Permalänk

Väljer du Ryzen nu?

Nyfiken bara! Det är riktigt dålig tillgång på Intel-processorer nu. Väljer du Ryzen till ditt bygge istället?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Överväger faktiskt att göra det till nästa bygge.

Permalänk
Medlem

På jobbet har vi nästan gått över till AMD helt pga av det.. Datorer måste byggas och ut till kunder. Prestandan finns där om än kanske 5-10% mindre i vissa speltitlar och mer prestanda vid andra uppgifter.
Till kontorsdatorer är verkligen 2200G en dröm att bygga med.

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk

@r0bz: Av anledning brist? pris? bättre prestanda för det du gör?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

På jobbet har vi nästan gått över till AMD helt pga av det.. Datorer måste byggas och ut till kunder. Prestandan finns där om än kanske 5-10% mindre i vissa speltitlar och mer prestanda vid andra uppgifter.
Till kontorsdatorer är verkligen 2200G en dröm att bygga med.

Mvh
Marcus

Känslan är att alla proppar går till oem-tillverkare som hp, dell, lenovo... undrar hur mycket det påverkar Intels resultat...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gjorde ett nytt bygge förra veckan, valde Ryzen när jag såg priserna från Intel, valet var lätt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

På jobbet har vi nästan gått över till AMD helt pga av det.. Datorer måste byggas och ut till kunder. Prestandan finns där om än kanske 5-10% mindre i vissa speltitlar och mer prestanda vid andra uppgifter.
Till kontorsdatorer är verkligen 2200G en dröm att bygga med.

Mvh
Marcus

Vad ligger en 2200g på för temperaturer vid full belasting och är fläkten (relativt) tyst då? Kunde inte låta bli och fråga då jag finner den processorn som lite intressant då det ev blir något bygge med inbyggd gpu till en sekundär dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

@r0bz: Av anledning brist? pris? bättre prestanda för det du gör?

Priserna helt klart.

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Gjorde ett nytt bygge förra veckan, valde Ryzen när jag såg priserna från Intel, valet var lätt!

Inga problem? AMD är ju inte kända för de stabilaste drivrutinerna!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av peterholm1:

Inga problem? AMD är ju inte kända för de stabilaste drivrutinerna!

https://hexus.net/tech/news/graphics/120194-amd-stable-driver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Inga problem? AMD är ju inte kända för de stabilaste drivrutinerna!

Vad, menar du chipsetdrivrutinerna till moderkortet? Inga som helst problem med dem. Att AMD skulle ha instabila drivare är bara gammalt nys som vägrar dö.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Inga problem? AMD är ju inte kända för de stabilaste drivrutinerna!

Drivrutiner till CPU? Vart hittar du dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

@peterholm1: Byggde ihop min signatur själv å lite av kicken med att bygga själv uteblev eftersom det inte varit några problem alls.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Jag står i valet och kvalet just nu. Har stirrar på benchmarks så ögonen blöder och sanningen börjar bli svår att ignorera:

I upplösningen 1080p med en kraftfull GPU som 1080ti, 2080 eller 2080Ti leder Intel 8700k med 5-10%
I upplösningen 4k är denna ledning fullständigt raderad.

Intel i7 8700k kostar 4700 kr
AMD 2700x kostar 3200 kr

Dessutom är AMDs platform mer framtidssäker då deras AM4 socket lär leva vidare under 2019/2020.
Vi får se vad som händer på Torsdag när Coffe Refresh 1337 benchmarks kommer ut.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade nog inte rekommenderat Intel till någon just nu. i5-8400 har gått från ~1900kr till 3000kr för den billigaste i lager på Prisjakt. När man samtidigt kan få en R5 2600 för 1800kr känns valet helt självklart.

Permalänk
Medlem

Otroligt nöjd med min Threadripper 1950X och X399, finns gott om plats för alla diskar, kör tre st m.2 NVMe på x4, och en Optane på PCI-E, dessutom 16 kärnor och 32 trådar för idag och imorgon, 32GB RAM med utrymme för mer om så behövs, en perfekt plattform, och prisvärd.

1080P prestandan är totalt irrelevant för mig, har inte suttit på det sen 2014, används ett 1080Ti eller 2080Ti gäller 1440P eller 4K, och då har det ingen större betydelse vilken CPU som sitter i.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Jag står i valet och kvalet just nu. Har stirrar på benchmarks så ögonen blöder och sanningen börjar bli svår att ignorera:

I upplösningen 1080p med en kraftfull GPU som 1080ti, 2080 eller 2080Ti leder Intel 8700k med 5-10%
I upplösningen 4k är denna ledning fullständigt raderad.

Intel i7 8700k kostar 4700 kr
AMD 2700x kostar 3200 kr

Dessutom är AMDs platform mer framtidssäker då deras AM4 socket lär leva vidare under 2019/2020.
Vi får se vad som händer på Torsdag när Coffe Refresh 1337 benchmarks kommer ut.

5-10% är i singelplayerspel ha det i åtanke. I tyngre multiplayerspel som har många spelare blir det större skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Inaktiv

Det beror på ändamålet. Jag skulle nu vilja ha en pytteliten datorn med hårdvara nedanför. Med pytteliten så ska den få plats i en systembolagskasse.

Ryzen 2600: 1800kr
500GB SSD: ca 1000kr
Chassi + nätdel+fläkt: 2000kr
Nvida 1050Ti: 2000kr
Moderkort: 800kr
Ram 16GB: 2000kr (kan inte detta gå ner i pris någon gång)

9900K skulle jag kunna köpa om min situation var annorlunda idag, detsamma gäller Threadripper.
-Jag saknar både ork och tid för fler datorer. Policy på jobb att man ej få ha med sig egna datorer, inte ens om man döljer dem i en systembolagspåse bidrar också till att mitt behov minskas. -Grindvakten, stop var har du där i systembolagspåsen ? Och så får de se det värsta tänkbara. (en dator)

Så det beror på vilken datormodell vad jag väljer, just nu lutar det som att jag fyller min systembolagspåse med andra saker än datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Jag står i valet och kvalet just nu. Har stirrar på benchmarks så ögonen blöder och sanningen börjar bli svår att ignorera:

I upplösningen 1080p med en kraftfull GPU som 1080ti, 2080 eller 2080Ti leder Intel 8700k med 5-10%
I upplösningen 4k är denna ledning fullständigt raderad.

Intel i7 8700k kostar 4700 kr
AMD 2700x kostar 3200 kr

Dessutom är AMDs platform mer framtidssäker då deras AM4 socket lär leva vidare under 2019/2020.
Vi får se vad som händer på Torsdag när Coffe Refresh 1337 benchmarks kommer ut.

Ska du spela i 4K så är det bara att ta den billigare, för det blir som sagt väldigt liten skillnad, även med ett 2080 Ti. 9900K kommer knappast att förändra detta nämnvärt, men å andra sidan är det förstås dumt att inte vänta på recensioner då de som sagt kommer strax.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Personligen tittat jag på pris/prestanda när jag handlar.

Just nu ser AMD ut som den stora vinnare.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Personligen tittat jag på pris/prestanda när jag handlar.

Just nu ser AMD ut som den stora vinnare.

Så länge som AMD inte får för sig att jacka upp priserna rejält så kommer de högst troligt fortsätta ha överlägset bäst pris/prestanda i kanske ett år eller mer (pga Intels nedstrypta tillverkning, beroende på när Intel lyckas komma igång på allvar med 10nm-noden).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Byggde en ny maskin till morsan. Det skulle blivit en 8500 i den men slutade med 8600K. Velade riktigt mycket mot Ryzen 2600 men då behövs en gpu. Summan blev lägre för Intel ändå när jag lyckades klämma en för 2739kr inkl frakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

@Elektron: De system som vi bygger som kontorsdatorer känns onödiga att pressa nåt vidare då dom som mest kommer se en last av SVT-play liksom.

Men idle omkring 30 med AMD's kylare och kanske 35-40 vid "tyngre" appkörning.
Vi bygger 99% i FD Define Mini till våra konstorsdatorer och datorerna är verkligen knäpptysta.

Mvh

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Kör AMD nästan alla dagar i veckan i detta läget. Rekommenderar nästan alla jag känner att köpa en Ryzen om det ska bygga ny dator. Intels priser just nu är helt enkelt inte värt det. Visst spel prestandan är lite bättre på intel men det är inte så stor skillnad att man börjar gråta som när FX processorerna var AMDs bästa.

Själv har jag kört en 1600 nu sen i januari och är mer än nöjd. Enda negativa var väl att den var väldigt tråkig att överklocka. Men rent prestanda mässigt är jag riktigt nöjd.

Sen åh inte tala om vad billigt man kan bygga en budget speldator för med en Ryzen APU om man inte är så kräsen. Väldigt trevligt för folk som vill flytta över till PC men kan inte lägga allt för mycket pengar. Bara köpa valfri APU som man har råd med och sedan i framtiden slänga in ett bättre grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem

Blev en r5 1600 med på en mini-itx med 16gig ram @ 3200.

Jag kommer med största sannolikhet inte märka någon som helst skillnad mot Intels grejer i nuläget då jag sitter med en högupplöst skärm som klarar max 60hz. Grafikkortet stoppar lååångt innan kommande åren.
Det i kombination med att AMD var både tillgängligt och väldigt mycket bättre prissatt gjorde valet enkelt i mitt fall. Sen är det kul att inte alltid bara välja intel också som det lätt annars blir.

Sen om 5 år kanske det kommer vara så att jag har en aningen långsammare processor än om jag valt intel. Men vafanken, båda två kommer vara daterade vid det laget och med pengarna man spar på AMD kan man kosta på sig att göra en uppgradering lite tidigare nästa gång ;).

Edit: Ja sen är de flesta av intels processorer faktiskt låsta för överklockning.
Många har säkert vant sig och tänker inte på den delen så mycket men det är en ganska stor skillnad att man på AMDs sida kan välja en lite billigare processor och klocka denna medan det alternativet är helt stängt hos Intel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om jag var tvungen att köpa ny dator så hade det blivit Ryzen. Men det skulle ta emot med tanke på att det inte skulle ge någon jätteuppgradering från min i7 2600K. Jag hade tänkt uppgradera när jag får en hundraprocentig prestandaökning till bra pris. Men pris/prestanda är hur som helst det allra viktigaste för mig.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Vad, menar du chipsetdrivrutinerna till moderkortet? Inga som helst problem med dem. Att AMD skulle ha instabila drivare är bara gammalt nys som vägrar dö.

Det är ju så att AMD länge varit "kusinen från landet" med FX-debaclet, och vi vet att Ryzen är den stora upprättelsen.... men "gammalt nys" är ju svårt att få bort, lite som att Opel rostar mer än andra bilar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har gått över till Ryzen nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Nyfiken bara! Det är riktigt dålig tillgång på Intel-processorer nu. Väljer du Ryzen till ditt bygge istället?

Skrivet av r0bz:

Överväger faktiskt att göra det till nästa bygge.

Jag har sneglat på vad jag trodde skulle bli Cannonlake iofsig som 8c/16t lanseringen ganska länge.
När jag hörde att denna refresh skulle bli just 8c/16t bestämde jag mig direkt att denna skall ja köpa på lanseringsdagen som jag gjorde med min 4790k. Jag har öronmärkt en liten del av min oanvända övertid för både snabba minnen, cpu, m.2 ssder och moderkort m.m.
Mest för att jag känner att detta faktiskt är den första riktiga uppdateringen värd att göra sedan min 4790k införskaffades.
Men så får jag syn på priset! PRISET!!! och tänker VAD I SVORDOM har hänt och blir sådär härligt anti och princip fast som jag ibland kan bli.
Så nej jag tänker vänta tills den 19e och se vad den presterar först och troligen även fast den kommer bli snabbaste mainstream cpun i precis mer eller mindre alla test, kommer jag inte köpa den.
Blir att se hur 2700x står sig och sedan tar jag ställning till om jag ens orkar byta ut min befintliga cpu eller inte.
Att sedan Z390 moderkorten kostar en halva arm och några tår (över 4000!!!kr) om man vill ha samma modell som mitt tidigare Z97 mobo som kostade 2300kr gör en inte direkt mer sugen.

Nej det känns som Intel kastar upp mig på åskådarplatsen för att försöka täcka upp med dyrare produkter pga lägre volymer.
Kommer fungera en stund, men tills nästa lansering har jag svårt att se hur detta skall kunna fortsätta utan att de tappar rejäla marknadsandelar.

EDIT: stavning

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Har gått över till Ryzen nu.

Men jag ser väldigt få som väljer Vega, är det av orsaken "gammalt nys" eller ÄR AMD lika bra på grafiken?

Visa signatur