Enheter kopplade till Homeplug hittas ej av router

Permalänk
Medlem

Enheter kopplade till Homeplug hittas ej av router

Skaffade ett homeplug paket i veckan och syftet var att omplacera min router som stod lite illa till tidigare. Kopplade en homeplug till routern och den andra pluggen till modemet i väggen. Så långt funkar allt bra men min fråga rör den andra homepluggen, dvs den som är kopplad till modemet i väggen. Den har totalt 3st nätverksingångar, första är som sagt till modemet, sen kopplade jag in 2st andra enheter, en AppleTV och en annan mediaspelare i dom andra 2st nätverksingångarna men problemet är då att min router inte delar ut LAN adresser för dom 2st enheterna. Dvs. jag hittar inte dom i routern och om jag kollar IP adressen i respektive spelare så ser den inte ut som en typisk LAN adress, t.ex 192.168.0.1.

Jag trodde ju att tanken var att man skulle kunna ansluta några extra enheter eftersom pluggen hade 3st ingångar men det verkar inte funka så i detta fallet. Eller är det jag som missuppfattat hur detta ska fungera?

Homeplug paketet jag köpt är detta: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/homeplug/tp-link-tl-wpa8630-kit-tradlost-homeplug-paket-ac1350-p61446

Kan ju tillägga också att om jag kopplar bort nätverkskablarna från de 2st mediaspelarna och istället ansluter dom via Wi-fi så funkar det och dom blir tilldelade en 192.168.. adress.

Permalänk
Medlem

@Caper: Problemet är att du använder homeplug på WAN-sidan, dvs före routern. Om du hade modem - router - homeplug skulle det fungera som du skriver.