Asus ROG XI Hero eller Aorus Z390 Master? 9900k

Permalänk
Medlem

Asus ROG XI Hero eller Aorus Z390 Master? 9900k

Behöver nu sista delen till mitt i9-bygge - moderkortet.

Jag har inte lyckats bestämma mig för vilken man bör köra på och valet står mellan:

  • Asus ROG XI Hero

  • Aorus Z390 Master

Nu söker jag erfarenheter / rekommendationer från er.
En del verkar anse att Aorus är favoriten i Z390 (och VRM) men skulle vilja veta vad Asus har för övertag.

Förutom VRM, vad är fördelen / nackdelen med den ena jämfört med den andra?

Permalänk
Medlem

Fördelen Asus har (enligt mig) är bättre mjukvara/bios. Men jag står i samma funderingar som dig. Har en oöppnad Aorus master som jag ännu inte bestämt mig för om jag skall behålla eller byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har inte bestämt mig ännu om när jag skall ta tag i att switcha över från en Macbook pro 2012 till en PC som man kan spela och redigera bilder lite bättre på än befintlig maskin kan (typ inte alls)
Kikade på MB och hittade denna YouTube snutt
https://www.youtube.com/watch?v=v5NDtS8za8g
Även om han inte pratar om exakt dessa två MB så har jag börjat luta mer åt Aourus Z390 Master

Men måste först bestämma mig om när, och om det blir Intel eller AMD...

Lycka till med valet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Fördelen Asus har (enligt mig) är bättre mjukvara/bios. Men jag står i samma funderingar som dig. Har en oöppnad Aorus master som jag ännu inte bestämt mig för om jag skall behålla eller byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis vad jag också har läst, att Asus har en väldigt omtyckt bios och stabilare mjukvara. Men sen så tänker jag, hur ofta kommer jag ens vara inne i bios? Så länge jag har möjlighet att konfigurera en överklocking är jag nöjd.

Kanske gör som dig och köper mig en Aorus för att sedan fundera på saken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddygbg:

Har inte bestämt mig ännu om när jag skall ta tag i att switcha över från en Macbook pro 2012 till en PC som man kan spela och redigera bilder lite bättre på än befintlig maskin kan (typ inte alls)
Kikade på MB och hittade denna YouTube snutt
https://www.youtube.com/watch?v=v5NDtS8za8g
Även om han inte pratar om exakt dessa två MB så har jag börjat luta mer åt Aourus Z390 Master

Men måste först bestämma mig om när, och om det blir Intel eller AMD...

Lycka till med valet

Tack för videon, ska kika på den Kollade själv på en annan review från Hardware unboxed där dessa två är med. Där presterade Aorus riktigt fint.

Du gör dock ett ännu större hopp än mig när/om du byter från en Macbook hehe

Lutar också åt Aorus mer nu, särskilt när den inkluderar fler features än Hero XI, så som bluetooth och trådlöst nätverk.

Jo, AMD gör också riktigt bra och prisvärda CPUs så jag förstår ditt dilemma. Lycka till du med!

Permalänk
Medlem

Verkar också som Aorus kortet har en del problem med coilwhine om man inte slår av c-states. Kanske bieffekt av dess överdimensionerade vrm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Gigabyte kortet, VRM är bättre och kortet i sig är grymt överlag.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Verkar också som Aorus kortet har en del problem med coilwhine om man inte slår av c-states. Kanske bieffekt av dess överdimensionerade vrm?

Skickades från m.sweclockers.com

Har också läst om att vissa användare drabbats av det. Men då lösningen är rätt enkel så kan man leva med det, antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag hade valt Gigabyte kortet, VRM är bättre och kortet i sig är grymt överlag.

Mvh

Tack för din åsikt! Känner lite samma sak, dock står dessa två väldigt jämt. Runt om på nätet är folk antingen för Aorus eller för Asus, som man kan förvänta sig men det gör valet svårare. Nu har jag i alla fall införskaffat båda och ska välja vilken av dem som åker i retur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Verkar också som Aorus kortet har en del problem med coilwhine om man inte slår av c-states. Kanske bieffekt av dess överdimensionerade vrm?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har haft det på både asus hero och gigabytes.

Visa signatur

Chassi: Fractal Define R6 Kyling: Corsair h150i Pro 360 Cpu: 9900k
Mb: Gigabyte Aourus Master z390 Gpu: 1060 6gb
Ram: 16gb Gskill Trident Z Psu: Seasonic focus+ 750w gold

Permalänk
Medlem

För min del så lämnade jag tillbaka Aorus kortet och tog Asus (extreme) istället. Inte märkt av någon som helst coilwhine ännu