ladda ner tv program från kanal 5 DPLAY

Permalänk
Avstängd

ladda ner tv program från kanal 5 DPLAY

Min kompis har varit med i ett program på kanal 5 - Sofias Änglar heter programmet
skulle gärna vilja ladda ner det och spara det på min dator.
Hur gör jag detta?
Vad använder jag för program?
tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankne:

Min kompis har varit med i ett program på kanal 5 - Sofias Änglar heter programmet
skulle gärna vilja ladda ner det och spara det på min dator.
Hur gör jag detta?
Vad använder jag för program?
tacksam för svar.

om jag minns rätt finns det ett forum där man kan diskutera piratkopiering och andra saker utan att mods blir helt galna. kommer bara inte ihåg vilket namn det var.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xcalibur:

om jag minns rätt finns det ett forum där man kan diskutera piratkopiering och andra saker utan att mods blir helt galna. kommer bara inte ihåg vilket namn det var.

Borde inte behöva vara piratkopiering. Man har rätt att spela in TVprogram och radioprogram även utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren. Det är det vi betalar copyswede för.
Säljs även TVboxar med denna funktionalitet så som TeVo från comhem.

Frågan är väl om Dplay har skrivit i avtalet att man inte får spela in grejerna från den tjänsten. Om så är fallet så får man inte spela in det, trots rätten att privatkopiera. Eller ja, så har jag förstått det från tidigare lawlinesidor jag läst. Avtalet gäller vad jag förstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Borde inte behöva vara piratkopiering. Man har rätt att spela in TVprogram och radioprogram även utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren. Det är det vi betalar copyswede för.
Säljs även TVboxar med denna funktionalitet så som TeVo från comhem.

Frågan är väl om Dplay har skrivit i avtalet att man inte får spela in grejerna från den tjänsten. Om så är fallet så får man inte spela in det, trots rätten att privatkopiera. Eller ja, så har jag förstått det från tidigare lawlinesidor jag läst. Avtalet gäller vad jag förstår.

Skickades från m.sweclockers.com

fast då blir det ju som med CD skivor man kan privatkopiera men eftersom det finns DRM skydd man får göra det men det går inte göra lagligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xcalibur:

fast då blir det ju som med CD skivor man kan privatkopiera men eftersom det finns DRM skydd man får göra det men det går inte göra lagligt.

Ja det är väl inte helt olikt. Men istället för att kolla på om det finns DRMskydd får man kolla vilka regler som gäller i avtalet.
För tjänster så som youtube där man inte behöver konto så tror jag man får spela in på samma sätt som man får göra från TVn. Som jag förstått det iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om programmet finns på nätet borde du ju kunna använda ett screencapture-program eller vad heter, som helt enkelt spelar in det som spelas upp på skärmen. Tyvärr spelas det ju in i realtid så det lär ju ta en timme att spela in, eller hur långt nu det programmet är

Permalänk
Medlem

Man får inte gå runt kopieringsskydd, så det är vad som avgör om du får spela in webbtv. Har de kopieringsskydd så faller det under forumets regel § 7, piratkopiering.

@Xcalibur: Inget som kallas Compact Disc Digital Audio (har CD-loggan) får innehålla kopieringsskydd och skivorna som ändå gjorde detta kallades inte CD och återkallades från marknaden för sådär 14 år sedan p.g.a. rootkitskandalen.

Permalänk
Medlem

Fast att spela in från TV går väl ändå under privatkopiering?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fast att spela in från TV går väl ändå under privatkopiering?

Ja, kryptering av TV-kanaler i Sverige är bara åtkomstskydd och innehåller inget kopieringsskydd som sådant. Det var dock inte fråga om något som kommer sändas på TV som jag uppfattade det, utan ett gammalt program.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xcalibur:

Vi blir inte galna, men diskussionen här illustrerar varför vi måste ha de forumreglerna vi har. Lagar i det här området är väldigt krångliga och svåra att tolka om man inte är professionell jurist. Det är inte vi och det enda sättet att vara säker på att vi håller oss inom lagen är därför att inte tillåta diskussioner om hur man kopierar upphovsrättsskyddade verk.

Tråd låst.