Uppgradera systemet eller vänta

Permalänk
Medlem

Uppgradera systemet eller vänta

Börjat gå i tankar på att uppgradera min dator men snålheten i mig undrar om det blir tillräckligt stor boost i prestanda jämfört med mitt nuvarande system.

Nuvarande system:
i7 4790K
gigabyte z97x gaming 3
Samsung SSD 850 EVO 250GB
GTX 970
Minnen är jag osäker på men ligger på 8GB

Det här är vad jag plockat ihop och överväger att köpa

https://imgur.com/82PcgmO

Tanken är att behålla mitt 970 och sen när ekonomin tillåter det uppgradera till ett nyare kort.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker du ska göra tvärtom. Byt grafikkort nu och behåll resten, 4790K klarar sig bra. Köp gärna till lite mer minne. 8GB är i minsta laget för spel idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du överklockat processorn? Vad har du för kylare till den?

Känner du att den inte klarar av nyare spel längre?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Plocka i 8gb ram till och överklocka så kommer det fungerar bra. Finns ingen anledning att byta till en i5.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag tycker du ska göra tvärtom. Byt grafikkort nu och behåll resten, 4790K klarar sig bra. Köp gärna till lite mer minne. 8GB är i minsta laget för spel idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Går det att hitta vettiga DDR3 minnen idag, känns som dom borde vara rätt utsålda?

Skrivet av Decster:

Har du överklockat processorn? Vad har du för kylare till den?

Känner du att den inte klarar av nyare spel längre?

Har inte överklockat något och jag kör med en Corsair Hydro H60 idag. Upplever att fpsen inte är tillräcklig men det kan iof också bero på spelen jag spelar. Lirar Elder Scrolls online och Arma 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luri:

Börjat gå i tankar på att uppgradera min dator men snålheten i mig undrar om det blir tillräckligt stor boost i prestanda jämfört med mitt nuvarande system.

Nuvarande system:
i7 4790K
gigabyte z97x gaming 3
Samsung SSD 850 EVO 250GB
GTX 970
Minnen är jag osäker på men ligger på 8GB

Det här är vad jag plockat ihop och överväger att köpa

https://imgur.com/82PcgmO

Tanken är att behålla mitt 970 och sen när ekonomin tillåter det uppgradera till ett nyare kort.

Hej
du har ju en jättefin CPU och ett bra moderkort som klarar överklockning på ett säkert och stabilt sätt. Googla efter inställningar om du är osäker, men du kommer säkerligen kunna köra minst 4,2-4,3GHz på alla kärnor. Så behåll CPU och moderkort.

Minne kan du uppgradera, antingen letar du begagnade DDR på Tradera (finns massor, hela tiden) eller så köper du nytt.
https://www.inet.se/kategori/307/ddr3-ddr3l

Grafikkortet lär du byta om du vill ha en bump i prestanda i ditt spelande. Ett GTX 970 motsvarar ett RX 570 eller 1060/3GB om vi pratar om nya aktuella kort. Så du bör sikta på minst GTX 1070 för jag tycker prestandaskillnaden mellan ditt GTX 970 och RX 580 eller 1060/6GB är lite för liten.

Begagnade GPU finns även det i massor på Tradera, om du t.ex letar där så kan det vara bra att veta att GTX 980Ti är jämnsnabbt med GTX 1070. Båda dessa går för runt 2500-3000kr på Tradera, lite mer för 1070 och lite mindre för 980Ti. Men även ett GTX 980 eller GTX 1060/6GB till bra pris kan vara aktuellt och ge en viss prestandahöjning.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av luri:

Har inte överklockat något och jag kör med en Corsair Hydro H60 idag. Upplever att fpsen inte är tillräcklig men det kan iof också bero på spelen jag spelar. Lirar Elder Scrolls online och Arma 3.

Dem där spelen borde inte vara så krävande? Eller kör du i en hög upplösning?

Du har en bra kylare, så du borde kunna överklocka processorn till 4.6 GHz eller ännu högre. Prova det först innan du uppgraderar.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14