Värt att göra service på en MacBook 2010

Permalänk

Värt att göra service på en MacBook 2010

Tja! Jag har kommit över en MacBook pro 2010! Jag hade tänkt att ha den som slösurf och filmdator. Men nu värkar det som att batteriet har slutat fungera. Är det lönt att fixa datorn eller ska man bara fokusera på att köpa en ny?
Jag bor i Indonesien och tror att jag kan fixa ett batteri relativt billigt, men är det ens värt det är frågan?

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick nyligen en MacBook Pro från 2009. Den funkar fint till enklare grejer. Jag har labbat lite med att skriva en iOS app på den och det största problemet är att skärmen är liten.

Jag hottade dock upp datorn med en SSD och dubbla minnet. Så jag säger tveklöst ja. Inte svårt att byta batteriet heller på dessa gamla MacBook. Inte som de nya som är inbrottssäkra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

In med en SSD i den om du inte redan har det så fungerar den bra för slösurf och video. Utan SSD kommer den inte vara allt för användbar och då skulle jag nog inte rekommendera att använda den.

Men fläkten kommer gå mer eller mindre konstant eftersom CPUn kommer ligga på 100% med all javascript på alla hemsidor. Så se till att ha vettiga adblocks och saker som plockar bort onödiga javascript för att få en bättre upplevelse, tex ghostery välj att blocka allt.

Modernare videocodecs kommer också dra en hel del cpu så räkna med hög cpuload om du spelar video i webbläsaren också.