Genomgång av mediaspelare android boxar, mi box vs shield vs wetek play 2 vs wetek hub vs apple tv vs tx5pro vs chrome cast mm

Permalänk
Medlem

Genomgång av mediaspelare android boxar, mi box vs shield vs wetek play 2 vs wetek hub vs apple tv vs tx5pro vs chrome cast mm

Hej

Nya box på ingång,
Det har hänt en del på marknaden sedan denna tråd skapades,
för nuvarande är det följande boxar som jag finner bäst.

Jetstream AGT418 har anlänt, denna har rj45 ingång dock är den bara på 100mb/s, Absolut bäst för video (bara testad ett par timmar än så länge)
shield tv (hatar dock fortfarande fjärren och den kraschar oftare än övriga boxar, särskilt med Netflix)
mi box 3, efter senaste uppdateringen är den väldigt stabil och ett bra köp (saknar rj45 men går att använda usb till rj45 adapter)
mi box s, finner den vara aningen snabbare än mibox 3 (saknar rj45 men går att använda usb till rj45 adapter)

Jag kommer köra en del tester på den så fort den anländer. tidiga tester från andra säger att den ska vara mycket stabil och ha ett mycket bra flyt på 4k media.

alla ovan boxar kör android tv, och stödjer netflix i 4k, Hbo, alla har chromecast inbyggt.

boxar med tv ingång har jag ingen att rekommendera för tillfället, personligen föredrar jag iptv då det är väldigt mycket mer kostnadseffektivt (är dock en gråzon)

Nedan är rätt utdaterad information. wetek play 2 ser ut att inte fungera alls med netflix längre. personligen håller jag på och byter ut alla dessa mot android tv boxar då dom flesta jag känner gått över till iptv och inte använde antenningång längre.

, Wetek ser ut att ha övergivit både play 2 och hub, hemsidan visar inte produkterna längre och man ser ut att även riktat om sin försäljning till leverantörer av tv tjänster. Detta finner jag mycket tråkigt då just play 2 är den enda box jag vet som klarar i stort sätt alla större tjänster utan att vara beroende av kast funktion samt har inbyggd tv mottagare och ger netflix i 4k.

EDIT: Jag har nu hunnit testa mi box s, även om boxen ska ha samma hårdvara så upplevs den mycket piggare än vanliga mi box,
filmer startar snabbare i emby, netflix och andra appar startar snabbare, den stödjer nu 4k på netflix. fjärrkontrollen är uppdaterad och stödjer fler funktioner, röststyrningen är nu uppdaterad och använder google home, detta gav ett stort lyft. boxen stödjer även Hbo. boxen har rullat i över en vecka nu och har inte uppvisat någon av dessa slow down problem som finns på vissa modeller av mi box3, den nya boxen använder android tv 8.1, den ädre mibox har igen fått 8.0 utrullat till sig, jag har dock fortfarande slowdown problemet på ca 2/10 av mina mibox 3, jag förmodar att det troligen är en skillnad i hårdvaran på dom olika mibox 3 då dom andra inte har samma problem med slowdown.

För er som inte hört talas om slowdown problemet: Om man stänger av boxen med fjärren eller har hdmi styrning påslaget, blir vissa av mibox3 extremt sega, det går dock lätta att lösa genom att dra ur sladden och sätta i den igen.
på vissa av boxarna som har detta problemet går det även slå av hdmi styrning så försvinner problemet.

Jag är lite av en teknikgalning, Ett av mina favoritsysslor är att hitta den "optimala" mediaspelaren för vardagsrummet.
Det senaste har det varit en del trådar gällande detta ämne, för en person som inte är så insatt tänkte jag att jag kan ge mitt intryck av dom boxar jag använt och använder. Tanken är att det ska bli lite lättare för personer som söker efter en mediaspelare att dra en slutsats vilken dom ska välja.

Jag vill vara tydlig med att detta är mina upplevelser med boxarna, så förutom att lista vad boxen ska klara så kommer jag även säga hur jag tyckte det fungerade.

OBS: Jag kommer skriva i denna "guiden" allteftersom jag har tid, så se detta som ett pågående arbete och inte en färdig guide.
flera av namnen jag skriver i listan kan vara stödord för mig så jag vet vilken box jag tagit med, (lägger dit rätt namn när jag kollat det)

Boxar som jag använder nu.

Mi box 3: fantastisk box efter sista uppdateringen, klarar dock bara 1080p på netflix och har problem med dts ljud, saknar rj45 men har ac wlan som är mycket stabilt. Den inbyggda chromecasten fungerar mycket bra förutom vid enskilda "gratis" sidor för film, där kan ljudet bli släpande. fungerar otroligt bra med tex emby media server då deras utvecklare använder en av dessa för tester.

Wetek play 2: tittar du på vanlig tv är detta boxen för dig, den har antenningång eller satellitingång, det går även byta i efterhand.
för betalkanaler behöver du en kortläsare för usb, med orginal mjukvara så måste man använda en säskild vertion av netflix för det ska fungera, den ger netflix i 4k, klarar hbo nordic samt cmore.
Boxen funderar utmärkt med Android tv om man vill köra det istället obs man tappar då cmore och hbo nordic, vanliga hbo fungerar dock
Wetek har ett bra forum samt mycket bra support (haft en del kontakt med dom) har dock stöd för viaplay med android tv

wetek hub: samma som ovan fast utan antenningång samt 1gig ram istället för 2gig.
boxen har även extern antenn vilket ger en stabilare trådlös anslutning gentemot play 2, boxen är även väldigt liten.
det medföljer även extern ir sensor om du monterar den bakom tv:n

Nvidia shield v2

Detta ska vara den optimala boxen, det bästa man kan köpa........ NEJ det är det inte. (enligt mig)
Ska du bara kolla film/serie och strema media är den inte den optimala boxen, ska du spela mycket då är det en annan femma
då hårdvaran är mycket starkare än tex mi box v3. Så nu är det nog många som blev sura så jag ska utveckla varför jag inte anser denna vara bättre än mi box eller wetek play 2.
Till att börja med, responsen på den är inte jätte bra, man trycker på ok på den medföljande dosan, då har man ett input lag på ca sekunden, detta kan tyckas lite, men när man är van att det reagerar direkt slutar det nästan alltid med att man trycker två gånger vilket kan vara väldigt störande vissa gånger. Röststyrningen, Mi boxen fungerar klockrent med detta, det gör inte shielden, om det beror på min vackra småländska låter jag dock vara osagt (kanske funkar super med dryg Stockholms dialekt
Startar jag tex: Emby med chromecast och sedan kopplar ifrån detta för att istället använda tex: den inbyggda youtube appen, så bryter den stup i kvarten för den tror att den app jag kastade med tar över igen, även om jag stänger av wlan på enheten som användes, startar om enheten mm, det enda som fungerade var att starta om shielden, detta testades med 4 olika telefoner (s7edge,s8,s9+ sony z3+) med samma resultat på alla.
En annan sak är volym "knappen" Nej det är inte smidigt att dra fungera upp/ner för att höja eller sänka volymen, särskilt inte på en enhet med input lag, det var en kul gimmick i sådär 2 minuter innan hatet började växa.
Edit: DTS Fungerar inte med Emby, Jag vet inte om den fungerar med Plex eller lokalt, ska testa detta så snart jag hinner.
Edit2: tittar man på hbo nordic via telefonen och castar till shielden så kommer man mellan varje avsnitt att få koppla ifrån sheild och sedan starta nästa avsnitt på telefonen innan man kan ansluta igen.
Emby media server, efter senaste uppdateringen har sheild problem med att visa undertexter på dvd format, (h265,acc,mkv)
bluray fungerer som det ska.

så vad gör den bra? Den ger Netflix med 4k, den funkerar kanon med Emby/Plex och Kodi
den ska klara Dts ljud, men när jag testar detta med emby klarar den dock inte att formatet (samma som med mi box), den har fast lina om man har dåligt wifi, den har flera usb portar (vilket är bra när man tröttnat på den medföljande fjärren och ansluter en 3-part i stället)
Så ja den är en bra media box men den är för oanständig och har lite för mycket saker som jag stör mig på jämfört med den 4-5 gånger billigare mi boxen. Vem passar den för? Jag skulle säga en som spelar rätt mycket, och gillar att pula samt vill ,4k på netflix och fast lina, och Chromecast i samma box (även om den spökar en del)

tx5pro: Billig kina box, kanon för den som villa ha en billig och någorlunda stabil box för kodi,plex eller Emby, Vill man ha Netflix bör man titta på boxarna över då du bara får 480p med denna box på netflix. Själv köpte jag ett antal av denna för att dels ha i bilen till ungarnas skärmar bak, dessa skärmar saknar hdmi ingång vilket denna box kan lösa genom sin a/v utgång. Den fungerar även med c-more och hbo nordic tack vare att den kör en vanlig "telefon version" av Android

chromechast ljud: funkar kanon att koppla till valfri aktiv högtalare eller sterio, finna inte så mycket mer att säga om denna.
Chromecast: klarar netflix och andra appar, saknar stöd för mkv
chromecast ultra: klarar netflix i 4k, men saknar som ovan stöd för mkv
harman kardon: fungerar bra efter senaste uppdateringarna, vi kör harman kardon multirums högtalare i hela huset samt deras hubar för vanliga sterio. nackdelen är att den saknar Spotify via wlan om du använder det. personligen använder jag Deezer vilket finns stöd för.

Boxar jag använt men som numera ligger förpassade till en garderob eller efterskänkts.
jag tar även med mycket gamla boxar då jag märkt att det fortfarande finns folk som använder dessa. (otroligt nog)

remix mini: kickstarter projekt som sedan blev uppköpta, boxarna kör en desktop version av android kallad jide.
fungerar som både arbetsdator och som media spelare, saknar dock stöd för mer än 480p på netflix, Den trådlösa delen fungerar dåligt om du ska streama media. boxen klarar dock 1080p h265 mm

boxeebox: Den första "riktiga" smartboxen jag använde, trevlig box men aldeles för svag idag, samt stödjer den inte någon högre kvlitet på media.

slingbox:
mx (kommer inte ihåg vad den hette mer)
minix 5: buggig liten box som var tidig med android som media spelare.
minix 7: köptes direkt när den släpptes, hade som femman stora förväntingar, dock vr det mesta buggigt, övergick tilla att leta efter en nya spelare att testa.

uppsjö med android pinnar (kommer inte ihåg namnen på dom)
chrome cast
chrome cast ultra
pi 1 : användes i sådär två minuter, Köptes mest för det var "häftigt" med en så liten dator/media spelare.
pi 2: samma som ovan, tanken var att den skulle agera mediaspelare men var fortfarande för svag för att orka det jag ville
pi 3: igen gjordes försök att använda som media spelare, tyvärr hade jag nu gått över helt till h265 1080p och över vilket inte denna orkade, fick i stället agera smarthem kontroller men stabilitet problem gör att den nu inte används alls utan hänger på en vägg
htpc: Klumpigt men bra pristanda, nackdelarna som jag ser det är följande:
Måste uppdateras i tid och otid, måste ha någon form av antivirus (med windows) ska man streama kommer sakerna transkodas från tex emby om man inte kör ett fulhack men då gnäller antiviruset. ska man spela mer avancerat i soffan är detta dock det bästa alternativet.

nuc: riktigt awsome liten sak när den kom, nackdelarna är dock samma som med en vanlig htpc. och den är inte lika stark så att spela mer avancerat på den är ingen man kommer göra.

tronsmart (måste kolla namn, det var den första boxen med 4 gig ram) Oj vilka förväntningar jag hade på denna, tyvärr föll den lika ptatt som en pannkaka, dålig mjukvara och närmast ingen suport för denna enhet helt värdelös för media.

rho bord: även denna är ett kickstarter proghekt av ett par Danskar, fördelen med denna är att den har en tv motagare i sig och dom som gör den jobbar med just tv boxar, nack delen är att dom vanlde aldeles för gammla chipp vilket gör att du fastnar på android 4,4
vilket gör att inte mycket kommer fungera, appmässigt. nettflix går bara att få i 480p på denna.

pine a64:samma sak här, kickstarter projekt, min tanke var igen att använda den som media spelare, saknar dock stöd för netflix i högre upplösning än 480p, men den klarar h265 i 1080p, dock är själva uppspelning ingen hit. så igen var det bara att leta vidare. (5st av dessa ligger i en låda någonstans)

roku 2, bra stöd för det mesta, OM du bor i usa.......
roku 3 samma som ovan.

amazon fire tv: helt klart smidig, hade dock problem med att installera appar via denna, alla appar som jag ville använda fick sidloadas då dom andra gnällde om att jag inte var i usa, detta är dock åtgärdat. fungerar mycket bra med det mesta. dock kan den inte slåss med mi box,wetek eller shield.

wd tv: tanken med denna var att montera den i bilen och ungarna skulle ha den som media spelare, tvärr var den aldeles för svag och väldigt buggig vilket resulterade att den hamnade i den berömda kartongen.

lg mediaspelare: Denna införskaffades efter boxeebox, klarade h264 men är helt otrolligt slö när man kopplar in en hdd i den.
stödjer inte appar utan var till för lokal uppdelning. är liggandes i kartongen med alla andra misslyckade spelare.

Räknar inte med smart tv apparater till denna lista.

Om jag tar och ställer upp vilka som jag rekommenderar idag som mediaspelare (den 20180427)
i nummerordning och börja med den box som är bäst/smidigast/billigast för streaming av media.
Jag vill förtydliga att shielden hamnar långt ner för man får betala mycket mer för den, för samma sak som dom
andra klarar lika bra.

för att streama/och köra lokalt från media server
1:Jetstream
2: mi box s
3: mi box
4: shield (den är för dyr) skiter du i priset så ok)

om du vill ha netflix i 4k, och lokal media och spel kommer i andra hand.

1:Jetstream
2: mi box s
3:mi box
3: shield (för dyr, men har chromecast, det fungerar inte å dom två wetek boxarna))

Om du saknar lokal server eller hdd och bara vill streama från online källor i 4k

1: jetstream
2: mi box s
3: mi box
4: chromecast ultra
3: shield (fortfarande för dyr)

Om du kommer spela mycket, kräver 4k på netflix och vill köra en lokal kodi lösning på boxen

1: shield
2: jetstream
3: mi box s

Om du skiter fullständigt i netflix men vill spela upp lokala filer i hög upplösning med trådad/trådlös anslutning.

1: Jetstream AGT418
2: mi box s
3: mi box (saknar dock rj45 så kräver ett bra wlan)
4: shield (dyr)

För den som vill ha 4k på netflix, använda hbo appen, c-more samt ha antenn/parabol inbyggt och möjligheten att köra en kodi server och klarar att spela nästan alla format lokalt, finns det egentligen bara en box.
1: wetek play 2 med original mjukvara, smidigaste sättet att styra den är antigen med mele f10 delux, wetek pro eller appen cetusplay.

Jag vill förtydliga att även att det är den enda som ha alla dessa funktioner är den dock inte smidig om man jämför med en box med android tv. fördelen är att det går köra in det, men du tappar då hbo nordic och cmore då den saknar fungerade chromecast.
sedan kan det vara lite bök med att installera rätt version av netflix, men det finns länkar och wetek har bra support samt forum.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på svar om jag kan få redigera inlägget allteftersom som jag skriver, i annat fall få jag skriva den offline och sedan posta allt på en gång, nackdelen med det är att det då kommer ta väldigt lång tid innan den blir postad och det gör att den troligen blir inaktuell snabbt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Bra tråd, är i tankarna på att köpa en box då Chromecast v1 börjar kännas gammal. Använder castfunktionen och Plex uteslutande men är sugen på att pröva Kodi. Jag tar i princip bort allt jag laddar hem så jag vet inte om Kodi är nåt för mig som inte har något mediabibliotek men det finns väl möjligheter att strömma också vad jag har förstått. Lutar mot en Mi men undrar om casting är lika sömlöst som med en Chromecast, dvs ikonen dyker bara upp i t.ex webläsaren? Har också sneglat mot en wetek play 2 då tjejen tittar mycket på tv, hur förbättrar den tv-tittandet igentligen?

Permalänk
Medlem

@nedrans: Hej

mi box fungerar precis som med chromecast. tänk bara på att du behöver ha ett någorlunda bra wifi då boxen saknar rj45
(går alltid lösa med ett usb kort men boxen har bara 1 usb)

Fördelen med wetek play 2 med original mjukvaran är att du 1: får tillgång till hbo nordik och c-more direkt i boxen
med mi box skulle du behöva kasta med chromecast, byter du mjukvaran till Android tv tappar du c-more och hbo nordic helt
då wetek inte kan kasta med Android tv med nuvarande mjukvara. dock stödjer den viaplay appen. med mi boxen måste du använda sideload.

Tv mässigt är fördelen att du kan pausa,spela in mm samt bara behöver 1 dosa utan att behöva byta ingång (rekommendera antingen mele f10 delsux eller wetek pro för att få tankentbord och airmouse ) Kör du in android tv så fungerar inte wetek tv appen utan man använder då TvHeadend som är installerat från början. enheten har flera usb ingångar (5st om jag inte minns fel)
Det tråkiga är att den kan vara svår att få tag i nu, (kan visserligen köpa en av mig om du absolut vill ha en, jag har 3st

Edit: ska du inte använda c-more eller hbo nordic skulle jag köra in android tv alla dar i veckan, allt blir otroligt mycket mer smidigt och air mouse behövs inte. En annan fördel med original mjukvaran är dock att det är smidigare med webbläsaren och fler sidor fungerar

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Kul tråd, denna ska följas!

Många TV-leverantörer går över till Android TV-baserade lösningar, kommer du testa något av dessa alternativ?
Använder själv Com Hems "TV Hub", men har inte hunnit labba runt i den allt för mycket, SPMC och Kodi är testat lite snabbt och verkar funka bra.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

@aragon: Kul tråd, denna ska följas!

Många TV-leverantörer går över till Android TV-baserade lösningar, kommer du testa något av dessa alternativ?
Använder själv Com Hems "TV Hub", men har inte hunnit labba runt i den allt för mycket, SPMC och Kodi är testat lite snabbt och verkar funka bra.

Hej

Troligen kommer det bli så, dock kommer jag inte gå via tex boxer utan köper dom i så fall löst.
Jag vet att wetek har börjat leverera boxar till leverantörerna (dom släpper ett gäng nya modeller)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd! - Men...

Hej!

Ett utmärkt initiativ att skapa den här tråden, som du ska ha stort tack för.

Jag har under många år haft olika märken på mediastreamers/mediahubbar och använder nu, sedan något år en Minx: http://www.minix.se/ och har no aldrig varit mer nöjd än jag är idag med min medialösning.

Under ett par år använde jag en Dvico Tvix-HD M-6600n (2007-2009) och var supernöjd med den. Numer är dock allt från Tvix något som hör gårdagen till.

Popcorn Hour finns kvar än idag, men marknadsför idag av Cloudmedia, som för övrigt har några spännande produkter. https://www.cloudmedia.com/

Har du någon erfarenhet av Minix? Den finns såväl i Android, som Windowsskepnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissedå:

Hej!

Ett utmärkt initiativ att skapa den här tråden, som du ska ha stort tack för.

Jag har under många år haft olika märken på mediastreamers/mediahubbar och använder nu, sedan något år en Minx: http://www.minix.se/ och har no aldrig varit mer nöjd än jag är idag med min medialösning.

Under ett par år använde jag en Dvico Tvix-HD M-6600n (2007-2009) och var supernöjd med den. Numer är dock allt från Tvix något som hör gårdagen till.

Popcorn Hour finns kvar än idag, men marknadsför idag av Cloudmedia, som för övrigt har några spännande produkter. https://www.cloudmedia.com/

Har du någon erfarenhet av Minix? Den finns såväl i Android, som Windowsskepnad.

Hej

Tackar, tänkte det kan vara dags för en tråd som denna så andra slipper lägga lika mycket "lär pengar" på att hitta rätt
Jodå, minix var ett stort lyft när den kom, dock finner jag att dom blivit omsprungna av flera andra aktörer.
jag tror fortfarande jag har både en minix 5 och 7 liggande i en kartong någon stanns. Jag har förmogan att alltid köpa flera av samma model när jag hittar en box jag gillar (jävligt korkat jag vet, men man slipper leta juklappar när man gör så

Jag har bara sporodikt lekt med mi box och sheild denna veckan då jag även är inne på att bygga om mitt smartahus system, så just nu är det mycket med att montera sensorer och "puckar" Så min nästa tanke är nu att se vilken box som funkar bra med olika smarta hem lösningar, För tillfället är wetek den box som gör det bäst med sin app. men förhoppningen är att det ska gå att göra allt från en och samma app.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hej, har du hunnit testa Mi Box S och hur fungerar den? Funkar HBO på den?

Permalänk
Medlem

@Wip3: Hej, jag fick hem den för någon dag sedan men har inte hunnit göra jättemånga tester än,
det jag kan säga är följande:

Det ska vara samma hårdvara i denna som i vanliga mi box, dock är det rätt stor skillnad i hastighet i menyer och laddtider
denna känns rappare än både mibox 3 och shield v2 i meny.
fjärren är uppdaterad och tappar inte signalen som jag tycker det kan hända med mibox 3
sedan är röststyrningen otroligt mycket bättre nu, den slår med lätthet både shilde och gamla mibox
att man lagt till mer knappar med snabbknappar för netflix app meny och tv är mycket nice.
ska se om jag kan få tag i en till av denna fjärrkontroll för att ha till min shield, (gillar inte original fjärren)

denna ska även stödja netflix i 4k (ej testat)
den har inga problem att spela hevc i 4k
ska testa hbo samt chromecast funktionerna om någon dag.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Wip3: nu har har jag hunnit testa Hbo, det fungerar kanon på denna boxen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Körde du via Chromecast eller finns det app på boxen?

Permalänk
Medlem

@Wip3: finns som app på boxen

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Intressant! Den är ju lite billigare än ATV 4K...

Jag var väldigt missnöjd med det nya operativet på min Mibox, men efter lite felsökande så hittade jag på lite fixar och annat, men nu så är den stabil i både Netflix och Kodi. Dock så behöver jag en till så tänkte byta ut den befintliga mot en S och sätta den gamla i ett annat rum.

Permalänk
Medlem

@Wip3: låt mig gissa att du körde in 8,0 första gången dom släppte det?
dom drog tillbaka uppdateringen och släppte den igen efter lite patchande, sedan släppte dom igen en uppdatering för någon/några vecka sedan.
(står dock fortfarande 8.0) jag har haft problem på en box att det blivit segt på grund av strömbuggen, det har ju gått att arbeta sig runt genom att stänga av hdmi styrning osv. sedan sista uppdateringen har jag dock inte märkt av strömbuggen något.
Jag kör dock inte kodi utan Netflix,emby i stället

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Nej, jag hade läst om att 8.0 var buggig mm. så jag ville inte uppdatera då jag tyckte att boxen fungerade bra.
Men en vacker dag så var den uppdaterad? Kan hända att någon i familjen hade gjort det? Den strulade mycket efter att man startade upp den efter strömsparläge, väldigt seg och laggade mycket. Det löste sig med en inställning för HDMI som du skrev.
Ska dock kolla om det finns nån ny version?

Emby, är det som Plex?

Permalänk
Medlem

@Wip3: typ, fast bättre enligt min mening, klarar fler format utan transcoding, kräver inte lika mycket resurser, du kan sköta alla användare utan någon inblandning av 3part. bra pluggin för bilder,ljud,filserver, live tv osv sedan använder utvecklarna mi box så det rullar riktigt bra med dessa. (finns även plugin för kodi osv) har även stöd för gpu transcoding om man föredrar det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det har hänt en hel del på marknaden för tv boxar. Just nu testar jag en ny box som än så länge är helt fantastisk för video. så nu ser min rekommendation ut enligt följande.
Alla boxar stödjer netflix i 4k, hbo, iptv, har inbyggd chromecast osv.

Absolut den mest prisvärda boxen för media.
1:Jetstream AGT418. denna har rj45 ingång dock är den bara på 100mb/s, Absolut bäst för video enligt mitt tycke, (dock bara testad ett par timmar än så länge) den har väldigt bra flyt i högupplöst video, den är hyfsat snabb i menyn och fjärrkontrollen är helt klart bäst av alla boxar. samt funkar den kanon med dts. ska göra tester trådlöst med denna under veckan.

EDIT: en liten uppdatering för Jetstream, jag har testat att köra trådlöst ett par dagar, det fungerar kanon även på lite större avstånd, jag har dock ett väldigt bra wlan. testat att streama 4k från lokal server i h265 samt h264 båda fungerade utan problem.
något jag märkt är att boxen blir ganska varm jämfört med mibox, dock tycks det inte har någon inverkan på boxen i sig, det kan dock vara värt att tänka på om man ska tex hänga den på baksidan av en tv som producerar mycket värme, då jag kan tänka mig att den kan börja throttla om det blir för varmt.

2: mi box s, finner den vara aningen snabbare än mibox 3 (saknar rj45 men går att använda usb till rj45 adapter har du bra wifi är det dock inget problem) fjärrkontrollen är uppdaterad med snabbknappar. även denna är väldigt bra pris/krona.

3: mi box 3, efter senaste uppdateringen är den väldigt stabil och ett bra köp (saknar rj45 men går att använda usb till rj45 adapter) har du bra wifi är det dock inget problem.

4:shield tv (hatar dock fortfarande fjärren och den kraschar oftare än övriga boxar, särskilt med Netflix) jag tycker inte den har samma fina flyt på Emby som jetstream, dts ljud är fortfarande problem med emby.
främsta anledningarna till att den hamnar sist är för priset och den väldigt irriterade fjärren.
denna boxen skulle jag främst rekommendera om du ska spela mycket på tv:n, den sköter media bra men för prise,t är ovan boxar ett bättre köp om du inte kommer lägga mycket tid på spel eller behöver den extra kraften för tex kamera server.

Mi boxarna har haft problem med prestandan efter att man stängt av dom med fjärrkontrollen eller att tv:n stängt ner dom via hdmi link, den buggen försvann efter senaste uppdateringen på dom mi boxarna jag har. (har flera mi s och mi 3)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tack för att du forsätter uppdatera tråden För mig som precis börjat titta på den här produktkategorin är det väldigt bra läsning.

Permalänk
Medlem

@aragon: var köpte du Jetstream AGT418?

Permalänk
Medlem

@Larskrister: jag köpte min på ebay, Dom är dock populära så priserna kan bli mycket högre än vad dom normalt sätt bör kosta.
Något jag vill tillägga är att lagringsminne är litet på denna boxen så ett bra minneskort är ingen dum ide om du ska ha många appar eller ska spara media
lokalt. boxen har kraschat 1 gång sedan vi monterade den, dock åskade det som sjutton och strömmen var instabil så det var nog inte boxens fel.
som jämförelse har shielden kraschat 5-6 gånger under samma tid. och xiaomi boxarna har kraschat 0 gånger, alla boxarna står på dygnet runt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Största anledningen till att skaffa en ny spelare är att spela lokalt material, apparna har jag redan på tvn. Vad skulle du säga är den bästa boxen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

@aragon: Största anledningen till att skaffa en ny spelare är att spela lokalt material, apparna har jag redan på tvn. Vad skulle du säga är den bästa boxen?

är det bara lokalt kan du nästan gå på vilken kina box som helst.
det du bör kolla på är så dom får uppdateringar och är stabila. Av dom boxarna jag rekommenderar är nog Jetstream den som kommer vara bäst krona/prestanda men alla kommer lösa det utan problem. mi boxarna kräver dock ett bra wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

@aragon, tack så hemskt mycket för en kanontråd. Vilket jobb du lagt ner får man väl säga.

Jag har just nu en Boxee Box som nu efter många år är helt nerlagd av D-link då de nu även tagit bort servern för denna och med det också möjligheten att koppla den mot internet, kanske gick om man la in någon hackermjukvara i den enligt supporten men givetvis inget de kunde garantera.

Jag använder denna endast för att spela upp filmer i olika format däribland .rar, mkv och iso filer via hårddisk kopplad i routern och blev nu sugen på en Jetstream. Är det endast via Ebay du hittat den eller har du koll på om den är på väg att släppas här i landet. Hittade den inte på prisjakt än iallafall.

Har du förslag på annan spelare som kan passa bättre. Inga planer på något man måste plocka hem egna mjukvaror till utan vill ha en färdig mediabox.
Använder inga typer av streamingtjänster idag men man vet aldrig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Stefflo: vill du ha stabila och bra boxar som får mjukvaran automatiskt uppdaterad, då är det jetstream, mibox eller shield jag skulle gå på. tycker du det är bökigt med jetstream via ebay och att shield blir för dyr men vill ändå ha rj45 uttag, då kan jag tipsa om att de flesta usb till rj45 fungerar med mi boxarna. nackdelen är dock den enda usb porten, detta löser man då med en adapter eller hub.
tyvärr ser den uta att vara endast för usa (walmart som släpper den)

Sedan skulle du naturligtvis kunna köpa en begagnad shield nu när det kommer en ny med uppdaterad fjärrkontroll
(ska köpa en och leka med så snart dom släpps)
oavsett kommer det bli ett väldigt stort lyft jämfört med boxeebox.

Naturligtvis kan du går på tex mx boxarna eller tronsmart, MEN supporten brukar dö fort och nya modeller ersätter snabbt dom äldre.
sedan brukar det alltid bli att man måste flasha manuellt även om m det står att dom ska klara ota uppdateringar om dom skulle släppa en uppdatering vilket inte är vanligt särskilt inte att dom uppdaterar till nyare versioner av op.

andra boxar som kan vara av intresse är roku och amazon boxarna båda har stabila boxar dock med sina egna små "nackdelar".

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vilken box rekommenderas med toslink?

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

@Stefflo: vill du ha stabila och bra boxar som får mjukvaran automatiskt uppdaterad, då är det jetstream, mibox eller shield jag skulle gå på. tycker du det är bökigt med jetstream via ebay och att shield blir för dyr men vill ändå ha rj45 uttag, då kan jag tipsa om att de flesta usb till rj45 fungerar med mi boxarna. nackdelen är dock den enda usb porten, detta löser man då med en adapter eller hub.
tyvärr ser den uta att vara endast för usa (walmart som släpper den)

Sedan skulle du naturligtvis kunna köpa en begagnad shield nu när det kommer en ny med uppdaterad fjärrkontroll
(ska köpa en och leka med så snart dom släpps)
oavsett kommer det bli ett väldigt stort lyft jämfört med boxeebox.

Naturligtvis kan du går på tex mx boxarna eller tronsmart, MEN supporten brukar dö fort och nya modeller ersätter snabbt dom äldre.
sedan brukar det alltid bli att man måste flasha manuellt även om m det står att dom ska klara ota uppdateringar om dom skulle släppa en uppdatering vilket inte är vanligt särskilt inte att dom uppdaterar till nyare versioner av op.

andra boxar som kan vara av intresse är roku och amazon boxarna båda har stabila boxar dock med sina egna små "nackdelar".

Tack för svar, jetstream känns rätt och ska kolla med ett par vänner som brukar åka till USA då och då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

Vilken box rekommenderas med toslink?

ursäkta det sena svaret, jag missade att frågan ställts.
jetstream och shield har båda toslink, mibox sanar det, med andra ord skulle jag valt jetstream om det är för media du ska ha den,
spelar pengar mindre roll kan du ju alltid vänta på den nya shield för att se om den är bättre, den ska ha bättre funktioner för ljud än nuvarande shield.
den är dock minst dubbelt så dyr som jetstream.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har en MiBox2 sedan 2 år. Den har optisk ljudutgång i 3,5mm-utgången.
Det borde de nyare MiBox ha också.

Visa signatur

i7 | R290

Permalänk
Medlem

Varför finns det ingen strömsnål ljudlös dator som ens är i närheten av de bästa mobilerna. Jag väntar och väntar..

Skickades från m.sweclockers.com