Permalänk
Medlem

Hur göra med mitt fiberuttag

Hej,

Har idag bredband via fiber genom Telenor (HSB hus).

Mitt bredbandsuttag sitter i hallen snett över ytterdörren ca 20cm från taket, närmaste eluttag ungefär 2 meter ifrån.

Problemet är att jag inte har en aning om hur jag ska lösa kabeldragningen på ett snyggt sätt. Jag har en strömsladd som behöver dras från routern, jag har även en sladd som ska gå från bredbandsuttag till router, sen även en sladd som ska gå från router till tv/dator.

Förstår inte hur dem tänkte när föreningen satt uttaget i hallen, borde väl rimligtvis åtminstone sitta i vardagsrummet där man har en tv och ev en dator?

Tacksam för tips

Mvh simon

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Modem används inte, är det möjligtvis router du menar?
Sätt routern var du vill och koppla in den i uttaget i hallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kortast väg är det vanliga för fastighetsnätet. Därför det blir uttag precis vid dörren i många fall, antar att du har fiber till källaren och då är det bara att dra en nätverkskabel till gateway/router. Montera gateway där du har ett uttag bara. Du ger tyvärr för lite information, hur du gör med ditt egna nätverk i lägenheten beror på vilka förutsättningar som finns och om det är hyres eller bostadsrätt. Samt hur mycket jobb du är beredd att lägga ner och sånt då.

Permalänk
Medlem

Lite frågor:
Är det fiber du har indraget i (lägenheten?) eller är det RJ45 uttag? (nätverksuttag)

Antar att du menar fiberconverter alternativt router beroende på frågan ovan då modem inte används till fiber.

Om det varit min lägenhet och jag t.ex. ville ha in det till vardagsrummet så hade jag satt en tunn kabelkanal antingen upp mot taket och följt listen in dit jag ville ha det och sen gått ner längs med en dörrkarm. Alternativt gått ner direkt och följt golvlisterna.

Du drar naturligtvis bara 1 kabel från ditt uttag, din konverter/router kan sitta varsomhelst.

Om vi utgår från att du har en lägenhet så när jag projekterar sånt här så utgår jag från befintlig kanalisation.
Dvs teleschakt mellan våningarna och sen in i varje lägenhet via t.ex. det gamla teleuttags rören. En nanoduct brukar få plats så behöver man inte ens dra ut telekabeln.
Och de gamla teleuttagen sitter oftast i hallen där man hade sin telefon.
Vill kunden ha ett extra uttag så löser vi det mot en tilläggskostnad.
Vilket inte alla vill beroende på hyresrätt eller bostadsrätt t.ex