Växla mellan Bluetooth och USB-anslutning på tbord

Permalänk
Medlem

Växla mellan Bluetooth och USB-anslutning på tbord

Hej

Jag har ett Anne Pro tbord som jag använder till två datorer parallellt. Tangentbordet är anslutet till ena datorn genom USB-kabel och till den andra genom BT. Men i dagsläget är jag tvungen att koppla ur USB kabeln när jag vill växla till BT-anslutningen. Det verkar som att BT antingen avaktiveras när USB kabeln är kopplad eller dominerad av USB kabeln.

Jag undrar i första hand om det går att lösa växling till BT anslutningen medan tbordet fortfarande är trådanslutet till ett annat system (genom något kommando eller inställning)?

I annat fall letar jag efter endera av följande beroende på vad som är tekniskt möjligt:
- en Micro USB till 2x USB A med en knapp för att växla mellan dessa (Dvs en USB splitter-sladd med brytare)
- en Micro USB till USB A kablel med på/av-brytare för dataöverföring

För att förekomma förslag om att koppla båda systemen genom bt, kan jag informera att den ena dator inte stödjer BT alls, inte ens den medföljande BT dongeln.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nej, den du länkade bryter bara strömmen. kanske kan funka om det är det ditt tangentbord reagerar på för att byta.

Annars är det en KVM-switch du söker.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Nej, den du länkade bryter bara strömmen. kanske kan funka om det är det ditt tangentbord reagerar på för att byta.

Annars är det en KVM-switch du söker.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

En kvm-switch är inget alternativ. Jag behöver bara switch tbordet. Vill in behöva dras med allt annat

Men om ström är av, innebär det inte att dataöverföringen också är av?

Permalänk
Medlem

@mkl: Klipp av VGA-kabeln då?

nej, inte nödvändigtvis om tangentbordet har egen strömförsörjning vilket det förmodligen har om det kan vara trådlöst. Är inte heller säkert att den där kabeln klarar data.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Yes, Usb switch är plan c. Är nämligen ute efter ett så tomt bord som möjligt

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att köra bara tangentbordet via en kvmswitch om du inte behöver växla nått men det finna även mjukvarulösningar typ Synergy om du har ett fungerande lan och det förutsätter ju även att du inte stänger av datorn du anslutit tangentbordet till.
https://symless.com/synergy

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.