Permalänk

Dator startas sen stängs den av

Hej, byggde ihop en dator här om veckan, i5 9600, asus tuf z390, 16gb 3000 mhz, m2 ssd + 1 ssd + 4 hd diskar, grafikkort gtx260.
Kan även tillägga att jag har 8st 120 mm chassifläktar. 550 watt nätaggregat.
Men i vilket fall när jag startar datorn ibland så startar den i ca 1 sek sen stängs av. Sedan startar den igen och går som vanligt.
Kan det skada datorn? Kan det bero på att det blir tungt för nätaggregatet vid start ?
Mvh

Permalänk
Medlem

Antar att du har XMP-profilen på? Om du kör reset default i bios och sen inte rör nånting så skulle jag tippa på att den kommer starta på första, och så fort du sätter på XMP eller gör nåt liknande kommer det börja hända igen

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Koppla väck samtliga 8 fläktar och gör 10 starter. Går det bra 100% av tiden kan man misstänka att det är lite tungdrivet. Direktstartade elmotorer drar ca 6-8 ggr nominell ström vid uppstart.

Nu säger jag inte att det är detta som är problemet i ditt fall men du kan ju felsöka det med denna metoden.

Vad är chansen att du får en lyckad start i dagsläget [%]?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datagubben123:

550 watt nätaggregat.

Resten av namnet och ca ålder (ny, gammal) behövs också för att någon ska kunna avgöra om nätagget är ok.

Tex kan ofta budget och skräp vara för dåliga för att klara bra grafikkort trots att siffrorna är långt över kravet. Värre blir det när såna nätagg blivit gamla och utslitna. Bra nätagg behöver man inte tänka så mycket på åldern men dom kan förstås också gå sönder till slut.