Nvidia: "Grafikkort från partnertillverkare till riktpris inte att vänta vid lansering"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Njae, det är inte nödvändigtvis så att nvidia skruvat upp priset, tillverkningskostnaden kan likväl vara orsaken.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det ju inte JÄTTESYND om Nvidia utan dom har nog "skruvat upp priset" en del för att blidka sina aktieägare. Det går ju RÄTT bra för dom på börsen...

Det är ett vinstdrivande bolag och dom har som mål att sälja grafikkort och andra grafikkomponenter och ska göra detta med så stor vinst som möjligt. Inget att sticka under stolen med utan det är så bolag fungerar. Framförallt bolag på börsen och i synnerhet amerikanska bolag. Så länge folk betalar så kommer dom höja priserna. Inget konstigt med det.

Här är ett utdrag ur deras financiella rapport från 16 augusti:

Record revenue from all platforms – Datacenter, Gaming, Professional Visualization, Automotive
Revenue of $3.12 billion, up 40 percent from a year ago
GAAP EPS of $1.76, up 91 percent from a year ago
NVIDIA today reported revenue for the second quarter ended July 29, 2018, of $3.12 billion, up 40 percent from $2.23 billion a year earlier, and down 3 percent from $3.21 billion in the previous quarter.
Källa: https://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-announces-financial-results-for-second-quarter-fiscal-2019

Klart dom har utvecklingskostnader precis som alla teknikbolag men inte i paritet med priset för korten om man ser till deras egen rapport så vi kanske ska lägga ner detta med att priset inte är uppskruvat?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Nu är det ju inte JÄTTESYND om Nvidia utan dom har nog "skruvat upp priset" en del för att blidka sina aktieägare. Det går ju RÄTT bra för dom på börsen...

Uhm, är det nån som ens varit närheten av att säga att det är synd om nvidia?

Citat:

Här är ett utdrag ur deras financiella rapport från 16 augusti:

Record revenue from all platforms – Datacenter, Gaming, Professional Visualization, Automotive
Revenue of $3.12 billion, up 40 percent from a year ago
GAAP EPS of $1.76, up 91 percent from a year ago
NVIDIA today reported revenue for the second quarter ended July 29, 2018, of $3.12 billion, up 40 percent from $2.23 billion a year earlier, and down 3 percent from $3.21 billion in the previous quarter.
Källa: https://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-announces-financial-results-for-second-quarter-fiscal-2019

Ämnet för dagen var huruvida nvidia har ökat marginalerna i och med 20-serien. Tror du på fullaste allvar att du ska få svar på det genom att titta på deras inkomster(inte ens vinst, som förövrigt ger ner ijmf med kvartalet innan) för föregående finanskvartal? Inkomster för alla plattformar dessutom, dvs inte bara gaming (som i sin tur består av mkt mer än top-of-the-line grafikkort).

Och nej du kommer inte kunna se vilka marginaler 20-modellerna har i nästa kvartalsrapport heller (om inte nvidia uttryckligen skulle säga det), så sitt inte och vänta på den av det skälet.

Citat:

Klart dom har utvecklingskostnader precis som alla teknikbolag men inte i paritet med priset för korten om man ser till deras egen rapport så vi kanske ska lägga ner detta med att priset inte är uppskruvat?

Nu var det ju tillverkningskostnader (eg. komponentkostnad i de produkter som just lanserats) det var fråga om, inte utvecklingskostnader.

Vad man kan säga är att Nvidias produkter använder komponenter som är dyrare än tidigare så ökningen i pris på samma produkter kan helt, eller delvis (nått exakt svar kommer vi aldrig få), förklaras den vägen.

I och med AMDs kräftgång på gamingsidan så tror jag Nvidia ökade marginalerna duktigt i och med 10-serien (kanske redan generationen innan det, Maxwell var en uppvisning i effektivitet som golvade AMD - eller om man så vill, möjlighet att plocka ut mer prestanda ur mindre, läs billigare, resurser/komponenter). Att 20-seriens prisökning enbart skulle bestå av ökade marginaler finns det dock inte mkt, eg. inget, som tyder på i dagsläget så nej tyvärr, här läggs inte ner nånting.

Till saken hör att nvidia lite utav "betting the farm" på RTX. Ett klart mer svårsålt (visas om inte annat av att halva Swec inte tycks förstå vad nvidia har lanserat här...) koncept än ren prestanda. Att i det läget även försöka öka marginalerna kraftigt låter som en osund plan i mina öron. Nvidia behöver få stor spridning av RTX på marknaden, det får man inte om man prisar bort sig fullständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Uhm, är det nån som ens varit närheten av att säga att det är synd om nvidia?

Ämnet för dagen var huruvida nvidia har ökat marginalerna i och med 20-serien. Tror du på fullaste allvar att du ska få svar på det genom att titta på deras inkomster(inte ens vinst, som förövrigt ger ner ijmf med kvartalet innan) för föregående finanskvartal? Inkomster för alla plattformar dessutom, dvs inte bara gaming (som i sin tur består av mkt mer än top-of-the-line grafikkort).

Och nej du kommer inte kunna se vilka marginaler 20-modellerna har i nästa kvartalsrapport heller (om inte nvidia uttryckligen skulle säga det), så sitt inte och vänta på den av det skälet.

Nu var det ju tillverkningskostnader (eg. komponentkostnad i de produkter som just lanserats) det var fråga om, inte utvecklingskostnader.

Vad man kan säga är att Nvidias produkter använder komponenter som är dyrare än tidigare så ökningen i pris på samma produkter kan helt, eller delvis (nått exakt svar kommer vi aldrig få), förklaras den vägen.

I och med AMDs kräftgång på gamingsidan så tror jag Nvidia ökade marginalerna duktigt i och med 10-serien (kanske redan generationen innan det, Maxwell var en uppvisning i effektivitet som golvade AMD - eller om man så vill, möjlighet att plocka ut mer prestanda ur mindre, läs billigare, resurser/komponenter). Att 20-seriens prisökning enbart skulle bestå av ökade marginaler finns det dock inte mkt, eg. inget, som tyder på i dagsläget så nej tyvärr, här läggs inte ner nånting.

Till saken hör att nvidia lite utav "betting the farm" på RTX. Ett klart mer svårsålt (visas om inte annat av att halva Swec inte tycks förstå vad nvidia har lanserat här...) koncept än ren prestanda. Att i det läget även försöka öka marginalerna kraftigt låter som en osund plan i mina öron. Nvidia behöver få stor spridning av RTX på marknaden, det får man inte om man prisar bort sig fullständigt.

Du har en poäng men jag kollade igenom dina tidigare trådar om Nvidia och ser att du försvarar deras prissättning i vått och torrt så jag orkar faktiskt inte svara på allt du skrivit. Vi får se vad kortet presterar helt enkelt och om du fortsatt kommer försvara dom efter detta. Jag själv sitter på ett Quaddro P4000 som jag är nöjd med så jag hoppas det fortsatt går bra för Nvidia så vi kan köpa kvalitetsprodukter från dom.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ipac:

Uhm, är det nån som ens varit närheten av att säga att det är synd om nvidia?

Ämnet för dagen var huruvida nvidia har ökat marginalerna i och med 20-serien. Tror du på fullaste allvar att du ska få svar på det genom att titta på deras inkomster(inte ens vinst, som förövrigt ger ner ijmf med kvartalet innan) för föregående finanskvartal? Inkomster för alla plattformar dessutom, dvs inte bara gaming (som i sin tur består av mkt mer än top-of-the-line grafikkort).

Och nej du kommer inte kunna se vilka marginaler 20-modellerna har i nästa kvartalsrapport heller (om inte nvidia uttryckligen skulle säga det), så sitt inte och vänta på den av det skälet.

Nu var det ju tillverkningskostnader (eg. komponentkostnad i de produkter som just lanserats) det var fråga om, inte utvecklingskostnader.

Vad man kan säga är att Nvidias produkter använder komponenter som är dyrare än tidigare så ökningen i pris på samma produkter kan helt, eller delvis (nått exakt svar kommer vi aldrig få), förklaras den vägen.

I och med AMDs kräftgång på gamingsidan så tror jag Nvidia ökade marginalerna duktigt i och med 10-serien (kanske redan generationen innan det, Maxwell var en uppvisning i effektivitet som golvade AMD - eller om man så vill, möjlighet att plocka ut mer prestanda ur mindre, läs billigare, resurser/komponenter). Att 20-seriens prisökning enbart skulle bestå av ökade marginaler finns det dock inte mkt, eg. inget, som tyder på i dagsläget så nej tyvärr, här läggs inte ner nånting.

Till saken hör att nvidia lite utav "betting the farm" på RTX. Ett klart mer svårsålt (visas om inte annat av att halva Swec inte tycks förstå vad nvidia har lanserat här...) koncept än ren prestanda. Att i det läget även försöka öka marginalerna kraftigt låter som en osund plan i mina öron. Nvidia behöver få stor spridning av RTX på marknaden, det får man inte om man prisar bort sig fullständigt.

Jag tror att dessa kort är en "spin off" från deras proffskort, (där ser man att det kommer generera pengar), något annat känns som vansinne, korten är allt för dyra för att få en stor användarbas och liten användarbas ger få spel.
Ser dessa kort som en försöksballong för att se vad man kan åstadkomma och en långsiktig satsning som räknas slå igenom om ett par år (om den slår).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Du har en poäng men jag kollade igenom dina tidigare trådar om Nvidia och ser att du försvarar deras prissättning i vått och torrt

Nej, jag förklarar nvidias prissättning (eg prisdeltat mellan 20-serien och 10-serien) i vått och torrt. Av den enkla anledningen att väldigt många här har, för att uttrycka sig snällt, för begränsad insikt för att inse att det finns fler faktorer här än ökad "greed" från nvidias sida.

Jag har aldrig "försvarat" den marginal nvidia haft sen 10-serien eller möjligen ännu tidigare. Jag har bara konstaterat att de gör vad vinstdrivande företag rimligtvis bör göra. Köra med så höga marginaler, och i förlängningen vinst, som möjligt. Men det gjorde du ju själv nyss så DU har "försvarat deras prissättning i vått och torrt" i lika hög grad i så fall.

Citat:

Vi får se vad kortet presterar helt enkelt och om du fortsatt kommer försvara dom efter detta.

Komponentkostnaden kommer vara oförändrad oavsett hur korten presterar så jag kommer även i fortsättningen förklara prissättningen, ja.

Men när du ändå är inne på det, "vad kortet presterar". Hur det presterar i konventionell rendering vet vi snart men det har inte varit huvudsyftet med denna lansering. Hur det presterar med RTX-relaterade funktioner och även betydelsen av dessa funktioner är något som det kommer dröja innan vi har ett bra svar på. Just därför är denna lansering väldigt svårsåld, som jag var inne på tidigare.

Men jag kan säga redan nu att korten inte kommer vara "värt det" om man bara ser till konventionell rendering; av den enkla anledningen att produkten som sådan inte är tänkt att bedömas efter, och heller inte är designad för, enbart konventionell rendering.

Citat:

så jag orkar faktiskt inte svara på allt du skrivit.

Du orkar inte ens läsa, eller iaf inte förstå, det jag skrivit så det är nog lika bra du låter bli. Men om du skärper till dig så är du mer än välkommen att svara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag tror att dessa kort är en "spin off" från deras proffskort, (där ser man att det kommer generera pengar), något annat känns som vansinne, korten är allt för dyra för att få en stor användarbas och liten användarbas ger få spel.
Ser dessa kort som en försöksballong för att se vad man kan åstadkomma och en långsiktig satsning som räknas slå igenom om ett par år (om den slår).

Ja det är ju helt klart bara ett förstasteg att försöka ta grafikrendering vidare. Det kommer krävas nodkrympningar för att det ska kunna nå en större massa.

De ville väl vara först på bollen helt enkelt och tajmingmässigt så, även om detta kostar på, är det ju rätt tid att göra något "riskabelt". Konkurrensen är ju så pass svag just nu.

Men som sagt, huvudpoängen med produkten är RTX. Om folk bedömer produkten utan att räkna med RTX så blir det förstås härdsmälta direkt. Härdsmälta är att vänta på Swec om några dar mao.

(för att förtydliga eftersom inte alla förstår direkt: jag säger inte att RTX är "värt det", värdet av RTX kan ingen veta idag. men att helt räkna bort RTX är iaf att garantera sig en besvikelse)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av P-son78:

https://i.imgur.com/mS1YC9m.jpg

Nu är det ju inte JÄTTESYND om Nvidia utan dom har nog "skruvat upp priset" en del för att blidka sina aktieägare. Det går ju RÄTT bra för dom på börsen...

Det är ett vinstdrivande bolag och dom har som mål att sälja grafikkort och andra grafikkomponenter och ska göra detta med så stor vinst som möjligt. Inget att sticka under stolen med utan det är så bolag fungerar. Framförallt bolag på börsen och i synnerhet amerikanska bolag. Så länge folk betalar så kommer dom höja priserna. Inget konstigt med det.

Här är ett utdrag ur deras financiella rapport från 16 augusti:

Record revenue from all platforms – Datacenter, Gaming, Professional Visualization, Automotive
Revenue of $3.12 billion, up 40 percent from a year ago
GAAP EPS of $1.76, up 91 percent from a year ago
NVIDIA today reported revenue for the second quarter ended July 29, 2018, of $3.12 billion, up 40 percent from $2.23 billion a year earlier, and down 3 percent from $3.21 billion in the previous quarter.
Källa: https://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-announces-financial-results-for-second-quarter-fiscal-2019

Klart dom har utvecklingskostnader precis som alla teknikbolag men inte i paritet med priset för korten om man ser till deras egen rapport så vi kanske ska lägga ner detta med att priset inte är uppskruvat?

Nyktert.

Att deras marginaler har ökat år för år är ju också en intressant detalj i sammanhanget. Hade utvecklingskostnaderna ökat så ökar ju givetvis också marginalerna på produkten men det hade också inneburit att vinsten hade varit samma, i princip. Marginalerna ökar och vinsterna ökar vilket innebär att det enbart är konsumenterna som tar kostnaden och inte Nvidia själva.

Men visst. Nvidia utnyttjar inte alls de faktum att de har monopol på marknaden och om dom gör det så dom ju bara smarta och jag är bara en jävla fattig gnällspik som är salt för att jag inte har förmågan att slänga vansinniga summor pengar på grafikkort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt