Daytrading med kryptovalutor och skatt

Permalänk
Medlem

Daytrading med kryptovalutor och skatt

Vad anser ni om daytrading med kryptovalutor?

Skattesystemet behandlar krypto förjävligt enligt mig.

Exempel:

Jag gör 1 miljon i vinst och och sedan 1 miljon i förlust.

1 000 000 - (1 000 000*0.7) = 300000 (krypto är som jag förstått avdragsgill till 70%)

300000*0.3=90000 i skatt (man ska alltså betala 90000 skatt på en total affär som är +-0).

Därför har jag tänkt mig att stora swingtrades lättar på "huvudvärken", daytrading kan snabbt eskalera till att man betalar skatt med pengar man inte har om man inte håller koll.

Hur gör ni som daytradar krypto, har ni någon strategi?

Vet att ISK löser problemet men där kan man inte trada 24/7 och utbudet är inte detsamma heller.

Permalänk
Medlem

Vi diskuterade det här i en annan tråd för ett tag sen, och min take-away var åtmintone att skatteverket varit allt för luddiga kring det hela för att kunna dra någon absolut slutsats. Det sagt, vad jag tror om det här med 70% efter att ha läst olika artiklar och exempel och whatnot, är att det är bara om du har en total förlust inom en viss valuta inom ett år som du drar av 70%.

Dvs varje crypto behandlas separat, en förlust kvittar en vinst inom den crypton helt och hållet, men på slutbeskedet kan du bara dra av 70% av en förlust på en crypto.

Jag skattar inte i Sverige ändå så det gör mig ingen skillnad, men någon snälla rätta mig ifall jag har fel.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Vi diskuterade det här i en annan tråd för ett tag sen, och min take-away var åtmintone att skatteverket varit allt för luddiga kring det hela för att kunna dra någon absolut slutsats. Det sagt, vad jag tror om det här med 70% efter att ha läst olika artiklar och exempel och whatnot, är att det är bara om du har en total förlust inom en viss valuta inom ett år som du drar av 70%.

Dvs varje crypto behandlas separat, en förlust kvittar en vinst inom den crypton helt och hållet, men på slutbeskedet kan du bara dra av 70% av en förlust på en crypto.

Jag skattar inte i Sverige ändå så det gör mig ingen skillnad, men någon snälla rätta mig ifall jag har fel.

Taget ur skatteverket:
Exempel – köp, försäljning, köp av varor

Eva bedriver inte någon näringsverksamhet och har som privatperson genomfört ett antal olika köp och försäljningar av bitcoin enligt följande:

Eva köper 10 bitcoin för 10 000 kr och köper sedan ytterligare 10 bitcoin för 50 000 kronor. Sammanlagt har hon köpt 20 bitcoin för 60 000 kr och varje bitcoin har därmed ett genomsnittligt omkostnadsbelopp med 3 000 kr (60 000 kronor ÷20).

Eva säljer 15 bitcoin för 60 000 kronor och omkostnadsbeloppet är 45 000 (15 x 3 000 kronor). Vinsten blir därmed 15 000 kronor (60 000 – 45 000). Kvarvarande omkostnadsbelopp för 5 bitcoin är 15 000 kronor.

Eva köper ytterligare 5 bitcoin för 25 000 kronor. Summa omkostnadsbelopp är nu 40 000 kronor för 10 bitcoin, vilket medför ett nytt genomsnittligt omkostnadsbelopp med 4 000 kronor för varje bitcoin.

Eva köper varor på internet för 2 000 kronor och betalar med 0,345 bitcoin. Eva avyttrar (säljer) därmed 0,345 bitcoin för 2 000 kronor. Omkostnadsbeloppet är 1 380 kronor (0,345 x 4 000 kronor) och kapitalvinsten är därmed 620 kronor (2 000 – 1 380).

Eva säljer 5 bitcoin för 15 000 kronor. Genomsnittligt omkostnadsbelopp är fortfarande 4 000 kronor per bitcoin. Det leder till en kapitalförlust med 5 000 kronor (15 000 – 20 000).

Eva redovisar en total kapitalvinst på bilaga K4, avsnitt D med 15 620 kronor (15 000 kronor + 620 kronor) och en kapitalförlust med 5 000 kronor. Kapitalvinsten tas upp till 100 procent och kapitalförlusten är avdragsgill till 70 procent. Det sker ingen kvittning på bilaga K4, avsnitt D. Skatteverket reducerar automatiskt kapitalförlusten till 3 500 kronor (5 000 x 70 procent) före den dras av mot kapitalvinsten vid beräkning av överskott av kapital.

---------------------
Känns som man hör olika saker från olika håll, vissa säger att en 1000 vinst och en 1000 förlust tar ut varandra.

Andra säger att man räknar 1000-(1000*0.7)=300*0.3= 90 kr skatt. Detta låter galet och jag vetifan inte vad som stämmer längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Känns som man hör olika saker från olika håll, vissa säger att en 1000 vinst och en 1000 förlust tar ut varandra.

Andra säger att man räknar 1000-(1000*0.7)=300*0.3= 90 kr skatt. Detta låter galet och jag vetifan inte vad som stämmer längre.
Skickades från m.sweclockers.com

Anledningen till att jag haft svårt att tro detta är att det som du säger är total galenskap, men enligt exemplet du anger verkar vi få det ganska svart på vitt: Var enskilda förlust-trade är bara avdragsgill till 70%. Tråkigt.

Men.. De länkar även från deras förklaring om kryptovalutor till hur kvittning och kvotering fungerar, och där verkar det vara så som jag sa tidigare.. Fast i alla exempel om crypto säger de explicit "det sker ingen kvittning" och jag vet inte varför. Det förklaras inte någonstans varför, eller ens att, just crypto inte kan kvittas vid enskilda förluster, utan allt vi har att gå på är exemplena.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

@gibbon_: Jag har precis trasslat ut beskattningen av min kryptohantering från 2014 till idag. Det var en mardröm att återskapa historiken och förstå sig på redovisning. Jag skickade all info till en förvånansvärt hjälpsam anställd på Skatteverket och fick hjälp med att ställa upp Excel-ark för de första åren. Sen var det hyfsat rättframt att fortsätta själv.

När jag började med krypto saknade Skatteverket regelverk och höll någon sorts "Spara kvittona" attityd. Jag trodde i min enfald att de slutligen skulle beskatta enbart de pengar man hämtade hem men den absoluta huvuddelen av min beskattning kom ifrån riskspridning från en krypto till annan medan kurserna rusade. Jag lyckades peta i tillgångarna under den period när värdet peakade så jag fick sälja av mycket för att betala skatten. Absurt.

Hursomhelst. Man åker på att summera vinster för sig och förluster för sig. Om du inte vet något som ingen annan vet så kommer du definitivt göra förlust på daytrading med den regeln. Skatteverket bryr sig inte om det. Det finns en del absurda konsekvenser av deras regelverk och de knuffar expertis och företagande utomlands. Jag försökte få igång en dialog via mail men min kontakt på Skatteverket var väldigt noga med att inte svara på några frågor om policy. Om jag fick något svar så var det på telefon. Det finns inte några regeländringar i sikte vad jag förstår. Däremot kommer de lägga upp bättre information om redovisning av krypto. De håller i hemlighet med om att det de har lagt upp är under all kritik.

Mitt bästa tips är nog att ta hjälp av Skatteverket och reda ut eventuell gammal röra. De är medvetna om att de måste hjälpa till för att privatpersoner ska ha en chans att deklarera.

Permalänk
Medlem

@bös: Det låter som att du precis varit i den situationen jag var i förra året, och jag håller med om att det är ett jävla jobb att återskapa flera års historik - men fan vad gött att ha ett tydligt paper trail av det i slutändan. Till skillnad från dig gjorde jag det hela på egen hand, och gick så långt att skriva ett eget awk-script (nu uppgraderat till haskell) för att räkna ut vad som skulle skattas. Håller även med om att Skatteverket är ottroligt hjälpsamma, men tyvärr vet de inte riktigt vad som gäller med just crypto själva. Får hoppas det kommer ut klarare besked snart, vilket det låter som på dig.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

@gibbon_: Eget skript - det var ambitiöst. Jag lekte med tanken att göra det i Matlab. Jag hade lyckats slarva hit och dit mellan tre olika kryptovalutor på tre olika tradingplatser och det tog tid att kamma ut den härvan. Jag håller med - det är riktigt gött att ha en färdig historik med alla summor på plats. Jag fick en klapp på axeln istället för straffavgift. Synd att nästan all krypto gick åt.

Det tokiga är... Jag pytsade nog in 80h arbete och lärotid på deklaration. Den första halvan under ångest och svettningar (juli). Den vänliga anställda på Skatteverket bidrog nog med 16h till. Jag antar att dina skript var relativt roliga att skriva men du la säkert mer tid än rimligt. Hela tiden ska nya entusiaster gå genom samma eldbad. Och Skatteverket lyckas inte ens berätta hur man hämtar ut en gammal dagskurs på krypto. (De använder själva medel av daglig max/min från coinmarketcap - copy paste från webläsare till Excel). Jag tror att många som egentligen vill göra rätt för sig vänder när de inte känner igen sig i den urusla dokumentationen på Skatteverket.

Min kontakt berättade på telefon (inte i mail) att så länge Skatteverket själva lär sig så är de beredda att göra redovisningsarbetet. Bara man kan ställa upp med en komplett historik. Deras mål är att hacka ihop egna beräkningsscript - kanske för självbetjäning. Tänk om de kunde opensourca det jobbet - då kunde vi nyttja våra lärotimmar. Jag hoppas att de åtminstone tar hjälp av Deklira.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

@bös: Tja jag hade inte mycket val, jag tänkte verkligen inte sätta mig ner och räkna ut allt för hand. Utan tillgänglig mjukvara förstår jag verkligen problematiken många står i. Jag fick inte heller någon straffavgift, dock fick jag betala en månad eller två av ränta för sen inbetalning förra året. Lyckligtvis har jag gjort väldigt lite day trading eller ens balansering av portfolio upp till nyligen, så tidigare år hade inga vesäntliga vinst/förlust-belopp att oroa sig över. Annars kunde det lätt ha gått lika illa som i artikeln @Bergling länkade ovan. Läskigt när man tänker på det, hur totalt outbildade vi alla är vad gäller skatteregler, men trotts allt är det något man bara "ska kunna."

Om jag la mer tid än rimligt.. visst hade jag hoppats att det skulle finnas en färdig lösning, och alla kan inte gå igenom samma mög som jag fått göra. Personligen dock är jag nöjd.

Det finns en användare (@bitsofwinter) här på forumet som open-source'at hans lösning på det hela. Det finns brister i hans lösning som jag tagit upp med honom, men tills vidare är den mestadels Bra Nog™ för de flesta här. Tyvärr beror den på CoinTracking.info har jag för mig, som gör så mycket fel själva att man inte bör ta i dem med tång ens.. men igen.. kanske bra nog för de flesta, för nu.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Avstängd

Om ni köper och säljer med stora belopp eller många affärer så bör ni samla på er underlag, så mycket som bara möjligt. Spela in samtalen ni gör med skatteupplysningen, spara epost från skatteverkets rättsavdelning om ni kommunicerar via epost. Ni kommer behöva allt om ni råkar ut för en revision. Man kan inte ha för mycket underlag. Men i mitt fall anser skatteverket att det inte finns tillräckliga underlag och då blir det till att överklaga beslut och gå genom förvaltningsrätten och kammarrätten och allt vad det innebär i rättsliga kostnader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linusdunkers:

Om ni köper och säljer med stora belopp eller många affärer så bör ni samla på er underlag, så mycket som bara möjligt. Spela in samtalen ni gör med skatteupplysningen, spara epost från skatteverkets rättsavdelning om ni kommunicerar via epost. Ni kommer behöva allt om ni råkar ut för en revision. Man kan inte ha för mycket underlag. Men i mitt fall anser skatteverket att det inte finns tillräckliga underlag och då blir det till att överklaga beslut och gå genom förvaltningsrätten och kammarrätten och allt vad det innebär i rättsliga kostnader.

Antar att du sålt och köpt med ganska stora belopp och kanske gjort vinst också? Själv gjorde jag ganska stor förlust uppåt 150000kr 2018 men hade tyvärr väldigt lite inkomst så skulle max kunna få tillbaka 7000kr på skatt. Har dock lite hål i min historik, mitt coinbase blev hackat bland annat men jag fick tillbaka det sen så fattas det någon enstaka transaktionshistorik från sidor där mutt medlemsskap upphört.

Undrar hur stor risk det kan vara att råka ut för revision?

Är ju liksom redan ruinerad. Skulle ju egentligen vilja ha allting avklarat men inser att det är ett mer eller mindre monsterarbete jag har framför mig.Handlat på 5 - 6 olika handlesplatser och t o m ett köp delas ju ibland upp i flera små transaktioner. Ja suck vad man rört till det

Permalänk
Medlem

Har investerat ungefär 25000:- genom att köpa BTC och ETH för några år sedan, men totalt klantat till mig då jag vet inte hur stora och antal delsummor jag betalat, och även datum. Sen har jag köpt andra kryptovalutor med dessa BTC och ETH under perioden. Sitter och funderar på att sälja av mina andra kryptovalutor (läs konvertera till BTC eller ETH), och sen sälja dessa BTC eller ETH till svenska valutan SEK (vilket är ett äventyr det självt).

Hur ser skatteverket på detta när jag inte kan redovisa mina inköp? Har för mig det blir typ en vinstskatt på 50% eller något sånt? Eller ska jag helt enkelt bara undvika bekymret med Skatteverket och låta mina kryptovalutor vara kvar, vet inte hur Skatteverket agerar med den bristande redovisning jag har.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]