Speldator 15-20k. +passande skärm för Division 2 etc. 1080p? hz? gsync?

Permalänk
Medlem

Speldator 15-20k. +passande skärm för Division 2 etc. 1080p? hz? gsync?

Hej!

Jag skulle behöva lite assistans med att hitta en bra gamingdator och passande skärm. Har en budget på ca 20k för burken och någonstans 5k för en skärm. Allt billigare är givetvis positivt!

Har tänkt att spela Division 2 när det kommer, så prio där. Men annars blandade spel som Battlefield, WOW, Leauge och nya releases.

Tycker dock att det är väldigt svårt med alla val som finns. 1080/1440/4k? Vilket grafikkort bör jag satsa på? Gsync eller inte? Hz? osv. Vilka komponenter passar till vad etc? Känns som det finns oändligt med val?

Jag har aldrig byggt dator själv tidigare. Funderar på om det är värt besväret eller om jag skall få en byggd och därför köpa från samma leverantör? Helst vill jag nog undvika att göra uppdateringar av delar om några år, utan när det är dags, köpa en helt ny. De datorer jag haft tidigare har fungerat för mig i ca 5 år, därefter har jag haft behov av att köpa en helt ny, vilket jag varit nöjd med!

Om det går, så önskar jag ett vitt chassi (då blir sambon nöjd!) Men vill inte slösa prestanda om det skulle påverka pga sämre utbud..

Sen är det då en skärm. Gärna 27" men vad ska man köpa och hur mycket pengar är rimligt att lägga? Tar gärna emot förslag!

Såg en dator på Komplett: https://www.komplett.se/product/11445/datorer/komplett-pc/kom...

Är detta något som kan passa och fungerar bra?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagz:

Hej!

Jag skulle behöva lite assistans med att hitta en bra gamingdator och passande skärm. Har en budget på ca 20k för burken och någonstans 5k för en skärm. Allt billigare är givetvis positivt!

Har tänkt att spela Division 2 när det kommer, så prio där. Men annars blandade spel som Battlefield, WOW, Leauge och nya releases.

Tycker dock att det är väldigt svårt med alla val som finns. 1080/1440/4k? Vilket grafikkort bör jag satsa på? Gsync eller inte? Hz? osv. Vilka komponenter passar till vad etc? Känns som det finns oändligt med val?

Jag har aldrig byggt dator själv tidigare. Funderar på om det är värt besväret eller om jag skall få en byggd och därför köpa från samma leverantör? Helst vill jag nog undvika att göra uppdateringar av delar om några år, utan när det är dags, köpa en helt ny. De datorer jag haft tidigare har fungerat för mig i ca 5 år, därefter har jag haft behov av att köpa en helt ny, vilket jag varit nöjd med!

Om det går, så önskar jag ett vitt chassi (då blir sambon nöjd!) Men vill inte slösa prestanda om det skulle påverka pga sämre utbud..

Sen är det då en skärm. Gärna 27" men vad ska man köpa och hur mycket pengar är rimligt att lägga? Tar gärna emot förslag!

Såg en dator på Komplett: https://www.komplett.se/product/11445/datorer/komplett-pc/kom...

Är detta något som kan passa och fungerar bra?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh

Ja, den eller Xtreme i220. De är rätt likvärdiga där Xtreme har en bättre processor, processorkylning och större sekundär hårddisk, medans Premium har ett bättre grafikkort.

Lite billigare på Inet med nästan lite bra specs som de ovanför (och vit chassi):
Inet datorbygge (2700X/RTX2070/16GB 3000MHz RAM/1TB NVMe SSD) 18014:-

Liknande dator, samma pris på Webhallen:
Webhallen datorbygge (2700X/RTX2070/16GB 3000MHz RAM/1TB NVMe SSD) 18253:-

Kanske lite ovanför budgeten och fyndvara, men hårdvaran i den här är riktigt bra, om utseendet tilltalar dig:
Acer X Predator Orion 5000 21990:-

Överlag skulle jag säga att Komplett-datorerna står sig väl så länge du inte vill bygga själv och kan leta erbjudanden hos flera butiker.

Och för skärmen skulle jag satsa på en 144-165Hz 1440p-skärm med G-Sync, typ denna (om du bor nära någonstans där de har de i lager, börjar sälja ut helt):
Dell S2716DG

Eller den här:
Acer Predator XB1 27" 4590:-

Permalänk
Medlem

Det är en riktigt bra dator från komplett men som vanligt får du alltid ut lite mer av att göra ett eget plock ihop och bygga själv.

Här är ett exempel med skärm(1440 med Gsync om du skulle vilja använda det) och vitt chassi. Dock skulle du då köra stockkylaren men den kan alltid bytas ut om du inte gillar den.

Permalänk

Jag spammar trådar med EG erbjudande för sina Edge E-Sport, nu när det är 20% rabbatt t.o.m imorgon. Komponenterna är "bygga-själv" klass inkll. chassit Fractal Design Define C;
- Asus Prime Z390-P
- Intel Core i5-9600K
- Asus GeForce RTX 2070 Turbo 8G
- 16GB HyperX 300 Mh/z
- 600w Be Quiet! Pure Power 11
- WD blue M.2 500 GB
- CPU kylare be quiet! Pure Rock

Kostar 13 992 kr! inkl Windows (du måste lägga datorn i kundvagnen för att se rabatten).

Du kan ju sälja 2070 kortet och köpa ett 2080 och ända komma undan med mindre än 15 KSEK.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

EK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill Lumbergh:

Jag spammar trådar med EG erbjudande för sina Edge E-Sport, nu när det är 20% rabbatt t.o.m imorgon. Komponenterna är "bygga-själv" klass inkll. chassit Fractal Design Define C;
- Asus Prime Z390-P
- Intel Core i5-9600K
- Asus GeForce RTX 2070 Turbo 8G
- 16GB HyperX 300 Mh/z
- 600w Be Quiet! Pure Power 11
- WD blue M.2 500 GB
- CPU kylare be quiet! Pure Rock

Kostar 13 992 kr! inkl Windows (du måste lägga datorn i kundvagnen för att se rabatten).

Du kan ju sälja 2070 kortet och köpa ett 2080 och ända komma undan med mindre än 15 KSEK.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

EK

Hur är det grafikkortet? Låter mycket tro? Är väl bara en kylare?

Permalänk

@Fozho:
Bara en kylare så risken finns, men sälj det och köp ett 2080 så kommer du ändå väldigt billigt undan.

EK