Borde jag hoppa av min utbildning?

Permalänk

Jag förstår ditt dilemma och jag kan berätta "min väg".

Jag läste också till Civilingenjör inom Kemiteknik med inriktning material på Uppsala Universitet. Jag valde utbildningen mest p.g.a. att jag tyckte kemi var det roligaste/mest intressanta ämnet på gymnasiet. Jag känner dock igen mig i det du beskriver. Efter 2 år på universitetet var jag riktigt osäker på om jag valt rätt och om det verkligen var det här jag ville jobba med i framtiden. "Skulle det ens finnas jobb inom detta?" Jag gjorde en plus/minus-lista och valde tillslut att plugga klart och ta examen. Efter examen fick jag jobb direkt och jag jobbade några år inom Forskning och Utveckling, vilket till en början var riktigt roligt. Sen började jag tappa intresset för det och kände att mekanik och elkraft verkade roligare. Jag valde därför att söka jobb som konsult på ett bolag som hade en gren inom Elkraft. Jag fick jobbet och har idag jobbat inom elkraft i drygt 3 år. Har man bara ett tekniskt intresse och ett driv, spelar det mindre roll vad du pluggat. Det har jag lärt mig.
Jag ska inte sticka under stolen med att jag har fått läsa mig till mycket på egen hand (under fritiden) för att förstå saker inom jobbet, men återigen, har man ett driv så fixar man det. Vill du jobba med något tekniskt, skulle jag lätt rekommendera att plugga klart. Civilingenjörsutbildningar är så otroligt breda och man kan alltid jobba med annat än själva "huvudämnet". Men vill du bli läkare, är det nog bäst att hoppa av.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Axxident:

Apotekare sneglade jag en del på innan jag började plugga kemiteknik faktiskt. Jag har dock väldigt dålig koll på vad programmet innebär, men jag ska absolut ta mig en titt på det.

Nja, kemi är ju väldigt brett, och många av kroppens processer styrs ju av biokemi. Det är snarare biokemi jag tänker på än "ren" kemi när jag säger att det är därför jag är intresserad av just läkarprogrammet. Hur kroppen fungerar av vad det kan få för effekter när den inte fungerar som den ska har alltid fascinerat mig. Även psykolog verkar intressant, men det är ju tyvärr lika svårt att ta sig in på som läkarutbildningen.

Det där var en mycket intressant frågeställning. Aldrig har jag tänkt i dom banorna. Jag har svårt att peka på något konkret yrke som jag skulle vilja arbeta med, men jag hade nog velat fördjupa mig inom någonting jag tycker är intressant. Det är för mig lättare att konstatera att jag nog inte hade valt samma inriktning som jag har gjort i dagsläget.

Oavsett vad, så hade jag velat bli riktigt bra på någonting. Gärna något som kan tillföra glädje eller välmående till andra och som jag kan känna mig stolt över. Om man ska bli riktigt bra på någonting så krävs det såklart att man lägger ner mycket tid på det, vilket blir väldigt mycket enklare om man tycker det är intressant. Kanske är det helt enkelt så att jag inte tycker det jag sysslar med nu är särskilt intressant, och att det är därför det går som det går.

Givetvis är det bara jag som kan svara på trådstarten, men inlägg som ditt bidrar definitivt till att jag tänker i andra banor än jag tidigare har gjort, vilket är lite av en ögonöppnare.

Yes, jag kommer att kontakta studievägledaren under dagen idag. Hade varit skönt att bolla lite idéer med någon som har erfarenhet av osäkra personer som mig.

Jag börjar känna mig allt yngre ju fler svar som trillar in, och tack för det. Det gör det lite lättare att bortse från den faktorn.

Du kanske ska överväga Naturvetarprogrammet oxå (om det fortfarande heter så)? Då väljer du själv vilka kurser du går och kan läsa väldigt mycket biokemi om det är vad som intresserar dig.

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum