Permalänk
Medlem

Klarar inte moderkortet?

Jag har nyss köpt en ny hdd till min dator. Jag har för mig att det bara ska vara att plugga in den, sen så ska den finnas där? Sen ska man formatera den också.
Problemet är att den inte finns? Jag kan inte hitta den. Är det något speciellt man måste göra?

Eller kan det vara så att mitt moderkort inte klarar av den? Hårddisken som jag köpt ligger på 80gb.
Datorn är gammal, säkert 4 år. Den heter Dell Dimension XPS350.
Jag har kollat på Dell:s hemsida, men där hittade jag inget om det.

Jag har installerat en 40gb:are förut, och den funkar fint.

Permalänk
Medlem

Om 40Gb:aren funkar så borde 80:ian också funka... Vissa äldre mobon kan ha problem med diskar som har mer än 32Mb... Men i sådana fall så brukar ändå disken gå att använda... Bara det att man bara får 32 Mb...

Men... Det är inte bara att plugga in. På baksidan av disken sitter det jumprar. Dessa skall ställas in olika beroende på vad som med sitter på samma IDE-kanal. Det finns flera alternativ men de du skall titta på i första hand är Master, Single master och slave.

Master är den ena och Slave den andra... Om du bra har en så vill vissa HDD att man skall sätta single master. Sitter det en sedan tidigare så är den troligtvis Master eller möjligtvis Single master.

Den HDD som du bootar från skall helst vara master av dom båda...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet. Jag har satt jumprarna på slave. Men det fanns 2 st olika slave, en som hette 16, och en som hette 15. Vad är det för skillnad?

Permalänk
Medlem

sätt 16..

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

(Hapone här, sitter på en annan dator)

Okej. Jo, den sitter på 16. Men jag ser nu att den sitter på samma IDE kabel som cdspelarn. Det beror på det antar jag? Problemet då är att det inte finns kvar några platser på IDE kabeln som går till hårddiskarna. Vad ska jag göra?

Visa signatur

Norrland

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloink
sätt hårddisken på master och cd:n på slave !

Japp, har gjort det nu! Nu har jag dock fastnat i fdisk. Snacka om kryptiskt program

/Hapone

Visa signatur

Norrland

Permalänk
Medlem

Dock står det i Bios att hdd:n ligger på 65gb. hoppas det bara står fel.

/hapone

Visa signatur

Norrland

Permalänk
Medlem

Man måste ju Partitionera hårddisken innan man kan formatera den...

starta från en startdiskett och skriv FDISK

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Man måste ju Partitionera hårddisken innan man kan formatera den...

starta från en startdiskett och skriv FDISK

jo, är som sagt redan inne i fdisk. Är inte riktigt säker på vad jag ska trycka på bara.

Visa signatur

Norrland

Permalänk
Avstängd

kul namn Alfons, åk inte till danmark och säg att du är alfons. hehe... Nä serious, ditt problem är lite invecklat eftersom det gäller Dell. Jag skulle skicka ett e-mail till dell och fråga, har installerat en 80 GB på en gammal dell hos en kompis, fungerade fin fint... Mysko...

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

Tror inte jag behöver ringa Dell. Tror allt är ordnat nu. Håller på att partitioner den just nu. Får se sen om han vill att jag ska få allt utrymme eller om han ska jävlas med mig.

Btw så är dethä då inte min användare på swec, utan en kompis. Hapone, som skapade tråden, är riktiga jag.

Visa signatur

Norrland

Permalänk

Vilket OS?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

hapone, hur gick det? några framsteg ännu?

Visa signatur