Köpa elgitarrpaket! *nybörjare*

Permalänk
Medlem

Köpa elgitarrpaket! *nybörjare*

Jag är grön på allt vad guror heter, men har blivit het på att skaffa mig en elgitarr. Blev tipsad om www.jam.se där de hade två paket, ett för 2000 kr och ett för 3333 kr. Om ni tittar på de paketen, vilket är då att föredra? Är det märkbar skillnad?

Vad finns det för andra bra deals och vad ska man tänka på?

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Tja, jag skulle lägga ner mer pengar på en vettig gura direkt (läs: Jag lade ner...) och en billig liten stärkare... Roligare att spela på ordentliga guror även om man kanske inte märker någon direkt skillnad i början. Roligare att spela på något man vet är bra, då vet man att det bara är en själv det hänger på när det låter kasst...

Paket är alltid paket.
Precis som med datorer så är paketpris jättebra för den som inte ska använda den till något mer specifikt utan bara vill använda den till vardags och för skojs skull. Har man högre ambitioner än så bör man köpa delarna löst. Kostar mer men smakar bättre.
Provspela alltid innan du köper. Kan du knappt spela är det kanske inte så kul att provlira i en musikaffär, men det är värt förenedringen om man hittar en gitarr som passar ens spelstil, som man trivs med soundet på och så vidare.
Kom sedan ihåg, bättre att köpa en gura som är dyrare än vad ens ekonomi tillåter än en som ger pengar över. Det stämmer så gott som alltid.
Välkommen till gitarrernas värld.
Är det något du undrar över, kontakta mig gärna så får vi se vad jag kan bidra med.
Till sist, kom ihåg... En Ibanez är en Ibanez och kommer alltid vara en Ibanez!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Tja, jag skulle lägga ner mer pengar på en vettig gura direkt (läs: Jag lade ner...) och en billig liten stärkare... Roligare att spela på ordentliga guror även om man kanske inte märker någon direkt skillnad i början. Roligare att spela på något man vet är bra, då vet man att det bara är en själv det hänger på när det låter kasst...

Paket är alltid paket.
Precis som med datorer så är paketpris jättebra för den som inte ska använda den till något mer specifikt utan bara vill använda den till vardags och för skojs skull. Har man högre ambitioner än så bör man köpa delarna löst. Kostar mer men smakar bättre.
Provspela alltid innan du köper. Kan du knappt spela är det kanske inte så kul att provlira i en musikaffär, men det är värt förenedringen om man hittar en gitarr som passar ens spelstil, som man trivs med soundet på och så vidare.
Kom sedan ihåg, bättre att köpa en gura som är dyrare än vad ens ekonomi tillåter än en som ger pengar över. Det stämmer så gott som alltid.
Välkommen till gitarrernas värld.
Är det något du undrar över, kontakta mig gärna så får vi se vad jag kan bidra med.
Till sist, kom ihåg... En Ibanez är en Ibanez och kommer alltid vara en Ibanez!

Rulla upp ett tips då mannen! Min gitarrerfarenhet sträcker sig till två timmars klankande på luckan. Värt att notera är att det går lätt och att jag har sex års pianoerfarenhet bakom mig, så jag tror att jag har lätt för att lära mig detta.

Som sagt, vad rekommenderar du då? Jag vill samtidigt inte lägga ner för mycket pengar.

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem

Tja, svårt att komma upp med bra tips sålänge man inte har en budget att utgå ifrån, inte känner till vad du spelar/vill spela för musik eller vad som skulle passa just dig.
Släng upp lite svar på detta så ska vi nog kunna komma fram till något.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Burnouten i det där paketet är jäkligt skön, va på jam och lekte i fredags, kanske lite liten fast den lät bra , vill du ha en ibanez så har dom en inne , tror den gick för 1900:-, sen hade dom en jackson för 2.900 , dom är rätt sköna, rätt snygga dessutom, tänkte bara ge dig lite tips

Visa signatur

Hellre död än röd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Tja, svårt att komma upp med bra tips sålänge man inte har en budget att utgå ifrån, inte känner till vad du spelar/vill spela för musik eller vad som skulle passa just dig.
Släng upp lite svar på detta så ska vi nog kunna komma fram till något.

Spelar för musik? Jag har ju bara lirat i två timmar.

Hittills har det varit lite Knockin' on heaven's door och Nirvana. Vad jag är intresserad av är nog mestadels rockmusik.

Budget, vet inte riktigt. Tänkte mig två laxar först, men om det blir dramatiskt bättre för fyra, så kanske det.

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem

jag köpte en billig stratocasterkopia.. funkar bra för mig. snygga är dom också. men inte så märkvärdiga bara=(..

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

VARNING VARNING!!! kollade på paketen nu.. jag har den där förstärkaren. den har sketklen bas. köp inte den för det blir dåligt om du ska köra dämpat och det lär du väl ska gögra omd et är rock som gäller.. ingen reverb har den häller. det kommer du att sakna..

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan rekommendera Musikbörsen varmt!
Har fina erfarenheter av dem. Sen som nybörjare
borde en japan/mexico-fender med en Peavey-förstärkare
duga gott och väl för dig!

Sen det paketet, Cort-budget-guror är inga höjdare!

EDIT: Pratade med farsan nyss, han är yrkessgitarrist.
Och det är som Crazy Ferret säger. Smakar det så kostar
det. Vill man ha en gitarr helt i sin smak är det givetvis
bäst att plocka ihop själv.

Sen gör Ibanez fina grejer. Jag har fått uppfattningen av
att Ibanez är "snabba guror", om ni förstår vad jag menar.
Gitarrister som Steve Vai och Joey Satriani t.ex. kör på Ibanez.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

jag protesterar. peavey-förstärkaren räcker inte alls till

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
jag protesterar. peavey-förstärkaren räcker inte alls till

Ok, det är din åsikt.
Peavey Bandit 112 räcker gott och väl.
Vill du ha lite finare grejer rekommenderar jag Marshall.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

jag har även goda erfarenheter av kustom.. men se till att få en med reverb. jag saknar då det iaf

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk

Började själv med ett Fender-paket från musikbörsen... funkade hur bra som helst tills jag bestämde mig för att skaffa ny gura ... en Washburn Dime 333

nog om den :)...
paketet kostade 3000 då och jag har haft många roliga timmar o lira Metal med den guran. \m/

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Precis som Rich skriver är Ibanez väldigt lättspelade och snabba. Det mesta hänger självklart på gitarristen, men ja... Lättspelade, kvalitet, ljud och utseende. Allt en gitarr ska ha!
Blir svårt att få tag på någon riktigt bra gura för din budget, men jag kan klart tipsa om en bra och billig nybörjarstärkare. Återigen rekommenderar jag Ibanez - vilket i all ära inte är fallet vad gäller stärkare - och deras lilla 15W-stärkare som finns på musikbörsen för ynka 1095:-. *länk*
Riktigt bra stärkare i den pris-/effektklassen. Fylligt sound med rätt gott om inställningar, inbyggd dist och dessutom till ett bra pris. Har själv en hemma för att inte knäcka grannarna...
Vad gäller guran sedan då... Ja antingen kan du ju kolla efter en begagnad gura av något större märke *host* Ibanez *host* eller så kan du köpa någon billigare budgetvariant. Provspela om möjligt innan du köper. Alla har inte sådan tur som jag att man hittar drömguran när man köper grisen i säcken...
Jackson har några billiga modeller och brukar vara rätt sköna att spela på. De brukar låta rätt hyffsat också, så där ger jag nog en bounspoäng för budgetvalet i nyköp räknat.
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=12274&artno=128395 verkar annars vara ett rätt okej paket. 2995:- med bra stärkare (ovan nämnda) och en Yamahagura. Hur bra den är kan jag inte yttra mig om, men kan vara värt att testa. Om inte annat så är det något att ha i väntan på att du skrapar ihop pengarna till en Ibanez.

Jag förbihåller mig vidare rätten att vara högst partisk. Jag är inte köpt, men jag är Ibanez-frälst och det är inte utan anledning.
Har själv en Ibanez RG7-420 (sjusträngad elgura för er icke insatta), en Ibanez GSR200 (budgetelbas som är förvånansvärt schysst), en Ibanez AEL20MVV (mickad western) samt ovan nämnda stärkare samt en 35W bas-combo (Gissa vilket märke.... ) och jag är inte missnöjd med ett enda av köpen. Allihop har varit väl värda sina pengar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Trevligt med så mycket fina tips! Jag får spåna vidare på detta och posta idéer på grejor jag hittar senare...

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
jag protesterar. peavey-förstärkaren räcker inte alls till

Allting är ju relativt. Ska du bara spela hemma för att det är roligt så räcker den gott och väl. Men jag antar att du syftar på effekter, då e det ju bara att köpa till en effektpedal funkar fint. Även om ljudet kanske inte är lika bra som i en marshall.. Men Peavey duger gott som förstärkare i hemma bruk.

Men till gitarr köpet så ska du spela dig fram tycker jag. Även att tänka på är att köpa en gitarr med hyffsade mickar.

Permalänk

Förstärkare gör väldigt mycket mer än gitarren ljudmässigt har jag kommit fram till, min budget fenderkopia låter hur grymt som helst genom en rätt bra förstärkare medan en dyrare gitarr på en sämre förstärkare ändå inte låter bra, så enligt mig bygger gitarrvalet mer på smak och hur gitarren känns å spela på.

Visa signatur

Hellre död än röd

Permalänk
Medlem

men det där att peaveyförstärkaren inte räcker till är för att den har så klen bas och saknar reverb. blir väldigt lågt ljud när man ska spela dämpat, vilket är otroligt irriterande..

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

http://www2.blocket.se/view/1097587.htm?l=0

Är det där ett bra alternativ?

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem

Svårt att säga på rak arm. Mycket möjligt, men jag skulle nog se till att få se och provspela guran innan jag köpte den. Framför allt om den är begagnad.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

måste bara säga att om ibanez e snabba för joe satriani spelar dom så är isf strata snabba (om ni någonsin sett eller hört yngwie malmsteen han e ganska grym sas)

jag hade nog ändå satsat på beg. du får kanonmkt för pengarna
ett annat alternativ är att provspela/bestämma dej för nåt o sen tigga satan om de e nån du känner som bor/ska till USA för där e gurorna äckligt billiga ofta under halva priset ja har köpt en ESP LTD M252 (ja vet diggar metallica/ Kirk) ska få den nu om några veckor den kosatde 230 dollar tror jag...en likadan kostar på musikbörsen (som vad jag vet är billigast) 7450kr
så där finns pengar att spara...då kommer du upp från de värsta budjet-gitarrerna men till ett äckligt lågt pris

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk

Jag har en Yamaha rgx-1212S om du vill ha..

Genomgående hals, ebenholtzbräda, Dimarzio ToneZone, Orginal Floyd Rose, svart...

3800 kr kan du få den för...

Eller en ny Ibanez RG Prestige 1550/1570 med case? ~7500 ?

Eller om du ger mig riktigt mycket (ca 20000) kan jag släppa min 7strängade Ibanez med Lundgrenmickar

Förstärkare rekommenderar jag Peavey Rage 158 eller vad den heter.. klart bästa lilla fjuttstärkaren jag prövat.. en sån får du säkert för 800 kr..

Sen uppgraderar du till en Mesa Boogie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marran mon
måste bara säga att om ibanez e snabba för joe satriani spelar dom så är isf strata snabba (om ni någonsin sett eller hört yngwie malmsteen han e ganska grym sas)

Nej, Ibanez är inte snabba för att snabba gitarrister spelar på dem, men det går inte att komma ifrån att många snabba gitarrister spelar på Ibanez, lika lite som du kan komma ifrån att de flesta Ibanezmodeller är fruktansvärt lättspelade och snabba.

Jag måste verkligen hålla med dig om ditt tips om köp från exempelvis staterna. Man kan komma ner riktigt lågt i priserna på det viset. Krävs lite omständigheter, men va fan...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

jag har alldrig spelat ibanez tyvärr så jag vet inte (d e fan o bo i kiruna ibland)
min poäng var att det går att spela snabbt på t.ex esp (hemmit) eller fender (yngwie MALMSTEEN) med

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem

marran mon: Du har missat något... Kom hit så lovar jag att visa dig vad Ibanez innebär...
Min poäng är den jag skrev redan förra veckan - "Precis som Rich skriver är Ibanez väldigt lättspelade och snabba. Det mesta hänger självklart på gitarristen, men ja..."
En gitarr är alltid snabbare än gitarristen, men olika gitarrer är olika svåra/lätta att komma "ifatt".
Jag tror vi är överens då, inte sant? Om inte annat kommer vi vara det när du testat din första el-Ibanez.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

jo klart vi e överens jah håller fullständigt med
hade det inte vatt för att jag bor i kiruna så hade jag sprungit o testat gitarrer dagarna i ända
det ska ja göra i sommar iaf för då ska ja hem till skåne!

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons