Skrivet av Bulan75:
Håller med dig att det är trist men så upplever jag det tyvärr. Känner att vi får väldigt lite tillbaka från våra skatter och att ”statskassan” läcker som ett såll ... det skulle kunna vara mycket bättre
Men så länge vi har en massa bidrag som barnbidrag och bostadsbidrag mm så tolkar jag det som att vi inte är ett I-land ...
i Sverige ska inte behöva bidrag om man jobbar eller är pensionär
Skickades från m.sweclockers.com
Vad är det du saknar, om du kan peka på det? Sverige är det femte landet jag är bosatt i och säga vad man vill om de andra länderna - men mycket fungerar faktiskt ganska bra här, saker vi tar för givet. Fiber och höghastighets internet är inte en självklarhet för alla. Vi har en bra skola - men utrymme för förbättring - både för barn och vuxna och vi har dagis för de allra yngsta, fri tandvård.
Barnbidrag och bostadsbidrag tycker jag är bra - de flesta som får något av det jobbar trots allt inte och det finns en procentuell andel i landet som vare kan, ska eller bör jobba. Pensionärer har ett annat problem egentligen, då Sverige var ett industriland på 60-70- talet och alla "jobbade på varvet", i princip gick man inte gymnasiet utan man tog jobb där farsan var osv. Lönen blev också där efter. Nu är Sverige ett av världens största innovationsländer, med människor som ur ett samhällsperspektiv är för utbildade. Löneklyftan och standarden som har blivit mellan 70-talets arbetare och 2010-talets tjänstemän är idag enorm. Därför (bland annat) har vi idag fattiga pensionärer som varje månad får ut 7-9 000kr men som under deras arbetstid var en bra lön. Eftersom pensionen är direkt lönebaserad så blir situationen där efter. En liknelse är när vi reser utomlands där allt är billigt - medan motsatt är att allt blir dyrt för turister som kommer hit för de är vana vid en helt annan ekonomi.
Skrivet av tintinj:
Nej det gör jag inte. Jag bakar kakor, bullar, tårtor, bröd och en hel del annat och hinner inte med att facebooka på arbetstid eftersom jag arbetar då. Har jag lite tid över kanske jag tar upp min telefon och kollar facebook, på 4G-nätet där jag själv betalar kostnaden. Jag är ingen igel som försöker suga åt mig saker gratis "bara för att jag kan".
Det finns undersökningar som säger att viss frihet på jobbet faktiskt gör att den anställde presterar bättre. Nu hör kanske inte hygien i ett bageri och telefonen ihop särskilt väl - men på de flesta jobb så är det nog lätt att se mellan fingrarna om den anställde kör ett varv på internet eller så.
Skrivet av tintinj:
Om du har kundmöte på morgonen och inte orkar bemöda dig att åka tidigare för att hämta din tjänstebil (som du endast borde använda i tjänsten) så får du väl ta din egen bil till mötet, svårare än så är det inte.
Det handlar inte om att göra livet lättare för andra, det handlar om att du har "fått" något av värde och det ska beskattas lika väl som om du fått en summa pengar. Den som tjänar mer ska ge mer tillbaka till samhället för att hjälpa de som har det svårt. Alla har inte samma möjlighet i livet att få bra betalt jobb och leva gott, så är det bara. Det har varken med intelligens eller vilja att arbeta hårt att göra.
Dessutom skapar det ju jobb om du använder två bilar, så länge du är tillräckligt god medborgare att du köper något svenskt märke
Återigen, jag hänvisar till mitt tidigare exempel med hemtjänsten. Många har stripade bilar med företagslogga etc, kommer du då puttrandes i en gammal Opel Kadett så hade åtminstone jag sagt upp dig. En tjänstebil utgår från företagets adress och du som anställd ska komma dit, antagligen stämpla in, hämta dina prylar, ta på uniformen, hoppa in i bilen och åka till kund.
En tjänstebil är inte något man använder i det privata, det är stenhårda regler på det. Men istället så används förmånsbil, på samma vis som det är förmånsbeskattning på telefoni och dator. Tycka vad man vill om förmånsbeskattningsnivåerna men jag kan inte se att det inte är skäligt för de flesta. Varje tjänste och förmånsbil måste föra biljournal som ska loggas upp till tio år ifall Skatteverket vill dra ut något. Jag använder en app som i realtid kan visa vart bilen är, hur fort den kör osv. Så man är inte direkt osynlig med företagsbil.
Som exempel har jag på mina företag 35 000kr i ingångslön vilket innebär all inclusive. Tar man ut en bil och så säger vi att förmånsvärdet är 5 000kr, ja då får den anställde 30 000kr i kontanter och 5 000kr i bilen - jag som företagare får förmånen kostnadsfri.
Lön är inte bara pengar utan kan vara så mycket mer.