Hjälp med att komponera ihop en custom loop önskas!

Permalänk

Hjälp med att komponera ihop en custom loop önskas!

Tjena, jag sitter i tankar att knåpa ihop en custom loop men har aldrig hållt på med det förut, har bara kört AIO´s.

Min tanke är att både kyla CPU och GPU så jag skulle behöva hjälp med att få ihop en lista med delar jag behöver

Behöver jag 2st radiatorer och vilken size ska det vara på dom? vilket cpu block? vilket GPU block?

har kikat på det här cpu blocket iaf https://www.inet.se/produkt/5320905/ek-velocity-d-rgb-nickel-plexi

och denna pump https://www.inet.se/produkt/5320568/ek-xtop-revo-d5-rgb-pwm-plexi-incl-sl-pump

och sen är det en reservoar, hur stor bör den vara?

är fläktarna bra som EK säljer? eller ska man köpa några andra?

Anledningen till att jag vill köra en custom loop är mest för att jag vill ha en tystare dator och givetvis bra temps, har överklockat CPU´n till 5GHz just nu men den blir inte speciellt varm med min H150i Pro RGB

just ja jag tänkte ha hardtubes för att det ser jäkligt bra ut+ att jag misstänker att det blir en utmaning att få till det snyggt

alla mina delar står i min sign

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

kanske en sådan i fronten https://www.coolerkit.se/shop/hw-labs-black-ice-6704p.html och i tak en sådan https://www.coolerkit.se/shop/hw-labs-black-ice-6698p.html får det plats en 280 i taket hade jag tagit den varianten istället. spånar själv på en första customloop och kommer beställa färdigkit när jag har råd så att man får lite hjälp på traven som detta https://www.aliexpress.com/item/Bykski-B-HSRBW-ED-Hose-Tube-S... eller detta som som jag funderar på https://www.aliexpress.com/item/FREEZEMOD-computer-water-cool...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Detta va snyggt till Evolv X https://www.aliexpress.com/item/BYKSKI-Acrylic-Board-Water-Ch... synd att inte hela inköpslistan står med

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Nu väntar jag bara på dom sista delarna från EKWB sen är det dags att bygga

Jag hoppas bara jag kommer få plats med alla grejer, känns som att det kommer bli trångt i Enthoo Evolv X chassit.

mest orolig över att inte pump/reservoar kombon inte kommar att rymmas när jag har 2st 360mm radiatorer

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

Nu väntar jag bara på dom sista delarna från EKWB sen är det dags att bygga

Jag hoppas bara jag kommer få plats med alla grejer, känns som att det kommer bli trångt i Enthoo Evolv X chassit.

mest orolig över att inte pump/reservoar kombon inte kommar att rymmas när jag har 2st 360mm radiatorer

Du kan ju alltid sätta reservoaren(med pump) mot radiatorn. På mitt senaste bygge blev jag tvungen att köpa en hålplatta(eller solid om du hittar det) och gjorde egna hål och monterade sedan den över själva radiatorn, därefter pumpen/res på den.

Lite luddigt, men hoppas iaf du förstår. Sen beror det ju på hur mycket utrymme du får över. Jag har aldrig arbetat med det där chassit så vågar inte säga något, men när jag kollar på Google så ser det ut att finnas rum för det.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

@solomon: jag förstår vad du menar, köpte ett fäste för montering mot radiatorn, jag tror problemet blir höjdmässigt dock, att reservoaren kommer bli för hög. på EK´s pump/res kombo sitter det ju en hyfsat liten behållare för vätska, jag har tänkt att byta ut den till en storlek större.

jag köpte det fästet men är osäker på om jag kommer kunna använda det. i värsta fall får man väl modda om chassit lite

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

@solomon: jag förstår vad du menar, köpte ett fäste för montering mot radiatorn, jag tror problemet blir höjdmässigt dock, att reservoaren kommer bli för hög. på EK´s pump/res kombo sitter det ju en hyfsat liten behållare för vätska, jag har tänkt att byta ut den till en storlek större.

jag köpte det fästet men är osäker på om jag kommer kunna använda det. i värsta fall får man väl modda om chassit lite

Montera allt som du tänkt att ha allt, sen går du genom hur du vill dra loopen för det mest optimala.
Har du tänkt köra flextube eller kör du hardtubing direkt? Med flex kan du anpassa det väldigt bra, däremot så brukar man få köpa till några 90 och 45 graders kopplingar för att få det riktigt bra.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

@solomon: jag kommer köra hardtubing (akryl) jag jag köpte på mig lite olika kopplingar 45 ,45+45 roterbara, och några vanliga 90 graders, hoppas att de kommer räcka.

min förhoppning är att jag ska kunna få till det i något med den här stilen som i klippet 3:15 ser man hela burken

i klippet så kör han ju inte EK´s grejer men man lär ju kunna bygga på snarlikt sätt iaf

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

@JohanssoN85 Modigt att köra hardtubing på första vattenkylningen(custom alltså). Jag körde faktiskt med kopparrör här på mitt, fast enbart med 90° kopplingar och blev ganska nöjd. Det blev lite bekymmer för mig eftersom rören är 15mm och fittings är 16mm, så det blev att tjocka till röret lite med eltejp, vilket i sin följd gjorde själva rören "böjliga" i själva anslutningen. Det är absolut inget som läcker, men det som blir är att ett rör hänger lite.

I värsta fall får du skicka tillbaka och ta en annan produkt liksom, värre är det inte. Förstör inte förpackningen bara.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Håller och bygger, nu som jag misstänkte fick jag inte plats med den större reservoaren, det fick bli original. En annan fundrring jag har,i reservoar toppen sätter man bara vanliga fittings där eller måste man använda nån extender, för dom hålen är ju försänkta innan gängorna börjar, känns inte som att det blir tätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk

Bygget är klart, har dock ojämn temp på cpu, som jag tycker ligger högt idle, ca 35-40c , bra temp på gpu det lilla jag har hunnit testa. Är det bara att bita i det sura äpplet och skruva bort cpu blocket och göra rent o applicera ny kylpasta? Jag spred ut det tunt och fint tyckte jag, osäker på om jag ska försöka ha mindre pasta ändå, eller om jag ska ha aningen mer?!

Jag skruvade aldrig upp cpu blocket innan installation, det stog att det skulle vara rätt "jet" bricka inuti. Bör jag även öppna och kolla så att det inte är nå knas i blocket?

Vad bör jag ligga pp för temp med en 9900k. Idle och under load? Har 2st 360 radiatorer SE +PE.

Ge mig tips och råd, måste få till det här.

Skickades från m.sweclockers.com

-EDIT-

efter lite mer testande idag så ligger idle på 31-33c vilket är väldigt bra. Men vad vore rimligt att ligga på under load?

har inte hunnit spela nåt eller gjort så mkt grafiktester men jag körde dock MSI O.C autoscanner och kom upp i 48c på GPU som max. Antar att korter pressas när den autoscannar.

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb