så varför inte?

Extremt märkligt. Bra idéer.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

En som har 100 000 i lön med 25% skatt har 75 000 kr att leva på.
En med 25 000 i lön har med 25% skatt 18 750 kr att leva på.

Rättvist att sno 25% av den som ren har så lite? Nej. Ett bättre syste vore:

100 000 i lön får 50% skatt, han har fortfarande 50 000 att leva på.
Den med 25 000 kr i lön får därmed sänkt skatt typ 10% och har 22 500 kr att leva på!

I första senariot får staten endast 31 250 kr i skatt
I andra senariot får staten hela 52 500 kr i skatt och kan därmed ge folket bättre samhällsfunktioner.

Vill man leka med stora leksaker ska man dela glädjen med andra och t.ex starta företag fär man bygger dom eller på annat sätt behöver dom Allt annat är vidrig girighet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Antar att Esseboy försöker trolla mig?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cracko:

Kallas att man hjälper samhället med kapital för att minska samhällsklyftor. Delad glädje är dubbel glädje.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Antar att Esseboy försöker trolla mig?

Antar att du inte mött en person med motstridande åsikt förr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Antar att du inte mött en person med motstridande åsikt förr?

Så, du menar att du inte trollar?

Oj... Drar mig ur denna tråden.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Så, du menar att du inte trollar?

Oj... Drar mig ur denna tråden.

Mhmm, vissa här anser att man kan beskatta rika personer tyngre för de har ändå samma levnadsbehov som fattigare personer. In other words, de är fortfarande samma människor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Ingen borde få använda en tjänstebil när de inte är i tjänst, eller till och från det. Det kallas för tjänstebil och borde fan inte få användas utanför ens arbete. Då får man väl köpa en privat bil.

Du har faktiskt helt rätt, även om du inte tänker på det. Tjänstebilar får endast användas i tjänst och upp till 100 mil privat per år. Används det mer än så kallas det för förmånsbil - vilket alltså är något helt annat. Vanligt är exempelvis hemtjänsten som har tjänstebilar som har en specifik utgångsadress.

Förmånsbilar däremot är något helt annat. Jag som företagare och delar ut tjänstebilar till anställda har det som en kostnadsneutral post medan leasingpriset tas upp som en kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det får man inte heller. Du blandar ihop förmånsbil med tjänstebil.

Skickades från m.sweclockers.com