Hur testa bildskärms kvalitet, t.ex. på plats i butik?
Skriver detta inlägg i underforumet skärmar och tv-apparater även om det berör framtida inköp av laptop. (Nej, jag har fortfarande inte uppgraderat min bärbara dator trots att suget funnits flera år..)
Förhoppningen är att @laxpudding dyker förbi och kan ge några bra ledtrådar.
Jag börjar med att skriva en kort förklaring om vad jag är ute efter så ställer jag en konkret fråga längre ned.
Ok, såhär är det.
Jag blir galen på att läsa på om bildskärmar på bärbara datorer. Man tycker sig ha hittat en modell man gillar, men så är det detaljen med bildskärmen. Det är lätt att se vilken sorts skärm som sitter där och upplösningen, men däremot är det svårt att veta hur färgomfånget och kontrasten är. Även om modellen man tittar på är testad är det långt ifrån säkert att det är med samma skärm som sitter i modellen man kollar på själv.
Jag tycker helt enkelt det är otroligt svårt att veta vilken skärm man får. Och även om man vet det så är det inte säkert att just den är uppmätt.
Undantag är väl datorer i ganska hög prisklass, Microsoft's surface-modeller som verkar dela skärm, Apple's MacBook's - samma sak där, modell för modell verkar dela skärmar.
Men tittar man på t.ex. Lenovo, HP, osv så kan det vara stor skillnad från modell till modell. Och då menar jag alltså inte från en IdeaPad mot en ThinkPad, utan inom respektive klasser..
Detta är förvirrande, och jag skulle gärna ha möjligheten att testa kvalitén på bildskärmar på plats i butik, eftersom just bildskärmen, tangentbord, pekplatta och allmän byggkvalitet kanske är mer viktigt - för mig - idag än ren prestanda... och till ett rimligt pris såklart...
Fråga: Finns det eller går det att skapa ett sätt att på plats i butik testa bildskärmen på en bärbar dator för att få reda på färgomfång och kontrast? Går det att t.ex. avgöra på ett rimligt sätt med blotta ögat genom en testbild? Eller måste det mätas upp?
Finns det något litet program som går att köra från ett USB-minne eller finns det kanske en webbsida med färdiga tester?
Det enda belägg jag har för att det torde gå att göra en subjektiv bedömning med blotta ögat är att jag upplever stor skillnad på olika skärmar som jag redan har. Den på nuvarande laptop, oled-tv'n, datorskärmen som uppnår 99% sRGB, ipad'en (äldre) osv... Man märker snabbt hur den upplevda kvalitén är.
Men, här vill jag alltså hitta någon form av tydligt testmönster där man faktiskt kan se om skärmen visar hela färgspektret eller ej.
Ok, nu är det er tur i forumet
.:bjorn