Behöver hjälp med att börja streama spel

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att börja streama spel

Ena grabben har nu bestämt att han skall bli triljardär, detta genom att streama sitt fortnite och Roblox spelande.
Självklar vill man vara en stöttande förälder, men har verkligen ingen koll på vad han behöver.

Datorn är iaf
Ryzen 2600x
16gb ram
Rx580 8gb
Ssd disk.

Han har en enkel 720p logitech kamera, bra ljus har han då vi har make-up belysning i företaget med ställbar styrka/ton.

Vilka program är must have för stream på Twitch/youtube?

Hittad Nordic Hardwares streamskola, är den aktuell att följa?

Hur funkar greenscreen? Är det värt det?

Behövs en extra skärm? Gissar på att vilken som funkar isf?

Har en Svive mic, tänkte köpa stativ till den -Funkar ok? Eller skall han hellre köra på min Røde mic jag köpte till en Dji Osmo?

Finns det något enkelt videoredigeringsprogram? Tänkte ge han Osmon så han kan filma ute (kanske han faktiskt kan gå ut någongång?)

Många frågor, men det är en djungel när man inte är insatt öht..

Förtydligade rubriken från "Sonen behöver lite hjälp.."/Thomas Y
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olsson80:

Ena grabben har nu bestämt att han skall bli triljardär, detta genom att streama sitt fortnite och Roblox spelande.
Självklar vill man vara en stöttande förälder, men har verkligen ingen koll på vad han behöver.

Datorn är iaf
Ryzen 2600x
16gb ram
Rx580 8gb
Ssd disk.

Han har en enkel 720p logitech kamera, bra ljus har han då vi har make-up belysning i företaget med ställbar styrka/ton.

Vilka program är must have för stream på Twitch/youtube?

Hittad Nordic Hardwares streamskola, är den aktuell att följa?

Hur funkar greenscreen? Är det värt det?

Behövs en extra skärm? Gissar på att vilken som funkar isf?

Har en Svive mic, tänkte köpa stativ till den -Funkar ok? Eller skall han hellre köra på min Røde mic jag köpte till en Dji Osmo?

Finns det något enkelt videoredigeringsprogram? Tänkte ge han Osmon så han kan filma ute (kanske han faktiskt kan gå ut någongång?)

Många frågor, men det är en djungel när man inte är insatt öht..

Satt själv på jobbet idag hade inget o göra och vart nyfiken vad man behövde för börja streama.
Jepp extra skärm behövs, räcker med en vanlig 24 tums skärm.

Hittade en video som jag kollade på och fick bra många svar o vad man bör göra.

Kollade på denna
https://youtu.be/CGFgE0gQFJ0

Sen blev jag själv lite nyfiken vad man behövde för kamera samt mic.
Desa funkar fint:

https://www.netonnet.se/art/dator/datortillbehor/webbkamera/l...

https://cdon.se/hemelektronik/blue-microphones-yeti-silver-p4...

Finns dock billigare alternativ säkert. Funkar dock men headsets mic också.
Men mycket fakta kan man ta reda på genom att googla samt youtube.

Ska man göra nåt så tycker jag att man går all in o ta reda på exakt allt för bästa möjliga start.
Tycker att det ska se professionellt ut för att locka till sig följare.

Lycka till!

Edit: Datorn behöver du inte oroa dig för, bra komponenter har du ju, bra cpu samt gpu.

Permalänk
Medlem

Ok, gissar på att mic är ok också, antingen Svive hydran eller Røde..
Så en uppgradering av webcam och sen en extra skärm alltså! Då blir det inte så farlig dyrt att komma igång haha.

Skall kolla videon, tackar!
Har ett gäng breda rollups, får kanske byta duken i en så man får en fet bakgrund och sticker ut lite.. (varje subscriber räknas, detta är liv och död! Han har redan planerat köpa hus för miljonerna).

Man vill ju stötta så de får bästa möjligheterna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Da vinci resolve är ett sjukjäkla videoredigeringsprogram som dessutom finns i gratisversion.
Många tutorials på youtube, men basic stuff är väldigt enkelt utan att ens behöva kolla sådant.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz