Permalänk
Medlem

Ersätta Logitech G400

Hejsan!

Min datormus verkar sjunga på sin sista vers och jag letar nu efter en ersättare för en rimlig slant. Det jag har gillat med G400 är dess storlek då den fyller ut handen väl och hela handflatan kan ligga på musen. Jag kör med palm-grepp, med möjligt inslag av claw.

Datormöss som jag sett nämnas av andra som ska vara av likvärdig storlek är:

ASUS ROG Gladius
https://www.inet.se/produkt/6901910/asus-rog-gladius

SteelSeries Sensei 310
https://www.inet.se/produkt/6100292/steelseries-sensei-310

SteelSeries Rival 310
https://www.inet.se/produkt/6100291/steelseries-rival-310-sva...

Är det någon som har erfarenhet av G400 och kan säga hur dessa är i förhållande till den? Någon annan mus som rekommenderas istälelt? Tror inte att jag har möjlighet att besöka butik och klämma o känna, utan kommer beställa och förhoppningsvis slippa returnera den nya musen.

All hjälp ni kan ge uppskattas. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

https://new.webhallen.com/se/product/250785-Logitech-G403-Pro...
Är väl vad jag hade köpt om jag hade bytt min Mx518 idag. Bytte till storebror G900 men den är egentligen lite smal på bredden för mitt lillfinger för att vara perfekt vilket är G403/G703. Men om du kan åka till inet eller någon butik så har de ofta möss vid speldatorer så man kan klämma lite.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar alla att kolla in RocketJumpNinja på youtube när det kommer till möss.
https://www.youtube.com/channel/UCGJaDZC7PChgd-XMwcbZkiw

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

https://new.webhallen.com/se/product/250785-Logitech-G403-Pro...
Är väl vad jag hade köpt om jag hade bytt min Mx518 idag. Bytte till storebror G900 men den är egentligen lite smal på bredden för mitt lillfinger för att vara perfekt vilket är G403/G703. Men om du kan åka till inet eller någon butik så har de ofta möss vid speldatorer så man kan klämma lite.

Okej, tack för länken! Musen verkar ju ha väldigt lika mått som G400 och ser ju ut att gå i samma anda. Lite dyrare än alternativen jag länkade, men kan tänka mig köpa den om den är prisvärd. Har ingen jättebra butik att besöka här i stan men ska se vad jag kan läsa på om den musen. Tack!

Skrivet av Ang3r:

Rekommenderar alla att kolla in RocketJumpNinja på youtube när det kommer till möss.
https://www.youtube.com/channel/UCGJaDZC7PChgd-XMwcbZkiw

Alrajt, jag ska ta mig en titt på kanalen. Tack!

Permalänk
Medlem

Jag gillar MX518/G400/G400s enormt. Köpte min G400s från eBay. Kolla där om priserna är vettiga. Jag tycker inte det finns någon riktigt bra ersättare till dessa möss.

Permalänk
Medlem

Nu var det visserligen ett tag sedan jag hade en MX5** men jag har hållt mig till Logitech sedan Dual Optical och sedan dess har jag säkert plöjt igenom 10 olika möss; alltid Logitech då de håller ungefär samma form, klarar inte av större prylar som t.ex. Microsoft IE 3.1 eller Razer/SteelSeries generellt.
Med det sagt tycker jag att min nuvarande G502 (Proteus) ligger lika bra i handen som de tidigare har gjort.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Sådär, en G403 är beställd och jag tror mig bli nöjd med den. Tack så mycket för rekommendationen @Infigo, och tack för hänvisningen till RJN @Ang3r, hans videos var till stor hjälp! Jag kände tyvärr inte för att beställa via amazon/ebay då jag inte känner mig fullt bekväm med det, men jag uppskattar det förslaget likväl.

Jag håller tummarna att den nya musen ska lyckas hålla samma höga kvalité som jag fått ur min G400 tidigare. Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem

Har också funderat på ersätta min MX518 så småningom, G403 ser ut att va närmaste ersättare men är väldigt skeptisk vad gäller sidoknapparna (stora plastiga sådana med säkert ingen känsla), de ser inte lika praktiska ut som de mindre ovala G400/MX518 vilket jag tycker är de bästa sidoknapparna jag hittills testat.

Använder man sidoknapparna i FPS spel till olika funktioner såsom t.ex. single tap dodge i Unreal tournament så vill man gärna ha sidoknappar med bra känsla, tyvärr något som tycks gå förbi designteamen i nyare möss. Skulle helst få va tactile (tydlig "klick" känsla) och gummibelägning på sidoknapparna för bättre grepp/känsla och jag tycker mindre knappar är mera praktiska än stora (enklare att klicka) så design trenden är lite tvärtom där jag tycker den borde vara.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

G403 har betydligt bättre switchar på sidoknapparna än gamla MX518 (själva feedbacken).
Däremot har dom problem med bakre att fingret typ "fastnar" så det blir en kloink ljud, då dom är glossy vilket är en miss imo.

Jag har löst det genom att trycka in lite tyg på insidan imellan vilket eliminerade detta, sidoknapparna är riktigt bra efter det.

Tycker att mindre sidoknappar är värre att trycka på, använder dom i spel alltid också. G pro sidoknappar ex är värdelösa, samma med Sensei 310 osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

G403 har betydligt bättre switchar på sidoknapparna än gamla MX518 (själva feedbacken).
Däremot har dom problem med bakre att fingret typ "fastnar" så det blir en kloink ljud, då dom är glossy vilket är en miss imo.

Jag har löst det genom att trycka in lite tyg på insidan imellan vilket eliminerade detta, sidoknapparna är riktigt bra efter det.

Tycker att mindre sidoknappar är värre att trycka på, använder dom i spel alltid också. G pro sidoknappar ex är värdelösa, samma med Sensei 310 osv.

Härligt att höra att Logitech har utvecklat framåt och inte bakåt! Jag förstår inte riktigt vad du menar är problemet med den bakre sidoknappen, menar du att själva knappen inte alltid åker ut eller menar du att ytan på knappen har för mycket friktion för att fingret enkelt ska släppa?

Sensei-knapparna fann jag helt okej ändå, men jag förstår din poäng. Jag var och klämde o kände på lite olika möss och G403 var den med både bra passform och tillfredsställande knappar av de som fanns för visning. Det jag saknade var ett visningsex av Deathadder vilket jag önskade känna på. Kände till exempel på en Steelseries Rival 600, dem sidoknapparna var absolut hemska för min hand och grepp!
Största skillnaden med G403 mot min G400 var nog hur ring- och lillfingret ligger på sidan. Det tar nog lite tid att bli van vid, även om greppet i sig inte nödvändigtvis var ett obekvämt sådant.