Testpilot: Asustor AS4004T – NAS-enhet med 10 Gbps för hemanvändare

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Asustor AS4004T – NAS-enhet med 10 Gbps för hemanvändare

Testpiloten Björn Endre tar sig an Asustor AS4004T, en NAS-enhet som utmärker sig med snabba överföringshastigheter via 10 Gigabit Ethernet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Många moderkort har 10GBit idag. När de bättre routrarna får det kan det slå igenom och bli stort. En 8 portars Gbps switch för 2400kr är lite exotisk.

Den slutsatsen jag drog av denna recension var att jag absolut inte kommer köpa någon dyrare NAS som inte har 10 Gbps idag då det känns lite bortkastat. Men för min del blir det att vänta ett tag innan jag skaffar en sådan nas. (för dyrt ännu)

Permalänk
Inaktiv

Förlåt men vem med sans i huvudet kör RAID5 idag? Om man inte tycker om att bygga upp RAID:en igen om en disk går sönder och det kan ta månader!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Förlåt men vem med sans i huvudet kör RAID5 idag? Om man inte tycker om att bygga upp RAID:en igen om en disk går sönder och det kan ta månader!

Jag! #thuglyfe

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Förlåt men vem med sans i huvudet kör RAID5 idag? Om man inte tycker om att bygga upp RAID:en igen om en disk går sönder och det kan ta månader!

Jag

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Avstängd

Säkerhet bra för nybörjare inom NAS men om man vill köra seriös så är det ZTS som gäller.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av issue:

Idiotiskt idag.

https://blog.shi.com/hardware/best-raid-configuration-no-raid...

Men ser jag att Kattus kör 2TB diskar. Redan där är det dumt att köra RAID5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Idiotiskt idag.

https://blog.shi.com/hardware/best-raid-configuration-no-raid...

Men ser jag att Kattus kör 2TB diskar. Redan där är det dumt att köra RAID5.

Alla dom där alternativen känns mer idiotiska i en hemmamiljö när mediafiler för Plex lagras på en zyxel Nas...

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Skulle snarare säga att det är en fråga om när, var och hur man väljer att tillämpa RAID5.
Hur idiotiskt det än låter så har RAID5 fortfarande ett användningsområde för mig med.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Förlåt men vem med sans i huvudet kör RAID5 idag? Om man inte tycker om att bygga upp RAID:en igen om en disk går sönder och det kan ta månader!

Jag.
Uppenbarligen saknar du kunskaper om fördelarna och de användningsområde som Raid 5 erbjuder. Samt även gällande återuppbyggnadstiden.
Jag rekommenderar dig att läsa på om ovan.

@ Björn: Använde du några specifika "optimeringar" för 10Gbps överföringen? I flertalet tester jag sett och läst har dessa (kan tyvärr ej nämna exakta inställningar) hjälpt testpersonerna att uppnå högre hastigheter än standard som brukar hamna där dina resultat ligger.

Bara nyfiken, ingen kritik

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yoggan:

Jag.
Uppenbarligen saknar du kunskaper om fördelarna och de användningsområde som Raid 5 erbjuder. Samt även gällande återuppbyggnadstiden.
Jag rekommenderar dig att läsa på om ovan.

@ Björn: Använde du några specifika "optimeringar" för 10Gbps överföringen? I flertalet tester jag sett och läst har dessa (kan tyvärr ej nämna exakta inställningar) hjälpt testpersonerna att uppnå högre hastigheter än standard som brukar hamna där dina resultat ligger.

Bara nyfiken, ingen kritik

Haha jag saknar kunskaper? Jag körde RAID5 redan för tio år sedan med ett riktigt gediget RAID-kort och redan då var det ett helvete. Kom inte och säg att jag saknar kunskaper. RAID5 har inga som helst fördelar idag om man kör stora diskar över 1TB. Kör man en stor RAID array med fyra diskar på vardera 4TB så är det inte roligt om arrayen strular och en disk hoppar av. Det tar åratal att bygga upp den igen.

Faktum är att RAID som helhet är ganska dåligt. En förlegat sätt att köra redundans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Förlåt men vem med sans i huvudet kör RAID5 idag? Om man inte tycker om att bygga upp RAID:en igen om en disk går sönder och det kan ta månader!

Jag.. Visst har jag fått bygga om min förrförra array och det tog ett par timmar men det spelade ju mindre roll.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv

Om man ska ha en bra nas för hemmabruk med bra datasäkerhet så är ZFS + JBOD +ecc ram ett bra val?
Den aktuella Nasen gick på 4400kr, vad kostar det om man ska ha motsvarande med det jag nämnde ovan och den ska ta lika många diskar plus 10 Gbps ethernet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Säkerhet bra för nybörjare inom NAS men om man vill köra seriös så är det ZTS som gäller.

Mja... visst är ZFS absolut ett bra fs men vettetusan om det finns så mkt färdigt skit som kör med det.
Kan iofs ha fel på den punkten då jag verkligen inte undersökt om så är fallet.
I mina ögon är en Nas jävligt bra för cold storage ex.vis.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Haha jag saknar kunskaper? Jag körde RAID5 redan för tio år sedan med ett riktigt gediget RAID-kort och redan då var det ett helvete. Kom inte och säg att jag saknar kunskaper. RAID5 har inga som helst fördelar idag om man kör stora diskar över 1TB. Kör man en stor RAID array med fyra diskar på vardera 4TB så är det inte roligt om arrayen strular och en disk hoppar av. Det tar åratal att bygga upp den igen.

Faktum är att RAID som helhet är ganska dåligt. En förlegat sätt att köra redundans.

Rofl... åratal.
Tänkte först kommentera men nån kan ju bli kränkt så jag hoppar över det.

"åratal"... can't stop laughing

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Idiotiskt idag.

https://blog.shi.com/hardware/best-raid-configuration-no-raid...

Men ser jag att Kattus kör 2TB diskar. Redan där är det dumt att köra RAID5.

Att mekaniska diskar är “för långsamma" för att man ska använd dem i RAID kan vara den sämsta anledningen till att inte ska använda (hårdvaru) RAID. Hur ska man annars säkra upptid - oavsett om det är multinods-SAN eller VMware's vSAN eller en S2D-nod? All-Flash storage i stripe-mirror (för att undvika termen RAID10) är väldigt få förunnat...

Värdelös blogpost som snarare borde handla om begränsningar i spinnande rost än RAID..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Datavetare

@Björn Endre: testade du att mäta rå nätverksprestanda?
Fråga bara för att klarlägga om man kan förutsätta att det var diskarna som slog i taket och inte nätverkskortet.

$ iperf3 -c 172.21.0.1 Connecting to host 172.21.0.1, port 5201 [ 4] local 172.21.0.3 port 37996 connected to 172.21.0.1 port 5201 [ ID] Interval Transfer Bandwidth Retr Cwnd [ 4] 0.00-1.00 sec 1.09 GBytes 9.34 Gbits/sec 10 1.01 MBytes [ 4] 1.00-2.00 sec 1.08 GBytes 9.27 Gbits/sec 0 1.01 MBytes [ 4] 2.00-3.00 sec 1.09 GBytes 9.41 Gbits/sec 0 1.01 MBytes [ 4] 3.00-4.00 sec 1.10 GBytes 9.42 Gbits/sec 0 1.01 MBytes [ 4] 4.00-5.00 sec 1.10 GBytes 9.42 Gbits/sec 0 1.01 MBytes [ 4] 5.00-6.00 sec 1.10 GBytes 9.42 Gbits/sec 0 1.01 MBytes [ 4] 6.00-7.00 sec 1.09 GBytes 9.41 Gbits/sec 0 1.01 MBytes [ 4] 7.00-8.00 sec 1.10 GBytes 9.42 Gbits/sec 0 1.01 MBytes [ 4] 8.00-9.00 sec 1.10 GBytes 9.42 Gbits/sec 0 1.01 MBytes [ 4] 9.00-10.00 sec 1.10 GBytes 9.42 Gbits/sec 0 1.01 MBytes - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [ ID] Interval Transfer Bandwidth Retr [ 4] 0.00-10.00 sec 10.9 GBytes 9.39 Gbits/sec 10 sender [ 4] 0.00-10.00 sec 10.9 GBytes 9.39 Gbits/sec receiver iperf Done.

t.ex. en iperf3 mätning, denna gjord med två maskiner som har Intel 82599ES NICs utrustade med SFP+ transivers

Har jobbat rätt mycket 10 Gbit/s på jobbet, men det har uteslutande varit med fiber. Vidare rörde detta programvara, primärt lager 3-7 och till viss del lager 2, har dålig koll på lager 1.

Någon som jobbat med både koppar och fiber? Erfarenhet, något för/nackdel med respektive teknik? Fiberkablarna som används på jobbet känns ju lite smidigare att dra än en typisk cat6 kabel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Coolt att man kan använda app center i den för att installera Git. 👍
Nu om man bara kunde installera GitLab på den så vore det suveränt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Mja... visst är ZFS absolut ett bra fs men vettetusan om det finns så mkt färdigt skit som kör med det.
Kan iofs ha fel på den punkten då jag verkligen inte undersökt om så är fallet.
I mina ögon är en Nas jävligt bra för cold storage ex.vis.

Finns inte så många som säljer med FreeNAS/Nas4free men kör själv med ZFS och är super nöjd och dom uppdatera os ofta vet inte hur ofta dom uppdatera sitt os som Asustor använder sig av.

FreeNAS själva säljer tex denna https://www.ixsystems.com/freenas-mini/.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

@Björn Endre: testade du att mäta rå nätverksprestanda?
Fråga bara för att klarlägga om man kan förutsätta att det var diskarna som slog i taket och inte nätverkskortet.

$ iperf3 -c 172.21.0.1 Connecting to host 172.21.0.1, port 5201 [ 4] local 172.21.0.3 port 37996 connected to 172.21.0.1 port 5201 [ ID] Interval Transfer Bandwidth Retr Cwnd [ 4] 0.00-1.00 sec 1.09 GBytes 9.34 Gbits/sec 10 1.01 MBytes [ 4] 1.00-2.00 sec 1.08 GBytes 9.27 Gbits/sec 0 1.01 MBytes [ 4] 2.00-3.00 sec 1.09 GBytes 9.41 Gbits/sec 0 1.01 MBytes [ 4] 3.00-4.00 sec 1.10 GBytes 9.42 Gbits/sec 0 1.01 MBytes [ 4] 4.00-5.00 sec 1.10 GBytes 9.42 Gbits/sec 0 1.01 MBytes [ 4] 5.00-6.00 sec 1.10 GBytes 9.42 Gbits/sec 0 1.01 MBytes [ 4] 6.00-7.00 sec 1.09 GBytes 9.41 Gbits/sec 0 1.01 MBytes [ 4] 7.00-8.00 sec 1.10 GBytes 9.42 Gbits/sec 0 1.01 MBytes [ 4] 8.00-9.00 sec 1.10 GBytes 9.42 Gbits/sec 0 1.01 MBytes [ 4] 9.00-10.00 sec 1.10 GBytes 9.42 Gbits/sec 0 1.01 MBytes - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [ ID] Interval Transfer Bandwidth Retr [ 4] 0.00-10.00 sec 10.9 GBytes 9.39 Gbits/sec 10 sender [ 4] 0.00-10.00 sec 10.9 GBytes 9.39 Gbits/sec receiver iperf Done.

t.ex. en iperf3 mätning, denna gjord med två maskiner som har Intel 82599ES NICs utrustade med SFP+ transivers

Har jobbat rätt mycket 10 Gbit/s på jobbet, men det har uteslutande varit med fiber. Vidare rörde detta programvara, primärt lager 3-7 och till viss del lager 2, har dålig koll på lager 1.

Någon som jobbat med både koppar och fiber? Erfarenhet, något för/nackdel med respektive teknik? Fiberkablarna som används på jobbet känns ju lite smidigare att dra än en typisk cat6 kabel.

Har du något bra förslag hur jag kan göra det? Jag skulle gärna lägga in iPerf på den men jag är inte säker på hur. Har Googlat lite men inte hittat det. Helst skulle jag definitivt vilja få in någon sorts RAM-disk eller liknande där jag kan testa mot såa tt jag kommer bort från diskarna men vet inte hur jag skulle göra det. I slutändan får jag väl se testet som passande en vanlig testpilot/användare och jag lämnar med glädje över djupare testning till den som är duktigare på nätverk än jag :).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Björn Endre:

Har du något bra förslag hur jag kan göra det? Jag skulle gärna lägga in iPerf på den men jag är inte säker på hur. Har Googlat lite men inte hittat det. Helst skulle jag definitivt vilja få in någon sorts RAM-disk eller liknande där jag kan testa mot såa tt jag kommer bort från diskarna men vet inte hur jag skulle göra det. I slutändan får jag väl se testet som passande en vanlig testpilot/användare och jag lämnar med glädje över djupare testning till den som är duktigare på nätverk än jag :).

Är det en ARM eller x86 CPU i burken?

Oavsett skulle jag lösa det genom att ta en Linux-maskin, git-clone:a iperf3 och sedan bygga det hela med statiskt länkning av alla bibliotek. Använt den metoden för att lägga in iperf3 på de accesspunkter jag kört testpilot på.

Är det x86 är det ju inga större problem, är det ARM så kan jag bara detaljerna för Ubuntu-baserade distron men i grunden måste man installera korskompilator samt nödvändiga bibliotek i ARM-smak.

Finns "nc" (netcat) skulle man kunna ful-hacka ett enkelt prestandatest så här

#Mottagare: $ nc -l 12345 > /dev/null # Sändare $ dd if=/dev/zero bs=4k count=1M | nc 172.21.0.1 12345 1048576+0 records in 1048576+0 records out 4294967296 bytes (4.3 GB, 4.0 GiB) copied, 3.88731 s, 1.1 GB/s

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Har jobbat rätt mycket 10 Gbit/s på jobbet, men det har uteslutande varit med fiber. Vidare rörde detta programvara, primärt lager 3-7 och till viss del lager 2, har dålig koll på lager 1.

Någon som jobbat med både koppar och fiber? Erfarenhet, något för/nackdel med respektive teknik? Fiberkablarna som används på jobbet känns ju lite smidigare att dra än en typisk cat6 kabel.

Just nu så kör jag med SFP+ kabel och CAT6A kabel ska gå över till fiberkabel om ett tag.

Dom ända fördelar som jag känner till är att fiber inte påverkas om starkström ligger över kabel och att response är lägre.

Är det några tester som du vill att jag ska testa när jag har fixat klart fiberkabel och sånt?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yoggan:

Jag.
Uppenbarligen saknar du kunskaper om fördelarna och de användningsområde som Raid 5 erbjuder. Samt även gällande återuppbyggnadstiden.
Jag rekommenderar dig att läsa på om ovan.

@ Björn: Använde du några specifika "optimeringar" för 10Gbps överföringen? I flertalet tester jag sett och läst har dessa (kan tyvärr ej nämna exakta inställningar) hjälpt testpersonerna att uppnå högre hastigheter än standard som brukar hamna där dina resultat ligger.

Bara nyfiken, ingen kritik

Inte direkt. Det jag gjorde var:

1/ Satt upp RAMdisk på datorn och installerade programmen där.
2/ Skapa delade mappar på NAS'en som användes som mål
3/ Körde testerna mot NAS'en.

Jag lät den stå på "standard"-inställningar, det som jag tror en vanlig användare gör. Faktum är att jag inte vet vilka inställningar man ska mixtra med för att få bättre prestanda.

Asustor har Net-stat som app och jag övervakade systemet när jag körde 20 stycken skrivningar och sen 20 st läsningar av 400 MB via NAS Tester. Jag såg aldrig att CPU gick i topp utan maxade runt 80% vid skrivningar (RAID 0, 2 st SSD). Det som gör mig lite förvånad är fortfarande att läshastigheten rapporteras runt 700-800 MB/s och att även om jag kör den 20 gånger efter varandra så ser jag ingen större förändring. Om det t ex berodde på cachning så tycker jag det borde bli lägre i början och sen snabbare när cachen utnyttjas. men det ser jag alltså inte.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av superegg:

Just nu så kör jag med SFP+ kabel och CAT6A kabel ska gå över till fiberkabel om ett tag.

Dom ända fördelar som jag känner till är att fiber inte påverkas om starkström ligger över kabel och att response är lägre.

Är det några tester som du vill att jag ska testa när jag har fixat klart fiberkabel och sånt?

Så lägre latens över koppar, verkar rimligt om man tänker på vad som måste ske i transivers.
Edit: läste nog fel, du menade nog att fiber har lägre latens och var också vad jag hittade med lite googling.

Rätt låg latens i fibern. PCIe lägger minst på ett par mikrosekunder och kan ändå få en genomsnittlig latens på ~30 μs om man kör "flood-ping" mellan två maskiner som är kopplade "back-to-back"

$ sudo ping -c10000 -f 172.21.0.1 PING 172.21.0.1 (172.21.0.1) 56(84) bytes of data. --- 172.21.0.1 ping statistics --- 10000 packets transmitted, 10000 received, 0% packet loss, time 344ms rtt min/avg/max/mdev = 0.026/0.028/0.201/0.004 ms, ipg/ewma 0.034/0.028 ms

Första paketet får högre latens då detta system slår på "receive coalescing" om det blir en tillräckligt låg paus mellan två ramar (går i.o.f.s. stänga av, men lite överkurs för ett snabbskott).

Behöver inte köra några tester, var mest en fråga om det finns några stora skiljelinjer mellan dessa. Men kanske handlar mest om tycke, smak och existerande infrastruktur? Utgår från att kopparvariant är bakåtkompatibel med långsammare varianter av Ethernet, det är ju en klar fördel i så fall!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Haha jag saknar kunskaper? Jag körde RAID5 redan för tio år sedan med ett riktigt gediget RAID-kort och redan då var det ett helvete. Kom inte och säg att jag saknar kunskaper. RAID5 har inga som helst fördelar idag om man kör stora diskar över 1TB. Kör man en stor RAID array med fyra diskar på vardera 4TB så är det inte roligt om arrayen strular och en disk hoppar av. Det tar åratal att bygga upp den igen.

Faktum är att RAID som helhet är ganska dåligt. En förlegat sätt att köra redundans.

Du påvisar uppenbara kunskapsluckor gällande RAID med tanke på det du skriver. Det blir rent av löjligt. Jag kan bara hoppas på att du läser på bättre innan du skriver nästa kommentar som innehåller en stor mängd faktafel.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Även om jag kommer få 10 Gbps-internet från Bahnhof inom kort är det inte mot internet som denna hastighet är intressant, särskilt som det fortfarande saknas routrar som hanterar 10 Gbps på WAN-sidan

Finns faktiskt en hel del routrar som fixar det.
Tex. Mikrotik CCR1036-8G-2S+

Den klarar 27636 Mbps på WAN sidan.
Inte den billigaste men det finns som klarar det, ca 7500kr för denna.
Eller så bygger man egen, jag själv kör en lite virituel maskin med RouterOS (Mikrotiks OS) på som jag har 10Gbit på.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Man får iaf inte ut några 10 GBps när diskarna inte pallar trycket. Kör själv en NAS för backup hemma med 10 GBps (RAID5 hör och häpna) och jag kommer absolut inte upp i några 10 GBps med 6 st WD RED 7200 RPM.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Tack för ett intressant test! Känns synd att diskussionen ska spåra ur till att bli pajkastning om RAID.

Permalänk
Medlem

Har kört ASUSTOR 606T med 3GB RAM i flera år och aldrig haft problem med det annat är då det smög in sig en SMB protokoll bugg i deras Firmware som de rättade, även om det tog några veckor.

Använder RAID5 men öppen för alternativ. Bygga om, vilket jag händelsevis gjorde häromdagen, tog knappt 2 dygn, c:a 6TB data.

Dock använder jag inga av extrafunktionerna eller apparna. Det är ren backup på min hemma servers FS som läggs på min ASUSTOR.

Har ingen tanke på att byta till annat märke eller så, det funkar och det räcker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har jobbat rätt mycket 10 Gbit/s på jobbet, men det har uteslutande varit med fiber. Vidare rörde detta programvara, primärt lager 3-7 och till viss del lager 2, har dålig koll på lager 1.

Någon som jobbat med både koppar och fiber? Erfarenhet, något för/nackdel med respektive teknik? Fiberkablarna som används på jobbet känns ju lite smidigare att dra än en typisk cat6 kabel.

Kort sagt, SFP+ DAC vinner eller är nära nog på alla relevanta mätpunkter medans 10GBASE-T förlorar på alla punkter (om man bortser från billiga prylar du kan köpa för hemmet) och fiber vinner när du ska mer än ett par meter. Om du bygger ett datacenter så vill du använda DAC inom ett rack till switchar i samma rack, däremot vill du i de flesta fallen använda fiber när du ska utanför racket till dina aggregeringsswitchar.
10GBASE-T drar betydligt mer effekt än SFP+, vilket är varför vi inte sett 10GBASE-T SFP+ förrän det senaste året från vissa tillverkare (följer ingen riktig standard vad jag vet), SFP+ standarden är max 2,5w. En DAC eller SR SFP+ drar under 1w.
SFP+ (DAC och SR samt LR SFP+) har lägre latens än 10GBASE-T då den senare använder sig av betydligt mer komplex encoding, 0,3µs jämfört med 2,6µs.
Hastigheten som signaler färdas i både koppar (beror på ett antal faktorer när det gäller koppar, se velocity factor eller wave propagation speed) och fiber (ljusets hastighet igenom ett medium, refractive index) är båda ca 2/3 av ljusets hastighet i vakuum, så ingen direkt skillnad där då båda hamnar på ca 5ns per meter. Dock kan wave propagation speed skilja sig mellan olika typer av kopparkablar, 65% av ljusets hastighet gäller för CAT6A, koax kablar som DAC kan vara snabbare än så (70-80%) men har inte sett några värden för just en DAC, dock gäller det så korta avstånd att det egentligen inte spelar någon roll.

Visa signatur

CCNP