Permalänk
Avstängd

R7 2700 överklocknings hjälp tack!

Byggde nyss min dator (ryzen 7 2700, rx 590, 16gb ram 3200mhz, asus prime b450 plus) och börjar ångra att jag inte köpte x versionen av processorn, den verkar mycket bättre. Så jag undrar... ifall jag skulle överklocka min processor till samma clock speed som x versionen, skulle den prestera liksadant som x versionen?? Ifall de är så, hur överklockar man ens, vet att man inte bara kan dra upp clockspeeeden, utan att man också måste höja spänning/volt elr nåt (väldigt ny inom detta område som det kanske märks). Tack på förhand, Luddex_5

Permalänk
Medlem

2700 och 2700x är ju egentligen samma processor, bara att X modellen kommer med bättre hastigheter ur kartong. Dvs om både kör på 4 ghz så presterar de identiskt. Finns massvis med överklockningsguider att kika in på. Sitter på telefonen så orkar inte googla åt dig just nu

Permalänk
Avstängd

@Chrisism8: Okej tack, de e alltså ingen skillnad alls för utom hastigheten*.

Permalänk
Medlem

@Luddex_5:

Den långa förklaringen är att det ofta är samma chip som sitter i flera modeller. Dessa chip delas sedan upp efter tillverkningen i olika kategorier efter hur bra tillverkade de blev. Denna process kallas att "binna/to bin" chipen. Du har ju t.ex Ryzen 2700 och 2700X. De har ju 8 kärnor fördelade på två kluster, så 4 kärnor/kluster. Detta är maximalt vad det kan vara/kluster. Sen har du 2600/2600x som har 6 kärnor. Där har man helt enkelt stängt av en kärna/kluster. Kanske för att en kärna blev lite dålig, eller feltillverkad etc. Så egentligen har du samma chip igenom hela Ryzen serien med ett par undantag.

Så det är en skillnad mellan 2700 och 2700X då de absolut bästa chipen hamnar i X modellen, och de som är något sämre hamnar i 2700. Skillnaden i slutändan är ofta sjukt liten. Det kan t.ex vara att en 2700 kan överklockas till 4.2 ghz på 1.4V och ett 2700X kan överklockas till 4.22 Ghz på 1.4v. Så om man kan tänka sig att överklocka själv är det inte värt att betala 500 kr mer för ett chip som är 0.5% bättre enligt mig.

Detta är den "långa" förklaringen men fortfarande väldigt förenklad för att den ska vara hyfsat lätt att förstå. Siffror etc i exemplen är bara påhittade och inte baserade i verkligheten så ta dom med en stor nypa salt.

Permalänk
Avstängd

@Chrisism8: En stor nypa salt ska bli, tack för svaret

Permalänk
Avstängd

R7 2700 Överklockings hjälp tack :)

Precis byggt ny dator (R7 2700, Radeon RX 590, 16gb ram 3200mhz cl 16 och ett asus prime b450-plus). Stod lite i valet och kvalet mellan x versionen och den andre. Men jag tänkte att om jag överklockar non-x versionen till x versionens standard hastighet så skulle dem prestera identiskt. Satt det blev non-x versionen. Men att överclocka var typ lättare sagt än gjort (första datorn jag någonsin bygger). Så jag lyckades höja hastigheten till 37.00 i BIOS grejen, men jag fick "Blue screen of death" flera gånger. Så sedan surfade jag runt lit epå internet och hittade att man behövde höja spänningen.
Så ja jag vet liksom ingenting alls om det satt det är här jag skulle behöva lite hjälp, tack på förhand :P.

P.S. Ta det simpelt jag vet knappt någonting alls

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Luddex_5: Vänligen håll dig till en tråd i enlighet med forumregel §3.3.

Denna regel finns för att samtliga medlemmar skall ha samma chans att synas och få hjälp.

/David

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

@Luddex_5: Vänligen håll dig till en tråd i enlighet med forumregel §3.3.

Denna regel finns för att samtliga medlemmar skall ha samma chans att synas och få hjälp.

/David

asså sry men vad är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@DavidtheDoom: Aa okej hittade forumsreglerna nu, sry won't happen again

Permalänk

använd https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master det använde sonen när han klockade sin 2600 till 4,1 hur enkelt som helst .
det enda negativa med denna överklockning är att du måste slå på programmet varje gång du startar datorn så att den OC cpu ..
Med vänlig hälsning peter

Permalänk
Avstängd

Amd overdrive funkar bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddex_5:

Byggde nyss min dator (ryzen 7 2700, rx 590, 16gb ram 3200mhz, asus prime b450 plus) och börjar ångra att jag inte köpte x versionen av processorn, den verkar mycket bättre. Så jag undrar... ifall jag skulle överklocka min processor till samma clock speed som x versionen, skulle den prestera liksadant som x versionen?? Ifall de är så, hur överklockar man ens, vet att man inte bara kan dra upp clockspeeeden, utan att man också måste höja spänning/volt elr nåt (väldigt ny inom detta område som det kanske märks). Tack på förhand, Luddex_5

Finns en ypperlig guide här på forumet Skriven av tellus82, den hjälpte mig att överklocka min 2600 (inte x) till 4,1 på alla kärnor. tellus82's överklockningsguide

med ryzen 2600 och 2600X gäller samma som för 2700 och 2700X att det är i grunden samma chip, bara olika hastigheter ur kartong.

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Avstängd

@hollowman71: Tack, laddat ner det sedan innan och provat. Men jag behöver nog inte direkt hjälp med var jag ska överklocka, utan hur. Jag vill helst överklocka i moderkortets BIOS. Vill bara dra upp cpu:n till 3.7 ghz (samma som r7 2700x, så man sparar ett par lappar). Det vet jag hur man gör. Det enda frågan är hur mycket spänning/volt grej (asså jag har nollkoll på detta) man ska dra upp för att det ska bli stabilt, kan du eller någon annan i tråden förklara lite så skulle det vara toppen, kanske tom komma med en exakt siffra, kanske inte alls funkar så (som sagt noll koll), tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av Luddex_5:

@hollowman71: Tack, laddat ner det sedan innan och provat. Men jag behöver nog inte direkt hjälp med var jag ska överklocka, utan hur. Jag vill helst överklocka i moderkortets BIOS. Vill bara dra upp cpu:n till 3.7 ghz (samma som r7 2700x, så man sparar ett par lappar). Det vet jag hur man gör. Det enda frågan är hur mycket spänning/volt grej (asså jag har nollkoll på detta) man ska dra upp för att det ska bli stabilt, kan du eller någon annan i tråden förklara lite så skulle det vara toppen, kanske tom komma med en exakt siffra, kanske inte alls funkar så (som sagt noll koll), tack på förhand.

okej men tyvärr är jag dålig på det där att överklocka i bios !! försökte att klocka min i5 8600k i bios men fick det aldrig riktigt stabilt så jag lessnade och kör nu asus Al suite 3 ..
och på sonen 2600 så har jag inte försökt ens så jag körde på rayzen master programet och det funkar bra tycker jag är man noobs på bios och inte riktigt vet vad man håller på med så tycker jag att det programet funkar grymt bra !! som jag skrev förut är det ända negativa att det inte lägger in det i bios som tex asus AL suite 3 gör ..

antingen pillar du runt i bios eller så kör du den enkla vägen med rayzen master

Med vänlig hälsning peter

Permalänk
Medlem

Vad är svårare med BIOS än med RYZEN master?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luddex_5:

@hollowman71: Tack, laddat ner det sedan innan och provat. Men jag behöver nog inte direkt hjälp med var jag ska överklocka, utan hur. Jag vill helst överklocka i moderkortets BIOS. Vill bara dra upp cpu:n till 3.7 ghz (samma som r7 2700x, så man sparar ett par lappar). Det vet jag hur man gör. Det enda frågan är hur mycket spänning/volt grej (asså jag har nollkoll på detta) man ska dra upp för att det ska bli stabilt, kan du eller någon annan i tråden förklara lite så skulle det vara toppen, kanske tom komma med en exakt siffra, kanske inte alls funkar så (som sagt noll koll), tack på förhand.

Sätt Core ratio på 40, sätt Vcore på 1,3 volt och se om datorn bootar.

Skillnaden mellan 2700 och 2700x är runt 200 Mhz vid samma spänning. Får upp min i 4,4 Ghz med 1,45 Volt

Angående spänningen så körs Ryzen bäst mellan 1,1-1,45 volt (över 1,45 V kan försämra den med tiden).

Runda slängar:
3,7 Ghz 1,2 V
3,8 Ghz 1,23 V
3,9 Ghz 1,27 V
4 Ghz 1,3 V
4,05 Ghz 1,35 V
4,1 Ghz 1,4 V

Testa och se om det funkar

Börjar inget funkka så sätt Vsoc till 1,1 V manuellt. Auto kan ibland sätta den till 0,8-0,9 V vilket kan göra systemet instabilt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Sätt Core ratio på 40, sätt Vcore på 1,3 volt och se om datorn bootar.

Skillnaden mellan 2700 och 2700x är runt 200 Mhz vid samma spänning. Får upp min i 4,4 Ghz med 1,45 Volt

Angående spänningen så körs Ryzen bäst mellan 1,1-1,45 volt (över 1,45 V kan försämra den med tiden).

Runda slängar:
3,7 Ghz 1,2 V
3,8 Ghz 1,23 V
3,9 Ghz 1,27 V
4 Ghz 1,3 V
4,05 Ghz 1,35 V
4,1 Ghz 1,4 V

Testa och se om det funkar

Börjar inget funkka så sätt Vsoc till 1,1 V manuellt. Auto kan ibland sätta den till 0,8-0,9 V vilket kan göra systemet instabilt

Okej tack så mycke’

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Juste bara undrar hur högt vågar jag överklocka (jag har en be quiet! Pure Rock)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luddex_5:

Juste bara undrar hur högt vågar jag överklocka (jag har en be quiet! Pure Rock)

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle inte gå över 1,37 Volt på det moderkortet, VRMena (Spänningsregulatorerna som matar din CPU med ström) dina kan gå lite varma annars (inget skadligt med kan göra att datorn crashar nu som då)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...