Permalänk
Medlem

LG C8 (OLED) vs Sony XF9005 (LCD)

Hej! Har lite köpvånda inför black friday och undrar just hur stor skillnad det blir att ta steget upp till OLED.

Hade egentligen bara tänkt köpa en bra 4K-tv att ha till gaming och allmänt bruk (har HD-tv idag), och då siktat in mig på nåt för 8 000-10 000 kr.

I den prisklassen verkar Sony XF9005 vara mkt bra (för 10k).

Men så såg jag att LG C8 finns för 14 k. Det är ju ett antal tusenlappar upp, men är skillnaden så stor att det ändå kan vara motiverat? Användningen är främst gaming och Netflix, och när jag kollar film är det främst äldre grejer så det är viktigt att tvn reproducerar äldre innehåll på ett bra sätt. Kommer OLED vara en fördel för detta?

Har förstått att OLED är särskilt lämpat för mörka rum och har bred betraktningsvinkel. Jag har inget behov av bred betraktningsvinkel, och kommer ha tvn i ett relativt ljust rum, så det talar inte direkt för.

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem

@lebear: Här har du en utmärkt jämförelse Rtings

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |