Datorn ger ifrån sig ljud genom hörlurar.

Permalänk
Medlem

Datorn ger ifrån sig ljud genom hörlurar.

Hej!

Jag köpte SteelSeries Arctic Pro(trådad) headset för några veckor sedan. För att hålla mig kort, när datorn är igång och hörlurarna sätts på så tillkommer det ett vagt ljud som låter som ett gammalt modem. Jag vill verkligen tillägga att detta är lågt, men jag är riktigt känslig för "onaturliga" ljud, så för mig är det jobbigt medan andra hör inte ens ljudet. Ljudet försvinner så fort jag kopplar ur dem från datorn och ljudet hörs inte på mobilen eller annan dator. Detta headsetet använder sig av en USB kontakt, tidigare headset har använt sig av mick/hörlur kontakterna och då har problemet inte funnits. Jag har gjort allt man kan tänka sig för att lösa detta, googlat i veckor.

Vad kan man göra? Kan problemet ligga i att headsetet använder sig av USB istället för mick/hörlur kontakterna? I.s.f. vet ni någon produkt som konverterar Usb till just dem kontakterna. Eller alternativt köpa ett ljudkort? Just nu känns det dumt att lägga större summor för att lösa ett problem som inte har en garanterad lösning. Kan man på något sätt by-pass'a datorn och fortfarande få dess ljudsignaler? haha. Jag är desperat, all hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, exakt så. Ska köpa en sådan, får leta lite om den finns i någon fysisk butik. Återkommer om det löser problemet eller om det kvarstår

Permalänk
Medlem

Är datorn kopplad till ett jordat eluttag? Är det ojordat blir det lätt störningar. Har du ett annat hörlursuttag på datorn (fram eller bak) kan du även prova att byta.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Är datorn kopplad till ett jordat eluttag? Är det ojordat blir det lätt störningar. Har du ett annat hörlursuttag på datorn (fram eller bak) kan du även prova att byta.

Datorns el-kabel går rakt in i väggen. Så jag antar att det är jordat? Min dator har många USB 2 och 3 portar, har testat alla men problemet är konstant oavsett. Letar just nu efter en USB Isolator, men verkar ju enbart finnas på nätet utomlands.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Horph:

Datorns el-kabel går rakt in i väggen. Så jag antar att det är jordat? Min dator har många USB 2 och 3 portar, har testat alla men problemet är konstant oavsett. Letar just nu efter en USB Isolator, men verkar ju enbart finnas på nätet utomlands.

Ser uttaget ut som till vänster eller höger?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Höger

Permalänk
Medlem

Vet någon vart man kan köpa en "USB Ground Loop Eliminator" eller "USB Isolator" eller någon annan produkt som fyller samma funktion i Sverige? Som inte kostar skjortan

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaka hörlurarna. Fick ett par SteelSeries 7 (2019 Edition) trådlösa istället. Testade dem nu, inga problem. Inget brus, ingenting. Borde egentligen vara värre när de är trådlösa har jag hört, men inte i mitt fall.

Slutsats: Det var fel på hörlurarna.

Tack för all hjälp, ni är bäst!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Horph:

Lämnade tillbaka hörlurarna. Fick ett par SteelSeries 7 (2019 Edition) trådlösa istället. Testade dem nu, inga problem. Inget brus, ingenting. Borde egentligen vara värre när de är trådlösa har jag hört, men inte i mitt fall.

Slutsats: Det var fel på hörlurarna.

Tack för all hjälp, ni är bäst!

Nej det är totalt tekniskt omöjligt att en passiv hörlur alstrar störningar och att det blir skillnad beror på att du bytt ljudkort för SteelSeries 7 ansluts ju via usb och själva d/a och a/d omvandlarna sitter i den enhet du sätter på huvudet så då använder du inte längre det integrerade ljudkortet i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.