Testpilot: Asustor AS4004T – NAS-enhet med 10 Gbps för hemanvändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Finns inte så många som säljer med FreeNAS/Nas4free men kör själv med ZFS och är super nöjd och dom uppdatera os ofta vet inte hur ofta dom uppdatera sitt os som Asustor använder sig av.

FreeNAS själva säljer tex denna https://www.ixsystems.com/freenas-mini/.

Jag tänkte dock på det du skrev gällande seriös, förvisso har dom 24/7 support men jag tvivlar på att det är samma typ av support som ex.vis EMC ger.
Hemmasnickrade lösningar är fortf för folk med mer fritid än pengar även om det kan fungera bra men inget man vill vill köra i produktionsmiljö.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Merlinen:

Finns faktiskt en hel del routrar som fixar det.
Tex. Mikrotik CCR1036-8G-2S+

Den klarar 27636 Mbps på WAN sidan.
Inte den billigaste men det finns som klarar det, ca 7500kr för denna.
Eller så bygger man egen, jag själv kör en lite virituel maskin med RouterOS (Mikrotiks OS) på som jag har 10Gbit på.

Du har rätt. Tänkte främst på konsument-routrar. Netgear har ju en svindyr ny gaming-router med en 10 Gbps SFP+-port men det är inte på WAN-sidan om jag minns rätt. Har faktiskt funderat på vad det skulle ta att bygga en egen liten router just för att kunna utnyttja 10 Gbps även utåt. Sen blir det i så fall att byta ut de switchar jag har i huset så att det är 10 Gbps i hela LAN'et. Hoppas bara jag drog in Cat6 när jag drog kablarna i väggen :). Jag minns faktiskt inte .....

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Förlåt men vem med sans i huvudet kör RAID5 idag? Om man inte tycker om att bygga upp RAID:en igen om en disk går sönder och det kan ta månader!

Vet inte riktigt vad det är för felkonfigurering utav den RAID Du hänvisar till som tog månader att återuppbygga. Efter 7 års 24/7 drift med mer än 99% upptid per år så tog det mindre än 30h att återuppbygga en RAID6 uppsättning med 24 styck 3TB HDD där 1 styck HDD tackade för sig. Och detta är helt vanlig serverutrustning i min bostad.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Du har rätt. Tänkte främst på konsument-routrar. Netgear har ju en svindyr ny gaming-router med en 10 Gbps SFP+-port men det är inte på WAN-sidan om jag minns rätt. Har faktiskt funderat på vad det skulle ta att bygga en egen liten router just för att kunna utnyttja 10 Gbps även utåt. Sen blir det i så fall att byta ut de switchar jag har i huset så att det är 10 Gbps i hela LAN'et. Hoppas bara jag drog in Cat6 när jag drog kablarna i väggen :). Jag minns faktiskt inte .....

Jag tycker iofs att Mikrotik är konsument grejer
Kör med deras AP'r och switchar med sfp+ portar m.m.
Tycker att Netgear, D-link, Asus m.m. att deras bättre produkter är så jävla dyra med tanke på vad det är för skräp man får, samt ser ut som nå rymdskep.

Att ha 10Gbit till allt hemmet är ju inte helt nödvändigt, datorer och servrar m.m. visst, men typ en Apple tv eller xbox/PS4 m.m. har ju inte så myckert nytta av 10Gbit

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Så lägre latens över koppar, verkar rimligt om man tänker på vad som måste ske i transivers.
Edit: läste nog fel, du menade nog att fiber har lägre latens och var också vad jag hittade med lite googling.

Rätt låg latens i fibern. PCIe lägger minst på ett par mikrosekunder och kan ändå få en genomsnittlig latens på ~30 μs om man kör "flood-ping" mellan två maskiner som är kopplade "back-to-back"

$ sudo ping -c10000 -f 172.21.0.1 PING 172.21.0.1 (172.21.0.1) 56(84) bytes of data. --- 172.21.0.1 ping statistics --- 10000 packets transmitted, 10000 received, 0% packet loss, time 344ms rtt min/avg/max/mdev = 0.026/0.028/0.201/0.004 ms, ipg/ewma 0.034/0.028 ms

Första paketet får högre latens då detta system slår på "receive coalescing" om det blir en tillräckligt låg paus mellan två ramar (går i.o.f.s. stänga av, men lite överkurs för ett snabbskott).

Behöver inte köra några tester, var mest en fråga om det finns några stora skiljelinjer mellan dessa. Men kanske handlar mest om tycke, smak och existerande infrastruktur? Utgår från att kopparvariant är bakåtkompatibel med långsammare varianter av Ethernet, det är ju en klar fördel i så fall!

Jag testade koden fick lite packet loss.

Vad jag har läs och kollat på video så verka ändå fiber vara lättare då man har en fibersvetsning verktyg som gör allt jobb och att kabel är lättare att dra än koppar samt att när man ska sätt dit RJ45 kontakt så kanske inte alla pin blir bra och sånt men fiberkabel är billigare än koppar men fiberkort kostar mycket mera.

Skrivet av _niko_:

Jag tänkte dock på det du skrev gällande seriös, förvisso har dom 24/7 support men jag tvivlar på att det är samma typ av support som ex.vis EMC ger.
Hemmasnickrade lösningar är fortf för folk med mer fritid än pengar även om det kan fungera bra men inget man vill vill köra i produktionsmiljö.

Går nog att bygga en ZTS bygge för en liten summa med men det är hårddiskarna som kostar mest.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666