Skrivet av Esseboy:
Giriga personer söker sig till länder som tillåter girighet Låt dom flytta, vi är starkare utan dom! Lika smarta empatiska människor kommer att ta deras plats!
Ett önsketänkande som om det hade varit sant så hade inte företagen flyttat härifrån utan då hade företag kommit hit
Edit: Ska flytta till ett annat EU-land bara så inget skumrask i Stilla Havet. Betalar fortfarande skatt men i mer rimliga nivåer. Sverige har väl världens högsta eller näst högsta skatter som det är och jag tycker inte att pengarna kommer samhället till rätta så då flyttar vi.
Sedan finns det en problematik som både utlysningar ESF och Tillväxtverket belyser: Utarmningen av landsbygd, generationsföretag som inte hittar matchande arvtagare, ej matchad kompetens osv. Det börjar på landsbygd där människor möjligen utbildar sig (Linné Universitetet Kalmar/Karlskrona/Växjö exempelvis) för att sedan flytta till en storstad där jobben finns. Företagen i sin tur flyttar härifrån för att bostäder är för dyra (bostadsbrist, för höga kontantinsatser, orimliga amorteringskrav), dagisköer med mera är för långa vilket resulterar i att lönekraven är för höga. Vi företagare har idag väldigt svårt att hitta den kompetens vi är ute efter och får ofta nöja oss med mindre.
Samtidigt brister det i flera branscher så som bygg, kök med flera men där vill vi inte vara så då måste vi ta in arbetskraft istället.
Skrivet av improwise:
Hmmm, du driver företag inom "utanförskapsfrågor, integration och tillgänglighet" som jag antar till viss del är finansierade via olika former av bidrag (sett till att det är rätt vanligt med den typen av företag) men vill ändå flytta företaget till ett annat land? Får inte riktigt ihop det hela
Är det inte Bolagsverket som ska godkänna en flytt av Europabolag?
Njae vi är faktiskt egenfinansierade men jobbar med företag som är så kallade "leverantörer" eller "kompletterande aktörer". Kan väl kalla det för ett litet organ som sammanför dessa med företagare, skapar/bygger även program och utbildningar åt exempelvis Fryshuset, andra stiftelser och folkhögskolor (har fått klart från Folkbildningsrådet att starta egen folkhögskola från 2020 nu innan påsk), jobbar med ansökningar till ESF (Europeiska Social Fonden) och Erasmus+ projekt. Jobbar även med tjänster som hjälper de som vill (främst unga, unga vuxna, nyanlända samt kvinnor) att starta eget företag och sedan ingås ett 24 månaders delägarskap helt utan eget vinstintresse där vi försöker se till att företagaren överlever. Statistiken talar ju emot det men vi har vår modell som funkar När det kommer till tillgänglighet och integration på arbetsplatser (vi är i princip bara riktade mot företagare och anställda på företag) så har vi en döv och en dövblind person som arbetar fram en grundstomme som vi applicerar och anpassar efter rådande situation. De föreläser och skriver en del i bland annat ETC också.
Felet som jag tycker uppstår i Sverige beskrivs ganska bra av Olof Lundh och hans bok "Allsvenskan enligt Lundh" där Expressen har valt att klippa ut en bit och göra en artikel.
Kontentan är att man köpte en spelare som skulle få en sign-on bonus på 2,5 miljoner kronor - alltså lön - men som inte beskattats i Sverige. Pengarna fördes över till spelarens gamla klubb som sedan betalade ut dem till spelaren. På det viset slapp man skatt, så som artikeln är skriven. Hade klubben gjort på det "riktiga" viset så skulle sign-on bonusen istället kostat klubben 7,5 miljoner kronor.
Citat:
skatt på omkring 55 procent och dessutom en arbetsgivaravgift på 32,7 procent
Och här är egentligen felet med Sverige. Att plocka ut 2,5 miljoner kronor ser jag inte som konstigt om man är bra på det man gör. Efter sommaren kommer även jag sluta plocka lön och bara gå på utdelningar (förutsatt att det fortsätter rulla på som det gör, man vet aldrig). Men för att få ut 2,5 miljoner i handen så måste föreningen eller företaget betala 7,5 miljoner är för mig helt fel. Skattetabellerna i sig ljuger inte utan det stämmer säkerligen.
Angående flytt: Vi hade både fel - kollade nu, det är Skatteverket och Finansinspektionen som ska godkänna