TSMC kan knipa hela AMD:s processortillverkning på 7 nanometer

Permalänk
Melding Plague

TSMC kan knipa hela AMD:s processortillverkning på 7 nanometer

Enligt AMD:s senaste kvartalsrapport överger företaget tillverkaren Globalfoundries för framtida serverprocessorer på 7 nanometer, vilket även kan gälla för Ryzen och Ryzen Threadripper.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Nu jobbar jag inom fel bransch men jag har aldrig ens hört någon nämna Epyc som ett alternativ. Finns det någon som ens har sett en maskin IRL med en sådan cpu här?

Men jag skulle kunna tänka mig budget servrar för webbsidor, spelservers och liknande så kanske Epyc blir ett alternativ? Inom många andra IT system så testar man ej nya oprövade saker.

Angående Ryzen och Threadripper så tycker jag det för användaren kvittar, men på lång sikt är flera aktörer bra.

Permalänk
Avstängd

@anon159643: Jag har sett en!

Men ja, det är en oerhört tuff marknad att slå sig in på för precis som du säger så är det obeprövade system.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Alltså... 16 kärnor på AM4 vore ju asnice! Hoppas de kan fixa det. 10 eller 12 är förståss inte heller helt fel men 16.. Wow.. Då blir det liksom Workstation-klass på gamla X370/B350-kort

Angående TSMC så är det väl logiskt. Fördelen med att vara fabless är ju att det går välja det som passar bäst för stunden. Även om det såklart hade varit kul om det blivit GloFo av nostalgiska skäl

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Nu jobbar jag inom fel bransch men jag har aldrig ens hört någon nämna Epyc som ett alternativ. Finns det någon som ens har sett en maskin IRL med en sådan cpu här?

Men jag skulle kunna tänka mig budget servrar för webbsidor, spelservers och liknande så kanske Epyc blir ett alternativ? Inom många andra IT system så testar man ej nya oprövade saker.

Angående Ryzen och Threadripper så tycker jag det för användaren kvittar, men på lång sikt är flera aktörer bra.

Finns flera Youtubers som har överklockat EPYC, de kostar hälften så mycket som Xenon och presterar likvärdigt i de flesta applikationer. Det spås att inom ett år kommer Intel förlora 15% till AMD.

Inget nytt under solen med EPYC, fortfarande en X86 CPU, finns servrar med Rasberry Pi som CPU med haha!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Fler kärnor som har likvärdig enkeltrådsprestanda som idag är inte fel. Hade varit riktigt nice om 8/16 Kärnor/Trådar hade normaliserats bland gamers inom 5 år.

Om toppsegmenten skulle nå 12-16 kärnor är sannolikheten stor att så blir fallet. Tror det hade varit bra för mjukvaruutvecklingen med. Att man helt enkelt kan släppa titlar som mer eller mindre kräver en processor med fler kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså... 16 kärnor på AM4 vore ju asnice! Hoppas de kan fixa det. 10 eller 12 är förståss inte heller helt fel men 16.. Wow.. Då blir det liksom Workstation-klass på gamla X370/B350-kort

Fast... 16 kärnor med dual-channel RAM blir nog en rejäl flaskhals. Vi får se.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jacozz:

Fast... 16 kärnor med dual-channel RAM blir nog en rejäl flaskhals. Vi får se.

DDR5 lär ju dyka upp under 2019-2020 så vem vet? 6400 MT/s lär ju räcka för 16 C 32 T

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Är det här bra/dåligt eller kommer vi inte märka någon skillnad?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Konstigt drag, var det inte AMD som startade globalfoundries?

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk

ok....ny race. Förr var det hz...Mhz...Ghz....Vad gissade ni under Pentium3 eran hur procesorerna skulle se ut 20 år senare?????

frågan....hur ser ut en 50-100€ och 1000€s processorer om 10 år?.....kärnor? kluster? annat? kvantdatorer? Tippa så får vi se och titta tillbaka på detta om 10 år

Permalänk
Skrivet av Biermann:

Konstigt drag, var det inte AMD som startade globalfoundries?

Jo så var det!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Konstigt drag, var det inte AMD som startade globalfoundries?

Skrivet av Tomas1966:

Jo så var det!

Nja, Globalfoundries grundades väl egentligen av AMD, men så konstigt är det väl inte. Globalfoundries var en avknoppning när AMD inte ville äga sina egna tillverkningsfaciliteter. Men de har sedan många år tillbaks varit helt fristående och har inget med AMD att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

DDR5 lär ju dyka upp under 2019-2020 så vem vet? 6400 MT/s lär ju räcka för 16 C 32 T

kommer b350/x370 fungera med DDR5?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Nja, Globalfoundries grundades väl egentligen av AMD, men så konstigt är det väl inte. Globalfoundries var en avknoppning när AMD inte ville äga sina egna tillverkningsfaciliteter. Men de har sedan många år tillbaks varit helt fristående och har inget med AMD att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är jag inte jätte-påläst, men har för mig dom har ägarandelar kvar i bolaget.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Nu är jag inte jätte-påläst, men har för mig dom har ägarandelar kvar i bolaget.

AMD sålde av det sista av sitt innehav redan 2012.

Frågan är väl hur många miljarder AMD sänkte i verksamheten innan de gav upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

AMD sålde av det sista av sitt innehav redan 2012.

Frågan är väl hur många miljarder AMD sänkte i verksamheten innan de gav upp?

Ah, ok. Det förklarar ju lite

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

kommer b350/x370 fungera med DDR5?

Nej.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Då spelar det alltså ingen roll hur mycket bättre DDR5 kommer prestera. Han kanske missade att läsa det du citerade bara, även om det oftast är en bra idé om man ska lägga sig i en diskussion.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Finns flera Youtubers som har överklockat EPYC, de kostar hälften så mycket som Xenon och presterar likvärdigt i de flesta applikationer. Det spås att inom ett år kommer Intel förlora 15% till AMD.

Inget nytt under solen med EPYC, fortfarande en X86 CPU, finns servrar med Rasberry Pi som CPU med haha!

likvärdigt ? Presterar bättre i det mesta server orienterade. När Epyc väl får fotfäste så kommer det gå fort, största problemet idag skulle jag säga är att Intel och AMD är inte kompatibelt dvs VMs går inte att flytta mellan Intel och AMD cluster vilket är ett problem om man inte byter större del av farmen samtidigt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Rubriken: "TSMC kan knipa hela AMD:s processortillverkning på 7 nanometer "

Er källa Anandtech som hänvisar till kvartalsrapporten. Mer specifikt Q&A där VD säger följande:

"So, Matt, on your first question relative to the manufacturing of the second generation of EPYC, so as I said earlier, we are working with both the TSMC and GLOBALFOUNDRIES in 7-nanometer. As for the 7-nanometer Rome that we're currently sampling, that's being manufactured at TSMC."

Hur ni har fått "Rome that we're currently sampling, that's being manufactured at TSMC." till att det är uteslutande TSMC som tillverkar Rome känns möjligt men ni förmedlar det som ett fakta, eller att Anandtech rapporterat den slutsatsen vilket de inte har.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Raffor:

Rubriken: "TSMC kan knipa hela AMD:s processortillverkning på 7 nanometer "

Er källa Anandtech som hänvisar till kvartalsrapporten. Mer specifikt Q&A där VD säger följande:

"So, Matt, on your first question relative to the manufacturing of the second generation of EPYC, so as I said earlier, we are working with both the TSMC and GLOBALFOUNDRIES in 7-nanometer. As for the 7-nanometer Rome that we're currently sampling, that's being manufactured at TSMC."

Hur ni har fått "Rome that we're currently sampling, that's being manufactured at TSMC." till att det är uteslutande TSMC som tillverkar Rome känns möjligt men ni förmedlar det som ett fakta, eller att Anandtech rapporterat den slutsatsen vilket de inte har.

Hej! Tog bort Anandtech som källa då uttalandet gjordes i samband med kvartalsrapporten och för att inte lägga ord i munnen på Anandtech. I övrigt förmedlar vi ingenting som konkret fakta utan att det är möjligt att TSMC knipit hela tillverkningen av Zen 2 på 7 nanometer. Eller åtminstone för nästa Ryzen (Matisse, utan integrerad grafik), Ryzen Threadripper (Castle Peak) och Epyc (Rome), vilket vore logiskt med tanke på hur AMD bygger upp de processorserierna idag (från en och samma krets).

Återstår gör dock Ryzen med integrerad grafik (Picasso, som efterträder Raven Ridge) och inte minst bolagets kommande grafikkretsar (Navi?), vilka rimligen tillverkas hos Globalfoundries om ovannämnda gäller. Här spekulerar jag dock vilt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@Jacob: Det är väldigt otroligt om TSMC knipt all 7nm, då AMD -> GloFo kontraktet säger förenklat att AMD ska köpa all kapacitet av GloFo i förstahand kan inte GloFo leverera eller att dom producerar utöver GloFos maxkapacitet får AMD beställa från andra leverantörer. Uppfylles inte detta måste AMD betala höga straffavgifter för varje producerat kisel. Tror det avtalet gäller till 2024 då det skall omförhandlas. Detta avtal har nämnts i ett flertal intervjuer med AMD och GloFo och det förhandlades om senast för 2 år sedan, kan försöka söka fram lite källor men inte ikväll

Permalänk
Föredetting

GlobalFoundries har inte gjort någonting rätt på många år, så det är kanske ingen högoddsare.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Då spelar det alltså ingen roll hur mycket bättre DDR5 kommer prestera. Han kanske missade att läsa det du citerade bara, även om det oftast är en bra idé om man ska lägga sig i en diskussion.

AMD har bara lovat bakåtkompatibilitet fram till 2020. Vilket är inom hans spann av 2019-2020.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

AMD har bara lovat bakåtkompatibilitet fram till 2020. Vilket är inom hans spann av 2019-2020.

Så om DDR5 släpps innan dess kommer det fungera på x370/b350 eller vad menar du?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Så om DDR5 släpps innan dess kommer det fungera på x370/b350 eller vad menar du?

Nej? Men var specifikt nämnde han B350/X370? Bara att DDR5 kan eventuellt motverka vissa problem vid kommunikation med en 16C32T CPU.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

om TSMC gör alla kommande viktiga kretsar för AMD så blir det ett köp av AMD aktier.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu jobbar jag inom fel bransch men jag har aldrig ens hört någon nämna Epyc som ett alternativ. Finns det någon som ens har sett en maskin IRL med en sådan cpu här?

Men jag skulle kunna tänka mig budget servrar för webbsidor, spelservers och liknande så kanske Epyc blir ett alternativ? Inom många andra IT system så testar man ej nya oprövade saker.

Angående Ryzen och Threadripper så tycker jag det för användaren kvittar, men på lång sikt är flera aktörer bra.

Flera större datacenter har ju börjat med EPYC, t ex Microsoft Azure och Baidu. Så AMD har redan klarat av att etablera sig som en seriös aktör på serversidan. Läs gärna nedanstående recension från en mkt kunnig och serös sajt vad gäller servrar:

"The Dell EMC PowerEdge R7415 is an insanely good server. In fact, it may be the best single socket server on the planet."...

https://www.servethehome.com/dell-emc-poweredge-r7415-review/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej? Men var specifikt nämnde han B350/X370? Bara att DDR5 kan eventuellt motverka vissa problem vid kommunikation med en 16C32T CPU.

Om du inte orkar scrolla ska jag hjälpa dig. ok?

Skrivet av Ozzed:

Alltså... 16 kärnor på AM4 vore ju asnice! Hoppas de kan fixa det. 10 eller 12 är förståss inte heller helt fel men 16.. Wow.. Då blir det liksom Workstation-klass på gamla X370/B350-kort

Angående TSMC så är det väl logiskt. Fördelen med att vara fabless är ju att det går välja det som passar bäst för stunden. Även om det såklart hade varit kul om det blivit GloFo av nostalgiska skäl

Skrivet av jacozz:

Fast... 16 kärnor med dual-channel RAM blir nog en rejäl flaskhals. Vi får se.

Skrivet av Esseboy:

DDR5 lär ju dyka upp under 2019-2020 så vem vet? 6400 MT/s lär ju räcka för 16 C 32 T

Ett bra tips är att inte bara svara utan kolla hur själva diskussionen börjar innan du ger dig in i den. jacozz citerade ozzed och sen blev jacozz citerad av esseboy. Tråden är en sida lång......

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.