Skickad från tull hos PostNord men ej framme T_T

Permalänk
Avstängd

Skickad från tull hos PostNord men ej framme T_T

Jahapp... första gången jag faktiskt har en negativ upplevelse med PostMord numera tills det ordnar sig. Betalade importavgift och tullavgift och hela faderallan. Jag har aldrig haft problem med PostMord. Det ska vara en gång när jag beställde något enklare som skickades som vanligt brev från svenskt företag som tog 2 veckor att dyka upp i brevlådan istället för 1-2 dagar som det annars brukar göra från detta svenska företag.

Hursomhaver, paketet hamnade i tullen 2018-07-18 och då betalade jag samma helg och sedan skickades den vidare den 24:e juli 2018 och idag 27:e juli 2018 så har detta ej uppdaterats och jag har ej fått något i brevlådan, varken AVI eller något paket. Jag fick vanlig post idag så då borde den ha kommit.

Däremot fick jag två andra paket: ett från Tyskland och ett från Storbritannien som snabbt och enkelt hamnade vid brevterminalen här i stan och sen vidare ute vid utlämningsställe som "rekommenderat brev". Paketet från Kina skickas också som "rekommenderat brev".

"
Status för försändelse: ROXXXXXXXXXEE På väg
Händelser
Datum/Tidpunkt Plats Händelse
2018-07-24 12:08 Sverige Försändelsen är på väg
2018-07-18 11:21 Sverige Försändelsen tullklareras av oss
2018-07-18 11:21 Sverige Försändelsen har ankommit mottagarlandet.
2018-07-14 12:40 Transport av försändelsen har påbörjats"

Det känns ju som om någon såg att det var ett Kina-paket som arbetat övertid utan betalt och då struntat i det? Sök inte ett jobb om du inte vet vad det innebär. PostMord är fanimig motsvarigheten till donken: dåligt betalt, stressigt och allmänt hatat yrke.

Och frågan är vad man har för rättigheter nu: visst kan jag öppna en dispyt på AliExpress men tror det ej kommer gå så bra, kanske. Frågan är om jag kan få tillbaka pengar från PostMord eller får jag finna mig i att de har fått sina 75kr+moms och säga, "förlåt att jag beställde från Kina och gjorde rätt för mig"?

Får damp på folk som inte kan sköta sina jobb. De ska sparkas och ej få någon sjuklön utbetald, inte mer än rätt. Jag bedriver enskild firma så kom inte till mig och säg att det är jobbigt att jobba eller att "betala hög skatt"!!!

P.S. Var kan man mejla eller ringa PostNord angående just ej framkomna "rekommenderade brev" som de ansvarar över när paketen når svensk gräns??? D.S Trevlig helg!

EDIT: Jag bor INTE vid något branddrabbat område för den delen. Och varorna från Tyskland respektive Storbritannien kom cirka en eller två dagar innan denna skulle ha dykt upp. Så därmed bör de ha kunna transporteras längs samma sträcka utan att ha blockerats av pågående bränder.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att gå in på Postnords webbplats och ringa numren de anger.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Det är väl bara att gå in på Postnords webbplats och ringa numren de anger.

Jovars. Vad har jag då för rättighet som kund utifrån beskriven situation? Kan jag kräva tillbaka pengarna för deras avgift 75 kr, moms och tull just för att de har misslyckat med sin uppgift att transportera vidare varan inom Sverige?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Paketet är alltså 3 dagar försenat och du är förbannad. Chilla.

Semestertider ställer till det för oss alla.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Administrativ avgift

@AplAy: bara öppna ett ärende på Ali att du inte fått paketet än , somsagt de anger enorma leveranstider för att försäkra sig mot detta. Ditt paket har nog antagligen hamnat fel i något automat system som läst av streckoderna fel eller dylikt. Shit happens

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

rekomenderat brev brukar väl va säkrare så det borde du ju få, kan väl ha blivit nån miss med
AVI'n kanske ring eller vänta nån dag till....

3 dagar mer är ju inte speciellt länge. 7-10 dagar över tiden då kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jovars. Vad har jag då för rättighet som kund utifrån beskriven situation? Kan jag kräva tillbaka pengarna för deras avgift 75 kr, moms och tull just för att de har misslyckat med sin uppgift att transportera vidare varan inom Sverige?

Misslyckats enligt vilka kriterier? Ditt paket har tagit några dagar längre på sig än vad du väntat dig; världen håller inte på att gå under och du har sannolikt ingen som helst rätt att kräva tillbaka några pengar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren! Det är inte så att jag bor under någon stubbe uppe i Lappland flera mil in i skogen. Jag bor i en stor lägenhetsbyggnad relativt lokalt i stora staden med drygt 50 000 invånare eller något.

Det är därför jag är bekymrad över fördröjningen. Såklart kan det vara semestertider och sånt. Det är bara att härda ut. Det bara kändes så irriterande just för att det är en tullbetald grej med tanke på priset på 75 kr vilket nog många håller med om känns lite överdrivet högt.

Jag hade ej haft samma reaktion om det var paketet från UK eller DE som var så där försenad. Vad jag förstått så bör rekommenderat brev komma fram 1-3 arbetsdagar efter att det har börjat skickats inom Sverige. Rätta mig gärna om jag har fel nu.

Visa signatur

Permalänk

Jag väntar på ett paket från ett land utanför EU också som jag har betalt tull för. Postnord sa när jag ringde förra veckan att det kan ta upp till 14 dagar innan paketet lämnar deras tull. Ha tålamod bara.

Permalänk

När jag beställde från Kina så fick jag ett meddelande på telefon att betala moms och tull vilket var otroligt smidigt i telefonen men efter det var det tyst bra länge. Efter 3 veckor ringde jag till posten och frågade vart det tog vägen, mitt paket hade skickats som varubrev så dom kunde inte spåra det. En vecka till flöt förbi och då kom det i brevlådan. Tog alltså 4 veckor från att jag betalade tullen och momsen. Så jag skulle vänta som andra nämt här.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackjack:

Jag väntar på ett paket från ett land utanför EU också som jag har betalt tull för. Postnord sa när jag ringde förra veckan att det kan ta upp till 14 dagar innan paketet lämnar deras tull. Ha tålamod bara.

Men stod det då på ditt spårningsnummer att "försändelsen har skickats vidare" eller menar du tiden för tullklareringen? Som du ser i mina händelser så fixades detta bara på ett par dagar. Men du menar på att de bara scannar in skiten efter bekräftad mottagen betalning och slänger det på en hög som är "momsbetalda brev som skall skickas vidare om någon vecka"???

Jag hoppas du ser exakt vad jag menar: jag pratar INTE om tiden för tullklareringen utan tiden innan den ligger i brevlådan efter att händelsen "Försändelsen är på väg" har registrerats i spårningsnumret.

Skrivet av andreashalestorm:

När jag beställde från Kina så fick jag ett meddelande på telefon att betala moms och tull vilket var otroligt smidigt i telefonen men efter det var det tyst bra länge. Efter 3 veckor ringde jag till posten och frågade vart det tog vägen, mitt paket hade skickats som varubrev så kunde dom inte spåra det. En vecka till flöt förbi och då kom det i brevlådan. Tog alltså 4 veckor från att jag betalade tullen och momsen. Så jag skulle vänta som andra nämt här.

Ok, det låter ändå efterblivet. Det tar knappt några dagar att få paket från DE och UK (som snart lämnat EU???) men när du betalar hela 75 kr + momsen för att det skall hanteras då ska det fanimig ta 4 ggr längre tid än vanligt att få ett vanligt sketet brev? Sry för attityden. Den är inte riktad mot dig eller någon. Endast PostMord.

Det är bara så patetiskt att något du pröjsar överdrivet för bara för att PostNord har misslyckats att tagit ut moms på importerade varor så skall vi betala överdrivet mer för det PLUS MOMSEN och sedan ändå vänta längre som om det är ett slags "straff" mot oss godsinnade personer. Jag har inget emot att betala momsen eller någon hanteringsavgift, men då ska det fanimig också hända saker och ting annars får folk ta och byta jobb om det pressen är för hög för att det skall vara lönen och mödan värd!

Men en sak är sant: det har verkligen avskräckt mig från att köpa från Kina. Inte för avgiften, utan deras jävla seghet efter den har bekräftats som betald i tullen. Ajja, allt är frid och fröjd när paketet kmr, men nu har man sand mellan tårna, det är onödigt varmt och man sitter utan Kina-paket som man väntade på att få senast idag, så klagandet är igång med full rulle nu! ^_^

Visa signatur

Permalänk

Orkade inte läsa allt, men för mig har det tagit upp mot 1-3 veckor efter att jag betalat tull och importavgiften tills jag kan hämta ut det.

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Men stod det då på ditt spårningsnummer att "försändelsen har skickats vidare" eller menar du tiden för tullklareringen? Som du ser i mina händelser så fixades detta bara på ett par dagar. Men du menar på att de bara scannar in skiten efter bekräftad mottagen betalning och slänger det på en hög som är "momsbetalda brev som skall skickas vidare om någon vecka"???

Jag hoppas du ser exakt vad jag menar: jag pratar INTE om tiden för tullklareringen utan tiden innan den ligger i brevlådan efter att händelsen "Försändelsen är på väg" har registrerats i spårningsnumret.

Ok, det låter ändå efterblivet. Det tar knappt några dagar att få paket från DE och UK (som snart lämnat EU???) men när du betalar hela 75 kr + momsen för att det skall hanteras då ska det fanimig ta 4 ggr längre tid än vanligt att få ett vanligt sketet brev? Sry för attityden. Den är inte riktad mot dig eller någon. Endast PostMord.

Det är bara så patetiskt att något du pröjsar överdrivet för bara för att PostNord har misslyckats att tagit ut moms på importerade varor så skall vi betala överdrivet mer för det PLUS MOMSEN och sedan ändå vänta längre som om det är ett slags "straff" mot oss godsinnade personer. Jag har inget emot att betala momsen eller någon hanteringsavgift, men då ska det fanimig också hända saker och ting annars får folk ta och byta jobb om det pressen är för hög för att det skall vara lönen och mödan värd!

Men en sak är sant: det har verkligen avskräckt mig från att köpa från Kina. Inte för avgiften, utan deras jävla seghet efter den har bekräftats som betald i tullen. Ajja, allt är frid och fröjd när paketet kmr, men nu har man sand mellan tårna, det är onödigt varmt och man sitter utan Kina-paket som man väntade på att få senast idag, så klagandet är igång med full rulle nu! ^_^

Absolut visst är det så. Har dock beställt så mycket från kina och asien att jag per automatik förväntar mig 1-2 månaders leveranstid och går det snabbare blir jag snarare positivt överraskad. Men någonstans är det priset man får ta när man väljer att köpa något billigt. I just det här fallet så var det inget kritiskt så det var väl okej. Jag beställde ordentliga pop-filter till mikrofoner och dessa kostade 1/3 mot var våra svenska musikbutiker tog för dom och så vitt jag kan se så är det samma produkt när jag jämfört dessa.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Precis som du tänkt. Det tog kanske 2-3 dagar efter att jag hade betalt till att det stod att det skulle skickas vidare. Antar att de har många paket att sortera efter tullen. Jag har väntat 10 dagar nu men som tur är så har jag inte bråttom iaf. Dåligt av Postnord men jag förväntar mig inget annat av dom längre.

Permalänk
Avstängd

Jag får hålla ut helt enkelt men jag fattar INTE bara, vänligen kolla här:

Det tog BARA 4 dagar att tulldeklarera (så det har jag inget emot) och om de då sedan registrerar paketet som "Försändelsen är på väg" så antar jag att de har skickat till någon sorteringscentral, så att det kan skickas vidare, precis som vilket brev som helst!

Varför får dessa lågprioritering när man till och med har betalat en hanteringsavgift??? Vi har ju betalat för att den skall hanteras nu som vilket brev som helst inom Sverige (rek. brev i detta fall).

Varför skulle de behöva 10 dagar extra NÄR DEN VÄL "PÅ VÄG" enligt spårningsnumrets notifikation? Jag räknar alltså tiden från och med att den börjar skickas inom Sverige, INTE från Kina.

Är jag den enda personen här som tycker det är konstigt att ett brev som har kommit in Sverige och har tulldeklarerats färdigt och definierats som ett rek. brev varav dess leveranstid på 1-3 brevdagar, att det är jävligt konstigt när det då ska ta ännu längre tid?

Att det ska ta till och med 1-2 månader i värsta fall som vissa beskriver? DET ÄR DEFINIERAT SOM ETT VANLIGT REK BREV NU!!! Är INTE DET KONSTIGT?! :S

Visa signatur