GOG informerar om kopieringsskyddens baksida med initiativet FCK DRM

Permalänk
Melding Plague

GOG informerar om kopieringsskyddens baksida med initiativet FCK DRM

Speltjänsten GOG lanserar initiativet FCK DRM, vars syfte är att informera konsumenter om riskerna med att köpa kopieringsskyddad media.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

DRM känns som en vindpust från 1990-talet. "Vad är det fjärde ordet i den andra meningen på sidan 28 i manualen?"...

Permalänk
Avstängd

Jag önskar de hade kallat det något annat, FCK DRM känns inte seriöst riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Härligt. DRM är ett elände som enbart drabbar betalande kunder. Piraterna seglar glatt vidare utan de bekymmer som DRM medför, så det är bra att de dåliga sidorna belyses.

"Men om folk inte piratkopierat företagen inte implementerat det så hade vi sluppit DRM"

Betalande kunder har inte bett om DRM, pirater har inte bett om DRM, ingen har bett om det, utan det är endast företagen som på eget bevåg diktat ihop att det är en nödvändig åtgärd... och det är verkligen bra att det kommer fram i ljuset vilken skit det är. Heja!

Detta är min åsikt och den står jag för till 100%.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

#FCKDRM

#Edgelord

Dayyum nibba!

ʘ‿ʘ

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Yay, vart köper man t-shirten?

Permalänk
Medlem

Krävs nog att en stor tjänst som Steam eller dylikt går i graven för att det ska bli förändring. Asbest funkade också skitbra innan det byttes ut mot stenull.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Förstår poängen, men inget jag tror på.

Barnen/ungdomarna som spelar idag har inte växt upp i piratkopieringseran, de köper sina spel på steammarket och kommer ej reflektera över DRM.

Spelföretagen kommer ej förändra sina metoder, de drivs alla av stora investerare som enbart vill se bättre kvartalsrapporter.

Men det är klart, kan ju vara början på att bygga en bättre tjänst och då är ju hela detta projekt lyckat så jag ska nog bara vara tyst.

Jag är pro projektet i och med att jag är en pirat. Hycklare som jag är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Jag önskar de hade kallat det något annat, FCK DRM känns inte seriöst riktigt.

Man kan även kontakta dem på iwantto@fckdrm.com om man vill vara med på sidan

Nja, känns inte riktigt seriöst som sagt, men det handlar väl om att dra uppmärksamhet till sidan. Annars tycker jag GOG har varit bra reklam för DRM-fria spel genom att de i många år helt enkelt visat att det går alldeles utmärkt att sälja spel utan DRM. Det är ju CD Projekt som ligger bakom GOG, utvecklarna av Witcher-serien, så de äter sin egen hundmat som man brukar säga.

Skrivet av candybag:

Krävs nog att en stor tjänst som Steam eller dylikt går i graven för att det ska bli förändring. Asbest funkade också skitbra innan det byttes ut mot stenull.

Det finns faktiskt en hel del spel på Steam som inte har DRM, se denna lista. Den stora skillnaden mellan GOG och Steam är att GOG kräver att spel de säljer är fria från DRM, medan Steam tillåter DRM (men det är på inget sätt ett krav).

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

DRM känns som en vindpust från 1990-talet. "Vad är det fjärde ordet i den andra meningen på sidan 28 i manualen?"...

Det var nog faktiskt den bästa formen av DRM.

Men satan vad förbannad man blev när man åkte till en vän långt borta, och sedan kom på att man glömt kodhjulet till Monkey Island!

FAAAAAN!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Avstängd

Ett av skälen till att jag håller på att avveckla mitt steamkonto annat än för grejer jag redan har där. GOG har rätt oseriösa namn, inte minst namnet själv, "GOG" (känns ju inte heller direkt som ett helt seriöst namn) men de har faktiskt ett bättre system än steam.

Så, nej tack! om det finns alternativ.

§7 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Jag önskar de hade kallat det något annat, FCK DRM känns inte seriöst riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt är det oseriöst? Fckcancer, fkonami osv har ju funkat fint innan

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Avstängd

Tycker inte det är mycket att gnälla över att spel behöver internetuppkoppling nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

På vilket sätt är det oseriöst? Fckcancer, fkonami osv har ju funkat fint innan

Det där låter inte vidare seriöst heller.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Tycker inte det är mycket att gnälla över att spel behöver internetuppkoppling nu för tiden.

Men att det är ett Krav för att spela ett singleplayer-spel känns väldigt orimligt eftersom det enda som använder internet i det fallet är att kolla om du verkligen har en laglig kopia. Inget i själva spelmekaniken kräver att du är online.

Vad gör du när bolaget lägger ner DRM-tjänsten på deras sida? Då sitter du där med ett spel som du inte kan spela utan att använda ett crack.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Keeper of Traditions

<3 Steam

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av enbom:

Vad gör du när bolaget lägger ner DRM-tjänsten på deras sida? Då sitter du där med ett spel som du inte kan spela utan att använda crack.

Jag förstår ju vad du menar, men jag kan inte låta bli att tycka att det låter ganska roligt taget ur sin kontext

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag förstår ju vad du menar, men jag kan inte låta bli att tycka att det låter ganska roligt taget ur sin kontext

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe jo det kan bli lite galet när man använder engelska ord i svenska meningar.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns faktiskt en hel del spel på Steam som inte har DRM, se denna lista. Den stora skillnaden mellan GOG och Steam är att GOG kräver att spel de säljer är fria från DRM, medan Steam tillåter DRM (men det är på inget sätt ett krav).

Ja, då är det bara spelen på listan som går att spela om dagen kommer och Steam hamnar på andra sidan järnridån. Är det tillfredsställande menar du?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Avstängd

GOG är tusen gånger bättre än Steam. Det första jag gör när jag använder folks datorer är att avinstallera Steam & Razer Synapse, som den goda samariten man är. 🤗

Permalänk
Medlem

@serdyllon:
Var inte ovanligt, men jag tänker av någon anledning på Day of the Tentacle varje gång det dras upp.

On:
Fortfarande synd att många spel inte tillhandahåls med LAN servar eller dedicerade så är inte säkert det går att spela i alla fall. Tänker på TA men där har ju en massa friviliga fixat en fungerande klon. Men då Cavedog la ner det för att det kostade för mycket pengar, hade en dedikerade serverar programvara varigt trevlig. DRM hade inte hjälp där då man inte fick alla programdelar i alla fall. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Ja, då är det bara spelen på listan som går att spela om dagen kommer och Steam hamnar på andra sidan järnridån. Är det tillfredsställande menar du?

Självklart inte. Men det är alltid folk som drar upp Steam när DRM diskuteras, trots att Steam i sig är neutralt när det gäller DRM. Det är ju inte som om alla speltillverkare som använder DRM i dagsläget plötsligt skulle ändra åsikt om Steam stängdes ner, de skulle bara använda andra distributionsmetoder som tillåter DRM istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Barnen/ungdomarna som spelar idag har inte växt upp i piratkopieringseran, de köper sina spel på steammarket och kommer ej reflektera över DRM.

Poängen med DRM fritt är inte att man ska piratkopiera.

Slippa DRM
Inga system som stjäl prestanda i onödan.
Installerar inga backdörrar, spyware och annat skräp.
Om det rör sig om sånt som inte är låst till ett specifikt operativsystem, som musik/film så går det att spela upp på vilket system som helst, oavsett hur vanligt eller obskyrt systemet är om det inte finns DRM/kopieringsskydd eller behövs speciella licenser.
Att kunna använda det du har köpt hur du vill, när du vill, hur länge du vill.
Resten av livet om du vill. Inte bara så länge någon har sina autentiseringsservrar uppe.

Att kunna kopiera fritt mellan enheter är också smidigt om du har flera datorer, media spelare o dyl där du vill kunna använda de produkter du köpt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xarion:

På vilket sätt är det oseriöst? Fckcancer, fkonami osv har ju funkat fint innan

Cancer är en sak, DRM är något helt annat. Visst förstår jag att man kan bli upprörd, men samtidigt så är det definitivt ett icke-problem, om man jämför med t ex ... cancer. Fuckcancer är ett slags utrop mot en stor fiende, som en myra som står i vägen för en elefant och vägrar flytta på sig. "Här står jag, come at me bro!" typ. Cancermedvetande för punkare. Fckdrm är dels gjort av ett företag som har ett ekonomiskt intresse i det hela och dels ... är det bara ett problem för ett fåtal människor. Om DRM ligger högt upp på din lista över problem i din vardag gratulerar jag dig till att du har ett tämligen bekymmersfritt liv. Som sagt är det en bra sak i grunden, men ... det känns mest larvigt att kalla det för fckdrm. Privilegierade människor som skriker ut att detta visst är ett stort problem som kändisar borde ställa sig bakom, och helt orelaterat så har vi en butik här som säljer DRM-fria spel. Stå upp för rättvisa och användarrättigheter! Och handla hos mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Självklart inte. Men det är alltid folk som drar upp Steam när DRM diskuteras, trots att Steam i sig är neutralt när det gäller DRM. Det är ju inte som om alla speltillverkare som använder DRM i dagsläget plötsligt skulle ändra åsikt om Steam stängdes ner, de skulle bara använda andra distributionsmetoder som tillåter DRM istället.

Absolut, Steam var dock det första jag kom på eftersom alla spel jag köpt och är intresserad av där har någon form av DRM så för mig är det ingen skillnad. Kan tänka mig att den bleka massan som också bara köper AAA-titlar (=DRM) hamnar i samma båt. Jag har ingen åsikt om Steam, men jag hoppas poängen gick fram i alla fall.

Speltillverkarna kommer definitivt inte reagera först, utan såklart köparna som plötsligt står utan produkt. Troligtvis med uppror och förhoppningsvis bojkott om det inte kommer någon vettig dialog ur det.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

DRM är bajs, helt klart. Om ett spel finns på både GOG och Steam så köper jag det nästan alltid hos GOG (undantaget är bara när ett flerspelarläge som jag vill ha inte finns tillgängligt hos GOG).

Ett för mig acceptabelt alternativ vore att nya titlar får ha DRM, om och endast om detta DRM sedan tas bort fullständigt efter en månad eller så.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ett av skälen till att jag håller på att avveckla mitt steamkonto annat än för grejer jag redan har där. GOG har rätt oseriösa namn, inte minst namnet själv, "GOG" (känns ju inte heller direkt som ett helt seriöst namn) men de har faktiskt ett bättre system än steam.

Var inte precis den ende som störde mig något enormt på steam när det kom, men man var i praktiken låst till eländet de körde med om man köpt vissa spel lagligt, som sagts tidigare så var det i princip enbart betalande kunder som köpt spelen som drabbades och avgjort de som drabbades hårdast, slutade med att jag fick piratkopiera spel jag köpt ärligt för att skiten inte fungerade utan en ohyggligt massa krångel på den tiden.
Så, nej tack! om det finns alternativ.

Good Old Games

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ett av skälen till att jag håller på att avveckla mitt steamkonto annat än för grejer jag redan har där. GOG har rätt oseriösa namn, inte minst namnet själv, "GOG" (känns ju inte heller direkt som ett helt seriöst namn) men de har faktiskt ett bättre system än steam.

Var inte precis den ende som störde mig något enormt på steam när det kom, men man var i praktiken låst till eländet de körde med om man köpt vissa spel lagligt, som sagts tidigare så var det i princip enbart betalande kunder som köpt spelen som drabbades och avgjort de som drabbades hårdast, slutade med att jag fick piratkopiera spel jag köpt ärligt för att skiten inte fungerade utan en ohyggligt massa krångel på den tiden.
Så, nej tack! om det finns alternativ.

På vilket sätt är namnet GOG oseriöst? Är alla akronymer oseriösa? Good Old Games = GOG är väl fullt rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Cancer är en sak, DRM är något helt annat. Visst förstår jag att man kan bli upprörd, men samtidigt så är det definitivt ett icke-problem, om man jämför med t ex ... cancer. Fuckcancer är ett slags utrop mot en stor fiende, som en myra som står i vägen för en elefant och vägrar flytta på sig. "Här står jag, come at me bro!" typ. Cancermedvetande för punkare. Fckdrm är dels gjort av ett företag som har ett ekonomiskt intresse i det hela och dels ... är det bara ett problem för ett fåtal människor. Om DRM ligger högt upp på din lista över problem i din vardag gratulerar jag dig till att du har ett tämligen bekymmersfritt liv. Som sagt är det en bra sak i grunden, men ... det känns mest larvigt att kalla det för fckdrm. Privilegierade människor som skriker ut att detta visst är ett stort problem som kändisar borde ställa sig bakom, och helt orelaterat så har vi en butik här som säljer DRM-fria spel. Stå upp för rättvisa och användarrättigheter! Och handla hos mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Grejen är väl mer att jag anser inte uttrycket stötande. Drm är väl problem för både tillverkare och konsument. Personligen ser jag produkter med drm som en förbrukningsvara. Speciellt när många spel släpps endast digitalt. Jag kan inte ta med mig produkten om utgivarn plötsligt bestämmer sig för att göra det otillgängligt (Nintendo till exempel). Drm är ju mer eller mindre en hyrtjänst. Du betalar för att få använda en viss tid. Att lägga till fck till vad som helst som någon anser fel spelar väl ingen roll när betydelsen är den samma. I Sverige pratar var och varannan svengelska. Vad hade du ansett varit bättre som skällsord att lägga till.

Jag kan väl lägga en egen rörelse #nodrm. Är det mer smakfullt ?

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Ett av skälen till att jag håller på att avveckla mitt steamkonto annat än för grejer jag redan har där. GOG har rätt oseriösa namn, inte minst namnet själv, "GOG" (känns ju inte heller direkt som ett helt seriöst namn) men de har faktiskt ett bättre system än steam.

Var inte precis den ende som störde mig något enormt på steam när det kom, men man var i praktiken låst till eländet de körde med om man köpt vissa spel lagligt, som sagts tidigare så var det i princip enbart betalande kunder som köpt spelen som drabbades och avgjort de som drabbades hårdast, slutade med att jag fick piratkopiera spel jag köpt ärligt för att skiten inte fungerade utan en ohyggligt massa krångel på den tiden.
Så, nej tack! om det finns alternativ.

Det är dock ett namn som växer på en. Google tex, sug på det namnet igen en stund och reflektera över dess innebörd

Skickades från m.sweclockers.com