Rtx 2070 - Låg FPS i Overwatch (laptop, Asus rog Scar 2 gl704gw)

Permalänk

Rtx 2070 - Låg FPS i Overwatch (laptop, Asus rog Scar 2 gl704gw)

Som rubriken lyder så har jag köpt en Asus rog gl704gw, mest för att kunna köra mitt favoritspel overwatch. Jag tänkte att med en sån här burk så lär man väl cappa 300fps på 1080 och settings ställda på low, eftersom att tillochmed den tidigare versionen (med GTX 1070) gjorde det.

Tyvärr så ligger det snarare på ca 170fps i traininggrounds, och går snabbt ner till ca 100 så fort det blir en teamfight eller liknande.

Jag har senaste drivrutinerna, uppdaterat Windows, kör turboläget på fläktar/prestanda och har tillochmed testat att optimera GeForce experience för full prestanda, men det blir ändå inte bättre.

Läste något om att overwatch var dåligt optimerat för rtx-serien, men hittar inget konkret gällande detta.

Är det någon som har liknande erfarenheter, eller vet vad detta kan bero på?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Gå igenom dina inställningar i NVIDIA kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem

Under grafikinställningarna på avancerat i Overwatch så kan du ändra resolution scale. Min låg på auto 122% och när jag satt den på 100% gick jag från typ 140 fps till 220.

Permalänk
Skrivet av Jonkan92:

Gå igenom dina inställningar i NVIDIA kontrollpanelen.

Hej och tack för ditt svar! Jag har gått igenom inställningarna och det finns inget ovanligt eller konstigt med dem. Visst, jag skulle kunna stänga av trilinear optimization, men ska det verkligen behövas med det här kortet? Känns inte som att det är där skon klämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hoffarn:

Under grafikinställningarna på avancerat i Overwatch så kan du ändra resolution scale. Min låg på auto 122% och när jag satt den på 100% gick jag från typ 140 fps till 220.

Hej och tack för ditt svar!

Ja det är ett vanligt fenomen, men jag kör den på 75% eller 100%, båda med liknande resultat. Vet du nåt annat som jag skulle kunna prova?

Permalänk
Medlem

Installera Afterburner och kolla vad din CPU/GPU ligger på i usage och temperatur under spel. Kan möjligen ge lite ledtrådar.

(glöm inte sätta windows energischema till full prestanda)

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha modellen med 16 GB RAM? Jag tror att alla RTX-laptops levereras med antingen 1x16 alt. 2x16 GB RAM. Du kör alltså troligtvis RAM i "single channel" vilket kommer att påverka prestandan negativt (mer eller mindre beroende på vilket spel)!

Permalänk
Medlem

@Tungdykarn:

Lite OT .. men får man fråga varför du köper en laptop för 30TKR bara för att lira Overwatch?