Hjälp inför bilförsäljning

Permalänk
Medlem

Till TS

Som sagts tidigare, gör ägarbyte till den som hämtar bilen.
"Sonen" kan ju sedan lätt föra över den på "fadern" mha Trafikverkets app.

Om de inte går med på det, aktiveras i alla fall mina varningsklockor...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Gör som @SuperNova skrev.

Ägarbyte till sonen, sen får dom sköta det sinsemellan.
Detta är det enda säkra alternativet.

Vägrar dom det så är det bara sälja till någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Till TS

Som sagts tidigare, gör ägarbyte till den som hämtar bilen.
"Sonen" kan ju sedan lätt föra över den på "fadern" mha Trafikverkets app.

Om de inte går med på det, aktiveras i alla fall mina varningsklockor...

exakt jag skulle aldrig skriva över en bil på en icke närvarande person, köpare på plats som legitimerar sig är det som gäller. skulle nu denna person som ni skriver bilen på rent teoretiskt inte finnas/har ett giltigt personnummer så står du kvar som ägare och gissa hur kul det blir när du får stå för allt som denna bil med dess nya "ägare" drar på sig.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

På vilket sätt tror alla att det är säkrare att skriva över det på den ni träffar??? En fake id kort kostar vad... 1000 spänn? Kan fås i varje småhåla. Hör bara med lokala ungdomarna.

Se till att få pengarna först bara. Om kunden häver avtalet o bilen går till dig igen på pappret men inte fysiskt? Gör en stöldanmälan ... Skitenkelt. Då slipper ni eventuella böter på bilen o med lite tur får ni bilen tebax plus behåller pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är det nån av alla experter här som faktiskt har blivit lurad när ni sålt en bil?

Permalänk

Verkar som att alla förutsätter att det är något lurt... Alla är inte skurkar så ni vet. Har själv hämtat bilar till min far genom att jag swishat och skrivit under köpavtal men sen skriver vi bilen på min far (som ska ha den) via appen. Aldrig varit problem man får helt enkelt känna av vad det är för person. Är det någon som ser ut som en pundare eller ger dåliga vibbar nej men en seriös person inga problem men cash eller swish och ägarbyte via appen är ett måste

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

På vilket sätt tror alla att det är säkrare att skriva över det på den ni träffar??? En fake id kort kostar vad... 1000 spänn? Kan fås i varje småhåla. Hör bara med lokala ungdomarna.

Se till att få pengarna först bara. Om kunden häver avtalet o bilen går till dig igen på pappret men inte fysiskt? Gör en stöldanmälan ... Skitenkelt. Då slipper ni eventuella böter på bilen o med lite tur får ni bilen tebax plus behåller pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med dig. Inte säkrare att skriva över på den som kommer och hämtar bilen så länge som man får sina pengar. Det jag reagerar mest över är detta upplägg med en köpare som inte kan komma och skickar någon annan att hämta. Det är de facto en välkänd scam.

En sak man kan lyssna efter är om köparen är villig att föra över pengarna i förskott. Det får vara en bra speciell bil om man inte vill se bilen innan man betalar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@HWS:

Jag har köpt 4bilar och skrivit dem på min sambo som inte varit med.

Vad folk inte verkar förstå är att det är väldigt vanligt att den man skriver bilen på inte är med.
Att du ska tänka på vad som kan hända är ju bara att göra dig själv en otjänst.
* Du kan bli påkörd påväg till mötesplatsen (ingen bil och inga pengar).
*Du kan bli rånad när ni ska göra affären (ingen bil och inga pengar).
*Bilen kan gå sönder när köparens son ska provköra (ingen bil och inga pengar).

Allt som nämns ovan och av övriga i tråden är möjliga scenarion, dock osannolika.
Pengar först (swish eller banköverföring inom samma bank).
Skriv bilen på personen som är på plats eller så kan det signeras genom telefonen med bankid (detta har jag gjort vid de 2 senaste köpen).

Akta dig för inkommande flygplan också, det kan störta ett på er när ni ska göra affären, då får du varken bil, pengar eller livet i behåll.

Du måste skoja?! Bara för att du är dum nog att köra på samma dumma taktik som många brottslingar använder så betyder inte det att det är något positivt och att fler borde göra det xD

Skrivet av Manaflask:

Verkar som att alla förutsätter att det är något lurt... Alla är inte skurkar så ni vet. Har själv hämtat bilar till min far genom att jag swishat och skrivit under köpavtal men sen skriver vi bilen på min far (som ska ha den) via appen. Aldrig varit problem man får helt enkelt känna av vad det är för person. Är det någon som ser ut som en pundare eller ger dåliga vibbar nej men en seriös person inga problem men cash eller swish och ägarbyte via appen är ett måste

Nej alla är inte skurkar, men det finns tillräckligt många sådana som kör precis samma taktik som ni tomtenissar verkar acceptera...

Man ska aldrig någonsin sälja ett fordon till en person som inte fysiskt är på plats och kan legitimera sig med både fysisk legitimation och numera också bankid.

"aldrig varit något problem" "vad som helst kan hända annat så varför oroa sig" Såna argument är bland de dummaste jag läst. Bara för att ni personligen inte blivit drabbade så innebär inte det att det inte händer personer titt som tätt. Finns ligor som livnär sig på att fejka betalningar och skriva över bilar på målvakter som inte har någon aning om vad som händer för att sedan nyttja bilarna vid brott och så är det du som riskerar åka på skit tills det gått igenom att en stöldanmälan kan registreras och du suttit och förklarat hur dum i huvudet du kunde vara som sålde en bil till en person som inte fanns på plats.

Skärp er nu, sluta försök övertala andra att vara så oaktsamma som ni tycker är okej att vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Du måste skoja?! Bara för att du är dum nog att köra på samma dumma taktik som många brottslingar använder så betyder inte det att det är något positivt och att fler borde göra det xD
Nej alla är inte skurkar, men det finns tillräckligt många sådana som kör precis samma taktik som ni tomtenissar verkar acceptera...

Man ska aldrig någonsin sälja ett fordon till en person som inte fysiskt är på plats och kan legitimera sig med både fysisk legitimation och numera också bankid.

"aldrig varit något problem" "vad som helst kan hända annat så varför oroa sig" Såna argument är bland de dummaste jag läst. Bara för att ni personligen inte blivit drabbade så innebär inte det att det inte händer personer titt som tätt. Finns ligor som livnär sig på att fejka betalningar och skriva över bilar på målvakter som inte har någon aning om vad som händer för att sedan nyttja bilarna vid brott och så är det du som riskerar åka på skit tills det gått igenom att en stöldanmälan kan registreras och du suttit och förklarat hur dum i huvudet du kunde vara som sålde en bil till en person som inte fanns på plats.

Skärp er nu, sluta försök övertala andra att vara så oaktsamma som ni tycker är okej att vara.

Hög nivå på ditt sätt att diskutera.
Inte ens värt att besvara, man får acceptera att det finns alla slags människor.

Permalänk
Mattecoach

Som några sagt tidigare beror det mycket på prisklass på bilen. Personligen var de bilaffärer jag gjort några av mina största affärer i livet, vilket också gjorde det viktigt för mig. Att göra som @milkab och vissa andra kan jag inte förstå på långa vägar, om man ska ha en bil tar man sig väl för f*n tiden och följer med? Det spelar ingen roll hur trevlig och ärlig personen än är som hämtar bilen, varför skulle inte den nya ägaren kunna vara med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Men driver du eller? Om du är den typen av bilhandlare som sysslar med sånt så är du en riktigt smutsig sådan! Ingen vettig bilhandlare skulle någonsin skriva över en bil på en person som inte är på plats då det bara är att sätta sig själv i skiten när personen får avtalet hävt och bilen är försvunnen.

Jag är privatperson och inget annat.
Jag antog att personen som ville köpa bilen redan vart där och kikat på den och nu kommer sonen i efterhand för att hämta upp bilen och göra affär.
Om så inte är fallet så självklart ska man inte skriva över bilen hejvilt på vem som helst.

Skrivet av daskedennis:

Dummaste jag läst. Dessutom en kopia på körkortet? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Se ovan. Har personen som vill köpa bilen redan vart på plats så vet man vem man ska göra affär med.
Således har sonen med sig en kopia på sin fars körkort och man löser allt.
Varför är det så dumt?

Skrivet av FatherOfThree:

Och, hur vet du att den du kommunicerat med per telefon är samma person som på körkortskopian?

(100 bilförsäljningar Utan struliga köpare? Grattis! )

Se ovan.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Jag ser inte problemet här.
Har köpt och sålt närmare 100 bilar i mina dagar.

Gör så här.

1. Be han swisha över summan.
2. Se till att han har med personens körkort eller en kopia på det. "iomed att du pratat med honom så är han ju medveten om att han kommer få en bil skriver på sig"
3. Gör ägarbytet direkt i appen/nätet så går den direkt.

Case close all done.
Sluta krångla till det så förbannat.

Ring pappan precis innan eller kör en facetime så är han med på noterna när affären sker.

Skrivet av The_St1g:

Jag är privatperson och inget annat.
Jag antog att personen som ville köpa bilen redan vart där och kikat på den och nu kommer sonen i efterhand för att hämta upp bilen och göra affär.
Om så inte är fallet så självklart ska man inte skriva över bilen hejvilt på vem som helst.

Se ovan. Har personen som vill köpa bilen redan vart på plats så vet man vem man ska göra affär med.
Således har sonen med sig en kopia på sin fars körkort och man löser allt.
Varför är det så dumt?

Se ovan.

Jag, och förmodligen de andra, har kommenterat det du faktiskt skrev i första posten.

Inte, det du inte skrev.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Som några sagt tidigare beror det mycket på prisklass på bilen. Personligen var de bilaffärer jag gjort några av mina största affärer i livet, vilket också gjorde det viktigt för mig. Att göra som @milkab och vissa andra kan jag inte förstå på långa vägar, om man ska ha en bil tar man sig väl för f*n tiden och följer med? Det spelar ingen roll hur trevlig och ärlig personen än är som hämtar bilen, varför skulle inte den nya ägaren kunna vara med?

Du verkar inte ha förstått från vilken vinkel jag diskuterade. Jag har aldrig sålt en bil till någon annan än den som hämtar den, det blir väldigt grötig tråd om man inte löser inlägg ordentligt innan man svarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag, och förmodligen de andra, har kommenterat det du faktiskt skrev i första posten.

Inte, det du inte skrev.

Sorry kanske skulle skrivit med det självklara.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av milkab:

Du verkar inte ha förstått från vilken vinkel jag diskuterade. Jag har aldrig sålt en bil till någon annan än den som hämtar den, det blir väldigt grötig tråd om man inte löser inlägg ordentligt innan man svarar.

Jag förstår mycket väl att "du" har köpt fyra bilar och av någon anledning skrivit dessa på din sambo, som av någon anledning inte kunde vara med. Däremot kan jag inte överhuvudtaget förstå hur denna situation kan uppstå FYRA gånger.
Jag hade aldrig sålt en bil till dig om den skulle stå på din sambo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Sorry kanske skulle skrivit med det självklara.

Inga problem!

Men vad som är självklart kan skilja sig mellan olika personer...

Min tolkning av det TS skriver är att han inte träffat köparen,
och följaktligen att köparen inte varit på plats och undersökt bilen.

Jag baserar det på att det helt saknas någon närmare info om köparen,
och att det inte ens finns någon antydan till syftningar rörande personlig kännedom om köparen i TS inlägg.
(Jag kan givetvis ha helt fel...)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”