Hur testa bildskärms kvalitet, t.ex. på plats i butik?

Permalänk

Hur testa bildskärms kvalitet, t.ex. på plats i butik?

Skriver detta inlägg i underforumet skärmar och tv-apparater även om det berör framtida inköp av laptop. (Nej, jag har fortfarande inte uppgraderat min bärbara dator trots att suget funnits flera år..)

Förhoppningen är att @laxpudding dyker förbi och kan ge några bra ledtrådar.

Jag börjar med att skriva en kort förklaring om vad jag är ute efter så ställer jag en konkret fråga längre ned.

Ok, såhär är det.
Jag blir galen på att läsa på om bildskärmar på bärbara datorer. Man tycker sig ha hittat en modell man gillar, men så är det detaljen med bildskärmen. Det är lätt att se vilken sorts skärm som sitter där och upplösningen, men däremot är det svårt att veta hur färgomfånget och kontrasten är. Även om modellen man tittar på är testad är det långt ifrån säkert att det är med samma skärm som sitter i modellen man kollar på själv.
Jag tycker helt enkelt det är otroligt svårt att veta vilken skärm man får. Och även om man vet det så är det inte säkert att just den är uppmätt.
Undantag är väl datorer i ganska hög prisklass, Microsoft's surface-modeller som verkar dela skärm, Apple's MacBook's - samma sak där, modell för modell verkar dela skärmar.

Men tittar man på t.ex. Lenovo, HP, osv så kan det vara stor skillnad från modell till modell. Och då menar jag alltså inte från en IdeaPad mot en ThinkPad, utan inom respektive klasser..

Detta är förvirrande, och jag skulle gärna ha möjligheten att testa kvalitén på bildskärmar på plats i butik, eftersom just bildskärmen, tangentbord, pekplatta och allmän byggkvalitet kanske är mer viktigt - för mig - idag än ren prestanda... och till ett rimligt pris såklart...

Fråga: Finns det eller går det att skapa ett sätt att på plats i butik testa bildskärmen på en bärbar dator för att få reda på färgomfång och kontrast? Går det att t.ex. avgöra på ett rimligt sätt med blotta ögat genom en testbild? Eller måste det mätas upp?
Finns det något litet program som går att köra från ett USB-minne eller finns det kanske en webbsida med färdiga tester?

Det enda belägg jag har för att det torde gå att göra en subjektiv bedömning med blotta ögat är att jag upplever stor skillnad på olika skärmar som jag redan har. Den på nuvarande laptop, oled-tv'n, datorskärmen som uppnår 99% sRGB, ipad'en (äldre) osv... Man märker snabbt hur den upplevda kvalitén är.
Men, här vill jag alltså hitta någon form av tydligt testmönster där man faktiskt kan se om skärmen visar hela färgspektret eller ej.

Ok, nu är det er tur i forumet

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Bildexpert 📺

@bjorn_m_eriksson: Jag kan ösa sidvis med text och beskrivningar om en skärm enbart genom att gå in på www.lagom.nl och www.testufo.com

Permalänk

@Laxpudding: Fanns väldig många intressanta tester där!
En saknar jag dock, som kanske är det jag är ute efter.. Gamut, eller färgrymd antar jag.

Går det att få en visuell bild av omfånget där, eller måste det mätas med någon form av verktyg?

Jag tänker om det t.ex. finns staplar som börjar på en lågt omfång och går uppåt mot full adobe-rgb?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag tänker om det t.ex. finns staplar som börjar på en lågt omfång och går uppåt mot full adobe-rgb?

En sådan testbild är omöjlig eftersom det handlar om det fysiska ljuset som lämnar skärmen. Det finns inget sätt att ringa in en exakt nyans av fysiskt ljus från en skärm. Man endast skicka signalen (som vanligtvis är relativa nivåer 0-255) och hoppas den återges rätt. Vilket man inte vet innan man satt sig och kontrollerad hela kedjan från signal till ljus.

Så man behöver träna ögat på nyanser när de är övermättade, undermättade eller starka eller för svaga i luminans. Bekanta sig med testbilder som man kan nås på ett enkelt sätt. Då måste man först se dem under rätt omständigheter. En bild avsedd för rec.709 måste man lära sig på en korrekt rec.709-skärm, en bild avseddd för P3 måste man lära sig på en korrekt P3-skärm osv.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

En sådan testbild är omöjlig eftersom det handlar om det fysiska ljuset som lämnar skärmen.

Låter ju faktiskt självklart när du skriver det...

Fråga på det, tror du att det går att analysera genon att man fotar av skärmen på tänkt objekt och sedan analyserar bildfilen?

Fattar ju själv att det inte kommer hända i praktiken i butiken (< rim, yay), men det är intressant att veta vad som går att göra själv tänker jag.

Ha d!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Fråga på det, tror du att det går att analysera genon att man fotar av skärmen på tänkt objekt och sedan analyserar bildfilen?

Då har du förutom skärmen blandat in ännu en pryl med osäker färgåtergivning, för kameror är på inget sätt exakta när det gäller färgåtergivning. Möjligtvis att man skulle kunna få ut något som säger någonting om skärmen genom att fota skärmen med en färgkarta bredvid, men att mäta färgrymden med en kamera i en butik är långt ifrån optimalt.

En betydligt enklare lösning är att helt enkelt köpa skärmen och mäta den hemma i en kontrollerad miljö och med riktiga mätinstrument, och uppfyller den inte kraven man har så lämnar man bara tillbaka den. Sen är det förstås inte lätt att välja ut en skärm i butik baserat på informationen som där ges, utan man bör förbereda sig genom att läsa tester av skärmar så att man vet vilken modell man vill ha.

Permalänk
Skrivet av perost:

Då har du förutom skärmen blandat in ännu en pryl med osäker färgåtergivning, för kameror är på inget sätt exakta när det gäller färgåtergivning. Möjligtvis att man skulle kunna få ut något som säger någonting om skärmen genom att fota skärmen med en färgkarta bredvid, men att mäta färgrymden med en kamera i en butik är långt ifrån optimalt.

En betydligt enklare lösning är att helt enkelt köpa skärmen och mäta den hemma i en kontrollerad miljö och med riktiga mätinstrument, och uppfyller den inte kraven man har så lämnar man bara tillbaka den. Sen är det förstås inte lätt att välja ut en skärm i butik baserat på informationen som där ges, utan man bör förbereda sig genom att läsa tester av skärmar så att man vet vilken modell man vill ha.

Anade nästan att det bara skulle bli värre

Möjligen kunde man förutsatt att samma kamera används ställa olika skärmar mot varandra, men nu var det ju mer en absolut snarare än relativ fråga jag hade, dvs "duger skärmen till mina behov", eller "uppfyller den minst dessa krav".

Tack för ditt svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk

Det jag tycker gör mest för mig är att få färgtemperaturen någorlunda rätt dvs kring D6500-D6600 förutsatt att skärmen klarar åtminstone 85-90% avd srgb färgrymden sen gör gamma 2.2 en hel del.

Som laxpudding nämnde lagom.nl är döbra. Undrar om man kan få ett ungefärligt värde på färgtempen mha av en kamera och kanske en färgskala eller bild?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Bildexpert 📺

@Stefanp67: Det man ska använda är en optisk jämförelse vilket man kan få med mobiltelefonen. Var ett tag sedan jag kollade men det ska finnas program där du kan hålla upp mobilen bredvid skärmen och jämföra. Allt hänger på att du har mätutrustning och kan kalibrera testkortet i mobil-appen.

Så hur man än vrider och vänder på det kommer man inte från mätutrustning någonstans i kedjan.

Permalänk
Medlem

Kolla serösa tester istället där de mäter med riktig utrustning. T ex https://www.notebookcheck.net/

Permalänk
Skrivet av teejee:

Kolla serösa tester istället där de mäter med riktig utrustning. T ex https://www.notebookcheck.net/

Hej!

En utmärkt idé, men problemet är lite som jag försöker beskriva i den långa osammanhängande texten, nämligen att det ofta förekommer olika skärmar på olika varianter av samma dator. Väldigt svårt att hålla isär tycker jag, och därför skulle jag gärna ha en möjlighet att kunna bedöma på plats.

Men, jag tror att den i praktiken bästa lösningen är att göra en så bra research som möjligt, köpa maskin baserat på det och sedan helt enkelt utvärdera hemma och se så det duger inom öppet-köp-tiden...

Tack för ditt svar!

Visa signatur