Nvidia tvingar svenska återförsäljare ta kostnaden för prissänkta grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Nvidia tvingar svenska återförsäljare ta kostnaden för prissänkta grafikkort

Försäljningskanalerna är fyllda av äldre grafikkort, varför en prissänkning av Geforce GTX 1000-serien står på tapeten. Enligt uppgifter till SweClockers är dock Nvidia ovillig att ta kostnaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

De löjligt höga priserna måste ner.

Låt er inte luras av uttalandet att återförsäljare i Sverige endast tjänar några få % på grafikkort i dagsläget.

Hur tror ni de kör reor på 20-25% på grafikkort, just nu har de bra vinst på grafikkort efter alla prishöjningar de gjort.

Återförsäljarna vill hålla sina vinster höga efter Kryptoboomen vilket avsevärt sänkt försäljningen av grafikkort.

De har tjänat enorma pengar på Kryptoboomen så de kan inte räkna med prisskydd från nvidia i det här läget.

Lite svårt o äta kakan och ha kvar den, om man tjänar pengar på uppgång får man också räkna med att förlora några kronor vid ner gång.

nVidia vill bli av med sitt överskottslager, om inte överskottslagret av Pascal gpu:er sjunker snabbt så drar lansering av nästa generation ut på tiden.

nVidia har redan byggt ett enormt lager av nästa generation gpu:er som ligger och väntar nu, detta kostar dem pengar.

Vi kommer snart få se massor av reor från alla återförsäljarna så ska ni sälja något begagnat så gör det nu innan det drar igång.

Jag tog ett titt på det 1080Ti grafikkortet jag äger, komplett ska ha 11989kr, i Tyskland kostar det c:a 9000kr.

https://www.komplett.se/product/917196

https://www.mindfactory.de/product_info.php/11GB-Gigabyte-GeF...

Vi är med i EU så enda extra kostnad Komplett har är 4% högre moms mot sina Tyska vänner vilket inte motiverar en prisskillnad på 3000kr.

Note: Mitt Aorus 1080Ti köpte jag från Komplett för 8500kr när det kom ut så några 11989kr är definitivt overkill. Kortet är alltså 41% dyrare idag än när jag köpte det.

Permalänk
Avstängd

''miljontals grafikkort som inte blir sålda och Nvidia har flera hundratusen kretsar ur arkitekturen Pascal som partnertillverkare inte vill ta emot.''

Amen, suck...ge mig ett 1080Ti så kan jag offra mig..jag tar gärna ett för laget.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Äntligen ett vettigt beslut från nvidia, de löjligt höga priserna måste ner.

Hur tänker du nu?

Jag kanske misstolkade artikeln, men nVidia vill inte ge prisskydd åt återförsäljarna OCH kräver att de fortsätter köpa in nuvarande generationens grafikkort till samma höga pris om de vill ha större mängder av nästa generation, trots att ÅF har fortfarande massvis på lager.

Det låter som att nVidia använder sin position till att själva bli av med sitt lager och sedan blir ÅF tvungna att dumpa priserna utan att nVidia täcker kostnaden det medför.

Smutsigt beteende om något, och jag förstår varför det skapar massvis med dålig smak i munnen på ÅF.

Permalänk
Medlem

Girigbukar alltså

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Äntligen ett vettigt beslut från nvidia, de löjligt höga priserna måste ner.

"vettigt beslut från nvidia" är kanske inte de ord jag skulle beskriva deras agerande med efter att ha läst hela artikeln.

Permalänk
Medlem

Åh nej, ska återförsäljarna behöva ta någon ekonomisk risk när de täljer guld med smörkniv? Hemskt!

Permalänk
Medlem

Synd att AMD laggat efter när det kommer till high-end marknaden. Däremot har de på grund av Nvidias strategi lyckats hygga en bra del av låg och mellan segmentet.

Förhoppningsvis kan vi få se Intel i mixen också, men magkänslan är att de kommer hellre vilja konkurrera mot AMDs APUs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Äntligen ett vettigt beslut från nvidia, de löjligt höga priserna måste ner.

Nu tänkte du nog lite fel eller missförstod artikeln?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli mycket intressant att följa, varken Nvidia eller återförsäljarna kommer vinna på detta i slutändan då en panikartad prisdumpning blir oundviklig ju längre de drar ut på det. Nvidia har själva satt sig i den här sitsen, lite synd om återförsäljarna som får utstå rena maffiametoderna av Nvidia för att korrigera deras dåliga beslut. Man önskar ju bara att AMD kunde kläcka ett guldägg nu för elda på i baken på Nvidia men det lär väl knappast hända.

Permalänk
Avstängd

Alltså visst, affärsmässigt är det väl ett beslut som i alla fall går att förstå om dom har ett ordentligt överskott.

Men däremot försätter dom sig själv i en konstig situtation med sitt marknadsläge. Hade dom bara fortsatt som förut utan konstiga ouppskattade bakom-kulisser beslut så hade dom tjänat ordentligt med pengar ändå.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

tänkte skriva "inb4 nvidia fanboys försvarar detta" men jag hann tydligen inte

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Tumme ner Nvidia.

Hur ser AMDs lager ut av 570/580? Borde inte de också ha byggt upp ett lager i och med all mininghysteri?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Brist på konkurrens är alltid ett stort problem, det går att skriva långa uppsatser kring Nvidas beteende, men de flesta företag skulle vara samma skitstövlar i samma sits.

Jag har sett detta så många gånger, företag som har varit riktigt schyssta blir svin när de väl kan.

Sedan så borde det väl inte vara så stora lager av grafikkort? Mindre butiker borde ha ett väldigt litet lager och de större butikerna har lite större, men samtidigt så borde den vara bra balanserat.
Det är bara analysera hur många grafikkort som borde säljas, se på gammal statistik för att se sommardatorköp etc.

Permalänk
Inaktiv

Som man bäddar får man ligga.

Återförsäljarna har insisterat på att enbart marknadsföra Nvidia, gärna av Asus-fabrikat, och nu biter det dem själva i ändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köper man in något som man mycket väl vet kan råka ut för prisfall när bubblan spricker får man skylla sig själv när det händer.
Sen att Nvidia påstås tvinga på nya kort som inte går sälja för att man ska få nästa serie i volym känns ju lite b men vem är förvånad.

Skrivet av Elektron:

Tumme ner Nvidia.

Hur ser AMDs lager ut av 570/580? Borde inte de också ha byggt upp ett lager i och med all mininghysteri?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man kollar i butiker så finns det rätt bra med 570/580 i lager. Till och med Vega 56/64 är enkla att få tag i även om just de kostar lite väl mycket.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nvidia alltså bolag ska inte ha för stor makt helt enkelt. Verkar aldrig bry sig om sina partners alls någonsin.

https://www.youtube.com/watch?v=H0L3OTZ13Os&t=209s

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

KOM IGEN AMD VAFAN!!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant o se hur det skulle bli ifall alla svenska återförsäljare köper in de nya grafikkorten några månader senare.
Som återförsäljare så är vissa en långvarig kund och bör därför behandlas som en.
Dåligt drag av Nvidia!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jokklas:

"vettigt beslut från nvidia" är kanske inte de ord jag skulle beskriva deras agerande med efter att ha läst hela artikeln.

Återförsäljarna har tjänat enorma pengar på Kryptoboomen så de kan inte räkna med prisskydd från nvidia i det här läget.

Lite svårt o äta kakan och ha kvar den, om man tjänar pengar på uppgång får man också räkna med att förlora några kronor vid ner gång.

Permalänk
Medlem

ÅF har nog lika stor del av prishöjningarna som tillverkaren om inte mer.

EVGA/Nvidia sålde kort väldigt nära ursprungliga MSRP från sina butiker medan svenska ÅF hade 30% påslag, de är inga änglar själva direkt.

Suger för dem att inte kunna ta överbetalt och att de tagit in för stora lager medan priserna var höga, men det är så marknaden fungerar helt enkelt.

I andra EU-länder syns redan prissänkningarna, även på AMD-kort, de snåla butikerna i Sverige är först med att höja priserna, sist med att sänka dem som vanligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av arowe17:

Nu tänkte du nog lite fel eller missförstod artikeln?

Kanske inte skrev tillräckligt i detalj:

Återförsäljarna har tjänat enorma pengar på Kryptoboomen så de kan inte räkna med prisskydd från nvidia i det här läget.

Kryptoboomen var en oförutsedd händelse så de som var med och tjänade på den får också ta några kronor i förlust nu.

Lite svårt o äta kakan och ha kvar den, om man tjänar pengar på uppgång får man också räkna med att förlora några kronor vid ner gång.

nvidia ska inte behöva ta hela smällen för kryptoboomen.

Ju snabbare alla blir av med Pascal desto snabbare tjänar de pengar på nästa generation

Permalänk
Medlem

Skulle säga att bästa kort blir AMD men då får dom fasiken ta sig i kragen och styra upp ett riktigt bra kort också...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här tycker jag faktiskt att återförsäljarna gnäller och ojar sig. De har ju åtnjutit den oförtjänta förmånen att fullkomligt tälja guld ur 1000-serien, så nu är det dags att de ger något tillbaka till oss konsumenter som ett förlåt och plåster på såren. Vi ar många som inte använt våra kort till mining och fått lida av de skandalösa priserna, så för en gångs skull håller jag med Nvidia. Det är rätt åt alla återförsäljare att de tvingas sälja korten med förlust så som de har behandlas oss kunder som ger dem mat på bordet. Fy fan

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köper man in något som man mycket väl vet kan råka ut för prisfall när bubblan spricker får man skylla sig själv när det händer.
Sen att Nvidia påstås tvinga på nya kort som inte går sälja för att man ska få nästa serie i volym känns ju lite b men vem är förvånad.

Om man kollar i butiker så finns det rätt bra med 570/580 i lager. Till och med Vega 56/64 är enkla att få tag i även om just de kostar lite väl mycket.

Då vore det intressant och veta om AMD också står inför prissänkningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är anledningen att återförsäljare ändå inte tog in jättemycket grafikkort trots mining-bubblan. Ett tag var det ju väldigt svårt att ens få tag på grafikkort, hur mycket man än var villig att betala, eftersom de helt enkelt inte fanns på lager. Säljs inga grafikkort kommer det till slut löna sig att destruera dem istället för att de ska sitta och ta upp plats i lagren. Dock så lär det aldrig gå så långt, det är alltid folk som behöver nytt grafikkort.

Så länge AMD inte släpper någonting vettigt har Nvidia marknaden i ett järngrepp. De kan skjuta på lanseringen av uppföljaren tills det passar dem (d.v.s. när lagren av Pascal börjar ta slut), och ingen prisdumpning blir nödvändig. Om AMD skulle överraska och närmaste tiden får ut något som kan konkurrera både med Pascal och uppföljaren har de dock möjlighet att ställa till det ordentligt både för Nvidia och ÅF.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Åh nej, ska återförsäljarna behöva ta någon ekonomisk risk när de täljer guld med smörkniv? Hemskt!

Återförsäljarna har inte tagit ut några större vinster på miningboomen, det mesta försvinner till Nvidia och underleverantörer. Inköpspriserna för det lager återförsäljarna sitter på för närvarande var skyhögt, det är just därför de är i knipa nu. Datorhårdvara i överlag har väldigt dåliga marginaler för ÅF.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

tänkte skriva "inb4 nvidia fanboys försvarar detta" men jag hann tydligen inte

Japp, för det går aldrig att hålla med om en sak men inte en annan. Tycker man att det här är rimligt så måste man vara en "fanboy", inte t.ex. acceptera att återförsäljare och dess inköpspersonal också har ansvar/risker att lagerföra på ett smart sätt.

Det där om "hot" innebär nog bara att de som är med och tar smällen för restlager också får vara med och skörda frukten av nylansering. Som ett pris att betala för ÅF för att i princip få gratis pengar nästa gen.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Visst handlar det om att tjäna pengar, men nu tycker jag Nvidia är lite väl giriga. Hoppas verkligen AMD kommer med något bra snart, så det blir någon balans.

När mininghysterin drog igång och efterfrågan på grafikkort gick i taket så var det väl återförsäljare som drog upp priserna? Eller höjde Nvidia priserna till återförsäljare också?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

ÅF ger inte mig något prisskydd när jag köper grafikkort, så varför skulle ÅF få det när de köper från nvidia? Att ÅF "inte kan" sänka priserna är BS. Köp direkt från nvidia istället och slipp giriga mellanhänder. ÅF kommer tvingas sälja ut korten långt under inköpspris senare om de inte börjar sänka priserna inom en snar framtid.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...