3.3v pin på HDD - WD white label

Permalänk
Medlem

3.3v pin på HDD - WD white label

Hej.
Som vissa av er hört om så kan man shucka en wd red variant ur wd my book externa diskar för ett använda i sin NAS.
Problemet är dock att vissa nätaggregat inte passar ihop med dessa diskar pga en 3.3v pin.. kan inte hela förklaringen men tror ni som kan vet det bättre än mig.
Vad man rekommenderar är att antingen tejpa med en speciell tejp över denna pinnen på hårddisken eller använda en molex till sats connector istället.
Jag har försökt tejpa med vanlig eltejp men den är så tjock att den ofta dras av när man sätter på sata ström connectorn på hårddisken. Molex till sata vill ja inte använda.

Nu undrar jag två saker.
1. Någon som vet en bättre isolering tejp som är tunnare än vanliga välkända eltejp? Det finns en som dom kallar kapton tape men den säljs inte i Sverige. Den är väldigt tunn och klarar stora värmeskillnader. Något sånt liknande i Sverige?
2. Jag har hört från några få ställen att man bara kan ta ett rakblad och vända upp 3.3v pinnen för att sen bara bryta den och dra av den. Detta låter ju egentligen simplast för min del men då jag läst så få som gör detta så vågar jag inte riktigt ge mig på det utan att ha hört mer om det. Någon som har erfarenhet av detta? Finns det några nackdelar eller risker med att göra detta?

Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

om du använder en molex till sata adapter så borde du inte behöva tejpa 3.3V? då molexen bara skickar 5 och 12V så 3.3v stiften borde vara oanslutna.

edit var visst ett eller där läste först att du var tvungen att tejpa och molexadapter...

capton tejp finns i sverige

https://www.elfa.se/sv/underhall-saekerhet-och-esd/kemikalier...

kolla även sidor som säljer 3d printers de kan ev ha bättre pris då det används till detta bla.

enklare vore ju att klippa 3.3v kabeln in i satakontakten du tänkt använda.

men frågan är om det är värt besväret för den 100:- du sparar från att köpa dem löst med garanti på att du får en WD red för misstänker att det är som det brukar slumpen vad man får för disk i dem som det varit tidigare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan vara att böja av pinen som sitter på hårddisken och bli av med problemet för gott. Det ska tydligen gå att vicka den fram och tillbaka snabbt några gånger så går den av helt.

Själv använder jag vanlig genomskinlig tejp och det fungerar bra sålänge man inte drar i och ur sata-strömkabeln för ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du använder en molex till sata adapter så borde du inte behöva tejpa 3.3V? då molexen bara skickar 5 och 12V så 3.3v stiften borde vara oanslutna.

edit var visst ett eller där läste först att du var tvungen att tejpa och molexadapter...

capton tejp finns i sverige

https://www.elfa.se/sv/underhall-saekerhet-och-esd/kemikalier...

kolla även sidor som säljer 3d printers de kan ev ha bättre pris då det används till detta bla.

enklare vore ju att klippa 3.3v kabeln in i satakontakten du tänkt använda.

Jag har läst att molex kablar (av sämre kvalitet) är väldigt osäkra ur ett elektronisk/brandrisk perspektiv. Dessutom i mitt lilla NAS chassi så slipper jag gärna fler kopplingar.
Klippa en kabel på sata förlängaren blir väl ett sista steg. Har en "startech 4pin sata extender" har egentligen ingen aning hur man tar reda på vilken som är 3.3v sladden men det kan jag väl läsa mig till. Men tycker även det verkar krångligt jämfört med lösningen som nedan person pratar om.

Skrivet av guos89:

Ett alternativ kan vara att böja av pinen som sitter på hårddisken och bli av med problemet för gott. Det ska tydligen gå att vicka den fram och tillbaka snabbt några gånger så går den av helt.

Själv använder jag vanlig genomskinlig tejp och det fungerar bra sålänge man inte drar i och ur sata-strömkabeln för ofta.

Det är detta alternativ jag funderade på och som jag frågade lite efter. Det känns bara som det finns så oerhört lite information om detta. Väldigt många fler borde ha föreslagit denna modellen tycker jag... Men det är lixom du och 2 andra som sagt det av säkert 100 andra inlägg ja läst om sata-molex och tejp osv...
Kommer det fungera tror du att bara göra sig av med pinnen på det sättet? inga andra nackdelar eller risker?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Jag har läst att molex kablar (av sämre kvalitet) är väldigt osäkra ur ett elektronisk/brandrisk perspektiv. Dessutom i mitt lilla NAS chassi så slipper jag gärna fler kopplingar.
Klippa en kabel på sata förlängaren blir väl ett sista steg. Har en "startech 4pin sata extender" har egentligen ingen aning hur man tar reda på vilken som är 3.3v sladden men det kan jag väl läsa mig till. Men tycker även det verkar krångligt jämfört med lösningen som nedan person pratar om.

Det är detta alternativ jag funderade på och som jag frågade lite efter. Det känns bara som det finns så oerhört lite information om detta. Väldigt många fler borde ha föreslagit denna modellen tycker jag... Men det är lixom du och 2 andra som sagt det av säkert 100 andra inlägg ja läst om sata-molex och tejp osv...
Kommer det fungera tror du att bara göra sig av med pinnen på det sättet? inga andra nackdelar eller risker?

är ganska säker på att 3.3v kabeln är den närmast L-formen om du kollar in i kontakten.

borde ha en gul, en röd, två svarta och en random annan färg närmast L-formen i kontakten är ganska 110% på att det är denna randomfärgade som är 3.3V

personligen tycker jag fippla med att klämma tejp på rätt stift i kontakten känns krångligare än att bara klippa en kabel på strömkabeln till den.

sen molexadaptrar är ingen fara se bara till att inte ta det billigaste kinesium du hittar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

slutade med att jag tog ett litet rakblad och böjde upp pinnen på hårddisken. Därefter tog jag en liten tång och vicka pinnen upp och ner lite tills den släppte.

DONE

Verkar funkat hur bra som helst. Mycket smidigare än att tejpa eller klippa sata kablar.

Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är tydligen implementation av SATA 3.3 som stökar och inte kompatibel med äldre chassies/kontakter/strömförsörjning - det är pinne 3 i spänningspluggen som skall friställas/lämnas flytande då man lagt in en hård reset om pinnen blir spänningssatt med mellan 2.1-3.6 Volt (PWDIS) och kommer från SAS-världen för att fjärrmässigt och/eller automatiskt kunna göra 'norsk reset' på hängande drives och/eller att friställa hårddiskar inför borttagning och utbyte i tex. RAID-lösningar.

https://www.hgst.com/sites/default/files/resources/HGST-Power...

Staggering spinnup (dvs. starta en disk i taget i en stor RAID för att inte dra för mycket ström på en gång) är en annan pinne som styr (pinne 11 i spänningskontakten) och vill man starta disken på kommando (över SATA-bussen) så skall den lämnas flytande - samma pinne används också för att visa diskaktivitet då det är en open collektor-utgång och kan dra ström via motstånd och lysdiod från 3.3 Volt för indikering. när pinnen är jordad (vilket gäller de flesta lösa SATA-spänningsuttag på sladd) så startar disken omedelbart vid spänningspåslag.

---

Det visar också att det som stoppas in i dessa externa kabinett är sådant som finns i produktion för tillfället eller att man får ut restlager som annars inte säljs inom rimlig tid - därav olika 'överraskningar' vad som finns inne i USB-diskarna. - man kan också tolka att white label är avsedd för bulk-partier mot datacenter (dvs. hela pallar) och inte i retail-form hos detaljisterna.

Om de är bättre eller sämre än retail-versioner med flashiga röda etiketter blidkande till privatkonsumenterna - ja det är annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är tydligen implementation av SATA 3.3 som stökar och inte kompatibel med äldre chassies/kontakter/strömförsörjning - det är pinne 3 i spänningspluggen som skall friställas/lämnas flytande då man lagt in en hård reset om pinnen blir spänningssatt med mellan 2.1-3.6 Volt (PWDIS) och kommer från SAS-världen för att fjärrmässigt och/eller automatiskt kunna göra 'norsk reset' på hängande drives och/eller att friställa hårddiskar inför borttagning och utbyte i tex. RAID-lösningar.

https://www.hgst.com/sites/default/files/resources/HGST-Power...

Staggering spinnup (dvs. starta en disk i taget i en stor RAID för att inte dra för mycket ström på en gång) är en annan pinne som styr (pinne 11 i spänningskontakten) och vill man starta disken på kommando (över SATA-bussen) så skall den lämnas flytande - samma pinne används också för att visa diskaktivitet då det är en open collektor-utgång och kan dra ström via motstånd och lysdiod från 3.3 Volt för indikering. när pinnen är jordad (vilket gäller de flesta lösa SATA-spänningsuttag på sladd) så startar disken omedelbart vid spänningspåslag.

---

Det visar också att det som stoppas in i dessa externa kabinett är sådant som finns i produktion för tillfället eller att man får ut restlager som annars inte säljs inom rimlig tid - därav olika 'överraskningar' vad som finns inne i USB-diskarna. - man kan också tolka att white label är avsedd för bulk-partier mot datacenter (dvs. hela pallar) och inte i retail-form hos detaljisterna.

Om de är bättre eller sämre än retail-versioner med flashiga röda etiketter blidkande till privatkonsumenterna - ja det är annan sak.

Tack! Intressant även om det verkligen lite överkurs för mig så är det bra att det finns här för de som söker upp tråden i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

slutade med att jag tog ett litet rakblad och böjde upp pinnen på hårddisken. Därefter tog jag en liten tång och vicka pinnen upp och ner lite tills den släppte.

DONE

Verkar funkat hur bra som helst. Mycket smidigare än att tejpa eller klippa sata kablar.

Tack för hjälpen alla!

Hade jag varit dig till nästa gång, köp en grenkoppling:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationmodd...

Sen klipp sladden du vill ha bort
Fördelen med detta är ju att disken inte blir modifierad (om du behöver garanti) och NASen inte är modifierad (om den behöver garanti). Gäller bara att du kan få plats med denna, vilket så klart inte alltid är lätt.

Ang SATA kontakterna vara... brandrisk... ohja. Har sett en kortsluta 5V till den smälte nog att få 12V att kortsluta... sen small det till och disken var död. En vän som tyckte han kände bränt plast doft och bad mig undersöka... tyvärr 1 dag för sent. Tur i det hela slog det inte tillbaka in i 5V slingan, utan allt till jord kontakten mellan dem.

Enda han hade gjort var använt lite "fin-våld att då den på plats", mao en pinne hade böjts upp, han hade pressat den så den böjdes av vad jag kunde se i geggan.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: tja..
Ja nu är det för sent. Rätt nöjd med lösningen ändå. Garanti vet ja inte hur de blir med en schukad disk ändå. Men skulle det vara problem med disken under garantitid skulle jag ändå försöka skicka tillbaka den. Tror inte dom tjafsar om sånt särskilt ofta..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hade jag varit dig till nästa gång, köp en grenkoppling:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationmodd...

Sen klipp sladden du vill ha bort
Fördelen med detta är ju att disken inte blir modifierad (om du behöver garanti) och NASen inte är modifierad (om den behöver garanti). Gäller bara att du kan få plats med denna, vilket så klart inte alltid är lätt.

Ang SATA kontakterna vara... brandrisk... ohja. Har sett en kortsluta 5V till den smälte nog att få 12V att kortsluta... sen small det till och disken var död. En vän som tyckte han kände bränt plast doft och bad mig undersöka... tyvärr 1 dag för sent. Tur i det hela slog det inte tillbaka in i 5V slingan, utan allt till jord kontakten mellan dem.

Enda han hade gjort var använt lite "fin-våld att då den på plats", mao en pinne hade böjts upp, han hade pressat den så den böjdes av vad jag kunde se i geggan.

Förresten SATA kontakter är väl inte brandrisk? Det är väl molex..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Är det glapp/dålig kontakt i kontaktelementen pga dålig presstryck och/eller oxidbeläggning så spelar det ingen roll vilken - det blir varmt, plast kanske börja smälta och man får vara nöjd om det stannar där.

Det som är problemet med SATA-matning och slarvigt tillverkade kontakter är att är om det passas in snett i hårddisken medans det är ström på eller inte säkrat sitter rätt och ända i botten och ström sätts på efter - är att det blir brasa med den resursstarka nätaggregatet bakom sig om stiften på kretskortet gör att 5V + 0V och eller 12V + 0V berör samtidigt med sina tungor via påtryckta SATA-kontaktens kontaktstift samtidigt för att de är snett i förhållande.

Den risken är väldigt liten med molex-kontakter men uppenbart hämnder rätt ofta senaste åren med SATA-kontakter - och det är ändå en format som har funnits över 10 år och det är först sista åren man börja höra om dessa bränder. Är det kontakthusen på SATA-kontakterna som börjar ha tappa precisionen av senaste årens tillverkare ??? - skulle knappast tro att disktillverkarna gör sådana misstag på sin sida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Förresten SATA kontakter är väl inte brandrisk? Det är väl molex..?

Som @xxargs all form av glapp kan orsaka brand. Jag har sett situationer där SATA kontakter "böjts" och då hoppat bana.

Det finns fall även på nätet...

De förutspådde ju detta:

Som du ser så är inga 2 rälser bredvid varandra. 3V, 5V och 12V är alla separerade med jord. Detta är ju för om kortslutning sker ska det ske mot jord, inte mot varandra, vilket totalt förstör massor med datordelar. Utan det värsta som kan ske är att du får en kortslutning i bara den kontakten. Men visst... brand kan uppstå om du har ett agg på hög effekt som inte tror något är onormalt.

Permalänk
Medlem

damn ser skrämmande ut. Men hoppas att det bara är fallet med sämre sata adaptrar. Tygligen så är det ju satakontakten som börjat brinna i de kände molex till sata adaptrarna med.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

damn ser skrämmande ut. Men hoppas att det bara är fallet med sämre sata adaptrar. Tygligen så är det ju satakontakten som börjat brinna i de kände molex till sata adaptrarna med.

Kolla den här videon om vilken typ molex-sata man ska/inte ska välja:

https://www.youtube.com/watch?v=TataDaUNEFc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Kolla den här videon om vilken typ molex-sata man ska/inte ska välja:

https://www.youtube.com/watch?v=TataDaUNEFc

Tack. Jag har sett den dock.
Har bestämt mig för att inte ta någon risk med adapters alls. Tänker sticka på såna kontakter direkt på mitt nätaggs kablar istället och bara addera sata kontakter på så vis.
Vågar inte ta risker med brand.. Asså mina diskar skiter jag i men fan om hemmet skulle brinna ner p.g.a. nån sån fullösning. Blir svårt o sova på nätterna då..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag böjde min kontakt fram och tillbaka då jag inte ville tejpa, kändes mindre säkert med metall och tejpen emellan. Är ju inte så att jag kommer sätta tillbaka hddn i chassit ändå så bara körde på, tog en liten minimal skruvmejsel för ändamålet.

Visa signatur

Citera mig för svar!